Meerdere hobby's hebben?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:03

Nature93 schreef:
Maar vinden jullie ook iets leuker dan de andere? Of zit daar geen verschil in? Voor mijn gevoel 'moet' ik mijn paard het allerleukste vinden. Maar dat vind ik niet altijd, ik merk soms dat ik het wandelen net zo, of haast ontspannender vindt dan het hele paardrijden.

Ik reed altijd paard, ging sowieso 3 van de 4 weekenden per maand op wedstrijd en dan ook beide dagen, en soms nog een doordeweekse avond extra. Ik had 1 keer per week les en ook daarvoor ging ik met de trailer weg. Daarnaast reed ik dan nog op stal. Elke minuut vrije tijd was ik bij mijn paard. Buitenzetten moest wel gedaan worden, want ik stond altijd al voor 6 uur bij de bushalte en was om 6 uur weer thuis van mijn werk.
Door gedoe op pensionstallen, als van de 1 op de andere dag melden dat de paarden niet meer buitengezet zouden worden moest ik verhuizen, dat gedaan, maar daar bleek je ook geen baas over eigen paard te zijn. Voor mij zakte daardoor de interesse, is het nog wel mogelijk om een eigen paard te hebben als je deze in pension zet? speelde door mijn hoofd. Ondanks een contract met afspraken waar ik voor betaalde werd het niet gedaan. Dus weer verhuisd en daar vond ik wat ik zocht.
Ik besloot wegens reizen eens een duikbrevet te halen en hoewel ik het duiken al kende was ik daarna verkocht. En ja, op dit moment duik ik vaak liever dan dat ik paardrij. Echter, de laatste maanden kies ik ook wel vaak weer voor mijn paard. Maar wel met het idee dat ik absoluut niet elke dag meer er naartoe wil. Ik wil ook vrij op vakantie kunnen. Ik heb nu een goede balans gevonden zonder me schuldig te voelen.
Het paard komt niets te kort, daar zorg ik uiteraard wel voor. Wie er voert, rijdt of borstelt maakt het dier echt niet veel uit, en niet rijden is ook niet erg, niet buiten komen wel, geen vriendjes ook. Ik geef nu iemand anders de kans om op een leuk en goed paard te rijden, zoals ik vroeger ook begonnen ben.
Als je vindt dat mensen met een eigen paard er altijd maar moeten zijn, dan is dus elke eigenaar die een bijrijder heeft verkeerd bezig? Ik zie het dus anders. Ik geef nu mijn dier af en toe af om een ander er ook plezier mee te gunnen en heb dan zelf meer rust en tijd voor andere dingen.
Uiteraard is dit wel onder voorwaarde dat het paard niets te kort komt.
Zonder eigenaren die een ander wat gunnen waren er nooit bijrijders geweest.

Enne, een leven zonder paard zie ik ook niet gebeuren. Als de mijne nu overlijdt, dan komt er snel weer een ander, of ik moet een bijrijdpaard vinden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:21

Nature93 schreef:
Maar vinden jullie ook iets leuker dan de andere? Of zit daar geen verschil in? Voor mijn gevoel 'moet' ik mijn paard het allerleukste vinden. Maar dat vind ik niet altijd, ik merk soms dat ik het wandelen net zo, of haast ontspannender vindt dan het hele paardrijden.


De paarden zijn vaker een moetje dan de overige hobby's. Maar dat is logisch, dat is een levend dier, daar voel je verantwoordelijkheid naar. Als ik niet naar de paarden hoef van mezelf dan ben ik ook niets verplicht naar een andere hobby. Dus die kan gerust ook een avond vrij hebben zeg maar :P Niet dat een stoel of tafel daar iets van merkt :+

Momenteel omdat mijn ene paard geblesseerd is en de andere nog niet beleerd is de uitdaging bij de paarden ook niet enorm. Revalideren gaat met ups en downs, de ene keer kom ik er in extase vandaan en de andere keer bedompt. Die onzekerheid maakt het lastig om er open minded en vol energie heen te gaan.
Het opleiden van de andere is leuk, maar ik zou meer actie willen.
Als ik uitdaging mis, dan is dat voor mij heel lastig. Gelukkig kan ik het vinden in andere hobby's.
Ik denk dat wanneer beide paarden goed gezond onder het zadel zijn ik er heel veel plezier uit ga halen weer. Maar of het een leuker is dan het ander? Het zijn zulke verschillende dingen. Je moet daar geen vergelijk in willen trekken...

Queelens

Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:35

Nature93 schreef:
Queelens schreef:
Is een stal obv volpension dan niet handig? Dan wordt alles vanuit stal georganiseerd en hoef je je dus niet schuldig te voelen als je de paarden niet binnen kan zetten.

Ik heb zelf een eigen paard (met pensioen, wel op 90km afstand enkeltje) en een rijpaard die ik bijrijd 3-4 keer per week. Daar rijd ik ook wedstrijden mee dus dat kost nog meer tijd en dan heb ik ook nog bedacht dat ik mountainbiken leuk vind. Ohja en ik werk fulltime :+

Nu in de wintertijd wordt het allemaal wat uitdagender qua planning. Anders kon ik soms nog op een avond of dag zowel fietsen als paardrijden. Paardrijden kan wel als het donker is. Fietsen in de bossen niet.. ik heb wel een duidelijke prioritering: mijn eigen paard gaat voor, dan het andere paard en dan fietsen. Dus als mijn eigen paard wat heeft en extra verzorging nodig heeft wijkt alles daarvoor. Meestal doe ik op maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag het bijrijpaard. Optioneel dus nog een wedstrijd erbij. Woensdag en om de week een moment in het weekend mijn eigen paard (deze heb ik ook met mijn ouders en komt gelukkig niks te kort verder) en in het weekend proberen te fietsen. Zo heb ik vrijdag ook nog een vrije avond, voor mijn vriend ook wel zo gezellig.. :)


Maar je zegt dat je eigen paard voor gaat en dan je bijrijd paard, maar toch besteed je meer tijd aan je bij rijd paard? Voelt dat niet gek?


Nee voelt helemaal niet gek. Allemaal een bewuste keus, daar sta ik achter dus prima. Mijn eigen paard staat op een stal waar hij intens veel buiten komt in een grote wei jaar rond, ook in de winter. Hij krijgt zo goed als onbeperkt ruwvoer en staat samen met vriendjes. Hij kan/mag niet gereden worden maar krijgt nog wel 2-3 keer per week aandacht van mij en mijn ouders. Meer heeft hij niet nodig. De andere optie is hem dichter bij huis halen en dan wel (bijna) elke dag gaan voor een knuffel en poetsbeurt maar hier zou hij van geluk mogen spreken als hij in de winter 4 uurtjes buitenkomt in een paddock van 4 bij 4 alleen. Dan heeft hij het nu beter :)
En als het nodig is, hij heeft medicatie of een andere manier van zorg/aandacht nodig dan heeft het bijrijpaard inderdaad wel pech en rijd ik wel dagelijks dat pokke eind voor een spuitje metacam :P
En de woensdag avond, de vaste prik waarop ik naar mijn paard ga omdat ik dat wil, is heilig. Niets of niemand komt aan mijn woensdagavond _O-
Laatst bijgewerkt door Queelens op 03-11-21 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Stripe000
Berichten: 583
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Meerdere hobby's hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:38

Ik heb dezelfde hobby’s als jou ts.
Ik heb een fjord van inmiddels 21 waar ik een bijrijder ( vriendin van me) voor heb.
Omdat ik ook heel graag wandel. Heb een mini Labradoodle en loop dagelijks minimaal 1.5 uur, maar een aantal keer per week maak ik echte lange wandelingen.
Ik vind het een heerlijke combinatie, paardrijden ( wat ik alleen recreatief doe, dus eigenlijk alleen het bos in) en wandelen met de hond.
Werk daarnaast 24 uur en heb een gezin met twee pubers .

Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee...

Queelens

Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:41

LoveGlove schreef:
Nature93 schreef:
Maar vinden jullie ook iets leuker dan de andere? Of zit daar geen verschil in? Voor mijn gevoel 'moet' ik mijn paard het allerleukste vinden. Maar dat vind ik niet altijd, ik merk soms dat ik het wandelen net zo, of haast ontspannender vindt dan het hele paardrijden.

ehm nouja bij mij zijn de top echt dieren en zingen. Maar er zit altijd verschil in wat ik op een moment wel of niet leuker vindt. Als zingen mijn passie is en ik het niet leuk vind op een dag voel ik me daar nier schuldig over. Als ik eens een dag het minder leuk vind om uitbundig met de katten te spelen is dat ook niet erg. Niet alles is altijd even leuk. Dus dat met je paard is hetzelfde denk ik


Dat heb ik ook inderdaad. Als je met paardrijden even uit het gevoel bent en in een dipje zit is fietsen leuker. Als het fietsen even niet zo lukt is paardrijden leuker..

Maar ik denk dat hier in de meeste gevallen toch wel het paardrijden het leukste is maar dat is dan ook mijn ‘hoofd-hobby’

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:25

Hier meerdere hobby's naast de paarden!
Wandel ook graag en probeer dat 1 tot 2x in de week te doen. Dan trek ik er samen met mijn camera op uit om foto's van de vogels en wilde dieren te maken.
Dan schrijf ik ook nog. Doe deze maand ook nog eens mee met Nanowrimo (national novel writing month. 50.000 woorden in een maand schrijven). Dus het wandelen en foto's maken staat daardoor op een lager pitje en pak ik weer op in december.
De verzorging van mijn pony en verzorgpony's gaat gewoon door. Ben altijd vanaf een uur of 1 bij de pony's te vinden. Heerlijk om even een frisse neus te halen.

En thuis heb ik ook nog wat losse hobby's zoals Diamond Painting, Lezen en Kleuren voor Volwassenen.

Besteed echter de meeste tijd aan de pony's, wandelen, foto's maken en schrijven.

Moet er wel bij zeggen dat ik afgekeurd ben en alles zo in kan delen zoals het mij uitkomt (verzorging van mijn pony doe ik elke dag). Heb ook geen partner waar ik rekening mee moet houden. Dus het is gaan en staan waar ik wil.

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

Soepblik
Berichten: 1142
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:26

Oh god, ik ben er ook zo één. Niet per see met één tijdrovende hobby, maar ik wil nogal veel. :')

-Ik ben momenteel aan het afstuderen van een fulltime studie in een minor waar ik een volledig nieuwe organisatie mee op probeer te zetten die ik groot wil maken.

-Ik werk daarnaast ook drie dagen per week fulltime om ervaring op te doen in mijn vakgebied (wat ik ook erg leuk vindt)

-Ik schrijf een boek wat ik in de komende jaren hoop uit te geven en mee door wil breken

-Ik maak erg graag kleding en probeer een volledige collectie te naaien zodat ik daar ook in verder kan komen

-Ik bak erg graag en probeer het huis altijd van koekjes en taartjes te voorzien

-Ik heb ontdekt dat ik skieën erg leuk vindt dus wil dat ook nog eens per week gaan doen

-Ik probeer drie keer per week hard te lopen

-Ik wil ook nog af en toe gezellig met vrienden afspreken. :')

En dan wil ik ook nog graag veel boeken lezen, af en toe een serie kijken en probeer ik piano te oefenen.

En ja, dat probeer ik allemaal in één week te proppen. Ik had dit seizoen ook nog bijna in Heel Holland Bakt gezeten, maar ik ben nu toch blij dat ik die laatste ronde niet door ben gekomen.

RanjaRietje

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:30

Nature93 schreef:
Maar vinden jullie ook iets leuker dan de andere? Of zit daar geen verschil in? Voor mijn gevoel 'moet' ik mijn paard het allerleukste vinden. Maar dat vind ik niet altijd, ik merk soms dat ik het wandelen net zo, of haast ontspannender vindt dan het hele paardrijden.


Ik vind beide leuk! Heb naar muziek en paarden ook echt geen andere hobby. Soms heb ik wel eens even geen zin in muziek of geen zij om te rijden maar ik mis het na een dag al wel. Dus nee niet dat ik muziek leuker vind dat paarden of andersom

Stal Madelicious
Welsh pony's

[KS-MK] A Welsh veulens verwacht 2024

Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:32

Begrijp ik het goed dat het paard maar een half uurtje tot een uurtje aandacht krijgt per dag, TS? Dat is niet bijster veel. Als het paard de rest van de dag vrije keuze en alle ruimte heeft om te bewegen, dan is het voor het paard geen probleem. Wel als het verder alleen maar op stal staat. Voor jezelf houd je met zo'n korte tijd dan zeeen van tijd over voor andere dingen als wandelen.
Al eens overwogen om het te combineren? Dus wandelen met je paard?

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:49

Duke schreef:
Dus... kun je paarden combineren met een andere hobby('s)? Tuurlijk. :D :o

Ja, met een parttime baan wel, dat zijn 3 volledige dagen of 5 ochtendjes. Als je 5 volledige dagen werkt en nog een gezin/huishouden hebt, wordt het toch schipperen hoor...

Ik werkte dagelijks tot 18u, dan naar huis: eten/huishouden. Daarna nog naar stal. 22.00/23.00 uur een keer thuis en aan rust toe. Dat kon ik gewoon niet meer opbrengen.

Dus ik ben een paar jaar terug met het hele paardengebeuren gestopt. Vanwege tijd, maar ook vanwege geld. Een vriend van me betaalde een hele maand huur waar ik mijn hobby voor gestald had staan. Ik had er ook nog weinig lol in: beestje stond lekker de hele dag op het land, ik kwam alleen om te poetsen/aandacht geven, stront te ruimen en andere klusjes. In rijden had ik al heel lang geen plezier meer, op heel af en toe een strandritje na. Dat was het me allemaal niet waard, dus poown is aan bijrijdster gegeven :).
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 03-11-21 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

♥ Rewrite the Stars ♥

Herfstblad
Berichten: 744
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-21 12:51

Shenavallie schreef:
Begrijp ik het goed dat het paard maar een half uurtje tot een uurtje aandacht krijgt per dag, TS? Dat is niet bijster veel. Als het paard de rest van de dag vrije keuze en alle ruimte heeft om te bewegen, dan is het voor het paard geen probleem. Wel als het verder alleen maar op stal staat. Voor jezelf houd je met zo'n korte tijd dan zeeen van tijd over voor andere dingen als wandelen.
Al eens overwogen om het te combineren? Dus wandelen met je paard?


Vandaag was ik er om half 11, uur gepoetst en uur gewandeld en nog geknuffeld.(zelf dagje vrij)

Dus nee paard krijgt voldoende aandacht. Paard staat elke dag buiten en elke middag of avond krijgt ze aandacht van mij of m'n vader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:07

Nature93 schreef:
Maar vinden jullie ook iets leuker dan de andere? Of zit daar geen verschil in? Voor mijn gevoel 'moet' ik mijn paard het allerleukste vinden. Maar dat vind ik niet altijd, ik merk soms dat ik het wandelen net zo, of haast ontspannender vindt dan het hele paardrijden.


Nee dat fluctueert echt :)
Soms heb ik heel fanatieke periodes met de paarden, train ik alsof ik weer een jong meisje ben, en andere periodes is het gewoon een plek om te ontspannen, niets hoeft, alles kan.
Soms heb ik echt nood aan een stevige dressuurtraining, en soms geniet ook gewoon echt het meest van een zondags wandelingetje aan het halster.
Gelukkig ben ik geen wedstrijdruiter en heb ik geen doelen te bereiken. Dat scheelt veel.

Met muziek heb ik hetzelfde, soms speel ik meer viool en dan weer meer piano.
Voor het orkest moet ik wel doelen halen, maar dat kan ook met weinig oefenen.

Soms zijn er sportieve periodes in mijn leven, met een loopevenement of bepaalde zwemafstand als doel bijvoorbeeld. Andere periodes wandel ik gewoon met de honden en vind ik dat al genoeg.

En zo kan ik nog doorgaan over al mijn hobby's :)

Ik ben veel gelukkiger sinds het zo kan. Want nu heb ik het gevoel dat ik wel alles kan blijven doen en niet hoef te kiezen.

Maar voor andere mensen werkt het dan weer beter om bepaalde dingen volledig te schrappen en alle vrije tijd op 1 ding te richten. Dat moet je voor jezelf beslissen.

In elk geval, met paarden hoeft in mijn opinie nooit iets. Behalve een goede verzorging, is er geen enkele wet die zegt dat je vaak moet rijden.

Mri

Berichten: 15292
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Meerdere hobby's hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:48

Meerdere hobby's, het kan zeker!
Ik werk 32 uur, ik ga 2 keer per week naar de paarden van Duke, ik heb 2 dochters (3 en 1.5) waar ik veel tijd in steek, daarnaast zit ik graag achter de naaimachine en bedenk ik wel weer andere dingen om creatief mee bezig te zijn (op dit moment wat houtbewerking dingen).
Veel dingen die flexibel in te delen zijn, en dat is erg fijn met 2 dochters die snachts beroerd slapen (en ik dus automatisch ook).

Oh, en dan heb ik nog een echtgenoot die ook graag wat aandacht krijgt!

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

eroslover

Berichten: 3638
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Duiven

Re: Meerdere hobby's hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:42

Hier heb ik juist weinig hobby’s dus ik lees hier graag mee voor ideeën.

Live love laugh!
L. 18-12-18 S. 25-6-16 wat een rijkdom!
mam ik hou van je, je bent altijd in ons hart. Zo oneerlijk en opeens *11-11-1954 - 9-5-16

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:07

ik herken dit wel, Ik ga bijna elke dag naar mijn paard en als ik een dag niet kan ivm werk of thuissituatie dan voel ik me minder schuldig dan als ik een dag niet heenga omdat ik bijv ga shoppen of wandelen. Ik ben ook gek van wandelen en het liefst in bosrijke omgeving waardoor ik regelmatig de auto pak en een uur vn huis ga wandelen. !5 km loop ik ook zo weg dus al met al ben je dan zo 4 a 5 uur van huis. dan heb ik die dag geen echt tijd meer voor mijn paard en voel ik me ook wel eens schuldig. Nu met het slechte weer voel ik me ook wel eens schuldig omdat hij minder loopt als in de zomer. Maar ik denk dan heel vaak aan paarden op andere stallen die 20 uur op stal staan 2 a 3 uur paddock en een uurtje bereden worden. De mijne komt lig minimaal 14-16 uur buiten en als ik wel eens kom kijkt ie me aan van... pff geen tijd voor je baas :D

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:46

Er is geen probleem dus ;) Het eerste paard dat zich wanneer het losbreekt, een stal openbreekt en zijn singel staat om te gespen moet nog uitgevonden worden. Als je paard lekker zijn natje, droogje, natuurlijke beweging en gezelschap heeft, hoef je geen centje pijn te voelen.

Ik heb wel tientallen bevliegingen, ze flaren een beetje op met periodes.
Ik handwerk graag (borduren, weven, sprang, haken, naaien etc), maar heb regelmatig last van mijn polsen -> geparkeerd tot ik weer zin heb of minder last van mijn polsen.
Boeken en literatuur zijn een grote passie -> af en toe een dagje de pareltjes uit kringlopen gaan vissen is heerlijk, en ja ik had dan ook op de pony kunnen zitten...
Sinds mijn burn-out heb ik ontdekt dat zeep maken echt ongelofelijk leuk experimenteel en een beetje wetenschappelijk is, met een tof functioneel resultaat. Dus ook al is het een keer prachtig weer, toch sta ik lekker daar mee te keutelen.
Binnenshuis hebben we ook nog een paar reptielen, vnl mijn ding, maar 't moet ook verzorgd worden, net zoals hun voedseldieren.
Oh en we doen nog aan middeleeuws re-enactment en hebben daar zelfs een winkel is.
Kortom, naast beiden voltijds werken vervelen wij ons dus niet.

Hobby's mogen, als ze voelen als 'moeten' kan je je afvragen of het nog wel bij je past. In het geval van paarden kan je dan in eerste instantie kijken of bv een bijrijder werkt, of bv een ander stalconcept te zoeken. Je hoeft niet per se meteen aan verkoop of te kort komen aan je paard oid te denken.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Herfstblad
Berichten: 744
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-21 20:47

Het plan was om volgend jaar 2 maanden uit te trekken om de Camino Santiago te gaan lopen, oftewel de Compestella. Kennen jullie die? 780 kilometer van Sint Jean de port naar Santiago. Op mijn werk ben ik nu het verlof aan het regelen en nu dat wat meer vorm gaat krijgen heb ik dit gevoel. Het is natuurlijk niet niks, 2 maanden wandelen. Nu is het 2 maanden weg, zonder paard nog niet z'n big deal. Dat zou goed geregeld worden en zoveel mensen gaan 2 maand weg voor stage, grote reis. Dat is iets wat je misschien een paar keer in je leven doet. Maar sinds ik dat heb besloten is het wandelen ook belangrijker geworden. Toch wel een kleine moeten. En dat moet natuurlijk niet! (ja, uiteindelijk wil ik wel met een goede conditie erin gaan, maar we hebben nog 'n jaar) en tegelijkertijd vind ik het best wel een enorme uitdaging dat ik nu al zenuwachtig begin te worden. Ik zou eigenlijk dit weekend op mini wandel trektocht in mijn eentje gaan. Voor het eerst! Helaas gooide corona daar roet in het eten. Nu heb ik dus een heel rustig weekend gehad met een korte wandeling vanochtend van 10 km en als het had gekund had ik nog tijd/ruimte over om te mennen. Dat geeft ook wel veel rust in mijn hoofd. Dat er tijd én ruimte is. Ik had eigenlijk met mijzelf afgesproken dat ik elke zaterdag een deel van het Drenthe pad zou lopen. Dat betekend dat ik van 8u tot 18u die dag ongeveer kwijt ben. Ik vind het echt hartstikke leuk, maar ik vind het ook heerlijk om een dagje niks te doen, dagje kortere wandelroute, een keer 2 weekend dagen na paard, gewoon hele dag in bed liggen. Ik denk dat het 'moeten' echt van de baan moet. En dat ik santiago maar even op een paddenstoel moet planten als het echt z'n druk geeft.

Donderdag heb ik voor het laatst iets met paard ondernomen en het was heerlijk ontspannend. Ik heb nu alweer zin om daarmee verder te gaan! Vanochtend heb ik heerlijk gewandeld en ik heb nu alweer zin in de volgende wandeling! Het was allemaal klein, met paardlief heb ik een simpele grondwerk oefening geoefend en heerlijk in het zonnetje gepoetst en vanochtend 2 uurtjes de natuur in geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:17

Klinkt allemaal goed TS! Lekker ontspannen en genieten, dat is tenslotte het doel van hobby's :)

En wat gaaf dat je de Camino Santiago gaat lopen!
Stel realistische trainingsdoelen waarbij je het ook kan permitteren om een dagje wat korter te wandelen, ziek te zijn, of helemaal niets te doen ... dus met veel marge plannen. Hoeveel kilometer trainen per maand in plaats van per week.

Ik zou het niet op een paddenstoel planten hoor (wat leuk gezegd trouwens :) ) , maar het is normaal dat je met zulke grote doelen stress en druk ervaart, en er serieus over denkt om het maar gewoon te laten voor wat het is. Op zo'n twijfelmomenten helpt het om het gevoel op te roepen waarom je er in eerste instantie zo graag aan wilde beginnen.

Sportief van je in elk geval! Veel succes ermee!

Herfstblad
Berichten: 744
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Meerdere hobby's hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-21 13:14

Hoe ziet jullie week planning eruit met andere hobby's?

RanjaRietje

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-10-10

Re: Meerdere hobby's hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:33

Werk elke dag
Maandag en donderdag avond muziek van 7 tot half 11 dat ik thuis ben.
Zodra ik thuis ben van het werk uitmesten en wat met de paarden doen, rijden, tutten of longeren. Niet elke dag. De weekend probeer ik zaterdag en zondag met ze bezig te zijn. In de winter lukt dit altijd iets minder dan wanneer het weer langer licht is

Stal Madelicious
Welsh pony's

[KS-MK] A Welsh veulens verwacht 2024

Herfstblad
Berichten: 744
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-21 13:45

Dit is mijn planning:

Ma: werken van half 9 tot 5u. Half 6 op stal. Klusjes doen, knuffel en naar huis. (fietsdag, op fiets naar werk en stal) Daarna eten en bankhangen of nog even een wandeling.

Di: werken van 8 tot half 5, daarna 7u tot 8u baantjes zwemmen. Half 9 thuis.

Wo: werken van 8 tot half 5, half 6 op stal rond half 8/8u thuis.(dan eten)

Do: zelfde als woensdag.

Vrijdag: om de week werken van 8 tot half 5. Savonds of wandelen, of mee naar m'n vaders paardrij les, of niks doen. Als ik vrij ben overdag iets van wandelen..

Zaterdag: wandeldag (kan een hele dag zijn) of iets anders

Zondag: naar paard en in dit geval baby shower om half 3.

Wat vinden jullie hier van?

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:05

Nature93 schreef:
Hoe ziet jullie week planning eruit met andere hobby's?


Heel erg afhankelijk van mijn paard en de rest van mijn afspraken en mijn werk.

Deze week heb ik bijvoorbeeld consignatie dienst (24 uurs bereikbaarheid) en ziet mijn week er als volgt uit;

Maandag - werken, naar huis, eten en wachten op mijn maaltijdbox (dus later dan normaal naar stal), naar stal en mijn Z paard gereden thuis douchen en nog even een uurtje chillen.

Dinsdag - werken, boodschappen, koken (voor twee dagen) en eten, meubels verven die hier al voor klaar staan, douchen en nog even een uurtje chillen.

Woensdag - werken, eten, naar stal, Z paard longeren, beetje Parelli met het jonkie, naar huis, douchen en nog even een uurtje chillen.

Donderdag - werken, koken (voor twee dagen), Sint Maarten lopers aan de deur dus kleine huishoudelijke klusjes IPV hobby. En het gebruikelijke douchen en chillen.

Vrijdag - werken, boodschappen, kleine huishoudelijke klusjes en dan chillen voor The Masked Singer

Zaterdag - stal, grondwerk met jonkie, Z paard rijden, naar huis, werken, tijd voor hobby en chillen.

Zondag - werken en waar ik zin in heb.

Het is in een week als deze heel lastig in te delen en ik probeer niet te veel te plannen want als mijn werk belt kan ik zomaar een uur of twee bezig zijn.

Daarnaast is savonds chillen vaak ook nog wat haken aan mijn sprei waar ik al bijna twee jaar mee bezig ben :')

Herfstblad
Berichten: 744
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Meerdere hobby's hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-21 14:18

En als je geen dienst hebt @janine?
Ik focus mij ook op grondwerk met mijn fries. Vind ik een leuke bezigheid met paardlief. Ik hoef er niet perse op. Soms 'n buitenritje of menrit.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:50

Nature93 schreef:
En als je geen dienst hebt @janine?
Ik focus mij ook op grondwerk met mijn fries. Vind ik een leuke bezigheid met paardlief. Ik hoef er niet perse op. Soms 'n buitenritje of menrit.


Afhankelijk van mijn paard. Deze week neem ik beduidend minder tijd voor stal ivm werk.

Mijn Z paard ben ik aan het revalideren dus als hij een keer niet zo lekker loopt neem ik wat minder tijd en longeer ik een keer of doe grondwerk. Mijn jonkie is 4, hengst en nog onbeleerd. Beide zijn wel paarden die gek op aandacht zijn. Dus ik voel wel een zekere verplichting en die is er ook naar mijn ambities.

Soms heb ik weken dat ik makkelijker kan loslaten met betrekking tot de tweede hobby (de meubels en het knutselen).

Als ik geen dienst heb probeer ik 4 a 5 keer naar stal te gaan en als het jonkie straks ook ohz is moet ik natuurlijk ook echt twee paarden rijden. Dat gaat af van de tijd voor mezelf (vind ik erg belangrijk, voor bedtijd even een serie om tot mezelf te komen). De overige dagen zijn dan meer wvttk dagen zeg maar :')

Deze vraag beantwoord ik volgende week makkelijker denk ik :') dan heb ik nieuwe plannen xD

Ik heb natuurlijk wel wedstrijdambities, of mijn Z paard weer terug op niveau komt betwijfel ik, maar voor nu is niet moeten een heerlijke ervaring. Grondwerk kan ook voor een paard een hele vermoeiende gebeurtenis zijn. Dus daar hoef je je al niet schuldig over te voelen als je mij vraagt.

Plop1997

Berichten: 1396
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:59

Ah ja hobbies, hier nog een ADHD’er die veel te veel dingen leuk vind.

Alles wat ik momenteel doe,

- Fulltime HBO, Kunst, communicatie en ontwerp

- 1 eigen paard waarbij je dus moet verzorgen, trainen en weide onderhoud hebt.

- Op zondag rijd ik ook nog elke week bij de manege waarvan er soms ook activiteiten zijn

- Op dinsdag doe ik paaldansen samen met een vriendin van mij wantja ik moet ook meer sporten dan alleen paardrijden

- ik doe aan cosplay en ga graag naar evenementen zoals comic com en elfia

- ik game veel op de pc en op mijn nintendo switch

- ik vind social media leuk en heb nu naast mijn persoonlijke accounts een paarden account op insta, tiktok en YouTube waar ik content voor maak en voor mezelf herinneren vastleg. Daarbij consumeer ik veel social media mijn schermtijd ligt iedere dag rond de 5 uur :+ Podcasts, Facebook, instagram, YouTube en tiktok.

- ik ga graag naar de bioscoop of naar het theater.

- voor mijn hbo opleiding was ik fulltime entertainer en actrice en soms doe ik nog wel eens een klus of help ik op een filmset

- een keer in de zoveel tijd heb ik een spellenavond met vrienden (dungeons and dragons).

En niet te vergeten ben ik ook nog eens tweede mantelzorger voor mijn moeder die jong dementie heeft. Er zijn vast nog meer dingen die ik doe maar dit is wat ik nu even snel kon opsommen.

Oja ik zit ook nog eens veel op bokt en volgens mijn vriend koop ik veel te veel dekjes wat hij ook ziet als een van mijn vele hobbies :+

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: elise01, GrapeshotBot, iiSunshine, Roosch en 56 bezoekers