Ineens heel veel zwart baardhaar.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Ineens heel veel zwart baardhaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 21:47

Ja, maar dat is toch normaal voor een mannelijke tiener? Maar ik ben een vrouw van eind 20 :Y)

Een snor heb ik altijd al gehad. Maar van dat (donkere) zachte dons haar. Eens in de 2 a 4 weken harsen en we kunnen er weer mee door.

Echter heb ik sinds een maand of 6 steeds meer baardhaar. Eerst was het een (echt harde) stekeling. Netjes uitgetrokken met haarzakje en al en door.

Een week later, weer een. Nog een week - weer 2. En nu een half jaar later trek ik gemiddeld 3 tot 5 echt dikke DIKKE pikzwarte baardharen uit per dag. Nu heb ik PMS, de laatste keer dat ik "echt" ongesteld was, waarmee ik bedoel maandverband nodig had om m'n slip schoon te houden is is ruim 10 jaar geleden. Ik heb wel extreme pijn, tot overgeven aan toe, maar echt bloeden doe ik niet.

Sinds een maand of 2 heb ik ook echt last van mijn lijf. HEET (ik ga letterlijk op de natte tegels buiten liggen om af te koelen), naar bibberend onder een dekentje - bijna huilend omdat de wereld zo koud is.

Ik denk wel dat dit allen in verband staan, maar ja nu? Ik heb geen kinderwens dus maak me niet druk over toekomstig zwanger worden (ja, maar dan graag niet zeg maar). Vandaar ook dat ik niet direct bij de huisarts/gynaecoloog op de deur sta te bonken.

Kan PMS als gevolg hebben dat ik vervroegd in de overgang raak? En zou dat de "baard" kunnen verklaren? Wat ik veelal online lees is dat spontane baardgroei van doen kan zijn met overgang. Ben ik mogelijk al in de overgang? :?

Op dit moment zijn mijn klachten niet ernstig genoeg om bij de huisarts aan te kloppen (die heeft wel wat beters te doen dan zich zorgen maken over een paar baardharen :P ) met de periode waar we in zitten. Zeker gezien ik toch geen kinderwens heb en me wat dat betreft geen zorgen maakt. Dus ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Ineens heel veel zwart baardhaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:53

Dit klinkt wel als een hormonaal probleem, de baardharen zijn slechts symptomen misschien. Voor een hormonaal probleem mag je zeker een bezoekje aan de huisarts brengen hoor, ook in deze tijd. Als de drempel te hoog is, bel dan eerst de assistent even voor advies. Die kan vast een inschatting voor je maken. De overgang kan, maar er zijn ook andere oorzaken voor hormonale schommelingen die echt wel de moeite waard zijn om op tijd te laten onderzoeken.

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:53

Ik zou toch eens langs de huisarts gaan. Ik heb ook baardharen en bij mij komt het door PCOS. Of je een kinderwens hebt of niet zou ik niet laten meewegen als het om je gezondheid gaat, zeker als je ook andere klachten hebt die passen bij hormonale problemen. Advies is bijvoorbeeld ook dat je zou moeten ingrijpen als je minder dan 4 keer per jaar een onttrekkingsbloeding hebt (zeker als je geen hormonale anticonceptie hebt) omdat je dan een grotere kans hebt op kanker.
De huisarts is er juist ook voor niet acuut en levensbedreigende klachten waarvan je stiekem wel weet dat ze niet helemaal kloppen zoals je in je opening aangeeft:)

Supervixen

Berichten: 12833
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:54

Ik zou hiermee zeker naar een arts gaan. Die zijn er ook voor jouw klachten en daar kun je ook terecht met je vragen.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:54

Bedoel je niet PCOS ipv PMS?

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 22:03

Gamova schreef:
Advies is bijvoorbeeld ook dat je zou moeten ingrijpen als je minder dan 4 keer per jaar een onttrekkingsbloeding hebt (zeker als je geen hormonale anticonceptie hebt) omdat je dan een grotere kans hebt op kanker.


Dat wist ik niet! Zal eens een afspraak maken dan voor de zekerheid dan :j Heb door de jaren heen verschillende gynaecologen gezien, waarvan mij er een vertelde dat ik waarschijnlijk nooit kinderen zal (kunnen) krijgen ivm. extreme vervorming van mijn eierstok (3 verschillende gynaecologen, ze kunnen er maar 1 vinden..)


katybug schreef:
Bedoel je niet PCOS ipv PMS?

PCOS zou ook kunnen. Toen het werd vastgesteld door de gynaecoloog destijds en mij werd verteld dat ik waarschijnlijk geen kinderen kon krijgen was ik zo enthousiast dat me dat de rest een beetje langs me heen ging :=

Ik weet nog wel dat de gynaecoloog me met absolute verbazing stond aan te kijken toen ik in absolute blijdschap reageerde op het oordeel dat ik waarschijnlijk zeer vruchteloos was :')

Er kwam enkel nog uit bij hem . "ik vind het echt heel erg voor u" en dat ik iets zei in de trant van; doe maar niet hoor! Het is een geruststelling! En dan zie ik nog precies zijn blik voor me :') Dat was 10 jaar geleden en nog steeds geen kinderwens. Dus wat dat betreft zou de overgang geen kwaad zijn wat mij betreft :)

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:32

Cubone schreef:
PCOS zou ook kunnen. Toen het werd vastgesteld door de gynaecoloog destijds en mij werd verteld dat ik waarschijnlijk geen kinderen kon krijgen was ik zo enthousiast dat me dat de rest een beetje langs me heen ging :=

Ik weet nog wel dat de gynaecoloog me met absolute verbazing stond aan te kijken toen ik in absolute blijdschap reageerde op het oordeel dat ik waarschijnlijk zeer vruchteloos was :')

Er kwam enkel nog uit bij hem . "ik vind het echt heel erg voor u" en dat ik iets zei in de trant van; doe maar niet hoor! Het is een geruststelling! En dan zie ik nog precies zijn blik voor me :') Dat was 10 jaar geleden en nog steeds geen kinderwens. Dus wat dat betreft zou de overgang geen kwaad zijn wat mij betreft :)



Ooooh dit kan ik me zo levendig voorstellen!! Ik heb dus ook echt 0,0 behoefte aan koters (inmiddels 36 en nu gaan mensen het pas geloven dat het menens is geloof ik), maar heb gelukkig ook geen vent om die per ongeluk mee te maken ofzo. Maar als iemand tegen mij zou zeggen dat hij het zo erg voor me vindt dat ik niet vruchtbaar zou zijn zou ik waarschijnlijk compleet in de slappe lach schieten :') :=

Ik herken overigens enorm je warm/koud verhaal, denk dat mijn hormonen ook af en toe een tikje van de rel zijn maar het zou ook door een histamine overgevoeligheid kunnen komen bij mij want daar schijnt het ook bij te passen.

De overgang klinkt 'leuk' maar het brengt natuurlijk ook risico's met zich mee, zoals ik meen een groter risico op osteoporose.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ineens heel veel zwart baardhaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:46

Dit klinkt als een klassiek geval van PCOS, daar kan je goed mee geholpen worden, dus zeker naar de huisarts!

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:46

Als het hormonaal is dan wordt het ook vergoed. Vriendin van me had dit ook. Die heeft laserbehandelingen ondergaan. :j

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 00:01

Heb je al aan PCOS gedacht? Dit was bij mij de verklaring :+

Zie dat er al meer mensen dit geopperd hebben. Zeker de moeite waard om te onderzoeken aangezien er nog meerdere bijwerkingen zijn.

Hogere kans op Diabetes type 2 en hart en vaatziekten (ook zwangerschapssuiker, maar daar hoef je je minder druk om te maken als ik het zo lees :D )
Ik ben inmiddels anders gaan eten omdat er hier wel een zwangerschapswens is (90 % van de vrouwen met PCOS is insulineresistent enz.).

Dus zeker bij de huisarts mee aankloppen hoor :j
Die hebben het momenteel echt niet zo druk als vorig jaar rond deze tijd ;)
Ik kom er op het moment ook vaker dan me lief is.

daiswees

Berichten: 1156
Geregistreerd: 04-08-11
Woonplaats: Assendelft

Re: Ineens heel veel zwart baardhaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 00:13

ohjee dat warm en koud herken ik heel erg.. door de chemo kwam ik toen ook tijdelijk in de overgang en had ik erg veel last van opvliegers..
precies wat jij omschrijft.. gelukkig heb ik daar toen der tijd wel hormonen voor gekregen zodat het ophield..