Overdenken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Overdenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 11:32

hoi allemaal,

Ik ben iemand die heel erg overdenkt, soms zo erg dat mijn concentratie betreffende andere zaken zoals werk enz daaronder lijden. Heeft iemand tips hoe ik dit kan minimaliseren? Ik kan ook moeilijk dingen loslaten, toch soort van faalangst ofzo denk ik. Heb er al eens met een psycholoog over gepraat maar daar kwam ik niet echt verder mee.

Benieuwd of jullie dit ook hebben en eventuele tips. Alvast bedankt!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Overdenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:34

Al ooit een (professionele) ADD test gedaan?

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 11:40

Shaggy09 schreef:
Al ooit een (professionele) ADD test gedaan?


Nee? ik ga eens googlen, dank je

xChanelx
Berichten: 1919
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Overdenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:39

Je kunt altijd de praktijkondersteuner bij de huisarts vragen om hier met je mee aan de slag te gaan.
Belangrijke vragen zijn wat mij betreft wat/hoe je overdenkt (snel afgeleid? Bang dat je iets fout hebt gedaan? Veel regeltaken aan je hoofd? Moeite met structureren?) en wat je doel is (betere concentratie, fijner zelfbeeld?)

Tussen haakjes zijn voorbeelden natuurlijk, maar om een idee te geven.

Van alleen praten gaat niemand minder denken, heb je niet ook opdrachten gekregen van je psycholoog?

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Overdenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 12:48

Moet wel zeggen dat mijn relatie al erg lange tijd slecht gaat en nu wel zo goed als over is....dus t is niet zozeer overal over maar merk wel dat ik nu veel gevoeliger ben voor overdenken.

purny

Berichten: 27480
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:50

BarbaraNova schreef:
Shaggy09 schreef:
Al ooit een (professionele) ADD test gedaan?


Nee? ik ga eens googlen, dank je

Als je erachter wil komen of je add hebt dan moet je dat echt bij een psycholoog doen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Overdenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:54

Piekeren doen best veel mensen en is zeker niet perse iets abnormaals. Het kan zinvol zijn om te laten onderzoeken of er een reden achter zit maar ik zou in eerste instantie eens zoeken naar goede hulp tegen faalangst. Wellicht kun je dat via een huisarts spelen in de hoop dat je dan meer vergoed krijgt.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:07

BarbaraNova schreef:
hoi allemaal,

Ik ben iemand die heel erg overdenkt, soms zo erg dat mijn concentratie betreffende andere zaken zoals werk enz daaronder lijden. Heeft iemand tips hoe ik dit kan minimaliseren? Ik kan ook moeilijk dingen loslaten, toch soort van faalangst ofzo denk ik. Heb er al eens met een psycholoog over gepraat maar daar kwam ik niet echt verder mee.

Benieuwd of jullie dit ook hebben en eventuele tips. Alvast bedankt!



'Praten over' kan zinnig zijn in de zin van informatie uitwisselen, wat Chanel schreef, tips en oefeningen.

Als dit je niet echt verder brengt, geen nood. Er is meer dan praten.
Eén van de zaken die zeer bekend is op het erf van de psycholoog is emdr. Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.
Dingen als bang zijn, je zorgen maken en voor de zekerheid maar in mind houden komen niet voort uit je logische verstand, maar gaan terug op hersendelen waar je als mens geen controle over hebt - maar die met oa emdr goed te beïnvloeden zijn.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Overdenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 13:34

bedankt voor de tips, ga me er eens in verdiepen

xChanelx
Berichten: 1919
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:12

BarbaraNova schreef:
Moet wel zeggen dat mijn relatie al erg lange tijd slecht gaat en nu wel zo goed als over is....dus t is niet zozeer overal over maar merk wel dat ik nu veel gevoeliger ben voor overdenken.


:knuffel:
Dat is niet vreemd. Stress doet behoorlijk veel met je lijf en brein.
Persoonlijk zou ik 'laag' inzetten, vandaar mijn advies van de POH. Die kunnen je ook doorverwijzen indien nodig. Onderzoek of therapie kan natuurlijk super helpend zijn als het nodig is, maar het klinkt alsof je eerst 'uit de knoop' moet. Wat gebeurt er allemaal en waar wil je je op focussen?

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Overdenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:14


BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Overdenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 12:26

Heb iig L-Theanine en omega 3 besteld en magnesium had ik nog, dus gaan gewoon daar wat mee doen voorlopig. Denk dat het hier toch puur door de langdurige stress komt want was voorheen nooit zo.