Last van liezen na paardrijden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Last van liezen na paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 23:04

Hoi,

Na het paardrijden van wat langere ritten heb ik erg veel last van mijn liezen, dit voelt als spierpijn maar dit is het niet. Want mijn lichaam zou na 25 jaar rijden toch wel een keer gewend moeten zijn aan een paard tussen mijn benen. :+

Ik voel het voornamelijk als ik langere afstanden heb gereden of als ik een paar dagen niet heb gereden en weer op stap.

Het ligt sowieso niet aan het zadel want ik heb de afgelopen jaren al zoveel zadels versleten en geen een zadel gehad waarbij ik dit probleem niet had. Wel heb ik een paard in formaat tank (Wintec maat XXL). Zou het puur komen omdat mijn paard zo breed is? Ik heb al jaren niet op andere paarden gereden en daar ben ik ook geen held in dus dat kan ik helaas niet testen.

Meer mensen die dit probleem herkennen? En is er überhaupt wat aan te doen?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:13

Maar heb je ooit een zadel met een ladyseat gehad? De meeste zadels zijn namelijk niet gemaakt voor dames, maar voor mannen;

https://horobin.com.au/journal/male-vs- ... the%20seat.

Wintecs zijn over het algemeen allemaal heel breed, zelfs de Wintec op mn arabiertje was voor mij te breed en zorgde voor ongemak.

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Last van liezen na paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 23:16

Niet bewust geprobeerd, dus geen idee of ik er ooit een heb gehad. :)

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Last van liezen na paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:20

Al bij de huisarts geweest?
Had er ook veel last van, op den duur ook de bilspier.
Blijkt nu dat ik artrose in de knie en heup heb met zware slijtage.

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Last van liezen na paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 23:21

Ik ben hiervoor niet bij de huisarts geweest. Maar ik heb wel HMS en fibromyalgie.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Last van liezen na paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:24

Loop je bij een fysio? Ik heb ook HMS en na een val (en verschillende andere factoren) bleken mijn adductoren (aanhechtingen) verkalkt/ontstoken en staalhard. Daardoor had ik ook pijn in mijn liezen.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:29

Ik weet niet hoe oud je bent, maar bij mij was pijn in de liezen een teken van artrose in de heupen. Die is nu zo ernstig, dat ik ben gestopt met rijden. Misschien eens foto's laten maken.

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 23:35

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel en niet bij de fysio loop, ik heb er wel een die alles van mij weet maar ik maak er eigenlijk zelden tijd voor om te gaan. Heel slecht ik weet het.

Ik ben 29 jaar, misschien toch handig om de fysio of de dokter eens te vragen. :)

Avalanche

Berichten: 15983
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:38

Iriscope schreef:
Maar heb je ooit een zadel met een ladyseat gehad? De meeste zadels zijn namelijk niet gemaakt voor dames, maar voor mannen;

https://horobin.com.au/journal/male-vs- ... the%20seat.

Wintecs zijn over het algemeen allemaal heel breed, zelfs de Wintec op mn arabiertje was voor mij te breed en zorgde voor ongemak.

Dit idd.

En veel zadels zijn te breed voor vrouwen, al maken de betere merken steeds meer een lady's seat.

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Last van liezen na paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 23:45

Er staat wel dat mijn Wintec zadel een smalle beendoorloop heeft, ik weet niet goed of ze daar nou mee bedoelen dag het een smaller zadel is?

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:46

Je hebt ook zadels met een smalle twist. Ik heb op mijn tank een xxl zadel qua breedte maar met een smalle twist (en ind gemaakt voor het vrouwenlichaam). Dat is wellicht het proberen waard. Bij een goede zadelmaker kan je vaak een zadel ook wel een week uittesten voordat je hem koopt dus dan zou je kunnen kijken of het fysiek is voor jou of toch het zadel.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:58

Petrichor schreef:
Wel heb ik een paard in formaat tank (Wintec maat XXL). Zou het puur komen omdat mijn paard zo breed is? Ik heb al jaren niet op andere paarden gereden en daar ben ik ook geen held in dus dat kan ik helaas niet testen.

Meer mensen die dit probleem herkennen? En is er überhaupt wat aan te doen?

Zou heel goed kunnen dat dit komt omdat je paard heel breed is. Je rekt dan de liezen meer op dan bij een smaller paard. Hoe langer je op je paard zit hoe meer last je krijgt. Kan een kwestie van gewenning zijn maar dat hangt er oa vanaf hoe vaak je rijdt.

Ik zou als ik jou was even langs een fysio gaan om dit te bespreken. Die kan je onderzoeken en evt gerichte oefeningen meegeven. Ik zou direct naar de fysio gaan en de HA overslaan (tenzij je nog andere klachten hebt maar als het alleen om de pijn in de liezen na een langere rit gaat dan zou ik de HA overslaan). Mocht er toch iets zijn wat de fysio niet vertrouwd dan stuurt deze je vanzelf naar de HA terug.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Last van liezen na paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:34

Herkenbaar. Ik kreeg als tip om mijn beugels een gaatje korter te maken. Dat helpt wel.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Last van liezen na paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 16:42

Ik heb dit ook regelmatig en ik denk dat het in mijn geval zeker wel een vorm van spierpijn is. het is standard de dag na het rijden en het duurt vaak maar 1 of 2 dagen. Net als bij normale spierpijn.
Ik heb het niet als ik gewoon 3 of 4 keer in de week rij. Als ik eens een week oversla heb ik het een dag na de eerste rit. En inderdaad ook als ik erg lang heb gereden. Ik stap met verre ritten regelmatig even af om mijn eigen benen te strekken (of tenen te ontdooien). En als ik dat doe heb ik er gelijk minder last van.
Ik heb ook een ronde pony en met mijn vorige zadel was het wel iets erger maar heb het nu met een smaller zadel nog steeds. Dus het zou best een gewone spierpijn kunnen zijn.