Bultje/bobbeltje in borst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:38

Oh ik herken je stress maar la te goed.

Nu moest ik sws al ieder jaar op controle voor een mammografie ivm dat het veel in de familie voorkomt + overactief klierweefsel.

Maar dan nog schrik je als je een bultje voelt. Nu wist ik dat ik mijn periode 2 dagen later zou hebben dus die even afgewacht, maar het bultje bleef.
Afspreek bij de ha gemaakt en idd gelijk door gestuurd. In het ziekenhuis, corona gedoe. Ik moest toen 2 weken wachten voor een mammografie. Ik vroeg toen aan de dame, kan u in dit geval 2 weken afwachten? Ze antwoorde nee en ik kon 2 dagen later gelukkig al heen.
Gelukkig was het niks, 2 cystes en een verdikte streng. Maar alle onschuldig. Jaar erna zaten ze er nog steeds maar qua grootte gelijk.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-21 22:11

kiki1976 schreef:
Oh ik herken je stress maar la te goed.

Nu moest ik sws al ieder jaar op controle voor een mammografie ivm dat het veel in de familie voorkomt + overactief klierweefsel.

Maar dan nog schrik je als je een bultje voelt. Nu wist ik dat ik mijn periode 2 dagen later zou hebben dus die even afgewacht, maar het bultje bleef.
Afspreek bij de ha gemaakt en idd gelijk door gestuurd. In het ziekenhuis, corona gedoe. Ik moest toen 2 weken wachten voor een mammografie. Ik vroeg toen aan de dame, kan u in dit geval 2 weken afwachten? Ze antwoorde nee en ik kon 2 dagen later gelukkig al heen.
Gelukkig was het niks, 2 cystes en een verdikte streng. Maar alle onschuldig. Jaar erna zaten ze er nog steeds maar qua grootte gelijk.

Gelukkig bij jou ook cystes. Hoop zo dat dat bij mij ook zo is... Maar wat als... Maak me steeds meer zorgen merk ik wel, ben nu al bang dat mijn borst straks geamputeerd moet worden...

Charaz

Berichten: 24279
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:18

Klopt de leeftijd in je profiel TS?

Vaak zien we ook dat het fibroadenomen zijn bij deze leeftijd.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:28

Charaz schreef:
Klopt de leeftijd in je profiel TS?

Vaak zien we ook dat het fibroadenomen zijn bij deze leeftijd.


Uiteraard kan niemand van ons een diagnose stellen, maar dit schoot ook als eerste door mijn hoofd.
Rond die leeftijd ontdekte ik ook een rond "knikkertje" in de bovenkant van mijn rechterborst.
Dat bleek later, eerst naar de huisarts en toen naar ziekenhuis voor een scan/echo en punctie, idd een fybroadenoom te zijn. En dus niets ernstigs! Bij mij was en is overigens aan de buitenkant niets van te zien.
Het is echt het effect van een "losse knikker" op een tafel leggen, tafelkleed erover heen, en als je dan drukt of wrijft, beweegt de knikker. Dat is zo kenmerkend voor een fybroadenoom.

Zou eerst operatief verwijderd worden, al was dat niet direct noodzakelijk. Uiteindelijk heb ik zelf de operatie afgeblazen. Het zit er nog steeds, kan ik ook voelen, maar is niet groter geworden.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-21 22:34

Leeftijd klopt ja, ik word over een paar weken 21.

Fibroadenomen had ik inderdaad ook al iets over gelezen, maar hebben die ook een verkleuring van de huid aan de buitenkant?

Bij mij zit het aan de onderkant van mijn borst, niet helemaal op het randje van mijn beha-beugel maar een centimeter erboven ongeveer.

J0anieke

Berichten: 4863
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:41

In de meeste gevallen zijn dit onschuldige bultjes. Ik heb er zelf 2 gehad (fibroadenomen). Daar heb ik na echo nog ongeveeer 1,5 jaar mee gelopen. Uiteindelijk wel weg laten halen, voelde toch niet goed ofso. Bij mij zaten ze beide niet op de plek waar een bh beugel zit.
Ik zou je er niet te druk over maken en afwachten wat onderzoek gaat uitwijzen.

    Alana. ♡

Linda_76
Berichten: 29
Geregistreerd: 07-11-11
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:45

Wat nonchalant van de arts, en ook een beetje van jezelf‍♀️ borstkanker komt ook op jonge leeftijd voor. Been there done that, ik had van de 1 op de andere dag een kuiltje in mijn borst, verder geen pijn en je moest heeeel goed voelen, dan voelde je een klein erwtje. Volgende dag mocht ik direct komen bij de huisarts en zat ik binnen 3 dagen in het ziekenhuis... foute boel.
Operatie, chemotherapie bestraling gehad en nu nog steeds hormoontherapie en onder controle. Niet dat ik jullie bang wil maken maar omdat ik er echt op tijd bij was, was het nog niet zo groot en niet uitgezaaid. Dus meiden.... let goed op jezelf en als je het niet vertrouwd ga erna laten kijken. Beter te vaak dan te laat‍♀️

http://www.paardenmassagebommelerwaard.nl www.bitfitconsult.nl
Gecertificeerd ICPBC bitfitconsultant, FNRS jury t/m F12 + CBR, KNHS jury B/L, Orun instructeur, paardensportmasseur, manueel lymfe drainage therapeut.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 00:38

Helaas al een paar keer.

De 1e keer was ik iets van 25 en mn zoon was nog vrij jong. Ik werd wel naar de chirurg gestuurd en die wilde het met plaatselijke verdoving verwijderen. Destijds zette ze gewoon een snee en haalden het balletje eruit. Heb het toen nog gezien, is opgestuurd en was goed. Maar vooraf zeiden ze al; het was los te bewegen en voelde en zag eruit op de mammo als iets onschuldigs.

Eind 30/begin 40 voelde ik weer iets. Huisarts maakte zich niet druk, maar stuurde me wel gelijk door. Toen woonden we ergens anders en de mammo poli werkt daar heel snel. Binnen 2 dagen kan je terecht, wordt je uitgebreid onderzocht en alles besproken.
Dag later een punctie en zag er goed uit. Maar 's middags belden ze dat er A-typische cellen waren en ze het operatief eruit wilden halen. Dat was ook met een week al zoiets. Daarna is dat weer opgestuurd en was verder goed. Operatie was toen wel al netter en litteken daarvan zie je nauwelijks.

Heel snel voelde ik weer iets en hebben ze biopten genomen en een marker geplaatst. Leuk onder de mammo de hele tijd. Het knobbeltje zelf was een cyste en is leeggezogen.

Vorig jaar had ik een grotere knobbel, maar zat los. Naar huisarts die zich ook niet druk maakte, maar me wel naar het zkh stuurde. Verhuisd weer, dus ander zkh. Maar ook alles op 1 dag. Mammo, echo en daarna de cyste leeggezogen. Ze sturen het wel op, maar was naar hun idee aan de vloeistof te zien wel goed.

Aan de ene kant vind ik het fijn dat ik nu weet dat ik dit af en toe heb en het onschuldig is als je het kan bewegen. Maar aan de andere kant, ben ik ook weleens bang dat ik te makkelijk wordt en straks iets wat niet oke is, te lang mee doorloop.
Dat was de laatste keer al zo en eigenlijk kreeg ik toen wel wat zenuwen; hoeveel mazzel kan je hebben dat het steeds goed is?

Maar daar vertelden ze dat de meeste knobbeltjes wel goed zijn. Maar altijd naar de arts gaan. Het was midden tijdens lock down, maar ze benadrukten echt gewoon altijd je te melden.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:29

Ik voelde vorig jaar ook 2 bobbels in mijn borsten. Het was midden in de lockdown, dus moest ook een paar weken wachten voordat de dokter me wilde zien. Die stuurde me gelijk door voor een echo en het waren 2 cystes. Vorige week voelde ik er nog 2, dus weer naar de dokter en mag nu door naar de mamma poli.

Come over to the dark side, we have cookies!

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 08:55

Nou heb net de huisarts weer gebeld, ze hadden tóch nog een plekje. Morgenochtend om 11 uur!

Linda_76: bah wat vreselijk naar. Hoe lang geleden was dat? Aangezien je nog steeds hormoontherapie hebt?

Superpony: Oh wat vaak al. Maar gelukkig elke keer goed. Is dat altijd onschuldig, als je het kan bewegen? Dat van mij kan ik ook bewegen.

Cookies: succes bij de mammapoli. Gelukkig de vorige keer 2 cystes. Hopelijk deze keer ook.

Wat veel cystes komen er voorbij zeg!

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 09:02

Pff, heb al een halfjaar een verdikte lymfeklier in mijn hals. Ben ik paar keer voor naar de huisarts geweest maar ze verzekerden me dat het niks was. Die is veel groter opeens voel ik... Steenhard ook. Ben zo bang dat dat ermee te maken heeft en ik uitgezaaide kanker heb

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:13

Vertel je dat ook even tegen de huisarts als je daar bent?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:34

Ik durf me daar niet over uit te spreken, maar het is iets wat ze meegeven om je wat gerust te stellen. Die ene keer waren het wel A-typische cellen.

Spreek je zorgen uit. Als de huisarts je doorstuurt naar een mammo poli, kan je vaak snel terecht en daar zijn ze naar mijn ervaring bij 2 ziekenhuizen echt aardig.

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:45

nienke555 schreef:
Nou heb net de huisarts weer gebeld, ze hadden tóch nog een plekje. Morgenochtend om 11 uur!
(...)
Wat veel cystes komen er voorbij zeg!


Prima gedaan meis...!!
Goed voor jezelf gezorgd, en het scheelt in de stress.

En idd: meld zelf ook meteen efkes de lymfeklier. (Zeker als die aan de zelfde kant zit.)

Ik duim dat jij bij de cystes hoort!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 12:52

Ik ga de lymfeklier zeker melden inderdaad. Al zit die wel aan de andere kant! Dus misschien heeft het er dan toch niet mee te maken. Zit dat normaal aan dezelfde kant dan?

Heb de andere borst ook even goed gevoeld en daar lijkt niks te zitten. Oksels ook niet...

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:25

Wat slordig van de huisarts dat je niet gelijk terecht kan.

Ik heb 1 keer een knibbel in mijn borst gehad. En zat volgende dag bij de huisarts en dag daarna in het ziekenhuis voor een mammografie. Bleek niks te zijn gelukkig.

En 2 jaar geleden had ik ineens een zere borst en een bult ter grootte van een kippenei.
Direct kon ik terecht bij de huisarts en dag daarna in het ziekenhuis voor mammografie en echo.
Waarschijnlijk ontstoken bindweefsel geweest.
Arts kon het moeilijk verklaren en moest 2 weken later opnieuw een echo laten maken.

Huisarts en tandarts hebben over het algemeen wel een paar plekjes vrij voor spoedafspraken.

[o]

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:42

Wat vervelend ts, maar heel goed dat je toch nog achter een eerdere afspraak bent aangegaan! Laat je als je je ongerust maakt niet afschepen maar vraag gewoon een verwijzing naar de mamapoli, al is het maar om je echt gerust te stellen.

Hier ervaring met zowel foute boel als loos alarm

in 2013 voelde ik een erwtje, kon gelijk bij de huisarts terecht, zij dacht een cyste maar stuurde me voor de zekerheid wel door (gelukkig) helaas kon ik door drukte toen pas 10 dagen later bij de mama poli terecht, inmiddels was het geen erwtje meer maar een schijf van 5 cm waardoor ik eigenlijk voor mezelf wel wist dat het foute boel zou zijn. Toen een mammografie, echo, punctie en biopsie gehad. De biopsie gaf de doorslag voor de uitslag die ik 4 dagen later kreeg. Toen dus ook de hele rataplan gehad van chemo, operatie, reconstructie etc.

In mei dit jaar voelde ik weer wat in mijn nog overgebleven borst wat direct wel wat stress veroorzaakte, ook rond en kon het bewegen, kon direct terecht bij de huisarts en niet heel veel later een echo gehad in het ziekenhuis, dit bleek een cyste, vorige maand mijn jaarlijkse controle foto gehad en die was ook weer goed, cyste voel ik ook niet meer en was niet meer te zien.

Hou in gedachten dat het meestal onschuldig is!!! Als je je niet genoeg gerust voelt door je huisarts laat je dan vooral doorverwijzen, daar heb je recht op!

Mocht je vragen hebben, gewoon even willen spuien of wat dan ook staat mijn pb voor je open

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 14:09

Oh jeetje, in een paar weken van een erwtje naar een enorme schijf! Hoe kon dat? Dacht dat borstkanker wel vrij langzaam groeide over het algemeen...

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:06

De groei kan erg verschillen, er zijn zeer agressieve vormen die heel snel groeien, en vormen die veel minder snel groeien.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:30

Maak je vooral niet gek TS! Je bent erg jong dus statistisch gezien is de kans dat het iets onschuldigs is groter dan dat het borstkanker is. Goed dat je nog hebt gebeld. Succes morgen!

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:59

Ts, ik snap je stress maar de kans dat het een cyste is is nog steeds groter dan kanker op jouw leeftijd. Dus geef het tot de echo het voordeel van de twijfel dat het onschuldig is.

Ik heb ook af en toe cystes, die kunnen ook groter worden en weer kleiner. Ook toen ik de pil slikte. (Ik ben 26)

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 16:12

Ik opende eerder dit jaar een soortgelijke topic:
[MWS] Knobbeltje in borst

Ik heb ook een knobbeltje in mijn borst, na 2 echo's in mei en augustus blijkt het te gaan om wat verhard bindweefsel.
Gelukkig is het meestal wel iets onschuldigs dus probeer je nog niet al te druk te maken.

Succes morgen!

justdiesel
Berichten: 4948
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:19

nienke555 schreef:
Pff, heb al een halfjaar een verdikte lymfeklier in mijn hals. Ben ik paar keer voor naar de huisarts geweest maar ze verzekerden me dat het niks was. Die is veel groter opeens voel ik... Steenhard ook. Ben zo bang dat dat ermee te maken heeft en ik uitgezaaide kanker heb


Ga je nou niet helemaal gek maken en wacht het even rustig af.
Een knobbeltje in mijn hals heb ik al een paar jaar, dat is gewoon een lymfklier bij mij.
Een tijdje terug was die ook wat vergroot en is er een echo van gemaakt maar was echt onschuldig.
Inmiddels is die weer naar het normale formaat, ding zal er wel de rest van mijn leven blijven zitten.
Vergeet niet dat je hormonen ook voor van alles kunnen zorgen he, meid echt maak je niet zo druk.

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

Charaz

Berichten: 24279
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:40

nienke555 schreef:
Pff, heb al een halfjaar een verdikte lymfeklier in mijn hals. Ben ik paar keer voor naar de huisarts geweest maar ze verzekerden me dat het niks was. Die is veel groter opeens voel ik... Steenhard ook. Ben zo bang dat dat ermee te maken heeft en ik uitgezaaide kanker heb


Als het aan de andere kant zit zou ik me daar niet al te druk om maken.
Als het ‘foute boel’ is zijn het meestal de lymfeklieren in de oksels die je voelt en niet in de hals.

Een patiënt meerdere keren zien die zich zorgen maakt om een verdikte lymfeklieren in de hals niet doorsturen voor een echo vind ik wel gek.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 18:48

Zonnebloem92 schreef:
Ik opende eerder dit jaar een soortgelijke topic:
[MWS] Knobbeltje in borst

Ik heb ook een knobbeltje in mijn borst, na 2 echo's in mei en augustus blijkt het te gaan om wat verhard bindweefsel.
Gelukkig is het meestal wel iets onschuldigs dus probeer je nog niet al te druk te maken.

Succes morgen!

Ik moest inderdaad nog aan jou topic denken. Had ik toen stilletjes gevolgd. Maar gelukkig is het bij jou niks ergs.


Charaz schreef:
nienke555 schreef:
Pff, heb al een halfjaar een verdikte lymfeklier in mijn hals. Ben ik paar keer voor naar de huisarts geweest maar ze verzekerden me dat het niks was. Die is veel groter opeens voel ik... Steenhard ook. Ben zo bang dat dat ermee te maken heeft en ik uitgezaaide kanker heb


Als het aan de andere kant zit zou ik me daar niet al te druk om maken.
Als het ‘foute boel’ is zijn het meestal de lymfeklieren in de oksels die je voelt en niet in de hals.

Een patiënt meerdere keren zien die zich zorgen maakt om een verdikte lymfeklieren in de hals niet doorsturen voor een echo vind ik wel gek.

Ze hebben me toen bloed laten prikken. Kwam niks geks uit behalve licht verhoogde ontstekingswaarden. Maar dat komt waarschijnlijk doordat mijn amandelen chronisch ontstoken zijn.
Ik had gegoogeld en daarop had ik gevonden dat bloedprikken niet echt een tumor uit kon sluiten. Maar de arts in opleiding verzekerde me dat ze 100% zeker wist dat ik geen lymfeklierkanker had, aan de hand van mijn bloedbeeld...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense, Googlebot en 104 bezoekers