Ervaringen gekneusde ribben?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:00

Ik heb mijn ribben ook wel eens gekneusd door 2 rake trappen van een paard tegen mijn ribben. Dat voel je inderdaad wel! Zelfs schakelen in de auto was een crime haha. Na de eerste nacht voelde ik me het meest beurs. Uit bed komen lukte niet zonder misselijk te worden van de pijn. De eerste paar dagen moest ik klusjes bij de paarden (uitmesten, voeren) door iemand anders laten doen.
Bij mij ging het herstel wel heel snel. Ik ging na 4 dagen wel weer naar mijn werk. Wel een beetje aangepast met sommige dingen (ik heb fysiek werk). Maar na een week deed ik alles eigenlijk wel weer en was de pijn alleen nog af en toe wat vaag aanwezig.

Grijp ajb niet naar de oxycodon. Dat spul is erg verslavend. Ik schrik wel van het gemak waarmee dit zomaar aanbevolen wordt.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 08:37

[

Nee ik ben nooit meer hersteld helaas, kan geen stal meer uitmesten en paardrijden ook niet meer. Heb nog steeds dagelijks veel pijn en continu behandelingen nodig. Daarom zeg ik, doe aub rustig aan. Ik herken dat wel dat de klap daarna komt..op het moment zelf lijkt iets te kunnen en daarna pfftt.

Paardenmensen zijn inderdaad keihard en gewend om maar door te lopen en door te bijten maar in dit soort gevallen werkt het alleen maar tegen je op den duur.[/quote]


Oh jeetje daar schrik ik wel een beetje van...
Wat ontzettend heftig zeg..

Ik denk dat ik mijn pijn dan nu ook maar echt serieus ga nemen.. ik zit inmiddels op 6 weken en pijn is nu eigenlijk nog steeds/ weer best heftig

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Ervaringen gekneusde ribben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:41

Gekneusde ribben zijn erger dan breken. Hier duurde het herstel langer dan 2 maanden. Ik raad je aan om de zware dingen te spreiden in de week zoals het mesten. Die er 1 per keer naast alles wat je op een dag doet want rust is het belangrijkste. Ik had mijn ribben ook laten tapen en dat scheelde ook behoorlijk maar dan nog zware dingen zo min mogeljjk

nnicolex

Berichten: 1231
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Ervaringen gekneusde ribben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:46

Ik heb begin juli een mega klapper van mijn paard gemaakt (gescheurde nieren, klaplong en helaas ook flink gekneusde ribben). Ik herken heel erg wat hier al eerder wordt genoemd, ik ben ook vrij snel weer aan het werk etc gegaan maar de pijn nam niet af ondanks alle medicatie. Uiteindelijk toch besloten om écht rust te pakken. Dit heeft wel het meest geholpen. Sinds begin oktober (3 maanden later dus) ben ik weer voorzichtig begonnen met uitmesten, zwaardere taken doen en rijden. Helaas heb ik nog zeker wel pijn af en toe en wisselt het per dag wat lukt. Dus pak zeker je rust want je kan er helaas nog lang last van hebben..

Ohja en intapen werkte voor mij ook goed! Beter dan alle pijnmedicatie!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen gekneusde ribben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:56

Lijkt me heel verstandig TS!

Ik ben een beetje een extreem geval omdat het bij mij wat complexer is/ was dan alleen kneuzen. Maar inmiddels weet ik wel..je hebt maar 1 lichaam en het is belangrijk om er voorzichtig mee te zijn.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Ervaringen gekneusde ribben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:27

Tape en paracetamol.
Zwaardere middelen zou ik echt niet doen, zulke rotzooi kun je beter vermijden.

Lang geleden fikse trap in mijn ribben gehad, zwaar gekneusd en scheurtjes in de ribben.
Eerste week kon ik niet eens zelfstandig mijn bed in of uit komen, wat een hel.
Maar een week of 9 zul je minstens last hebben. Ondertussen wordt het wel langzaam beter.
Merk je geen enkele verbetering na 3 a 4 weken dan terug naar de dokter.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:55

caro29 schreef:
Gekneusde ribben zijn erger dan breken. Hier duurde het herstel langer dan 2 maanden. Ik raad je aan om de zware dingen te spreiden in de week zoals het mesten. Die er 1 per keer naast alles wat je op een dag doet want rust is het belangrijkste. Ik had mijn ribben ook laten tapen en dat scheelde ook behoorlijk maar dan nog zware dingen zo min mogeljjk

Ik heb beide gehad en dit is dus echt een mythe. Waar die vandaan komt weet ik niet maar als ribben gebroken zijn heb je sowieso ook kneuzingen. Dus dan heb je het dubbelop. Kneuzingen zijn hier altijd vrij snel genezen geweest. Aan de breuken heb ik vier ribben over gehouden die "uit" verband" staan. :+ Daar blijf je dus last van houden.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:03

Na mijn auto-ongeluk heb ik ook lang last gehad van (zwaar) gekneusde ribben. Mijn advies is ook: luister naar je lichaam en neem de tijd om te herstellen. Je zou wellicht met een fysiotherapeut kunnen kijken naar je houding omdat je misschien onbewust wat gaat compenseren, maar volgens mij is het herstel van gekneusde ribben vooral geduld hebben.

Ik las op de eerste pagina dat er werd aangeraden om naar oxycodon te vragen, dit zou ik je als oxycodon-gebruiker niet adviseren. Oxycodon werkt erg goed tegen pijn (ik gebruik het zelf in verband met chronische zenuwpijn in mijn schouder/arm/hand), maar het nadeel daarvan is dat je gemakkelijk je grenzen over gaat. De oxycodon maskeert de pijn waardoor je in feite langer door kunt gaan en je ribben dus meer overbelast. Ik zou hier dus alleen naar vragen op het moment dat de pijn ook in rust zonder fysieke belasting echt niet uit te houden is, maar zelfs dan zou ik eerst nog wat andere pijnstillers proberen alvorens naar oxycodon te grijpen. Tot slot is oxycodon ook nog eens enorm verslavend en kleven er ook veel bijwerkingen aan, daar moet je dus niet te makkelijk over denken. :)

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:07

De ribben lijken misschien het grootste probleem maar ik denk dat de hersenschudding dat is. Heb inmiddels erg vaak mijn ribben en altijd zonder pijnstilling doorgewerkt. Niet fijn maar dan weet je ook wat je echt niet kunt en wat je wel kunt. Vroeger rolde ik bandages om mij heen voor stevigheid,nu kunnen ze dat intapen.Hersenschudding is wel een dingetje en ik heb daar zelf nog wel restanten van denk ik maar goed dat is een inschatting. Zou dan toch ook wel naar mijn lijf luisteren.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:10

Die gebroken rib was bij mij zoveel minder pijnlijker dan de gekneusde. Was ook veel sneller genezen. Daar kon ik het met paracetamol af. Misschien ligt het er ook aan op welke plek hij breekt. De gekneusde ribben duurde hier maanden

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:33

Ik moest wel blijven duiken en in een droogpak is de waterdruk echt niet leuk, je krijgt het ook gewoon benauwd. Maar ik moest wel door. Ik heb 3 weken denk ik niet kunnen rijden, toen door de pijn heen weer gedaan. Geen oxycodon o.i.d. gehad. Maar wel paracetamol en ibuprofen genomen. En verder helpt rust toch niet, dus kun je net zo goed voorzichtig doorgaan. Maar wel met pijnstillers, want anders gaat niets.

Ik denk dat jij eerder ook nog last van de hersenschudding hebt, want dat kan ook wel een maand duren.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:41

Mijn gebroken ribben waren, de 1e keer, veel pijnlijker dan de gekneusde......ik heb er ook nog steeds last van. De pijn en tijd voor genezing hebben niets te maken met breken/ kneuzen. Het is maar net waar en hoe je breekt/ kneust. Ik heb de ribben 2x gekneusd en dat was vervelend en de 1e week vrij pijnlijk, daarna werd het snel beter. De 1e keer breken kon ik niks meer; iedere beweging/ ademtocht deed vreselijk pijn. Slapen was vrijwel onmogelijk omdat ik bij iedere beweging wakker schrok van de pijn. De 2e keer breken was een combinatie met kneuzingen en toen zat ik na een week of 2 alweer te paard. Was niet echt comfortabel maar ook niet echt pijnlijk; wist toen ook nog niet dat er weer wat gebroken was............Daarna wel even rustig aan gedaan ;-).
Overigens alle 4 de keren, ook bij de zeer pijnlijke breuk, alleen paracetamol geslikt als het echt nodig was.
Hersenschudding is wel iets om mee op te passen maar je hoeft er ook niet mee plat te gaan liggen; vorig jaar nog een lichte hersenschudding gehad en dat heeft een maand of 3 geduurd voordat het echt over was. Zelfs 1 keer onder uit gegaan daardoor.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:52

germie schreef:
Ik moest wel blijven duiken en in een droogpak is de waterdruk echt niet leuk, je krijgt het ook gewoon benauwd. Maar ik moest wel door. Ik heb 3 weken denk ik niet kunnen rijden, toen door de pijn heen weer gedaan. Geen oxycodon o.i.d. gehad. Maar wel paracetamol en ibuprofen genomen. En verder helpt rust toch niet, dus kun je net zo goed voorzichtig doorgaan. Maar wel met pijnstillers, want anders gaat niets.

Ik denk dat jij eerder ook nog last van de hersenschudding hebt, want dat kan ook wel een maand duren.



Je moest....
Want iemand hield een mes tegen je nek?

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaringen gekneusde ribben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:01

Een whiplash kun je ook heel lang lichamelijke klachten van blijven houden. Heeft bij mijn moeder die van de trap gevallen was meer dan een jaar geduurd...

Gekneusde ribben doet enkel lang pijn bij bewegingen, ademen en lachen.

Dan nog de hersenschudding, ook die kan nog lang nawee geven.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 16:55

Hoi,

Ik heb al jullie berichten gelezen.
Zo zie je maar hoe veel meer mensen deze ervaringen hebben.
Bedankt voor alle tips.

En ja waarschijnlijk heb ik inderdaad ook de hersenschudding onderschat...

Naast de gekneusde voet, gekneusde ribben, hersenschudding, heb ik blijkbaar ook gekneusde ruggenmerg vertelde de dokter net. Dat kan een half jaar tot 2 jaar duren!
Gelukkig mag ik wel alles doen, zolang ik maar stop als het echt pijn gaat doen.
Dat zegt hij niet tegen dovenmans oren :+

Ach, we kijken het wel weer aan en ik zie wel hoe het loopt.

Wel heel fijn om op deze manier ervaringen te kunnen delen.
Zo zie je maar, ongeluk zit echt in een klein hoekje!

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:19

@TS ik heb 9 jaar geleden 8 ribben gebroken aan de rug zijde na een val van een paard. Na 3 maanden kon ik weer een uurtje werken. Ik ga nu nog steeds maandelijks naar de masseur om alle spieren los te houden. Ook op harde bedden voel ik opspelen of als het koud en regenachtig weer is. Zal altijd wel een gevoelige plek voor mij blijven.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Ervaringen gekneusde ribben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:46

Onderschat beide blessures niet.
10 geleden met paard over de kop gegaan bij het springen, whiplash, flink gekneusde ribben en een flinke hersenschudding. Maar vond mezelf geen mietje en ben ondanks wat pijn gewoon weer gaan rijden, was bang dat ik bang zou worden.

Slechtste besluit uit mijn leven geweest. Van die whiplash heb ik bijna iedere dag last, en mijn ribben met zijn tijd zeker als het weer kouder wordt. Maar die hersenschudding was toch wel de ergste. Kreeg ontzettende hoofdpijn, ging wazig zien en kon geen enkele prikkel meer verdragen en dit was bijna 4 maanden na de val. Kreeg balans problemen, kon niet meer goed lezen, niet concentreren, was ontzettend snel moe en nog een aantal andere problemen.

Ben uiteindelijk gediagnosticeerd met post commotioneel syndroom wat basically neerkomt op een langdurige hersenschudding die niet goed hersteld. Ik nam niet genoeg rust en bleef maar door pushen. Plus dat het niet hielp dat ik al eens eerder een hersenschudding heb gehad. Heeft me echt jaren gekost voor ik echt het idee had dat ik herstelde. Ik onderschatte mijn hersenschudding enorm, en mijn huisarts eigenlijk ook.

https://www.hersenletsel-uitleg.nl/soor ... l-syndroom

Denk echt om je lichaam, en zeker je hersenen. Genezen kost tijd en energie en dat moet je jezelf echt wel gunnen.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 17:56

lucifertje schreef:
@TS ik heb 9 jaar geleden 8 ribben gebroken aan de rug zijde na een val van een paard. Na 3 maanden kon ik weer een uurtje werken. Ik ga nu nog steeds maandelijks naar de masseur om alle spieren los te houden. Ook op harde bedden voel ik opspelen of als het koud en regenachtig weer is. Zal altijd wel een gevoelige plek voor mij blijven.


Oh jee wat pijnlijk zeg!

Ja die kans zit er bij mij ook dik in dat het gevoelig zal blijven...

Lijkt me een heel naar idee dat ze gebroken zijn... Zijn ze wel weer helemaal goed geheeld?

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 18:00

alice0cullen schreef:
Onderschat beide blessures niet.
10 geleden met paard over de kop gegaan bij het springen, whiplash, flink gekneusde ribben en een flinke hersenschudding. Maar vond mezelf geen mietje en ben ondanks wat pijn gewoon weer gaan rijden, was bang dat ik bang zou worden.

Slechtste besluit uit mijn leven geweest. Van die whiplash heb ik bijna iedere dag last, en mijn ribben met zijn tijd zeker als het weer kouder wordt. Maar die hersenschudding was toch wel de ergste. Kreeg ontzettende hoofdpijn, ging wazig zien en kon geen enkele prikkel meer verdragen en dit was bijna 4 maanden na de val. Kreeg balans problemen, kon niet meer goed lezen, niet concentreren, was ontzettend snel moe en nog een aantal andere problemen.

Ben uiteindelijk gediagnosticeerd met post commotioneel syndroom wat basically neerkomt op een langdurige hersenschudding die niet goed hersteld. Ik nam niet genoeg rust en bleef maar door pushen. Plus dat het niet hielp dat ik al eens eerder een hersenschudding heb gehad. Heeft me echt jaren gekost voor ik echt het idee had dat ik herstelde. Ik onderschatte mijn hersenschudding enorm, en mijn huisarts eigenlijk ook.

https://www.hersenletsel-uitleg.nl/soor ... l-syndroom

Denk echt om je lichaam, en zeker je hersenen. Genezen kost tijd en energie en dat moet je jezelf echt wel gunnen.


Oei, bedankt voor je berichtje.
Dat klinkt vervelend zeg! En komt dat nooit meer goed?

Misschien inderdaad nog even rustig aan blijven doen dan...
De dokter doet bij mij ook vrij nuchter over de hersenschudding. Ik ben zeker een uur aan geheugen kwijt.

Bij mij is het bijzondere, dat ik normaal altijd juist hoofdpijn had en migraine, maar sinds de val niet meer XD ... Merk het alleen heel erg aan duizeligheid en vreselijk moe worden en echt van die stipjes zien.

Heb jij toen een MRI oid gehad?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen gekneusde ribben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:05

Besef je wel dat een verwaarloosde hersenschudding je levenslang met problemen kan opzadelen?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Ervaringen gekneusde ribben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:31

Ik ben er nu zo goed als van hersteld. Alleen bij heftige stress heb ik milde symptomen. Ben alleen veel gevoeliger geworden voor prikkels, vooral licht.

De dag van dat ongeluk en de uren erna ben ik nogsteeds kwijt. En ik moet er aan denken dat mocht ik ooit weer een hersenschudding krijgen dit grote problemen kan geven.
Ben dus wat betreft paarden wel voorzichter geworden. Rijd alleen nog safe paarden. Ik heb een mri gehad en CT toen ik binnenkwam na het ongeluk, en paar maanden later opnieuw en daarop zag de neuroloog het probleem.
Mijn huisarts was ontzettend laconiek achteraf, net als de arts op de eerste hulp de eerste keer. Mijn huidige neuroloog geeft echt aan dat je rust moet nemen ookal denk je dat het allemaal wel goed gaat. Het staat ook ter boek als een mild trauma, maar hij denkt dat dit vooral zo genoemd wordt omdat je tegenwoordig maar zo snel mogelijk weer aan het werk moet. Als herstel tijd gaf hij voor een hersenschudding minstens een maand rust en bij klachten echt langer.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:14

Geen reacties gelezen maar echt gekneusde ribben kan je zelfs maanden later nog voelen zeker als je " eigenwijs" blijft mesten en sjouwen ik snap dat sommige dingen moeten maar echt als je wil dat ze genezen dan moet je echt even niet mesten of zwaarder dan een kilo tillen .. misschien wil iemand helpen?

Wat ook kan helpen is strak verband eromheen dat klinkt tegenstrijdig maar door tegendruk voel je t minder althans dat vond ik

Niet teveel pijnstillers nemen want dan ga je al gauw teveel doen
Bij niet voldoende tijd geven om te helen kan t gevoelig blijven ..

Beterschap

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:15

BigOne schreef:
Besef je wel dat een verwaarloosde hersenschudding je levenslang met problemen kan opzadelen?


Ook dat idd

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:52

lissie_zigor schreef:
lucifertje schreef:
@TS ik heb 9 jaar geleden 8 ribben gebroken aan de rug zijde na een val van een paard. Na 3 maanden kon ik weer een uurtje werken. Ik ga nu nog steeds maandelijks naar de masseur om alle spieren los te houden. Ook op harde bedden voel ik opspelen of als het koud en regenachtig weer is. Zal altijd wel een gevoelige plek voor mij blijven.


Oh jee wat pijnlijk zeg!

Ja die kans zit er bij mij ook dik in dat het gevoelig zal blijven...

Lijkt me een heel naar idee dat ze gebroken zijn... Zijn ze wel weer helemaal goed geheeld?


Ja dat zeker wel! Alleen voel ik als het slecht weer is precies nog waar de breuken hebben gezeten. Maar dat doe ik eigenlijk bij al m’n breuken.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 08:56

MaraYvette schreef:
Geen reacties gelezen maar echt gekneusde ribben kan je zelfs maanden later nog voelen zeker als je " eigenwijs" blijft mesten en sjouwen ik snap dat sommige dingen moeten maar echt als je wil dat ze genezen dan moet je echt even niet mesten of zwaarder dan een kilo tillen .. misschien wil iemand helpen?

Wat ook kan helpen is strak verband eromheen dat klinkt tegenstrijdig maar door tegendruk voel je t minder althans dat vond ik

Niet teveel pijnstillers nemen want dan ga je al gauw teveel doen
Bij niet voldoende tijd geven om te helen kan t gevoelig blijven ..

Beterschap

Tillen is heel wat anders dan dragen, dat klopt. Ik liep na 3 dagen weer met 50kg op m'n rug, ok, dat is niet tillen, maar dragen en dat is een enorm groot verschil kan ik je zeggen. Iets voor me tillen was lastig, al lukte met wat moeite best 3-5kg hoor, maar de zakken biks van 20kg heb ik even laten doen. Een kruiwagen deed ik uiteraard ook. Ja, ik was traag, ja, het was moeizaam, maar het moest wel gebeuren en de eerste 3 weken waren erg en daarna kan ik zeggen dat het heel snel beter werd. Na 5-6 weken was het echt geheel over.
Van iets straks er omheen kan ik je vertellen dat dat averechts werkt. IK heb namelijk wel gedoken, met pijnstillers, maar de waterdruk op je droogpak is echt pijnlijk en dat is hetzelfde als 'iets er omheen', want dat heb je dan ook. 1 keer kreeg ik het zelfs benauwd onder water, alsof ik niet diep genoeg kon inademen. Pas toen m'n pak weer uitwas en dus de squeeze weg was dat gevoel weer over. Hoe soepeler de kleding, hoe fijner.

Het probleem bij ribben is dat je die niet even kunt inpakken zoals bij een enkel kan. Bij mij was bukken en opstaan van een stoel of bank echt rampzalig. Of uit bed komen. En iets van de grond oppakken ging ook niet de eerste 1.5 week.

Maar TS, we zijn al weer wat dagen verder, gaat het al beter?