Beste vriend is verliefd op mij geworden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Frydis

Beste vriend is verliefd op mij geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-25 16:39

Mijn beste vriend heeft mij onlangs duidelijk gemaakt dat hij gevoelens voor mij heeft ontwikkeld. We doen zo nu en dan leuke dingen met elkaar op een vriendschappelijke manier. Hij heeft echter aangegeven dat hij meer wil dan alleen vriendschap. We kennen elkaar nu 10 jaar. Hij heeft aangegeven dat hij mij al langer leuk vind maar dat hij bang was dat ik onze vriendschap zou verbreken als hij open en eerlijk zou zijn tegen me.

Ik heb hem verteld hoe ik me voel en waar we staan, maar hij geeft niet op. Ik heb het gevoel dat ik moet kiezen voor een relatie met hem of voor onze vriendschap die mij heel veel waard is.

Ik maak me altijd zorgen dat ik iets verkeerd doe of zeg. En ik maak me voortdurend zorgen dat ik hem de verkeerde indruk geef en hem aan het lijntje houd.

Maar is het egoïstisch om hem überhaupt in mijn leven te willen hebben als ik weet dat hij verliefd op me is?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:42

Stuur hem de tekst die je net post...

Zeg dat relatie er niet in zit.
Dat je hoopt dat vriendschap mogelijk blijft, maar dat dat bij hem en zijn gedrag ligt.

Overigens, dit soort bekentenissen veranderen eigenlijk áltijd iets aan de (vriendschappelijke) relatie zoals die tot dat moment was, naar mijn mening.
Terug naar volledig zoals het was, wordt heel moeilijk zo niet onmogelijk.

Suzanne F.

Re: Beste vriend is verliefd op mij geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:44

Gewoon eerlijk zijn en zeggen dat het niet wederzijds is. Ik kan je helaas uit ervaring vertellen dat het waarschijnlijk wel binnenkort einde vriendschap is. Heel jammer maar meestal loopt het daarop uit.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:46

Dat zijn altijd moeilijke situaties.
Als hij een relatie met jou wil en jij niet met hem dan is dat voor jullie beiden niet eerlijk imo.
Wat Femke_Tweety zegt, het zal waarschijnlijk ook niet meer worden zoals het was.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:47

Ik zal je een ander voorbeeld geven. Een van mijn beste vriendinnen heeft een aantal jaar geleden geuit dat ze verliefd was op mij. We hebben hier toen een goed gesprek over gehad, ik vak alleen niet op vrouwen en dit respecteerde ze. We zijn tot op de dag van vandaag nogsteeds vrienden.

Heeft alles te maken met grenzen en die van elkaar respecteren. Hij heeft zijn gevoel nu geuit net als jij en als jij gewoon vrienden wil blijven moet hij dit accepteren. Als hij constant nadering blijft zoeken zou ik afstand nemen, hij respecteerde je grens niet en dat is best problematisch.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:49

alice0cullen schreef:
Ik zal je een ander voorbeeld geven. Een van mijn beste vriendinnen heeft een aantal jaar geleden geuit dat ze verliefd was op mij. We hebben hier toen een goed gesprek over gehad, ik vak alleen niet op vrouwen en dit respecteerde ze. We zijn tot op de dag van vandaag nogsteeds vrienden.

Heeft alles te maken met grenzen en die van elkaar respecteren. Hij heeft zijn gevoel nu geuit net als jij en als jij gewoon vrienden wil blijven moet hij dit accepteren. Als hij constant nadering blijft zoeken zou ik afstand nemen, hij respecteerde je grens niet en dat is best problematisch.

Idd! Niet opgeven na een 'nee' is een rode vlag! In elke context overigens

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:53

troi schreef:
alice0cullen schreef:

Idd! Niet opgeven na een 'nee' is een rode vlag! In elke context overigens

Misschien. Kan ook zijn dat diegene aangemoedigd wordt. En er alleen onschuld in ziet.

Want als je gek bent op iemand en voor het gevoel van diegene zijn jullie DE match.. dan zou iemand maar zo kunnen zeggen dat diegene niet te snel moet opgeven.

Maar als diegene echt niet wil. Duidelijk blijven.

Hier heb ik er een vriendschap wel op beëindigd. Omdat diegene echt vervelend werd. Zelfs toen ik getrouwd was… begon hij weer opnieuw.

Nee dan is het klaar. Het bleef ook ongemakkelijk in de lucht hangen.

Maar aan ieder hoe ermee om te gaan en wat prettig is.

Boehoe!!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:58

Ik vrees dat Femke_Tweety gelijk heeft en de vriendschap nooit meer wordt zoals het was.
Mijn ervaring (bij mezelf en mensen om me heen): hij zal hoop blijven houden en jij zult op je tenen blijven lopen.
Uiteindelijk krijgt 1 van jullie een relatie met iemand anders en zie je elkaar nooit meer.

Dit kan alleen maar anders lopen als jullie beide dat heel graag willen, maar uit jouw post maak ik op dat hij de "nee" niet heeft geaccepteerd.

Life is a rollercoaster
Just gotta ride it

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:10

Ik neem aan dat je wel heel duidelijk bent geweest in dat het een nee is en ook niets gaat worden?

Ik denk niet dat het egoïstisch is om hem als vriend te willen houden; ik denk vooral dat jullie beiden realistisch moeten blijven of dat er wel in zit. Sommige mensen kunnen zich hier makkelijk overheen zetten, een ander zal de vriendschap echt moeten verbreken. Het wordt pas egoïstisch als jij hem bewust aan het lijntje blijft houden omdat je de vriendschap niet kwijt wil.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:57

Suzanne F. schreef:
Gewoon eerlijk zijn en zeggen dat het niet wederzijds is. Ik kan je helaas uit ervaring vertellen dat het waarschijnlijk wel binnenkort einde vriendschap is. Heel jammer maar meestal loopt het daarop uit.

Dat hoeft zeker niet zo te zijn hoor. Ik ben ook langere tijd goed verliefd geweest op een van mijn beste vrienden toen we enkele jaren in onze vriendschap zaten en zo ongeveer alles samen deden.
Inmiddels zijn we 15 jaar verder en nog steeds beste vrienden en ligt de verliefdheid ver achter me. Hij trof een mega leuke vrouw, ik werd hun ceremoniemeester en ook hun kinderen betekenen veel voor me, en ik heb echt nooit een negatief gevoel bij hun relatie gehad of een 'waarom zij wel' gevoel.

En als je er open en eerlijk op bent en hem niet aan het lijntje houd is er niets oneerlijks aan om gewoon met elkaar om te blijven gaan TS!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:09

TS, wat wil jij zelf in dit verhaal?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:21

Indien jij geen relatie ziet zitten dan is afscheid nemen het beste. Want hij blijft nu al aandringen dus stel je zegt ja en na vier weken nee, dat zal hij waarschijnlijk helemaal niet accepteren. Ik ben ooit in die valkuil getrapt en na drie weken afgekapt. Nooit weer gezien of mee gesproken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:32

Na 10 jaar gewone vriendschap hoeft dat toch niet helemaal weg. Hij is eerlijk geweest over zijn gevoelens, dat is te prijzen. Natuurlijk moet hij jouw nee wel respecteren. Een ware vriend doet dat ook.Al zijn er ook personen die een nee niet accepteren- dan wordt het helemaal stoppen met hem. Hoe kan dat nu na 10 jaar zo opeens? Is hij ineens zonder relatie komen te zitten of zo?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:33

Dat je vriend gevoelens voor je heeft is niets waar hij wat aan kan doen en ook niet iets waar hij zich voor hoeft te schamen, maar dat is het hele euvel niet. Het niet opgeven terwijl jij nee hebt gezegt, vind ik eigenlijk wel een rode vlag. Je hebt al vertelt hoe jij je voelt en dat moet genoeg zijn. Je moet je niet in allerlei bochten willen wringen omdat je bang bent dat je hem de verkeerde indruk geeft omdat hij zo hoopvol blijft. Ik vind het ook erg vervelend dat jij het gevoel hebt dat je moet kiezen, terwijl jij niet degene bent die het lastig gemaakt heeft. Hij maakt jou ongemakkelijk.

Je bent niet egoïstisch, wat voor keuze je ook maakt. Jij ziet hem als een goede vriend, punt. Het is aan hem om te kiezen of het voor hem mogelijk is om door te gaan als vrienden of niet. Nogmaals, het niet accepteren van jouw nee vind ik wel problematisch. Misschien blijft het bij proberen een relatie te krijgen met jou, maar pas alsjeblieft wel een beetje op met alleen zijn met hem, hoe raar het op het moment ook klinkt. Als ik in jouw schoenen stond, had ik ook de vriendschap afgekapt, want ik hou er niet van als mensen over mijn grenzen heengaan en mij ergens heen proberen te drukken. Maar ieder persoon is anders en ik kan me voorstellen dat het voor jou een lastige optie is. Maar je kan wel even een paar stappen terug doen, en in ieder geval voor een periode geen contact met hem te hebben om even jouw eigen hoofd op orde te brengen, en goed te overdenken wat jij wel en niet wil en hoe jij gaat/wil handelen als hij doorgaat.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-25 19:30

Goof schreef:

In eerste instantie hoop ik dat onze vriendschap niet kapot gaat.

anjali schreef:
Na 10 jaar gewone vriendschap hoeft dat toch niet helemaal weg. Hij is eerlijk geweest over zijn gevoelens, dat is te prijzen. Natuurlijk moet hij jouw nee wel respecteren. Een ware vriend doet dat ook.Al zijn er ook personen die een nee niet accepteren- dan wordt het helemaal stoppen met hem. Hoe kan dat nu na 10 jaar zo opeens? Is hij ineens zonder relatie komen te zitten of zo?

Toen de relatie met zijn vrouw uitging, heeft hij gevoelens voor mij ontwikkeld.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:45

Stel voor dat je samen naar een leuke vrouw voor hem op zoek gaat.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:46

Misschien worden die gevoelens ook wel weer minder.

Goed communiceren is denk ik vooral belangrijk.

En dan niet steeds dat hij toenadering blijft zoeken.

The end

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:47

Frydis schreef:
Goof schreef:

'In eerste instantie'...
Ok, en daarna?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:53

Dus nadat hij gescheiden is zijn er ineens gevoelens voor jou? Na 10 jaar ? En hij dringt aan ?
Rokken oppakken en wegwezen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:58

Hebben jullie al een eerlijk (en duidelijk) gesprek gehad? Ik kan me voorstellen dat het je in eerste instantie overvalt en je hem ook niet wilt kwetsen. Soms is jouw nee in je eigen hoofd duidelijker dan je uiteindelijk zegt, als je snapt wat ik bedoel. Omdat jullie een waardevolle vriendschap hebben, zou ik er echt nog wel een duidelijk gesprek aan durven wagen.
Zoiets als dat je de boodschap nu een tijdje hebt laten bezinken. En dat er aan jouw kant geen romantische gevoelens zijn of zullen komen. En dat de vriendschap alleen kan werken als hij die grens kan respecteren. Maar goed, wie weet heb je het al heel duidelijk vertelt ook. Omdat hij toch aan blijft dringen, maak ik eruit op dat de boodschap voor hem in elk geval niet zo duidelijk is. (en ik ga ervan uit dat je na zoveel jaar vriendschap echt wel kunt inschatten dat het vast geen slecht persoon is die over ieders grenzen walst :o ).
En als hij die grens niet kan respecteren, ja dan houdt elke vriendschap wel op ook.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 01:33

Ik lees eigenlijk nergens duidelijk dat jij niet meer wilt dan vriendschap. Is je bewoording naar hem toe daarin wel heel duidelijk, of twijfel je zelf? Vriendschap “ruilen” voor een liefdes relatie is doodeng, maar kan je ook veel brengen. Er moet natuurlijk wel een aantrekkingskracht van beide kanten groeien, als het een kant op gaat kan dat erg ingewikkeld zijn en vergt dat goede gesprekken en respect.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:00

Frydis schreef:
Goof schreef:

Heb je dit ook zo tegen hem gezegd? Want dan kan het dat hij daar hoop uit heeft geput.
Ik zou het antwoord kort en krachtig en to the point houden.
Je kunt maar beter heel duidelijk zijn zodat er geen twijfels over bestaan dat jouw antwoord "nee" is. Dat is naar hem ook het eerlijkste toe.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:28

Cayenne schreef:
Frydis schreef:

Heb je dit ook zo tegen hem gezegd? Want dan kan het dat hij daar hoop uit heeft geput.
Ik zou het antwoord kort en krachtig en to the point houden.
Je kunt maar beter heel duidelijk zijn zodat er geen twijfels over bestaan dat jouw antwoord "nee" is. Dat is naar hem ook het eerlijkste toe.

Maar, als iemand blijft drammen omdat hij hoop put uit angst voor het verliezen van een vriendschap dan is dat toch niet omdat zij onduidelijk is? Dan is hij een banketstaaf..

Ik ga er wel vanuit dat TS niet iets gezegd heeft als 'nou daar heb ik nog nooit over gedacht, misschien voel ik dat ook wel' want das nogal onduidelijk ja

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 08:25

Ben je duidelijk genoeg geweest? Niet wat afzwakkend of onduidelijk omdat je niet wilt kwetsen? Dat kan hoop geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 08:53

Hij is (recent?) gescheiden. De kans is groot dat hij op jou projecteert, ipv dat-ie écht verliefd is. Een soort 'help ik kan niet alleen zijn' reactie.

Ik zou het pragmatisch oplossen: duidelijk nee zeggen, en een time-out voorstellen. Grote kans dat-ie over 1-2 maand beter in z'n vel zit en de 'bevlieging' over is.

Is dat niet het geval, dan denk ik dat het eerlijker is de vriendschap echt af te sluiten. Desnoods na een jaar nog eens peilen.

Maar het is niet eerlijk contact te houden met iemand die verliefd is terwijl je die gevoelens niet kunt/wilt beantwoorden. Ook niet na een duidelijk 'nee'. Dat is echt een wortel voor de neus laten bungelen die nooit in de buurt zal komen maar wel lekker in het zicht is de hele tijd.