Spanning in lichaam oproepen bij trauma/emoties

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Spanning in lichaam oproepen bij trauma/emoties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 23:19

Het is wat moeilijk uitleggen, maar ik ga het proberen. Ik ben al jaren trauma's aan het verwerken en heb daarbij ook regelmatig dat emoties zich opbouwen en dan tot uiting komen. Wanneer mijn emmertje vol loopt en over loopt, voel ik veel stress in mijn lijf. Meestal moet ik dan huilen om de emmer weer te legen. Voordat en terwijl ik dat doe, kan ik iets geks met mijn lichaam. Ik kan de spanning oproepen en aan de binnenkant van mijn lijf laten 'doorstromen' en afstromen. Dit kost erg veel energie, maar het is een manier om de spanning kwijt te raken, maar soms ook om te voelen hoeveel spanning of emotie er aanwezig is.
Momenteel heb ik weer veel emoties en spanning in mijn lijf. Dit is angst wat weer anders voelt dan verdriet. Als ik angst laat 'stromen', dan span ik mijn buikspieren, borstspieren, bekkenbodemspieren of een andere spiergroep wat aan en zet ik druk in mijn hoofd. JA, dat klinkt raar, maar dat komt vanuit mijn nekspieren. Ik hoor dan ook de spanning suizen in mijn oren. Als ik dat doe, voelt het dus alsof de emotie door mijn lijf giert. Ik kan dit zacht doen, maar ook heeel hard en dat is dus ontzettend zwaar en heftig. Maar het helpt vaak wel om de emotie los te laten. Als ik dat heel hard doe, begin ik ook te trillen. Mijn man vindt het heel heftig als ik dit doe, maar zelf vind ik het soms fijn om de spanning en emotie af te laten vloeien. Als ik het hard doe, dan spannen bijna al mijn spieren zich aan in mijn lijf, maar het is bijna allemaal onzichtbaar van de buitenkant.

Ik vind het bijzonder om te kunnen, en ik vind het ergens prettig dat ik dit nu wat beter kan controleren. Eerder in mijn depressies gebeurde dit ongecontroleerd en toen was het heel, heel eng. Ik ben benieuwd of mensen het herkennen en of ze dit ook wel eens doen? Ik zit nog met 1 trauma wat nu wat opspeelt, en ik hoop dat binnenkort te tackelen. Dan hoef ik dit hopelijk niet vaak meer toe te passen.

Anoniem

Re: Spanning in lichaam oproepen bij trauma/emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 23:21

Ik heb het ook, bij mij is het ongecontroleerd en daarna komt er vaak een onredelijke woedeaanval. Ik zorg dus dat ik me afzonder als ik merk dat het gebeurt want anders heb ik ruzie met alles en iedereen :n

Jettie

Berichten: 5571
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: Spanning in lichaam oproepen bij trauma/emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:10

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar weet wel dat zoiets vaker voorkomt bij traumaverwerking. Een vriendin vertelde me een tijdje terug over de TRE methode (https://tre-nederland.nl/tre/), misschien heb je daar iets aan.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Spanning in lichaam oproepen bij trauma/emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:13

Misschien zou je eens naar Body Stress Release kunnen kijken. Die helpen je ook een hoop oud zeer uit je lijf te halen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:30

Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 31-05-21 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:30

Ik wilde ook TRE (Tension Release Excersices) al noemen. Spanning moet er vaak ook lichamelijk uit bij trauma. Ken je het boek Traumasporen van Bessel van der Kolk ? Dat is misschien ook interessant.
Zelf geef ik EMDR en tijdens de EMDR stimuleer ik ook dat mensen bewegen of schreeuwen om "het eruit te laten".
Mooi dat je een manier hebt gevonden om dit zo zelf toe te passen.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Spanning in lichaam oproepen bij trauma/emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:27

Dat is echt helemaal niet raar, dit is een compleet natuurlijke en heel behulpzame reactie, als je je er in wilt verdiepen: polyvagaal theorie en de tijger ontwaakt zijn goede boeken om erover te lezen

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Spanning in lichaam oproepen bij trauma/emoties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 07:17

Bedankt voor de opheldering, nooit geweten dat ik daar meer mee kan doen. Het is eigenlijk pas sinds kort dat ik me er vertrouwd mee voel om zelf op te roepen. Het is gek dat ik het juist kan gebruiken als tool, maar des te beter :)
Ik denk dat ik eens een intake ga doen bij zo'n tre provider. Ik heb namelijk al jaren last van somatische klachten dus dit zou me zomaar kunnen helpen.

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:24

Wat fijn dat je er wat meer controle over hebt, en wat goed en dapper dat je je trauma's aangaat :(:)

Ik vind het helemaal niet zo gek klinken eigenlijk. Het lichaam slaat spanning op, en kan ook dingen onthouden (bv spiergeheugen). Als je aan iets heel fijns denkt kan je dat ook echt weer voelen in je lijf, zeker als je er wat uitgebreider bij stilstaat. Andersom werkt dit bij spanning ook zo. Als je voorheen die spanning wegstopte of onderdrukte dan kan het heel helpend zijn om die spanning opnieuw op te roepen en gezond te laten afvloeien.
Ik heb vrij recent over "rescripting" gehoord en dat lijkt me ook heel interessant. Je gaat met een therapeut terug in je trauma, maar dan is die therapeut ook daar aanwezig en die gaat jou in die geschetste situatie in je hoofd geven wat je nodig had. Dus iemand komt voor jou op, of laat je bv niet in de steek. Weet er het fijne niet precies van maar wat ik er zo over hoorde klonk heel interessant.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:29


SamsonLot
Berichten: 74
Geregistreerd: 30-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:16

TRE is zeker een mooie methode. Via deze methode krijg je handvaten om het "op te roepen" en weer terug af te laten vloeien.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Spanning in lichaam oproepen bij trauma/emoties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 22:31

De emoties zijn nu behoorlijk aan de oppervlakte en ik probeer door middel van de spanning, deze emoties de ruimte te geven. Maar ze zijn nu best heftig, dus het is wel pittig.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:32

Sterkte ....
Heel fijn dat je dit kunt doen om jezelf te helpen.
En soms mag je ook hulp van anderen (erbij) vragen als dat nodig is.