Wat kunnen we doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Wat kunnen we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 08:23

Ik zal het proberen kort te houden:
2 en halfjaar geleden overleed mijn oma vrij plotseling. Ze was echt alles voor mijn opa, deed alles voor hem en hij viel letterlijk in een gat.
Kon eigenlijk niets zelf en had vrijwel geen vrienden en raakte depressief.
Inmiddels gaat het op en af (met antidepressiva). Mijn tante is er 3x per week, mijn oma’s zus 1x per week, mijn moeder gaat 1x per week en eet hij geregeld bij de buurman en probeer ik ook regelmatig te gaan, daarbij heeft hij ook hulp in de huishouding dus aanspraak genoeg.
Toch mist hij heel erg een vrouw in zijn leven dus we besloten om hem een computer met internet te geven zodat hij eens op een datingsite kon kijken.

Mijn moeder beheert zijn internet bankieren en ziet de laatste tijd wel hoge telefoonrekeningen, vermoedelijk sekslijnen en ook zou hij inderdaad op Lexa zitten maar laat daar nooit wat over los.
Nu kreeg hij afgelopen zaterdag op de verjaardag van mijn zoon een apart telefoontje van een nummer wat niet in zijn telefoon stond. Een vrouw belde dat dit haar nieuwe nummer was en ze langs wilde komen, waarop hij aangaf morgen wel thuis te zijn.
Toen mijn moeder hem ernaar vroeg zei hij geen idee te hebben wie dit was en het nummer niet te kennen. Apart verhaal. Dus ik probeerde anoniem dit nummer te bellen, maar degene nam niet op en heeft ook geen Whatsapp. We hebben hem op zijn hart gedrukt dat niet iedereen goede intenties heeft dus als hij met iemand wil afspreken dit op een openbare plek te doen en niet iemand naar zijn huis te laten komen.
Toen mijn moeder 2 dagen later (afgelopen maandag dus) vroeg of hij nog iets van degene had gehoord gaf hij aan van niet.
Nu werd mijn moeder gisterochtend gebeld met de vraag of hij het opnamelimiet op zijn rekening kon verhogen naar 4.000 euro want hij had geld nodig, toen ze vroeg waarvoor dit was gaf hij aan dat hij af en toe naar een terrasje wilde.
Dit is vrij opmerkelijk want mijn opa leeft vrij zuinig en geeft weinig uit en vind ook alles te duur. Daarbij leeft hij van een AOW en klein pensioen en het spaargeld wat hij samen met mijn oma gespaard had om te reizen(wat helaas niet zo mocht zijn).

Gisteravond werd mijn moeder weer gebeld dat hij de inloggegevens van zijn rekening wilde want hij wilde nog wat geld opnemen, mijn moeder gaf aan dat zij dit liever niet deed omdat hij er waarschijnlijk toch niks van snapt. Uiteindelijk heeft ze zijn login toch gegeven omdat hij dit wilde, maar hij belde een halfuur later al terug dat het hem niet lukte en zij wederom zijn limiet moest verhogen.
Dus mijn moeder vroeg weer waar dit voor was en hij gaf aan dat hij een duur cadeau heeft gezien die hij wil kopen, dus mijn moeder vroeg wat dit was en of zij het niet gewoon kon bestellen. Maar hij moest dit contant hebben en wilde niet zeggen wat het was en voor wie.
Het was inmiddels 22.00 in de avond, sowieso vrij laat voor mijn opa’s doen die normaal al een uur slaapt.
Mijn moeder gaf aan dat ze het limiet wel weer kan verhogen en dit dan morgenochtend doet, dit was voor hem wel een domper want hij wilde het eigenlijk nu hebben maar nu hebben ze afgesproken dat hij zo meteen om 09.00 nog eens 17.000 euro kan pinnen.

Dit verhaal klopt natuurlijk van geen kant en alle alarmbellen gaan af, dus mijn moeder belde mijn oom met die verhaal, die ook mijn opa probeerde uit te horen maar ook tegenover hem hield mijn opa zijn lippen stijf op elkaar. Mijn oom vroeg ook voor wie het was en of wij die persoon kennen, het antwoordt was vaag, ook heeft mijn oom gevraagd of hij wordt bedreigd of in de problemen zit, dit ontkende hij.
Mijn moeder heeft ook de politie om advies gevraagd maar die gaven aan er niks mee te kunnen en we hem hiervoor moeten behoeden.
Aangezien zowel mijn oom en moeder niet heel erg in de buurt wonen en vandaag moeten werken gaat mijn tante er nu heen om zijn computer weg te halen en te kijken of ze er uit kan krijgen voor wie of wat het is.

Hebben jullie nog tips? Wat kunnen we nu nog doen? Mijn moeder geeft aan dat het zijn rekening is dus als hij dat geld echt wil hebben ze hem niet kan weigeren, wat inhoud dat bijna al zijn spaargeld weg is.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:29

Jeetje dat klinkt inderdaad heel fout. En je kan niet tot hem doordringen dat dit foute boel is? Dat hij opgelicht wordt? Hoe oud is je opa? Hij toont geen verschijnsel van dementie of iets dergelijks? Anders kon je een poging doen om hem onder curatele (weet niet of dit de juiste term is, dit kan je doen als je twijfelt aan de wilsbekwaamheid) laten stellen? Maar daar is ook geen tijd meer voor denk ik. Zijn rekening is binnen de kortste keren leeg en dat was het dan.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:32

Blijven doorvragen inderdaad. En heel hard hopen dat hij het een keer verteld. Ik denk inderdaad dat hij of wordt bedreigd oid of er geld afgetroggeld wordt.

Jammer dat je er niet vlakbij woont. Als iemand weet waar hij woont en hoe het met zijn geld zit is hij de sjaak vrees ik.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:38

En gewoon zijn bankpas laten kwijtraken? (Aka in stukjes knippen) en er heel lang over doen deze te vervangen? Dat hebben mijn ouders toen ik jong was met opa's auto gedaan. Naar de garage gebracht en nooit meer terug gekomen. Opa vond dat hij een uitstekende chauffeur was. Maar daar dacht de rest van NL anders over.

Ik ging 24 uur op bezoek, net zo lang tot hij het zo zat was dat hij wat zei.

Helaas gebeuren dit soort verhalen elke dag en is het supermoeilijk om te voorkomen.

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:39

Zo te horen is je opa, ondanks alle bekende gezichten om hem heen, op zoek naar genegenheid.
Aan de ene kant, het is een volwassen man en het is zijn geld, dus laat die man een beetje genieten. Aan de andere kant, als het om bedragen van 17.000 gaat dan zouden bij mij ook alarmbellen af gaan. Klinkt alsof iemand hem aan het oplichten is.
Onder curatele sta je niet zomaar. Daar zijn serieuze indicaties voor nodig (medisch/klinisch) maar je zou wel kunnen kijken voor bewindvoering. Dit kunnen jullie als familie op jullie nemen en het zo in betere banen leiden.

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:39

Wat sneu -O- Ergens wordt inderdaad geld afgetroggeld. Arme opa.


De bank al eens gebeld?
Ze zullen waarschijnlijk niets mogen zeggen over 'waar het geld heen gaat'... Maar kunnen misschien wel tips geven hoe jullie hiermee om kunnen gaan. Het gebeurt helaas vaker.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:40

Ik zou de harde zijn en het geld gewoon weigeren. Moeilijk, ja. Of het zomaar kan, geen idee. Maar dit verhaal stinkt en het is vreselijk als je opa straks helemaal kaal geplukt is.. Wat erg dit.. :(:)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:43

Jeetje hier gaan inderdaad alle alarmbellen rinkelen. Jullie moeten je vast met je rug tegen de muur voelen staan. Zolang hij nog wilsbekwaam is, kunnen jullie niet meer dan proberen hem hiervoor te behoeden. Het is lastig omdat het ook niet heel duidelijk is waar hij het geld voor gaat gebruiken.

Ik weet wel dat er veel documentaires zijn over zowel mannen als vrouwen die financieel leeg gezogen worden door iemand die ervoor zorgt dat die persoon verliefd op hem/haar wordt en dan geld nodig heeft met allerlei smoezen.
Samen met je opa een dergelijke docu kijken lijkt me naast goed praten en bijna smeken om openheid het enige dat je kunt doen.
Misschien een gesprek met alle kinderen samen met je opa?
Misschien is het ook nog een optie om zijn hele financiële situatie met je opa op papier te zetten. Wat komt erin? Wat gaat er normaal uit? Wat is/was zijn spaargeld? Misschien dat het visualiseren hiervan een soort eye opener kan zijn.

Ik weet het verder ook niet. Het is een volwassen man en zolang hij wilsbekwaam is kan en mag hij dit. Wel zou ik als kind aangeven dat je het niet vertrouwd, je je zorgen maakt en er dus niet aan mee wilt werken. Dan zou ik het hem zelf ook laten regelen ook. Ook een beetje in de hoop dat het hem alleen niet lukt.

Ik snap jullie grote vrees dat hij straks én emotioneel bedondert wordt én financieel ook nog eens. En dat zou zo vreselijk verdrietig zijn, maar ook frustrerend omdat jullie hierbij dan aan de zijlijn mee hebben moeten kijken en niets konden doen.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:45

Saskia9 schreef:
Ik zou de harde zijn en het geld gewoon weigeren. Moeilijk, ja. Of het zomaar kan, geen idee. Maar dit verhaal stinkt en het is vreselijk als je opa straks helemaal kaal geplukt is.. Wat erg dit.. :(:)

Je moeder laat dit toe hoor...
Dus..niet meer doen!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:46

Saskia9 schreef:
Ik zou de harde zijn en het geld gewoon weigeren. Moeilijk, ja. Of het zomaar kan, geen idee. Maar dit verhaal stinkt en het is vreselijk als je opa straks helemaal kaal geplukt is.. Wat erg dit.. :(:)

Ik zou het doen als ik dacht dat het echt foute boel was.
Want dan kan hij aangigte doen? Prima, dat duurt wel weer een paar weken en dan zou ik alle bewijzen laten zien en dat ik zelf geen cent ervan genomen heb en dan bidden dat de rechter er ook zo over denkt. :D

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Wat kunnen we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 09:02

We hopen op een of andere manier toch tot hem door te dringen dat hij verteld wat er aan de hand is.
Mijn tante is er nu dus en mijn moeder is alvast het een en ander op papier aan het zetten, financieel gezien zodat hij hopelijk inziet dat hij dit geld eigenlijk niet kan missen als hij nog leuke dingen wil doen.

Hij is 77 jaar, verder wel gewoon gezond, niet vergeetachtig of iets dergelijks maar wel erg goedgelovig en naïef. We dachten dat een computer met internet een goed idee zou zijn, maar we kunnen ons nu wel voor onze kop slaan.

De bank bellen heeft niet zoveel zin, mijn moeder kan gelukkig op zijn rekening kijken maar hij wilt die 17.000 euro dus gewoon cash uit de geldautomaat halen. Volgens mij kun je überhaupt niet op dezelfde dag uit een gewoon pinautomaat 17.000 pinnen.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Wat kunnen we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:10

Een hoop geld . 17000 euro. Voor je het weet is dat weg.

Ik vind de tip hierboven wel een goeie, bij hem gaan zitten en zeggen dat je pas weggaat als hij het verteld.

Ibbel

Berichten: 49104
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat kunnen we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:17

Kan je moeder geld overmaken van je opa's rekening? Dan gewoon zorgen dat er niet meer dan 1000 euro op de pinrekening staat, rest op een spaarrekening zetten.
Krijgt-ie aan de pinautomaat vanzelf te horen dat er niet meer geld op z'n rekening staat. Als een oplichter het eraf haalt is z'n rekening óók leeg tenslotte.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:18

Ibbel schreef:
Kan je moeder geld overmaken van je opa's rekening? Dan gewoon zorgen dat er niet meer dan 1000 euro op de pinrekening staat, rest op een spaarrekening zetten.
Krijgt-ie aan de pinautomaat vanzelf te horen dat er niet meer geld op z'n rekening staat. Als een oplichter het eraf haalt is z'n rekening óók leeg tenslotte.


Slim.

En natuurlijk niet het limiet verhogen.
Het is niet voor niks dat je moeder (mede)beheerder is van zijn bankzaken. Eerst maar eens openheid van zaken. En aangeven dat dit niet langer zo kan.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:22

Geld weg sluizen en een week budget geven, zo kan je hem beschermen.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:25

Ik denk dat de computer kapot gaat, denk je niet? En dat 'ie weg moet voor reparatie, en dat dat heeeeeel lang duurt... En een nieuwe is ineens NIET meer te betalen doordat door de coronacrisis ineens iedereen een nieuwe heeft gekocht, dus het wachten is nu tot er nieuwe komen vanuit China en dat duurt hartstikke lang...
Verder idd het spaargeld op een rekening waar hij geen pinpas van heeft.

Rot dat het zo moet, maar anders zit 'ie straks op een houtje te bijten...

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:26

wat een eng en triest verhaal dit. ik hoop dat jullie tot opa door kunnen dringen. Het lijkt er sterk op dat hij slachtoffer van een oplichter is/wordt.

Computer afpakken en geld wegsluizen lijkt me voor nu een goede oplossing. maar wel sneu.

veel sterkte!

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:28

Wat ontzettend vervelend voor jullie en je opa, TS!

Ik heb even op google gekeken en je kan bij vermoedens hiervan, of als je het zeker weet, melding maken bij "Veilig Thuis". Misschien kan je contact met hun opnemen en eens informeren. Zij hebben vast tips voor jullie en misschien nog wel meer punten waar je op kan letten.

Citaat:
Wat te doen bij financieel misbruik ouderen?
Neem contact op met Veilig Thuis

Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor iedereen die met huiselijk geweld te maken krijgt. Financieel misbruik valt daar ook onder. Slachtoffers, plegers en omstanders kunnen bij Veilig Thuis terecht met vragen en voor advies.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:29

Oef, 17.000, dat is niet niks... Klote.


Maarrr. Het is natuurlijk wel gewoon een volwassen man, en het is zijn geld, waar hij voor gewerkt heeft. Misschien weet hij heel goed wat hij doet, er zijn echt flink wat mannen die op hogere leeftijd een (jongere) dame als gezelschap willen en daar voor betalen. Dus of hij wordt opgelicht... dat hoeft niet per se zo te zijn.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:31

Oh oh oh arme opa, ik hoop echt dat jullie hem kunnen helpen!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:32

Is je moeder ook bewindvoerder? Want dat is evt ook een traject.
En dan kan je iemand leefgeld geven, en op is op. Want wettelijk mag je niet zomaar iemand van zijn eigen geld afhouden, tenzij je bewindvoerder oid bent.

DuoPenotti

Berichten: 29421
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:32

Bij Dr Phill komen regelmatig van dit soort dingen voorbij.
Mensen die verliefd worden op een niet bestaand persoon.
Die dan steeds geld vragen voor de gekste smoesjes.

Dat bankpas zou ik tijdelijk eens kwijt raken.
De telefoon afsluiten en hem een ander nummer geven.
Spaargeld elders zetten waar hij nu niet bij kan.
Zijn account afsluiten bij lexa.

Hij kan dan zogenaamd goed bij zijn hoofd zijn, maar is het dus niet.
Dus ja dan zullen er even flinke maatregelen genomen moeten worden.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:35

Het is zijn geld. Jullie horen er gewoon af te blijven.
Natuurlijk kun je met je opa gaan praten. Maar uiteindelijk is het zijn beslissing.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:41

Arme opa..


Als opa niet zo handig is met internet zou ik gewoon een verhaal verzinnen dat je van de bank nog maar maximaal 500 euro per jaar mag pinnen om contant geld te ontmoedigen.
En als ik het zo hoor zou ik wel gaan kijken of jullie bewindvoerder kunnen worden, maar ik heb zelf geen ervaring met dat traject

DuoPenotti

Berichten: 29421
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:48

Kun je corona misschien wel voor gebruiken?
Want pinnen in de winkel is nu ook veel meer gebruikelijk.


Kairos schreef:
Arme opa..


Als opa niet zo handig is met internet zou ik gewoon een verhaal verzinnen dat je van de bank nog maar maximaal 500 euro per jaar mag pinnen om contant geld te ontmoedigen.
En als ik het zo hoor zou ik wel gaan kijken of jullie bewindvoerder kunnen worden, maar ik heb zelf geen ervaring met dat traject