Sensory necklace/kauwketting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Sensory necklace/kauwketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 17:38

Ik overweeg om voor mijn peuter een sensory necklace (oftewel een ketting om op te kauwen) aan te schaffen. Maar zoveel kettingen, zoveel vormen. Zijn er hier meer moeder met een peuter of kleuter die zo'n ketting hebben? En welke vorm vind je kind het prettigst?

Ik vind bijvoorbeeld de kettingen met sterretjes of hartjes leuk omdat die ook nog enigszins door kunnen als normale ketting, maar ze lijken allemaal vrij groot voor een peuter en of dat nou echt een lekker kauwt betwijfel ik ook een beetje.

Wie kan mij hierin een beetje adviseren?

marleen_88

Berichten: 14048
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 18:24

Ik heb wel eens een leerling in de klas gehad met zo'n ketting. Helaas maakte het weinig uit, hij kauwde liever op zijn kleding en schoonspullen dan op die ketting. :=

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 18:39

Oeps, ja dat is wel mooi balen als het niet werkt.

Gaat voor mijn dochter inderdaad ook om kleding kauwen. Ze doet het nog niet zo heel vaak, maar op momenten dat ze er behoefte aan heeft biedt ik dus liever een alternatief aan dan dat ze elke keer een droog shirt aan moet of met een natte plek rond loopt (of straks gaten in dr kleren krijgt).

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Sensory necklace/kauwketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 18:46

Ik ken het uit de verstandelijk gehandicaptenzorg en vaak waren het dan een soort 'buisjes'. Dus, bij wijze van, een rubber buisje en dan als ketting of gewoon los. De tanden slijten dan minder en de kleding blijft netter. Ik kan me niet voorstellen dat hartjes of andere vormpjes prettig zijn om op te kauwen.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 18:46

Waaróm wil je zo’n kauwketting aanschaffen? Dat is de eerste vraag. Alles met de mond onderzoeken behoort tot de normale, gezonde ontwikkeling. Is er een reden dat jouw kindje dat nodig heeft?

marleen_88

Berichten: 14048
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 18:48

Mijn leerling had een ronde schijf, niet te dik. Ik denk dat functionaliteit belangrijker is dan het uiterlijk en de vorm dus simpel houden.