Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-21 18:53

Nav de discussies die vrij komen in het topic over geïnduceerde lactatie hier een nieuw topic voor vrouwen die borstvoeding geven, en mannen en vrouwen die er een mening over hebben.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-21 19:04

janderegelaa schreef:
Ibbel schreef:
Waarmee het hele 'non-issue' over of de melk aangepast wordt aan wat baby nodig heeft ook meteen op de helling gaat. Want de melk die je 3 weken geleden hebt ingevroren is dus ook niet aan de dag van ontdooien aangepast :D

Dat is dus ook mijn verbazing. Want toen mijn destijds vrouw afkolfde voor onze dochter toen werd er verteld dat je die melk beter niet kon invriezen maar toch redelijk snel moest gebruiken omdat de samenstelling veranderd naarmate de baby ouder wordt. En daarom vraag ik mij dus af of de voedingswaarde (dus niet de verzadigingswaarde) net zo hoog is als die van de biologische moeder. Want als de samenstelling van melk veranderd door speeksel van de baby (wat ik graag geloof maar ik kan er niets over vinden) dan heeft afkolven dus geen zin….

Met het risico dat janderegelaa niet mee verhuisd wil ik er toch op reageren.
Want ik weet niet wie je dit toen geadviseerd heeft (en hoe lang geleden) maar dit is echt kul.
Borstvoeding heeft altijd voedingswaarde. Er bestaat geen borstvoeding zonder voedingswaarde. Soms bevat melk wat meer vet of juist wat minder, dat wel. Maar als voeding vetter is en hoger in voedingswaarde blijft het langer in de maag. Een kind is dus langer verzadigd. Bij waterige melk zal het sneller uit de maag zijn en eerder voor nieuwe voeding vragen.
Je kan dus prima een oude voeding geven.

Ik vang bijvoorbeeld 's ochtends de melk op van de borst die niet gedronken wordt. Dit is een volledige voeding in 2 dagen maar wel allemaal voormelk (wat waterige melk met weinig vet). Als ik die voeding geef komt ze sneller voor de volgende omdat hij sneller verteert.

Net als dat jou maag eerder leeg is na een glas water dan na dezelfde hoeveelheid aan gesmolten boter oid.

De antistoffen uit oude melk zijn wel minder effectief. Je maakt nu antistoffen aan voor de ziektes die nu om je heen zijn. Over 3 maanden kunnen dat andere antistoffen zijn die nodig zijn.

Meer over de theorie rondom speeksel vind je trouwens als je googelt op de backwash theory (want het is 1 vd theorieën die bestaat over hoe dit precies werkt)

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Britt

Berichten: 18880
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:09

Goed bezig! Het is zo’n mega interessant onderwerp en je bent nooit uitgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:53

Leuk dat je een topic hebt geopend!

Het is inderdaad een erg interessant onderwerp, ik denk dat het daarom in het andere topic zoveel reacties uitlokte en emoties opwekte. Met zand gooien hoeft echt niet want we zijn allemaal moeders, moeders-in-wording, of gewoon bokkers die gezellig meekletsen. Geen enkele ouder heeft de waarheid in pacht en ik vind het fijn om ervaringen en feiten te lezen.

Dat gezegd zijnde..

Zelf heb ik best wel wat kilometers op de BV-teller staan maar toch weet ik er weinig over -O- over de kwesties in het vorige topic durf ik me dan ook niet uitspreken.

Al lijkt het me wel sterk dat er géén antistoffen in de melk zouden zitten zoals iemand opperde, als ik een virus krijg en antilichamen aanmaak gaan deze gewoon door in de melk gok ik zo.
Maar nogmaals.. mijn kennis is helaas beperkt.

Wie kan er bijvoorbeeld vertellen in welke mate suiker en vet uit eigen ongezonde voeding mee in de melk komen? Volgens de huisarts zit er een stevige filter op de borstvoeding, en is het echt niet zo dat jouw baby een reep chocolade drinkt... toch maak ik me zorgen wanneer ik bepaalde periodes weinig gezond heb gegeten.

Waarom mag je anders maar beperkt koffie drinken bijvoorbeeld, of liefst helemaal niet. Omdat dat toch rechtstreeks doorgaat...

Zoveel vragen haha .. %) ;)

secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-21 20:07

Borstvoeding wordt gemaakt uit je bloed. Als jij een hoop troep eet wordt je bloed ook niet ineens magisch anders. En je melk dus ook niet.
Sommige stoffen komen echter ook in je bloed. Cafeïne, alcohol, drugs, medicijnen. Die stoffen zijn dus ook schadelijk als je borstvoeding geeft en een te hoge dosis doorgeeft aan het kind. Waarbij het goed is om je te realiseren dat, anders dan bij een zwangerschap, de melk weer in her maagdarmkanaal vd baby komt en de hoeveelheid in de melk dus niet volledig wordt opgenomen door de baby.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

nimbletje
Berichten: 776
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:16

Ik heb mijn beide kinderen ongeveer 1,5 jaar borstvoeding gegeven. Ik had de luxe om niet te hoeven kolven en ze hebben ook nooit een fles gehad. Wij hadden een bedrijf aan huis dus kon altijd BV geven.

Wel heb ik toen mijn 2de 4 maanden was mijn been gebroken... ze hebben mij toen een roesje gegeven en mijn been gezet. De baby vlak daarna aan de borst gehad en die kreeg toen toch een spuitluier! Ik denk dat er toch best veel in de melk terecht komt hoor... net zoals dat je pittig hebt gegeten. Dat merkte ik ook gelijk bij mijn kinderen

Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:39

Ik merkte het ook als ik pittig gegeten had. Dan kreeg de baby krampjes na de borstvoeding.
Ik heb mijn dochter een jaar kunnen voeden waarbij het op het laatst alleen ‘s nachts was en niet eens meer echt om te drinken. Toen ik net bevallen was zag ik het niet echt zitten. In het ziekenhuis hielpen ze me niet met aanleggen en ik had al kloofjes toen ik de volgende dag thuiskwam. Goddank was mijn kraamverzorgster ook lactatiekundige en we hebben heel wat tijd samen op de bank doorgebracht en heb ik geleerd hoe ik haar moest aanleggen/leren aanhappen en later ook verschillende manieren van aanleggen. Kloofjes kreeg ik goed weg met Purelan en daarna dankzij de kraamhulp nooit meer kloofjes gehad.
Als ik haar niet had gehad dan had ik na 1 dag al gestopt met de borstvoeding, zoveel pijn deed het.

Ziekenhuis liet het je zelf uitzoeken en ik kan me nog herinneren dat de reactie niet echt enthousiast was toen ik zei dat ik borstvoeding wilde geven. Het was nog net niet dit: :roll:
Ze zaten er niet op te wachten in ieder geval.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:24

"Een borstvoedende moeder heeft, net als iedereen, baat bij een gevarieerde, volwaardige voeding, hetgeen bijdraagt aan een goede algemene conditie. Voor de baby geldt dat de samenstelling van moedermelk nauwelijks beïnvloed wordt door de voeding van de moeder."

bron: La Leche League

Dus wat secricible zegt klopt wel! Vind ik wel een fijn idee want ik doe het gewoon naar mijn mening niet goed (genoeg) wat voeding betreft |o

Wat anderen hier zeggen over krampjes na bepaalde voedingsmiddelen heb ik ook ervaren, vooral als de baby's nog jong zijn. Dus ik vind het nog steeds dubbel haha.

Is het trouwens niet mogelijk om dit uit te breiden naar een groot babytopic? Voor alle babyvragen, of bestaat dat al op bokt :o?

secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-21 21:39

Bepaalde delen van voedingsmiddelen kunnen natuurlijk altijd in je bloed (en dus ook in je melk) terecht komen. Dat is niet iets dat de voedingswaarde van je melk beïnvloed verder maar een baby kan er wel op reageren.
De bekendste is koemelk. De eiwitten uit koemelk die de vrouw drinkt komen in haar bloed en van daaruit in de melk. De baby krijgt ze dan binnen en kan daar overgevoelig voor zijn.
Over het algemeen is kramp veel vaker een symptoom dat de voeding nog niet lekker loopt. Teveel melk, een snelle tsr of lucht door slecht aanhappen. Of gewoob kramp, omdat babies nou eenmaal kramp hebben omdat hun darmen nog rijpen.
Maar dat betekend niet dat geen enkele baby gevoelig kan reageren.
Laatst bijgewerkt door secricible op 30-06-21 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:42

Fijne uitleg, dankjewel +:)+

BelgenGek

Berichten: 2209
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:18

Leuk een bv topic! Ik geef nu ruim 6,5 jr bv met een klein tussenpauze in de zwangerschap van de 2e

Britt

Berichten: 18880
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 05:50

Zelfs koolzuur kan effect hebben, hoewel dit toch echt niet het bloed in komt. Zo moet iedere moeder zelf ervaren waar hun kindje op reageert. Maar soms is het wel een enorme zoektocht, zeker als de reactie niet heel heftig is.

Mijn jongste (bijna middelste) had KMA, maar dat heeft toch echt 4-5 maanden geduurd voor ik dat echt helemaal uitgevogeld had.
Mijn oudste had behoorlijke reflux én weigerde kunstvoeding, dus achteraf vermoed ik bij hem ook een overgevoeligheid voor koemelkeiwitten.

Beiden zijn er overheen gegroeid met 12-14 maanden, gelukkig. Maar het zorgt er wel voor dat ik nu met 32 weken zwangerschap alvast begonnen ben met een koemelkvrij dieet, zodat ik vanaf 36-37 weken kan gaan voorkolven en straks met een schone lei kan beginnen met baby 3 (zonder bijvoeding met KV) en misschien ook eens een rustige kraamtijd kan ervaren :o

Beide jongens hebben 1,5 jaar BV gekregen. De oudste deels bijgevoed met KV vanaf 13 maanden ongeveer, toen was mijn kolfopbrengst niet voldoende meer. De jongste heeft nooit echt kunstmelk gekregen, ivm z’n KMA en dat hij Nutramigen echt niet te drinken vond. Peutermelk van Alpro was ook niet echt een groot succes. Dus die heeft vanaf een jaar op zijn oppasdagen geen melk meer gedronken en toen de BV terug liep (vanwege nieuwe zwangerschap) was het gewoon klaar. Inmiddels is hij wel dol op koemelk en drinkt hij graag een beker per dag, maar ik vind het niet echt nodig. Ik ben niet echt pro koemelk.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 07:08

Hi!
Ik meld mij hier ook graag, vergeleken met veel hier nog wel een 'newbie' ik geef nu 4 maanden borstvoeding. Ik wilde eigenlijk tot 6 maanden geven maar ik denk dat ik wat langer door ga.
Vind het toch wel heel speciaal en super makkelijk .
Een paar keer op de achterbank bij een tankstation gevoed, dat is toch wat makkelijker
Hier zijn de ergste krampjes gelukkig nu voorbij. Spugen doet hij de laatste tijd wel veel maar volgens mij vooral door te gulzig drinken.

Wat zonde dat het vroeger minder gestimuleerd werd, hier in het ziekenhuis gelijk goed geholpen met leren aanleggen en ook kraamzorg en CB stimuleren het.

Op zoek naar een fotograaf voor... je bruiloft, newborn, gezin of dier?

Duc_je
Berichten: 635
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 07:15

Ik lees mee :D de eerste heeft bijna 19mnd gehad (op het laatste was het niet veel meer door de tweede zwangerschap) bij de tweede nu op 9,5mnd en still going

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 07:33

Ik meld mij hier ook. Ik geef hier nu ruim 1,5 jaar borstvoeding.
Heb altijd nauwelijks gemerkt aan mijn dochter als ik iets pittig of dergelijke at.
Vind het altijd wel een fijn idee dat niet alles wat ik eet in de borstvoeding terecht komt(ik ben wel een snoeperd namelijk). Ik drink overigens geen alcohol en gebruik geen medicijnen.
Wel een keer verdoving gehad bij de tandarts maar toen uitgevogeld qua voeding zodat er wel uren tussenzit.

Ik weet wel dat borstvoeding zich aanpast op de kleine door de kliertjes op je tepel en speeksel van je baby.
Dus als ze ziek zijn of veel vocht verliezen is dit beter dan bijvoorbeeld ors.

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 07:45

AMCM schreef:
Al lijkt het me wel sterk dat er géén antistoffen in de melk zouden zitten zoals iemand opperde, als ik een virus krijg en antilichamen aanmaak gaan deze gewoon door in de melk gok ik zo.
Maar nogmaals.. mijn kennis is helaas beperkt.


Dat was ik in het andere topic :D

Antistoffen uit biest (waar die antistoffen in hele grote hoeveelheden in zitten) kunnen de eerste 24-36 uur worden opgenomen door de darmen. Daarna niet meer. Dat geldt voor kittens, puppies, veulens, mensenbabies, kortom, voor alle zoogdieren.

Die eerste antistoffen 'booster' zijn nodig om de eerste maanden van een baby te overbruggen totdat de eigen afweer voldoende 'rijp' is om zelf aan het werk te gaan. Pas als de eigen afweer uitgerijpt is, kun je ook gaan vaccineren. Dat is dus ook één van de redenen waarom dat niet direct na de geboorte al kan. De andere reden is dat de biest-antistoffen de vaccins ook nog eens zouden afbreken.

Alle antilichamen die jijzelf verder aanmaakt komen ook (deels) in de melk terecht. Alleen, de maag en de darmen van jouw babies breken die dingen gewoon af tot (eiwit-) bouwstenen. Ze worden na het 'sluiten' van de darmen niet meer ongewijzigd opgenomen maar gewoon als eten gezien.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 07:45

De grootste onzin is dat je door borstvoeding te geven je een hechtere band creëert.
Ik zie dat dat vaak als 1 van de redenen gegeven wordt als voordeel.

Je kan even liefdevol een flesje geven , als bv.
Ik had een hechtere band met mijn 2de die van de start fv heeft gehad, dan mijn oudste die bv heeft gehad.


Hier wordt er juist veel druk gelegt om borstvoeding te geven, sommige ziekenhuizen gaan er zelfs te ver in.
Bij de jongste heb ik direct duidelijk gemaakt dat bv geen optie was en dat ik daar geen druk of preek dat bv zoveel beter is nodig had.

Duc_je
Berichten: 635
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:06

Ik denk dat fanatieke bv en kv voorstanders het nooit eens zullen worden over het verschil in "band" wbt de wijze waarop de voeding gegeven wordt. Bv is meer dan alleen voeding. Je kunt het in mijn optiek dan ook niet vergelijken. Als ik bv met de fles geef is dat wel degelijk anders dan via de borst. Fles is drinken en klaar, borst kan echt nog heel lang tutten en knuffelen zijn, met name voor het slapen.

Voor de duidelijkheid, ik heb echt niks tegen kv. Maar ben wel pro bv voor mijn eigen kinderen :D

Britt

Berichten: 18880
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:10

Ibbel schreef:
AMCM schreef:
Al lijkt het me wel sterk dat er géén antistoffen in de melk zouden zitten zoals iemand opperde, als ik een virus krijg en antilichamen aanmaak gaan deze gewoon door in de melk gok ik zo.
Maar nogmaals.. mijn kennis is helaas beperkt.


Dat was ik in het andere topic :D

Antistoffen uit biest (waar die antistoffen in hele grote hoeveelheden in zitten) kunnen de eerste 24-36 uur worden opgenomen door de darmen. Daarna niet meer. Dat geldt voor kittens, puppies, veulens, mensenbabies, kortom, voor alle zoogdieren.

Die eerste antistoffen 'booster' zijn nodig om de eerste maanden van een baby te overbruggen totdat de eigen afweer voldoende 'rijp' is om zelf aan het werk te gaan. Pas als de eigen afweer uitgerijpt is, kun je ook gaan vaccineren. Dat is dus ook één van de redenen waarom dat niet direct na de geboorte al kan. De andere reden is dat de biest-antistoffen de vaccins ook nog eens zouden afbreken.

Alle antilichamen die jijzelf verder aanmaakt komen ook (deels) in de melk terecht. Alleen, de maag en de darmen van jouw babies breken die dingen gewoon af tot (eiwit-) bouwstenen. Ze worden na het 'sluiten' van de darmen niet meer ongewijzigd opgenomen maar gewoon als eten gezien.


Dat is wel sterk, want de meeste moeders krijgen pas melkafgifte na 24-48 uur en de meeste baby’s hoeven pas na 24 uur te drinken omdat ze nog misselijk zijn/geen honger hebben.

Besje

Berichten: 812
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:13

Oooh ik meld me hier ook :j
Eerste 15 maanden bv gegeven en nu de tweede al 13 maanden bezig…
Gelukkig geen van de twee gevoelig aan dingen die mama eet :=
Verder stel ik mezelf in vraag als m’n kindje ziek is… dan denk je dat bv goed is voor hun immuunsysteem maar die van mij lijkt meer ziek te zijn dan de kv baby’s bij de opvang :x :+

Lieve Charming van sportpaard naar knuffelpaard:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=2023797

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:28

Duc_je schreef:
Ik denk dat fanatieke bv en kv voorstanders het nooit eens zullen worden over het verschil in "band" wbt de wijze waarop de voeding gegeven wordt. Bv is meer dan alleen voeding. Je kunt het in mijn optiek dan ook niet vergelijken. Als ik bv met de fles geef is dat wel degelijk anders dan via de borst. Fles is drinken en klaar, borst kan echt nog heel lang tutten en knuffelen zijn, met name voor het slapen.

Voor de duidelijkheid, ik heb echt niks tegen kv. Maar ben wel pro bv voor mijn eigen kinderen :D


Ik zie niet in waarom je enkel lang zou kunnen knuffelen als je bv geeft? Net zoals je je kind ook gewoon kunt laten drinken aan de borst en terug weglegt.
Ik gaf de fles en dan lag hij nog lang in mijn armen te tutten. Dat is dus hoe je het zelf beslist om te doen.

Britt

Berichten: 18880
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:39

Mijn oudste was ook echt borstverslaafd en gebruikte het ook echt om te knuffelen en tutten en viel ermee in slaap (enige manier ook, naast dragen, om hem in slaap te krijgen). Mijn jongste daarentegen zag het als voeding en zodra hij vol zat liet hij los. Pakte dan liever zijn speentje om te tutten dan de borst.
Dus ook daar zijn wel verschillen in per kind, uiteraard.

En zowel met fles als borst kun je een geweldige hechting bewerkstelligen natuurlijk, maar de manier waarop is anders. Net als met dragen vs kinderwagen, het een of het ander sluit hechting niet uit en maakt het niet slecht, maar de vorming is wél anders.

Duc_je
Berichten: 635
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:45

dromertje2 schreef:
Duc_je schreef:
Ik denk dat fanatieke bv en kv voorstanders het nooit eens zullen worden over het verschil in "band" wbt de wijze waarop de voeding gegeven wordt. Bv is meer dan alleen voeding. Je kunt het in mijn optiek dan ook niet vergelijken. Als ik bv met de fles geef is dat wel degelijk anders dan via de borst. Fles is drinken en klaar, borst kan echt nog heel lang tutten en knuffelen zijn, met name voor het slapen.

Voor de duidelijkheid, ik heb echt niks tegen kv. Maar ben wel pro bv voor mijn eigen kinderen :D


Ik zie niet in waarom je enkel lang zou kunnen knuffelen als je bv geeft? Net zoals je je kind ook gewoon kunt laten drinken aan de borst en terug weglegt.
Ik gaf de fles en dan lag hij nog lang in mijn armen te tutten. Dat is dus hoe je het zelf beslist om te doen.


Dat schrijf ik ook niet hoor. Wat ik zeg is dat een baby met een fles (doorgaans) niet zal tutten etc, daarom is een borst meer dan alleen voeding.

Duc_je
Berichten: 635
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:46

Besje schreef:
Oooh ik meld me hier ook :j

Verder stel ik mezelf in vraag als m’n kindje ziek is… dan denk je dat bv goed is voor hun immuunsysteem maar die van mij lijkt meer ziek te zijn dan de kv baby’s bij de opvang :x :+


Herkenbaar helaas :')

secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-21 09:02

Ibbel schreef:
AMCM schreef:
Al lijkt het me wel sterk dat er géén antistoffen in de melk zouden zitten zoals iemand opperde, als ik een virus krijg en antilichamen aanmaak gaan deze gewoon door in de melk gok ik zo.
Maar nogmaals.. mijn kennis is helaas beperkt.


Dat was ik in het andere topic :D

Antistoffen uit biest (waar die antistoffen in hele grote hoeveelheden in zitten) kunnen de eerste 24-36 uur worden opgenomen door de darmen. Daarna niet meer. Dat geldt voor kittens, puppies, veulens, mensenbabies, kortom, voor alle zoogdieren.

Die eerste antistoffen 'booster' zijn nodig om de eerste maanden van een baby te overbruggen totdat de eigen afweer voldoende 'rijp' is om zelf aan het werk te gaan. Pas als de eigen afweer uitgerijpt is, kun je ook gaan vaccineren. Dat is dus ook één van de redenen waarom dat niet direct na de geboorte al kan. De andere reden is dat de biest-antistoffen de vaccins ook nog eens zouden afbreken.

Alle antilichamen die jijzelf verder aanmaakt komen ook (deels) in de melk terecht. Alleen, de maag en de darmen van jouw babies breken die dingen gewoon af tot (eiwit-) bouwstenen. Ze worden na het 'sluiten' van de darmen niet meer ongewijzigd opgenomen maar gewoon als eten gezien.


Dat klopt grotendeels, maar de antistoffen kunnen wel bijvoorbeeld op de slijmvliezen en in de darmen ondersteunen. Ze zorgen er op die plekken al voor dat ziekteverwekkers niet doordringen. Ik las hier vorige week een interessant artikel over, zal vanavond even kijken.

Edit:
https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... moedermelk
Niet diegene die ik bedoelde (die ging over de covid vaccinatie) maar wel interessant
Laatst bijgewerkt door secricible op 01-07-21 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lisan89, wisja en 25 bezoekers