Pijnlijke gewrichten handen/vingers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:24

Succes morgen!

Ik ben 27 en heb al een aantal jaar RA. Helaas houden ziektes geen rekening met leeftijden :')

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:35

Je klachten kunnen gedeeltelijk bij vit D tekort passen, ik had iets van 19 dus nog een keer zo laag . Ook pijn in onder rug en grote gewrichten. Is nu redelijk onder controle, slik eens per twee weken een dosis van 25000 ie. Zelfde als wat ze hier voorschrijven alleen koop ik het via een apotheek in België .
Ook enorm last van mijn handen maar dat komt doordat ik al 20 jaar een schildklierziekte heb, 15 jaar geleden dachten ze eerst dat ik reuma had maar reumatologe heeft toen de medicatie voor schildklier fors verhoogd . En handen gaat aardig goed. Mijn ene waarde is standaard nu veel te hoog en huisarts wilde drie maanden geleden toch iets verlagen en jawel hoor, handen, vooral pezen van vingers trekken de boel weer helemaal krom dus word vervolgd.
Maar andere vraag, wel eens tekenbeten gehad?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Pijnlijke gewrichten handen/vingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 02:54

Nee nooit tekenbeten gehad gelukkig. Dus Lyme kan bijna niet.
Ik slik nog steeds braaf dagelijks de vit D3 overigens. Ik merk alleen geen verschil.

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:36

Hoeveel vitamine D slik je dan? Een tekort ga je niet oplossen zonder stootkuur.

Bij mij werkt vitamine D opgelost in olie beter dan tabletten.
Afbeelding
Ik neem deze en nog een zonder vit K2 en dan 3000ie per dag.
Laatst bijgewerkt door onpaard op 20-12-21 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Pijnlijke gewrichten handen/vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:56

Ik werd ook getriggerd door te topictitel.

Suces vandaag.

Ik ga zelf straks naar de revalidatiearts om silversplints voor mijn rechter middelvinger aan te vragen.
Links werkt het goed zo’n splint.
Haalt de pijn van het gewricht af. En d egerichten blijven beter in de kom.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Pijnlijke gewrichten handen/vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:18

Succes! Spannend hoor
Als ibuprofen werkt klinkt het toch als ontstekingen
Kan Idd aan vit d gelinkt zijn

Gaabje
Berichten: 924
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:21

hasufel schreef:
Succes! Spannend hoor
Als ibuprofen werkt klinkt het toch als ontstekingen
Kan Idd aan vit d gelinkt zijn


Reuma is toch ook gewrichtsontstekingen? Succes vandaag TS, hopelijk wordt er wat opgehelder!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Pijnlijke gewrichten handen/vingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 10:54

Fijne arts! In ieder geval 1 die het allemaal serieus nam.
Ze heeft me onderzocht, bloeduitslagen erbij, verhaal erbij, foto's erbij. Ze denkt geen artritis, maar eerder problemen met de aanhechting. Maar dan wel in de gewrichten in mijn handen, ellebogen, schouders, heupen, knieën, enkels en voeten. Er rommelt iets.
Er worden röntgenfoto's gemaakt van handen en voeten, vooral om een en ander uit te sluiten. En van daaruit verder kijken. Verder vond ze me vrij lenig voor mijn leeftijd en postuur :+
Maar wel typische pijn en beeld van mijn handen, dus er speelt wel iets.

Ik moet doorgaan met de vit D3 slikken in deze dosering (3000IE, 75 mcg) , afspraak maken voor de foto's en ik heb een recept voor naproxen (en omeprazole) gekregen, omdat dat helpt tegen de pijn.
Wordt vervolgd dus.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pijnlijke gewrichten handen/vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:15

Gaat ze ook schildklier onderzoek doen? Bij mij konden ze het eerst niet vinden wanted waarden schommelden steeds tussen goed en fout, bleek uiteindelijk toch de boosdoener .
Jaren later begonnen de pezen op te spelen en dat bleek dus in zeldzame gevallen bij de schildklier weg te komen. Maar voorlopig ben je in goede handen, reumatoloog heeft mij hier ook goed bij geholpen .

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Pijnlijke gewrichten handen/vingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 11:17

Nee, nog niet over gehad. Maar die zal ik voor de volgende afspraak onthouden. Wel een goede om te bespreken inderdaad.
We hebben wel de overgang besproken, maar dat vermoedde ze niet, omdat ik daar verder geen kenmerken van heb.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pijnlijke gewrichten handen/vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:21

Ze kunnen in je bloed gewoon zien of je met de overgang bezig bent en mijn problemen met schildklier begonnen ook met 40 jaar. Net als mijn moeder trouwens. En vroeg in de overgang.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 10:17

Update.

Na diverse onderzoeken en een goed gesprek met mijn eigen huisarts en de reumatoloog is de diagnose fibromyalgie gesteld (na uitsluiten van een aantal andere dingen, waaronder artrose en reumatische artritis).
Blij dat het een naampje heeft (zie je wel ik ben niet gek), minder blij met de fibro. Want dat is zo breed, dat het nog zoeken wordt welke aanpak het beste gaat helpen.

Vitamine D blijven slikken, dat was sowieso goed. Maar ze vond het onzin om daar alle klachten op te gooien. Die kon ze niet volgen, want er is veel meer aan de hand.
Ik mag naproxen voor de nacht blijven slikken om te slapen. Op advies van de reumatoloog een doorverwijzing naar een ceasar/mensendiecktherapeut gekregen. En morgen een afspraak met een voedingscoach. En dan kan de grote zoektocht naar oplossingen beginnen :+

Genezen doet het niet, maar er is genoeg mogelijk om de klachten te verminderen. Het zal alleen even zoeken zijn naar wat bij mij werkt.
Tijd zal het leren :j

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Pijnlijke gewrichten handen/vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:19

Mocht je er voor open staan, in de alternatieve hoek is ook veel "ondersteuning" te vinden.
Een goede acupuncturist, liefst 1 die ook met (chinese) kruiden werkt kan ontzettend goed ondersteunen.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:20

cbd olie!
eventueel combineren met cbg olie.
hier ook allemaal van dat soort klachten en ik merk echt verschil :j

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Pijnlijke gewrichten handen/vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:57

Meegelezen met je verhaal en heb een misschien tip…bij Fybromyalgie zou je moeten kijken naar je zuurbalans!
Succes in ieder geval met je klachten…niet zo fijn maar nu kun je misschien met wat aanpassingen en vitamines wat beter ermee omgaan.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:53

Er is een aanpak van fibromyalgie onder de noemer PNI.

Kort gezegd gaat het om goede darmflora en correcte werking van de barrière darm-bloed;
plus werken aan het serotonine gehalte;
plus idd de zuur-base (pH) balans.

Alle drie zijn redelijk makkelijk te meten (zodat je weet hoe en wat)(urinetest doet al veel mbt serotonine, zuur-base, en barrière werking)(evt aangevuld met speeksel test en ontlastingstest) en met voeding, leefstijl en supplementen kom je vaak een heel eind.

Verder schijnt er een correlatie met uitputting te zijn, wellicht om in het achterhoofd te houden.

Ik kan niet beloven dat het geneest, maar ik weerspreek 'de vloek' van dat het niet genezen zou kunnen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 13:15

siskeh schreef:
Mocht je er voor open staan, in de alternatieve hoek is ook veel "ondersteuning" te vinden.
Een goede acupuncturist, liefst 1 die ook met (chinese) kruiden werkt kan ontzettend goed ondersteunen.

Ja sta ik zeker voor open. Maar ik wil wel even goed de tijd nemen om te kijken naar de mogelijkheden. En niet alles tegelijk willen doen :D

Waar en hoe kan ik zo’n ph test laten doen dan?

En hoe moet ik uitputting zien? Fysiek? Mentaal? Als in burn-out?

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Pijnlijke gewrichten handen/vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 17:10

Valt fibromyalgie onder ontstekingsgerelateerde ziekten? Goed dat er een plan is! Darmflora is sowieso een goeie om mee te pakken, wat je verder ook doet. Ben benieuwd of de voedingscoach dat noemt. Wat heeft die voor opleiding? Coach mag iedereen zich noemen toch?
Hopelijk gaan je stapjes goede dingen opleveren

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Pijnlijke gewrichten handen/vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 17:54

Goh, jouw verhaal zou het mijne kunnen zijn. En uiteindelijk ook bij mij fibro als diagnose door de reumatoloog.
Blijf je de ev resultaten van je aanpak delen?

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Pijnlijke gewrichten handen/vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 18:22

Hmm jammer dat ze het op fibro gooien. Is er gekeken naar ehler danlos? Aangezien ze je zo lenig vind..

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 18:48

Hier voor nu ook fibro (en HMS) aangezien de hypermobiele ehlers danlos nog niet in het DNA aangetoond kan worden. Althans, dat gen os gevonden alleen moet allemaal nog uitgewerkt worden en is nog niet beschikbaar voor regulier onderzoek.
Je kan altijd nog naar een klinisch geneticus gaan, maar de meesten durven de diagnose nog niet echt vast te stellen, mits het zoooooo duidelijk is (vaak de andere types)
Ik ben ook veel leniger, vandaag nu HMS ernaast

Het vinden naar wat werkt is lastig, ik heb bijvoorbeeld veel baat bij krachtsport, maar dat geldt Eker niet voor iedereen.
Heel veel sterkte en succes ts!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 19:10

Hannanas schreef:
Hmm jammer dat ze het op fibro gooien. Is er gekeken naar ehler danlos? Aangezien ze je zo lenig vind..

Niet specifiek, maar moest wel wat tests doen voor hypermobiliteit en zo lenig was ik dan weer niet.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 20:59

Daihyo schreef:
Ja sta ik zeker voor open. Maar ik wil wel even goed de tijd nemen om te kijken naar de mogelijkheden. En niet alles tegelijk willen doen :D

Waar en hoe kan ik zo’n ph test laten doen dan?

En hoe moet ik uitputting zien? Fysiek? Mentaal? Als in burn-out?


In principe kun je bij de drogist pH papier kopen, (meten tussen de 4-8)
op 1 papiertje / strookje spugen,
op een ander papiertje plassen.
De ideale waatden weet ik niet meer uit mijn hoofd (maar dat valt op te zoeken).
Qua voeding zijn er de tabellen met de 'pral' waarden, die een indicatie geven welke voedingsmiddelen bijdragen aan een goede pH (zowat alle groenten) en welke een mens beter niet te veel zou eten (vlees, zuivel, geraffineerde suiker etc.).

Uitputting is in het pni verhaal mbt fibromyalgie een kwestie van te laag cortisol. (In principe een stresshormoon.)

Het is het handigst om iemand te zoeken die lid is van een beroepsvereniging zodat de zorgverzekering vergoedt, bijv mbog.
Dan heb je iemand met een gedegen opleiding, want idd iedereen mag zich coach noemen.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:01

Is er naar je B12 gehalte gekeken? Zo niet, lees je eerst even in op de facebookpagina 'B12 tekort, de vergeten ziekte'

Fibromyalgie zou normaal gezien alleen vastgesteld moeten worden indien een B12 tekort is uitgesloten.

Op betreffende facebookpagina vind je 2 dames die strijden voor erkenning van B12 tekort en een betere behandeling. Spreken met zorgverzekeraars etc. Dus geen banketstaaf.

Ik ben inmiddels onder behandeling van het B12 institute en voel me nu na anderhalf jaar nog steeds beter worden.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 21:14

MissBambi :j
Bloeduitslag staat elders in het topic.

Voedingscoach heeft diploma’s op meerdere vlakken en pakt het totaalplaatje, niet alleen voeding. En wordt inderdaad vergoed.