Vaak verslikken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Vaak verslikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 23:03

Al vaker had ik dat ik me verslikte, maar de laatste weken is dat echt meer geworden. Elke dag proest ik wel een keer omdat ik weet iets in mn keel krijg. Ik snap niet wat er gebeurt, dus ik ga morgen een afspraak maken bij de huisarts, maar het is wel heel vervelend :=
Herkent iemand dit? Ik ben sinds een tijd aan het afbouwen met AD medicatie en sinds vorige week gestopt. Daardoor is mijn lijf wel van de wap, maar zou dat ook op mn keel kunnen slaan?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vaak verslikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:14

Ik heb dit als ik nerveus ben, kan het zoiets zijn?

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 23:15

poes schreef:
Ik heb dit als ik nerveus ben, kan het zoiets zijn?


Eigenlijk niet, het gebeurt op allerlei momenten. Zowel met eten als met drinken. Heb niet meer stress dan normaal ofzo.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Vaak verslikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:24

Te druk en haastig misschien?

Neem je wel de tijd voor eten?
En ben je dan rustig bezig met eten?
Of kijk je er tv bij? Of op je telefoon? Werken?

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Re: Vaak verslikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:50

Ik weet van sommige clienten dat hun Multiple Sclerose of Parkinson begon met symptomen als verslikken.
Maar dat is wel heel ver gezocht.

Hopelijk ben je snel vanaf want kan echt uitputtend zijn met dat gehoest.

Sabri

Berichten: 1389
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 00:53

Al opgezocht bijwerkingen stoppen van die medicatie of aan die arts vragen of dit kan?

Mogelijk heb je nog wat aan een logopediste!

moonsparkle
Berichten: 21712
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 07:03

Heb je het met eten of ook uit het niets? Ik heb dat namelijk dat ik uit het niets verslik en zo erg dat ik denk dat ik het niet overleef soms, de artsen denken vermoedelijk een spasme van de luchtpijp, als ik dan out zou gaan ontspant alles dus ze gaven aan dat ik waarschijnlijk niet echt dood ga aan het verslikken, wat wel gerustellend is maar niet echt een oplossing voor het probleem :o

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Vaak verslikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 07:13

Ik lees even mee, ik heb het nu zo'n vier jaar. Bij mij is het begonnen toen ik zwanger was.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vaak verslikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 07:29

Ik heb het als ik zenuwachtig ben of gewoon druk in mijn hoofd.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 07:52

Ooh ik ben ook zo iemand.
En het is een heel proces haha - ik verslik me, waardoor ik moet hoesten/proesten, waardoor ik moet niezen (minstens 5x) waardoor uiteindelijk mijn ogen beginnen te tranen :')

Geen idee hoe dat komt, ik heb het voor zover ik het me herinner al heel mijn leven :')

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 07:59

is ad afkorting van antidepressiva?
dan komt het waarschijnlijk daarvan :j
kan een drogere mond geven of dat je wat relaxeder bent en dat daardoor de spieren niet snel genoeg reageren.
maar voor de zekerheid even goed na vragen en na laten kijken.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vaak verslikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:09

Waar zit je ademhaling?

Ik heb dit als mijn ademhaling te hoog zit.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 11:21

ellepel schreef:
is ad afkorting van antidepressiva?
dan komt het waarschijnlijk daarvan :j
kan een drogere mond geven of dat je wat relaxeder bent en dat daardoor de spieren niet snel genoeg reageren.
maar voor de zekerheid even goed na vragen en na laten kijken.


Ja dat klopt, misschien is dat niet zo gek idd.

Ik verslik me soms ook in mn eigen speeksel als ik gewoon een serie zit te kijken ofzo. Dus ja, het is echt random :')

Ik ga er niet vanuit dat het MS is idd, maar ik ken het symptoom er van wel. Collega van mij had MS en verslikte zich ook wel eens.

Ademhaling zit soms hoog, ik zal er eens op letten of ik hte dan ook meer heb.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:10

Ik had dat zo vaak als ik chocolade eet. Dat zakt dan precies in m'n keel, waardoor ik me verslik. En echt naar adem happen, zo fel.
Het helpt om een "chin tuck" te doen. Dat wil zeggen: je hoofd wat omlaag kantelen en je kin iets intrekken. Als je slikt, maak je dezelfde beweging. Je moet je hoofd dan meer in die positie houden tijdens het eten. Hierdoor verslik ik mij nog amper.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Vaak verslikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:26

ik verslik me ook heel erg vaak, zo erg dat ze, toen ik nog werkte, de ehbo erbij haalden. Geen idee waarom, ik heb ook heel vaak de hik, als ik iets "kouds" eet, bv. komkommer of tomaat uit de koelkast.

Mijn oma had dit ook, zij had een scheurtje in het middenrif en is er bijna 100 mee geworden, dus ik maak me er maar niet druk om

jojoleinee

Berichten: 2656
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Vaak verslikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:28

Ik zou eens langs een logopedist gaan. Die weet er waarschijnlijk wel raad mee.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 15:45

Morrie schreef:
ik verslik me ook heel erg vaak, zo erg dat ze, toen ik nog werkte, de ehbo erbij haalden. Geen idee waarom, ik heb ook heel vaak de hik, als ik iets "kouds" eet, bv. komkommer of tomaat uit de koelkast.

Mijn oma had dit ook, zij had een scheurtje in het middenrif en is er bijna 100 mee geworden, dus ik maak me er maar niet druk om


Grappig dat je dat zegt, want mijn oma en moeder hebben dat ook en bij mij was ook een vermoeden. Ik heb ook echt vaak de hik :')

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:11

Mijn dochter is hypermobiel dan kan je er ook last van hebben.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:13

Earth schreef:
Morrie schreef:
ik verslik me ook heel erg vaak, zo erg dat ze, toen ik nog werkte, de ehbo erbij haalden. Geen idee waarom, ik heb ook heel vaak de hik, als ik iets "kouds" eet, bv. komkommer of tomaat uit de koelkast.

Mijn oma had dit ook, zij had een scheurtje in het middenrif en is er bijna 100 mee geworden, dus ik maak me er maar niet druk om


Grappig dat je dat zegt, want mijn oma en moeder hebben dat ook en bij mij was ook een vermoeden. Ik heb ook echt vaak de hik :')


Oeh ik ben ook een hikker! Zodra ik te snel eet, drink of rook heb ik prijs, en dan komt het ook gedurende de rest van de dag terug. Heel vervelend :')

moonsparkle
Berichten: 21712
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:10

Inmiddels ben ik via de huisarts naar de neuroloog geweest en van mdl wordt ik nu weer naar kno verwezen ze weten het niet. Kno dacht eerst spasmes van de luchtpijp maar ik heb het overdag alleen bij echt eten of drinken en in de nacht wel spontaan. Laatste keer bij kno had ik het alleen in de nacht dus kijken of er nu nog een andere diagnose kan komen. Heb me afgelopen 2 weken weer 3 keer verslikt.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:42

nou zag ik de afgelopen paar dagen steeds een reclame voorbijkomen over dysfagie.
niet helemaal bekeken wat dat was,maar in elk geval een slikstoornis.
heb je dat dan?

jojoleinee

Berichten: 2656
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:50

Ik ben logopedist en zover ik weet komt dysfagie voornamelijk voor na een CVA of hersenbloeding. Ook mensen met een spierstoornis kunnen het hebben.
Als dat het is zal een KNO arts er bij Moonsparkle achter kunnen komen. Die zal misschien een slikvidio maken, zodat hij de slikfases heel precies kan bekijken.

Wanneer moet je daarheen Moonsparkle?

moonsparkle
Berichten: 21712
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:55

@jojoleine ik was vandaag bij de mdl(maag darm leverarts) en die heeft me weer verwezen naar kno

Nu ben ik wel heel benieuwd of jij dit misschien eerder hebt gehoord? En zou logopedie mij ook kunnen helpen?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 02-12-22 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21712
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:55

ellepel schreef:
nou zag ik de afgelopen paar dagen steeds een reclame voorbijkomen over dysfagie.
niet helemaal bekeken wat dat was,maar in elk geval een slikstoornis.
heb je dat dan?



Dysfagie is de medische term voor een slikstoornis maar is dan zeg maar niet de oorzaak

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Vaak verslikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:02

Ik heb bij een ademhalingsfysio (ik wist niet dat dat bestond..) omdat ik steeds maar de hik had. Misschien zit t in die hoek? Ik zat die periode overigens ook niet zo goed in mijn vel