Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 17:03

Mijn kind heeft momenteel ook hand voet mond ziekte en het lijkt er wel veel op moet ik zeggen. Het trekt snel weg, hij heeft er fucidinezalf op, maar dat kwam omdat we eerst aan krentenbaard dachten. Totdat het ook op handen kwam.

[o]


Jodym

Berichten: 4933
Geregistreerd: 19-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 17:57

Zijn het geen wintervingers? :+
Zoals op je laatste foto heb ik ook rode, pijnlijke bulten op m’n vingers, door de kou

ღ The words love, hope and dreams are synonymous with horses.ღ

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 18:30

Morganlefay schreef:
daantjuhhh schreef:
Hand voet mond ziekte.
Toch het zelfde als mond en klauwzeer bij koeien?

Dacht het niet
wij zijn niet evenhoevig
}>

Dat zegt niet alles :o
Mond en klauwzeer bij koeien is namelijk wel besmettelijk voor mensen. }:0

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-21 18:48

Jodym schreef:
Zijn het geen wintervingers? :+
Zoals op je laatste foto heb ik ook rode, pijnlijke bulten op m’n vingers, door de kou


Dat was mijn eerste reactie ook, en heb ik ook tegen de huisarts gezegd. Heb ik ongeveer 3 jaar geleden ook gehad echter werd die vinger ook echt paars.
Wel is deze hand (rechts) grote deel van de tijd ijskoud, en met ijs, overdrijf ik niet :+

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:27

Ik krijg zulke bultjes als ik "ineens" in de volle zon loop. Dus bijv. op zonvakantie ga en m'n handen niet insmeer. Of als het een warme dag is, vol zon, en ik ben veel buiten. En krijg het ook alleen op mijn handen. Jeukt als een malle.
Beetje cortisonezalf en het is weer weg na een paar dagen.

09/10/2023 <3

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:54

Ik heb dit ook "ineens" een periode gehad. Ook vnl op de handen, maar zelfs ook op de onderarmen.
Dokter wijdde het aan een soort ontstekingsreactie/afweer van de huid?
Ik werkte toen nog in de scheepvaart (chemie), had vaak kleine wondjes op de handen en dan in combi met zware producten.

Nu kan dat in jou geval komen van combi kou/drogere huid/ontsmettingsmiddel voor de handen, .. deze laatste breekt ook je beschermende huidlaagje af. Zeker als je een combi gebruikt van én handen wassen én ontsmetten én ..
Bij was enige wat hielp gewoon de huid gehydrateerd houden en zeker contact vermijden met uitdrogende middelen.
Hier werken de producten van LaRoche (posay lijn) er goed

Na een tijdje is het gewoon weer weg gegaan bij mij? Tot nu toe al een paar jaar weer zonder bultjes.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 22-11-21 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-21 19:59

BillyJ schreef:
Ik heb dit ook "ineens" een periode gehad. Ook vnl op de handen, maar zelfs ook op de onderarmen.
Dokter wijdde het aan een soort ontstekingsreactie/afweer van de huid?
Ik werkte toen nog in de scheepvaart (chemie), had vaak kleine wondjes op de handen en dan in combi met zware producten.

Nu kan dat in jou geval komen van combi kou/drogere huid/ontsmettingsmiddel voor de handen, .. deze laatste breekt ook je beschermende huidlaagje af. Zeker als je een combi gebruikt van én handen wassen én ontsmetten én ..
Bij was enige wat hielp gewoon de huid gehydrateerd houden en zeker contact vermijden met uitdrogende middelen.

Na een tijdje is het gewoon weer weg gegaan bij mij? Tot nu toe al een paar jaar weer zonder bultjes.


Ik ben veel buiten dus in de winter zijn mijn handen altijd droog. Tot op heden nog niet, probeer wel regelmatig te smeren maar vergeet het nog wel eens.

Die ontsmettingsmiddelen met Alcohol gebruik ik al niet meer als ik ergens binnen kom, en als het even kan vraag ik of ik ze mag wassen en dan goed kan drogen met een papieren doek.

Fijn dat ze uit zichzelf zijn weg gegaan.

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 20:02

ApplePapple schreef:
BillyJ schreef:
Ik heb dit ook "ineens" een periode gehad. Ook vnl op de handen, maar zelfs ook op de onderarmen.
Dokter wijdde het aan een soort ontstekingsreactie/afweer van de huid?
Ik werkte toen nog in de scheepvaart (chemie), had vaak kleine wondjes op de handen en dan in combi met zware producten.

Nu kan dat in jou geval komen van combi kou/drogere huid/ontsmettingsmiddel voor de handen, .. deze laatste breekt ook je beschermende huidlaagje af. Zeker als je een combi gebruikt van én handen wassen én ontsmetten én ..
Bij was enige wat hielp gewoon de huid gehydrateerd houden en zeker contact vermijden met uitdrogende middelen.

Na een tijdje is het gewoon weer weg gegaan bij mij? Tot nu toe al een paar jaar weer zonder bultjes.


Ik ben veel buiten dus in de winter zijn mijn handen altijd droog. Tot op heden nog niet, probeer wel regelmatig te smeren maar vergeet het nog wel eens.

Die ontsmettingsmiddelen met Alcohol gebruik ik al niet meer als ik ergens binnen kom, en als het even kan vraag ik of ik ze mag wassen en dan goed kan drogen met een papieren doek.

Fijn dat ze uit zichzelf zijn weg gegaan.


Hydrateren (deed ik dus ook nooit/niet vaak genoeg) heeft hier echt geholpen.
Zeker als je zegt dat je dus veel in de kou komt. Dan droogt je huid sneller uit en ben je dus vatbaarder . Er zijn tegenwoordig heel goede zalfjes die niet vettig zijn, dat was bij mij vaak hetgene dat tegenviel :+
Het is hier nu een soort routine geworden en hier veel voordelen ondervonden daardoor.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 22-11-21 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 20:02

ApplePapple schreef:
Jodym schreef:
Zijn het geen wintervingers? :+
Zoals op je laatste foto heb ik ook rode, pijnlijke bulten op m’n vingers, door de kou


Dat was mijn eerste reactie ook, en heb ik ook tegen de huisarts gezegd. Heb ik ongeveer 3 jaar geleden ook gehad echter werd die vinger ook echt paars.
Wel is deze hand (rechts) grote deel van de tijd ijskoud, en met ijs, overdrijf ik niet :+


Ik dacht ook hier aan, heb het ook op vingers en tenen. Doet het vooral pijn in de warmte?

Als het dat is, gaat niets helpen, tijd en warmte en het verdwijnt wel weer.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 20:09

Welkom in de club. Het zijn kleine harde bultjes die soms gevuld zijn met vocht, toch?

Is idd eczeem, komt bij mij ook vooral voor in de winter. Ik heb een speciale cortisonezalf van de apotheker, ze maken die daar zelf op voorschrift van mijn huisarts en werkt echt heel goed. Preventief verdwijnen doet het niet meer. Mijn handen worden er ook wel heel droog van.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-21 21:08

CalipsoLover schreef:
Welkom in de club. Het zijn kleine harde bultjes die soms gevuld zijn met vocht, toch?

Is idd eczeem, komt bij mij ook vooral voor in de winter. Ik heb een speciale cortisonezalf van de apotheker, ze maken die daar zelf op voorschrift van mijn huisarts en werkt echt heel goed. Preventief verdwijnen doet het niet meer. Mijn handen worden er ook wel heel droog van.


Zijn niet extreem hard of zo, wel een beetje. en ze zien er altijd hetzelfde uit, niet dat ze soms voller zijn, ze worden alleen met de dag groter (meer oppervlakte over de vinger nemen ze in)

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 10:53

Maar zonder dollen bij de huisarts langs en naar laten kijken.
O ja als je cortison voorgeschreven krijg daar wordt je vel niet blij van, smeer dan sheabutter en zoek dan de meest zuivere. Wordt je vel wat zachter.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-21 10:58

Morganlefay schreef:
Maar zonder dollen bij de huisarts langs en naar laten kijken.
O ja als je cortison voorgeschreven krijg daar wordt je vel niet blij van, smeer dan sheabutter en zoek dan de meest zuivere. Wordt je vel wat zachter.


Even OP lezen, ik ben gisteren en vorige week al bij de huisarts geweest en moet nu even afkijken.

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:37

Ik heb gemerkt dat het bij mij verschillende vormen kan aannemen, soms zijn ze groot met vocht, op mijn handpalmen zijn ze dan weer oppervlakkiger, zachter met minder vocht.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:43

Ik heb ook een paar van die bultjes op mn vinger. Gelukkig geen hand vol. Ik heb ze vorig jaar ook gehad, is bij mij weer zelf weggegaan. Ik vind het zelf een beetje op een gerstekorrel lijken ofzo.

Ik ga even googlen op wat ik in dit topic ben tegen gekomen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:17

Wat ik zou proberen . Insmeren met calendulan of honing zalf . En vet en helend en het kan geen kwaad . (Zolang je niet allergisch bent voor de bestanddelen )
Gewoon op klein stukje uitproberen geen reactie dan meerdere keren per dag lekker smeren

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:28

Ik dacht ook aan winter vingers. Herken de plekken iig van hoe mijn vingers eruit zien. Huisarts en internist hadden so far niet echt een oplossing anders dan zoveel mogelijk warm houden. Dat is met mijn ijs handen best een uitdaging ook :')

Maar ik ben geen dokter, dus mogelijk is het iets heel anders hoor

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-21 15:17

Bedankt voor de tips weer! Ik neem ze mee.

Ik herken de ijs handen inderdaad, alles warm behalve mijn vingers en voeten.

Maar, omdat de bultjes nu met een rap tempo toenemen en groter worden heb ik een doorverwijzing gekregen naar de dermatoloog. Over 2 weken kan ik daar terecht. Hou jullie op de hoogte!

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:26


Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-21 15:30

Daphara schreef:
Doet me een beetje denken aan wat Bokker Fair laatst deelde, alleen die van TS lijkt nog iets minder heftig.

Fair @ [MWS] Show je schaaf/snij/whatever wonden topic


Aii dat ziet er echt niet fijn uit nee.
Alleen bij mij jeuken ze niet. En zijn het ook niet van die kleine bultjes die bij elkaar komen. Maar ik neem het zeker mee, bedankt voor het delen.

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:48

ik heb ook een tijdje dit soort bultjes op mijn handen gehad, bleek bij mij toch iets van een schimmel te zijn. afwisselend smeren met miconazol en betadinezalf hielp bij mij het beste... door de betadine droogde de bultjes uit en werden ze minder pijnlijk.
(de bultjes leken gevuld met vocht, en als er 1 openging had ik daarna veel meer omdat het vocht ze verspreide..)

Centered Riding instructrice level 1

Celebi
Berichten: 3617
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:55

Dat soort bultjes heb ik ook wel eens op m'n handen! Inderdaad met vocht. Ik knijp ze meestal open en ontsmet de boel daarna. Waarschijnlijk niet de meest tactische oplossing maar wel zeer therapeutisch om te doen. :+

Ik had er vaak inderdaad een aantal dagen elke keer eentje meer en opeens was het allemaal weer weg. Nu echt al heel lang niet gehad bedenk ik me nu. Voor m'n gevoel kwam het van het hooi op m'n oude stal welke ik dan ik netten moest proppen. Nu voert m'n stal en is het ook nog eens zachter kuil. Wellicht toch een lichte allergische reactie?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 13:01

Celebi schreef:
Dat soort bultjes heb ik ook wel eens op m'n handen! Inderdaad met vocht. Ik knijp ze meestal open en ontsmet de boel daarna. Waarschijnlijk niet de meest tactische oplossing maar wel zeer therapeutisch om te doen. :+

Ik had er vaak inderdaad een aantal dagen elke keer eentje meer en opeens was het allemaal weer weg. Nu echt al heel lang niet gehad bedenk ik me nu. Voor m'n gevoel kwam het van het hooi op m'n oude stal welke ik dan ik netten moest proppen. Nu voert m'n stal en is het ook nog eens zachter kuil. Wellicht toch een lichte allergische reactie?


Bij mij was het dus ook in een periode waar mijn handen wat beschadigd waren van onderandere ook hooi en werken in de tuin, was ik vergeten te vermelden denk ik (dus vaak heel kleine sneetjes, puntjes, .. die je zelfs bijna niet ziet, had dan vaak ook een jeukerig gevoel vlak na bvb hooi opschudde) op die plekken kreeg ik dan achteraf de blaasjes, vaak als ik dan inmiddels weer aan boord was en daar de combi Kou, nat, wind, uitdrogende producten eroverheen kreeg.

Mss is handschoenen dragen tóch een optie? Je hebt tegenwoordig heel fijne aansluitende handschoenen, waar je alles mee kan. Het is wel echt even wennen! Ik hou er ook niet van. Maar dit en dan smeren tegen uitdrogen helpen hier wel zoals ik al gezegd had.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

Soepblik
Berichten: 1150
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 13:27

ik had dit ook, zonder de pijn. Ik heb ook hormoonzalf gekregen van de huisarts, maar dat hielp niet. Uiteindelijk ben ik op vakantie in ijsland in zo'n vulkanische hotpot gaan zitten (niet met dit als doeleinde, gewoon voor de fun) en toen was 't opeens over. Heel bizar hoe dat kennelijk zo'n invloed heeft.


CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:24

Daphara schreef:
Doet me een beetje denken aan wat Bokker Fair laatst deelde, alleen die van TS lijkt nog iets minder heftig.

Fair @ [MWS] Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

:wow: :wow: :wow:

Ik heb ook dit soort eczeem, wel al jaren maar gelukkig nooit zo heftig. Wow. Het jeukt idd soms heel erg.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler en 112 bezoekers