Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 00:23

Hoi,

Ik heb sinds zondagavond een beetje zeurende kiespijn, maar het viel nog mee, dus dacht kijk het wel eventjes aan. Sinds gisteren constant behoorlijke pijn. Gelijk begonnen met ibuprofen. |(

Vanochtend direct de tandarts gebeld en kon gelijk terecht. Foto gemaakt, alles nagekeken en testjes gedaan. Ze kon niets geks zien behalve 1 wat slechtere oude vulling onder verdoving laten boren en vullen.

Zat ik in de auto terug begon de helse pijn weer, ik kom wel janken. Dus lijkt toch niet van die kies te komen. Verder zag alles er netjes uit en geen gekke dingen....

Nu inmiddels midden in de nacht zit ik met helse pijn. Slik de maximale dosis ibuprofen en het helpt niet. Mijn hele onderkaak doet pijn, en kan de pijn ook niet aanwijzen. Ik heb geen flauw idee bij welke kies het vandaan komt. Ik heb overigens ook erge pijn bij koud drinken. Wellicht mijn tandvlees maar lijkt me ook weer gek dat, dat zoveel pijnklachten geeft.

Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt? Of iemand die tips heeft? Mijn tandarts weet het verder eigenlijk ook niet. Ik ga morgen wel maar weer bellen of eventueel de dienstdoende tandarts....

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 00:42

Wat voor soort pijn voel je? Kan je het omschrijven?

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 01:18

Zeurende en stekende pijn, echt een soort prikkel iedere keer {:)-:(

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 01:29

Ik ken het, maand geleden gehad, verschrikkelijk, pijnstillers werkten niet meer, ik heb toen een 2 kuren antibiotica gehad.
Ik zou gewoon weer bellen met de tandarts

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 01:47

Ik heb dit ook gehad en niets hielp. Echt, ik was in staat om mijn hoofd tegen de muur te slaan van de pijn :=
Bij mij bleek het om een ontsteking in de wortels te gaan. Ik had er ook giga hoofdpijn door.
Heel veel sterkte TS! Heeft ze geen collega die er anders even naar kan kijken? Soms ziet een vers stel ogen toch het probleem!

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 01:58

Kan het zijn dat je op een manier je kaken klemt? Door te veel spanning op bepaalde spieren/pezen in je kaak kan je een pijn krijgen die precies als kiespijn voelt.
Heb een keer zelfs bij de noodtandarts gezeten omdat de pijn niet te doen was, konden niets vinden op de foto dus maximaal pijnstillers en naar mijn eigen tandarts na de feestdagen. Eigen tandarts deed wat andere testjes en vond dit. Ik klem mijn kaken niet op elkaar, maar zette alleen mijn onderkaak op spanning, waardoor ik de meest kenmerkende schade aan mijn gebit niet had (gelukkig), vandaar dat het niet eerder gevonden was. Tandarts stuurde me naar het spreekuur van hun gnatoloog, die gaf uitleg en wat oefeningen en sinds die tijd heb ik er geen pijn meer van. Ik kon overigens wel aanwijzen waar de pijn zat, maar misschien dat je toch iets hebt aan mijn verhaal, pijn hebben en de oorzaak niet kunnen vinden is verschrikkelijk.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 02:29

Heb je geen aangezichtspijn?

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 06:45

Storm schreef:
Heb je geen aangezichtspijn?


Zou best eens kunnen, mijn kaak en hals zelf zijn ook behoorlijk gevoelig. Ik ga vanmiddag weer eens bellen met de tandarts en anders de huisartsenpost. Want ik hou dit niet nog heel lang vol.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 07:01

Hier iemand met ervaring met pijn van tandvlees... echt helse pijn.
Doe mij echt maar een wortelkanaalbehandeling :+
Geen ervaring met een acuut ontstoken wortelkanaal-verhaal, maar wel al een flink aantal behandelingen gehad. Maar pijn aan tandvlees is voor mij echt vele malen pijnlijker.
Wbt pijnstilling: ibruprofen en paracetamol afwisselen.
Als het tandvlees is, even een paar dagen héél goed stokeren/flossen en poetsen. Zelf gebruik ik ook mondwater van Weleda en traumeel druppels(naast dus ibru en para) wat met een dag of 3/4 al héél wat beter zou moeten zijn.
Vooral omdat het je hele onderkaak is vermoed ik dat het best mogelijk is.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 07:06

Heb je ook koorts? Ik denk eigenlijk toch een ontsteking dat kan zo doortrekken. Ik zou opnieuw contact opnemen met je tandarts, als het echt begonnen is met pijn bij je kies en nu is uitgebreid zou ik denken dat hij je antibiotica zou kunnen geven. Nu ben ik geen arts maar werk wel in de medische richting en heb dit vaker gehoord.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 07:21

Antibiotica mag niet meer worden voorgeschreven als je geen ontsteking ziet.

Ts geeft spoelen met koud water verlichting?

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 07:36

Het klinkt mij als een zenuwontsteking. Als je liever je hoofd kapot apart tegen de muur dan dit, jup. Ik heb mijzelf bijna vergiftigd omdat ik zo gek van de pijn werd dat ik alle soorten pijnstillers nam die ik maar kon vinden, met een slaapmiddel erbij. Zou ik nooit doen, maar op dat moment... en helpen deed het niet.

Terug naar de tandarts. Het nadeel van een zenuwontsteking is dat rechtsboven pijn kan doen, maar linksonder de slechte tand is.

Het enige wat iets verdooft is een zak ijs ertegen aan. Dat geeft even ademruimte.

Succes!!

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 07:46

wat siskeh zegt :j
tandvleesontsteking kan ook ontzettend zeer doen.
heb ik ook eens gehad,was overtuigd van een kies en zenuw, maar bleek toch het tandvlees te zijn.
spoelen met corsodyl kan dan al helpen.

hoop dat het snel over is, beterschap! :(:)

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:02

Misschien stom maar heb je geen oor ontsteking? Als het diep in je binnenoor zit kan dit ook aanvoelen als kiespijn.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:04

Ik heb het 2 keer gehad. 1 keer tandvleesontsteking en 1 keer door kaak. Die spieren waren zo verkrampt dat alles zeer deed. Moest naar kaakfysio en na een paar behandelingen was het weg, maar duurde helaas wel even. Beide keren niet kunnen slapen van de pijn idd.

Hopelijk snel de oorzaak gevonden en dus ook de oplossing, sterkte

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10419
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:31

Ik verplaats dit topic van LZP leven zonder paarden naar MWS mensenwelzijn en sport.

Daar past dit beter

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:50

De pijn zit niet op de plek van de opnieuw gevulde kies?
Tipje, slik niet alleen ibu maar ook paracetamol erbij, die twee versterken elkaar

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:51

Je kunt beter de max dosis van paracetamol en ibuprofen nemen 3x per dag, alleen ibuprofen helpt vaak niet bij deze pijn. Daarbij heeft het tijd nodig om op te bouwen voordat het gaat werken.

Het klinkt alsof je inderdaad een beginnende zenuwontsteking hebt. Deze is niet altijd direct op een röntgenfoto's te zien. Dat kan wat dagen tot wel een week duren.
Heb je pijn met hard eten kauwen en wat doet warm en of koud water met de pijn? Snachts wordt de pijn vaak erger en veel mensen ervaren het als een kloppende pijn.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:16

Lithya schreef:
Antibiotica mag niet meer worden voorgeschreven als je geen ontsteking ziet.

Ts geeft spoelen met koud water verlichting?


Sinds wanneer?

Ik heb vorig jaar jankend in de auto gezeten, was in staat mijn hoofd tegen het dashboard aan te rammen. 2 x geweest, foto's gemaakt en niets te zien.

Vermoeden van een ontsteking, antibiotica gehad, serieus, binnen 1 dag werd de pijn minder. Na de kuur helemaal weg.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:21

Ik heb dit ook gehad en soms in mindere mate in tijden van stress. Ik was ervan overtuigd dat het mijn kies was, maar niks te vinden... uiteindelijk bleek dat ik mijn kaken s’nachts heel hard op elkaar klemde en s’nachts ook knars. De pijn straalde ook uit naar mijn nek en hoofd... vreselijk :knuffel: beterschap!

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:40

Ik heb dit ook vaker gehad, een keer met een keelontsteking, waarbij ik geen last van mn keel had, maar wel van mijn kiezen. En met verkoudheid ook altijd last, omdat mijn holtes dan vol gaan zitten. Heeft mij een paar keer een zenuwbehandeling opgeleverd.. echt heel vervelend kiespijn!

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 10:35

Spoelen met kou is een absolute no go, dan ga ik echt huilen ;(

Ik heb geen flauw idee waar de pijn zit, soms denk ik onder, soms denk ik boven....

Dat kaakklemmen zou best eens kunnen, ik heb vaker last van pijnlijke kaakspieren. De pijn wordt overigens ook erger als er koude wind langs mijn wang gaat bijvoorbeeld op de fiets en straalt wat uit naar mijn sleutelbeen.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Onhoudbare kiespijn, maar reden onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 10:38

Het kan zijn dat de vulling tegen een zenuw ligt.
Ik hoop dat je snel een afspraak bij de tandarts kunt krijgen.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 10:39

Wordt de pijn erger als je ligt?

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 10:58

Heb je een grote diepe vulling ergens toevallig? Die kan de zenuw irriteren waardoor die zal afsterven en de boel zal gaan ontsteken in de kanalen. En dat is in eerste instantie niet zichtbaar op een foto. Bij mij leverde dit pijn bij bijten op (en in een later stadium helse kiespijn). Kou is ook een mogelijke prikkel. Heeft de tandarts ook testjes gedaan? Kloppen, koud watje ed? Zou zeker teruggaan, kiespijn is vreselijk. Sterkte!