Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 23:21

Muze schreef:
Begrijp ik. Maar Beiden geven geen steun en ik vraag me af of dat dan wel oké is met mijn “ klachten”.
Maar gewoon op blote voeten lopen vind ik ook wel prettig dus wie weet
Ik ben natuurlijk geen expert, maar ik zou in jouw geval dan denk ik kijken naar FiveFingers. :j

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:04

Interessant. Ik loop al enorm lang op all stars of adidas, maar merk steeds vaker dat ik na een shift van 8u enorme pijnlijke voeten heb. Meestal gaat dat over na een tijdje op blote voeten rondlopen.

Maar ik wil echt wel passen, eens zien wat ik de omgeving van Antwerpen kan vinden.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:17

Voor iedereen die ook op Facebook zit.. er is ook een barefoot schoenen groep met veel informatie.. wellicht ook mensen uit je eigen buurt waar je eens zou kunnen gaan kijken of passen.. en ook een verkoophoek waar je soms goedkoop tweedehandsjes kan vinden, ideaal als je het eens wil uitproberen..

Luxorvalkje
Berichten: 1936
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:48

lovelys schreef:
Ik ben wel geïnteresseerd, maar heb hele brede voeten en zou ze eerst eens willen passen voordat ik ze zou bestellen (zou dan iets willen dat op gympen lijkt). Ik woon in het Noorden waar zou ik zoiets kunnen proberen? Het zou voor mij voor mijn werk een uitkomst kunnen bieden, want ik sta voor de klas. Het moet er daarom zo normaal mogelijk uitzien. Ik wandel alleen met wandelschoenen (meindle comfort fit) omdat mijn enkels erg zwak zijn.


Je enkels worden ook sterker van barefoot wandelen / lopen. Je hele voet eigenlijk.

Kijk eens naar vivo barefoot, merrell of Lenka.

Sketches vind ik eigenlijk niet echt barefoot schoenen. Die lijken meer op Nike free

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:05

Luxorvalkje schreef:
lovelys schreef:
Ik ben wel geïnteresseerd, maar heb hele brede voeten en zou ze eerst eens willen passen voordat ik ze zou bestellen (zou dan iets willen dat op gympen lijkt). Ik woon in het Noorden waar zou ik zoiets kunnen proberen? Het zou voor mij voor mijn werk een uitkomst kunnen bieden, want ik sta voor de klas. Het moet er daarom zo normaal mogelijk uitzien. Ik wandel alleen met wandelschoenen (meindle comfort fit) omdat mijn enkels erg zwak zijn.


Je enkels worden ook sterker van barefoot wandelen / lopen. Je hele voet eigenlijk.

Kijk eens naar vivo barefoot, merrell of Lenka.

Sketches vind ik eigenlijk niet echt barefoot schoenen. Die lijken meer op Nike free


Thanks! Ik loop thuis altijd op blote voeten/ sokken, maar helaas nog steeds erg zwakke enkels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:18

Het beste is om bijvoorbeeld in t bos of iig in de natuur buiten gaan wandelen. Een vloer is maar plat en geeft niet echte training. Wel bergop bergaf, boomwortels, kuilen , wit zand, bosgrond, water, gras. Alles krijgt een soort nieuwe dimensie (vind ik). Als t net heeft geregend na een paar dagen heet en zon en dat je voeten dan kunnen afkoelen in t natte gras met warme plassen vd regen.
Omgehakte boomstammen zijn ook heel fijn om op te staan :D
Dat vind ik echte voetentraining.

Luxorvalkje
Berichten: 1936
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:28

En er zijn een aantal blote voeten pad en in Nederland. Met afwisselende ondergronden. Voor mensen die het in een meer gecontroleerde omgeving willen proberen.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:37

Ik loop nu een jaar of 6 barefoot. Grootste nadeel is dat oude normale schoenen waar ik normaal gewoon goed op liep, nu voor geen meter meer zitten want die dingen zijn veel te smal. Ik heb best brede voeten, heb iets van 10 cm breedte nodig en dat hebben de meeste normale schoenen gewoon niet.

Bij barefoot ook goed opletten trouwens want ook die schoenen worden vaak toch nog wat puntiger bij de tenen en mijn voeten zijn vrij rechthoekig. Ik vind op maat gemaakte schoenen van The Drifter Leather wel heel fijn. En FareBare heeft ook wel fijne en betaalbare schoenen.

Iets van Five Fingers ofzo vind ik niks, ik wil geen materiaal tussen al mijn tenen :=

Maar heb wel een paar barefootschoenen waarbij de grote teen apart is van de rest van de voet en dat zijn wel super fijne dingen +:)+ Bj je grote teen is er ook de ruimte voor een laagje materiaal maar bij de andere tenen vind ik het te onnatuurlijk om daar iets tussen te gaan proppen :o

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:47

Welk merk is dat, waar alleen de grote teen apart staat?

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:19

Welke merken zijn aan te raden voor smalle voeten?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:26

Muze schreef:
Begrijp ik. Maar Beiden geven geen steun en ik vraag me af of dat dan wel oké is met mijn “ klachten”.
Maar gewoon op blote voeten lopen vind ik ook wel prettig dus wie weet


De bedoeling is eigenlijk dat je weer natuurlijk gaat lopen.
Op blote voeten behoor je, je bal van je voet als 1ste in contact te hebben met de grond zodat je vanuit je enkel kan "veren". Zo belast je je lichaam eigenlijk veel minder. Door "gewone" schoenen, zijn we meer op de hiel gaan lopen.


Beste manier is. Gewoon proberen!
Ga eerst kleine wandelingen maken en probeer echt om je houding en manier van lopen te denken.
In het begin kan je echt spierpijn ervaren al ben je een geoefend wandelaar :')

Hier in BE geven ze soms lessen via de fysio in bloetsvoets wandelen/rennen

Ik heb wel degelijk minder last van enkels/knieën en vooral, mijn rug.
Ik loop nu al zo een 10 jaar "blootsvoets" op wandeling

Heb alleen mijn laatste paar even perongeluk te heet gewassen en nu is het textiele stuk gekrompen hahahaha ik moet dus weer even afkicken :')

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:32

Ik snap wat je zegt.
Het is meer dat ik geschrokken ben na mn blessure vorig jaar door m’n Skechers, die dus heel flexibel waren. Ik ga dan rap Ivm platvoeten naar binnen doorzakken.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:33

Nala schreef:
Welke merken zijn aan te raden voor smalle voeten?


Ik heb hier ook naar gezocht en op deze website staat als je naar onderen scrollt een overzichtje met de maatval van diverse merken:

https://www.blootsvoetsgeschoeid.nl/inf ... t-schoenen

Geen ervaring nog, maar dan weet ik in ieder geval bij welke merken ik het moet zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:08

BillyJ schreef:
Muze schreef:
Begrijp ik. Maar Beiden geven geen steun en ik vraag me af of dat dan wel oké is met mijn “ klachten”.
Maar gewoon op blote voeten lopen vind ik ook wel prettig dus wie weet


De bedoeling is eigenlijk dat je weer natuurlijk gaat lopen.
Op blote voeten behoor je, je bal van je voet als 1ste in contact te hebben met de grond zodat je vanuit je enkel kan "veren". Zo belast je je lichaam eigenlijk veel minder. Door "gewone" schoenen, zijn we meer op de hiel gaan lopen.


Beste manier is. Gewoon proberen!
Ga eerst kleine wandelingen maken en probeer echt om je houding en manier van lopen te denken.
In het begin kan je echt spierpijn ervaren al ben je een geoefend wandelaar :')

Hier in BE geven ze soms lessen via de fysio in bloetsvoets wandelen/rennen

Ik heb wel degelijk minder last van enkels/knieën en vooral, mijn rug.
Ik loop nu al zo een 10 jaar "blootsvoets" op wandeling

Heb alleen mijn laatste paar even perongeluk te heet gewassen en nu is het textiele stuk gekrompen hahahaha ik moet dus weer even afkicken :')
Bij hardlopen is dat inderdaad belangrijk, bij gewoon lopen is een heel strike minder erg. Je moet het ook niet gaan forceren imo. Ik land op blote voeten/barefoot schoenen meer op het midden van mijn voet dan ik met gewone schoenen doe, maar ook niet op de bal van m'n voet.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:12

Vivo barefoot en Leguano’s zijn geschikt voor smalle voeten :j

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:15

Bij Vivo hebben ze bredere en smallere modellen, het is echt per model verschillend :j

Ik koop onze barefoot schoenen altijd graag in het buitenland, daar hebben ze super veel keuze.
Maar in Nederland is bij Barefoot & More natuurlijk ook best een leuke kennismaking, en anders Freizehn in Duitsland.

De schoenen die ik heb met de grote teen los zijn van Zem (Gear). Die zijn (ook) ideaal voor naar het strand / in het water.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-07-21 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:16

Ik merk wel dat ik met de fivefingers mijn grote teen naar buiten gedraaid neerzet, dus die zijn nu wat gevoelig. De fivefingers vallen overigens wel een maat kleiner dan je reguliere maat.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 13:19

Groundies zijn ook voor smallere voeten geloof ik

Dat vind ik ook erg leuke schoenen maar omdat ik brede voeten heb, durf ik die niet zo goed te bestellen zonder eerst te kunnen passen

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 13:44

Ik twijfel er al lang over, maar ik vind ze best prijzig. Zou ze echt graag een keer proberen, maar dan wel een hele dag ofzo, met enkel passen in de winkel weet je eigenlijk nog niet hoe het loopt.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 13:54

Licor valt mee hoor, ze zijn absoluut breder dan Vivo’s. Vivo kom ik niet eens in, Groundies kan ik aan, maar zijn mij net te krap en Belenka’s zitten me goed.

Mijn voeten zijn ongeveer 27,1 en 10 cm breed.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:44

Britt schreef:
Licor valt mee hoor, ze zijn absoluut breder dan Vivo’s. Vivo kom ik niet eens in, Groundies kan ik aan, maar zijn mij net te krap en Belenka’s zitten me goed.

Mijn voeten zijn ongeveer 27,1 en 10 cm breed.


Mijne zijn 11 cm breed.. 26.7 lang geloof ik.. heb meestal maat 43 iig..
Ik heb de belenka winter en eigenlijk vind ik die zelfs wat krap.. vivo tracker vind ik wel erg fijn.. daar kan ik echt dagen op lopen.. en ik heb Five fingers en touwtjes sandelen

Wilde graag de groundies sneakers, maar die durfde ik nog niet zo.. maar jij zegt dus dat dat wel moet kunnen

Nu moet ik zeggen trouwens wel zeggen dat ik krap in t midden van mn voet niet zo erg vind zolang mn tenen maar wiebel ruimte hebben..

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 06:45

Wat grappig dat je die Vivo’s wel past dan!

Met die maten zou ik Groundies ook wel erg tricky vinden hoor, ben bang dat dat krap gaat worden. Herenmodel valt geloof ik ook niet heel veel breder dan het damesmodel, dus daar valt dan ook niet heel veel winst te behalen.
Ze hebben wel een prima (retour)service en als je met Paypal betaald kun je de verzendkosten van de retour terugvragen, dus dat is financieel ook wel te overzien dan.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 08:22

Ik begreep dat bij vivo het erg verschillend is qua model.. en t grootste verschil tussen de trackers en de belenka is dat belenka een naad heeft lopen aan de zijkant waardoor die krapper voelt.. maar goed ik ben met beide hartstikke blij hoor.. en ga de groundies gewoon een keer proberen denk ik.. het zal allicht al een stuk beter zijn dan reguliere schoenen

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:35

Mijn Vivo's zijn van de Soul of Africa lijn. Die staan erom bekend juist heel breed te zijn :) Geen idee hoe de 'normale' Vivo's zijn in vergelijking.

Iemand ervaring met hoe Mukishoes vallen? Ik vind de Igneous heel vet, maar heb wel hele brede voeten (10 cm).

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:53

Wel opletten met bestellen, Groundies heeft tegenwoordig ook een conventioneel gevormde neus om uit te kiezen :=

Ik heb ook een Addis set, die heb ik als eerste gekocht en passen best redelijk. Zijn me wel te smal, maar zijn beduidend breder dan de Chelsea boots bijvoorbeeld!

Muki’s schijnen gemiddeld tot iets breed te vallen, beetje als groundies. Maar met andere shape, dat wel.