Gevolgen lang gebruik corticosteroïden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Gevolgen lang gebruik corticosteroïden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 08:49

Al anderhalf jaar gebruik ik dagelijks corticosteroïden in de vorm van een neusspray ivm allergieën (Fluticason en Dymista). Hoewel langdurig gebruik niet slecht lijkt te zijn, vraag ik me toch af of dit ook echt zo is? Of dat ik beter zou kunnen overstappen naar iets anders. Ik ga dit uiteraard ook overleggen met de huisarts(assistente) maar ik hoor ook graag van jullie.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 13:24

Hi, ik geef deze even een schopje!
Zit in zo'n zelfde schuitje als Dorientjuh. Nu al een jaar gestopt met de Symbicort, en met de Flixonase neusspray. Nu de paarden en poezen er (helaas) niet meer zijn ben ik ook afgebouwd en inmiddels gestopt net de ceterizine. Ik gebruikte dat allemaal al járen. Lijkt me ook dat die langdurige laag-gedoseerde cortico's hun nadelen hebben. Evenals jaren anti-histaminica.

Nu, zonder de ceterizine merk ik dat met name mijn neus klachten geeft; veel niezen. Nu wil de KNO arts me Nymista voorschrijven. Weer zo'n corticosteroïd. Heb ik eigenlijk geen zin in ;-) ....
Iemand hier mss een gouden tip?

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Gevolgen lang gebruik corticosteroïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:44

Ik vraag mij dit ook wel eens af. Gebruik alleen een neusspray met dat spul in de hooikoortsmaanden. Maar ook dat is al zo'n 6 a 7 maanden per jaar. Het valt mij de laatste tijd op dat mijn reukvermogen slechter is als dat van anderen. Vraag mij af of er een verband is..

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Gevolgen lang gebruik corticosteroïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:47

Heb de fluticason(flixonase) vervangen door Cetirizine tabletjes

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:54

Uiteraard hebben corticosteroïden op lange termijn systemische bijwerkingen, maar welke, en in hoeverre iemand daar last van krijgt is van persoon tot persoon verschillend.
Kun je periodiek zonder, of toe met een alternatief zonder corticosteroïden dan zou ik dat zeker navragen bij de huisarts.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gevolgen lang gebruik corticosteroïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:39

Inderdaad, uiteraard heeft langdurig gebruik bepaalde risico‘s. Echter moet je die risico‘s afwegen tegen de baten die het voor jou heeft.
Als je zonder kan is dat zeker beter, maar niet als dat betekend dat je ernstige allergie problemen krijgt.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Gevolgen lang gebruik corticosteroïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:45

En wat zijn dan zoal die bijwerkingen en risico's? In de bijsluiter staat daar niks over genoemd. En de hoeveelheid is natuurlijk ook relatief laag in een neusspray.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gevolgen lang gebruik corticosteroïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:47

Het kan je slijmvliezen en darmflora aantasten en je eigen bijnierproductie stil leggen. Ligt uiteraard ook aan het gebruik, de hoeveelheden en je algemene gezondheid. Als je zonder kan..zou ik zeker zonder doen.

Anti histamines zijn relatief onschuldig voor langer termijn gebruik, kunnen alleen de slijmvliezen uitdrogen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:58

Sourire schreef:
En wat zijn dan zoal die bijwerkingen en risico's? In de bijsluiter staat daar niks over genoemd. En de hoeveelheid is natuurlijk ook relatief laag in een neusspray.


Kans op gevoeligheid voor secundaire infecties, bloedneus, droge slijmvliezen e.d.
Niets direct super spannends tenzij je overgevoelig bent of zeer veel gebruikt.

Wel altijd alert blijven op oog problemen (zeer zelden).

https://www.accessdata.fda.gov/drugsatf ... 045lbl.pdf

De meeste mensen zullen er niets van merken maar TS heeft het over zeer langdurig gebruik als ik dat goed interpreteer.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Gevolgen lang gebruik corticosteroïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:47

Bij mij sloeg de fluticason en op mijn slokdarm en gaf ademhalingsproblemen.
Zijn zeldzame bijwerkingen maar voor mij voldoende om over te stappen op cetirizine.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:48

Dank voor de reacties. Mijn neus loopt inmiddels echt leeg :+ . Longen en ogen gaan (nog) goed. Maar achter in de keel voelt het dikkig.
Ik rij nu naar huis en start meteen weer met de ceterizine. Als ik het met 5mg per dag onder controle kan houden is dan ws beter dan met de Nymista (want: geen cortico)…?

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Gevolgen lang gebruik corticosteroïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:38

Oh stom… het heet geen Nymista maar Dymista.