Assistentiehond ptss/autisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eva_vanO
Berichten: 316
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Assistentiehond ptss/autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 00:33

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn man zou graag een assistentiehond willen maar er zijn zoveel instanties en stichtingen. Hoe ga je daar een selectie in maken?
Dan heb je ook nog de kosten. Word zoiets vergoedt door de zorgverzekering? Hij is op het moment niet in behandeling bij een psycholoog ofzo. Is een verwijzing van een huisarts ook voldoende?
Wie heeft hier ervaring mee en kan me hier iets over vertellen?

future_vet
Berichten: 2613
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Assistentiehond ptss/autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 00:38

Autisme of ptss hulphond wordt niet vergoed vanuit de zorgverzekering. Wel eventueel mogelijk via WMO of pgb budget.

Anoniem

Re: Assistentiehond ptss/autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 01:07

Ik ben ermee bezig, vorig jaar al gestart met een andere pup maar wegens medische problemen bij de hond niet door kunnen gaan. Binnenkort komt mijn nieuwe pup.
Helaas wordt het inderdaad niet vergoed en gemeentes gaan er verschillend mee om. Mijn hond is deels betaald door de gemeente, maar meer dan de helft hebben we met crowdfunding betaald. Ik train bij BultersMekke, de opleiding kost een kleine €20.000. Je hebt een brief van een psycholoog nodig met je diagnose en een positief advies om een hond te trainen.
Wat ik zelf heel belangrijk vind is ADEu/ADI accreditatie van de hulphondenschool. Binnen Nederland is er nog geen wet die bepaalt waar een assistentiehond aan moet voldoen (in theorie kun je je hond een hesje aantrekken en hem hulphond noemen maar het is wel heel asociaal), maar in het buitenland moeten ze wel aan de eisen voor ADEu/ADI accreditatie voldoen.
Scholen die (veel) goedkoper zijn hebben deze accreditatie helaas niet, al zijn er die de schijn wekken dat ze het wel hebben. Het kan dan later voor problemen zorgen bij bijvoorbeeld vakanties.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Assistentiehond ptss/autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 07:50

Ik heb mijn hond via hulphond Nederland. Fijne hond die bij me past en hele goede begeleiding. Ik heb hem nu bijna 7 jaar

Warboel
Berichten: 14681
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Assistentiehond ptss/autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:28

Ik ben ook bezig met Bultersmekke, maar hier wil het nog niet echt vorderen :n gemeente wil niet, psych wil geen brief schrijven… wordt er zo moe van en heb echt geen energie om er zo mee te vechten maar het kan me zooo goed helpen. Ik hoop echt heel erg dat het me ooit nog gaat lukken…

pateeke
Berichten: 2210
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Assistentiehond ptss/autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:20

Ik denk dat het bij je zoektocht kan helpen om jezelf eerst een aantal vragen te stellen.
- waar kan de hond jouw man bij gaan helpen?
- wil je man een pup en deze zelf onder begeleiding opleiden ? Of liever een hond die zijn opleiding al achter de rug heeft?
- is het ras van de hond van belang? En zo ja, welk ras verkiezen jullie of heeft net niet jullie voorkeur?
- Hoe kijken jullie naar het hebben van een hond en de opleiding van de hond? Welke trainingsmethodes spreken je wel of net niet aan?
- zijn er ervaringen van anderen te vinden over de school? Wat zijn deze ervaringen?

Aan de hand van de antwoorden op deze vragen kan je beter nagaan of een school en de methode die ze hanteren bij jullie past of niet.
Daarnaast is een accreditatie bij ADEu / ADI handig als je naar het buitenland wil gaan. In België is zo'n accreditatie bv wel van belang voor buitenlandse assistentiehonden.

Ik ben in de zoektocht naar mijn assistentiehond op intakegesprek gegaan bij meerdere scholen. Aanvoelen of er een klik is, vind ik ook erg belangrijk. Door naar de school te gaan, daar te zien hoe ze met de honden omgaan, in gesprek te gaan en aan te voelen hoe de gesprekken verliepen en hoe ik me erbij voelde, heb ik een weloverwogen keuze kunnen maken.