Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
MoppieFilou

Berichten: 4954
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-20 20:00

Volgende week maandag gaan mijn 4 wijsheidstanden eruit onder volledige narcose. Ik ben me al wat aan het inlezen en op zoek naar ervaringen en dingen waarvan je zegt, dat is iets wat nergens verteld wordt maar toch belangrijk is.

Zo heeft een vriendin van mij de grote fout gemaakt om 's nachts geen pijnstillers te nemen en daardoor midden in de nacht flauw te vallen in de badkamer van de pijn. Wees er maar zeker van dat ik braaf mijn wekker zet 's nachts :+ .
Bij het spoelen van haar mond had ze dan weer per ongeluk te hard gespuwd waardoor er draadjes los kwamen. Ook handig om te weten dat je dus niet te hard mag spuwen.

Daarnaast zei ze dat het handig is om twee icepacks te bestellen zodat je kan afwisselen.

Nog meer mensen met tips? En hoe lang duurde het bij jullie voor het beter was?

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3


Goof

Berichten: 28527
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:05

Als je er geen ontsteking aan hebt, zul je ook echt niet belachelijk veel pijn ervan hebben.
Ik heb niet eens gekoeld met een icepack ofzo. Voor de zekerheid wel pijnstillers geslikt, maar dat was niet nodig.
Spoelen mag de eerste dagen inderdaad niet echt ivm de wond.
Verder niet te druk om maken, zo gebeurd, komt goed.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:08

Ik heb geen ice packs gelegd en heb ook geen pijnstillers gepakt en kon vrij snel ook alweer vast voedsel eten. Dus hangt echt van persoon tot persoon af!
Ik had wel te stevig gespoeld waardoor ik wel een flinke nabloeding had maar dat was het enige vervelende aan die operatie :+

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:09

Is al even geleden bij mij, en niet alles in 1x. Spoelen met kamillethee heeft geholpen ivm irritatie/ontsteking achteraf. Helpt ook met gevoeligheid tandvlees, 1-3 dagen van te voren al beginnen hielp mijn moeder altijd en die heeft aardig wat aan gewroet gehad in haar mond met kronen, bruggen en schoonmaken aan de rand/onder tandvlees.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:16

Haal een aantal flessen fruitontbijt oid in huis omdat kauwen ook nog niet gaat in het begin en je zo wel iets binnen krijgt wat vult. Gepureerde soep kan natuurlijk ook maar ik vond het koude juist heel fijn.

En wat dingetjes kopen om de eerste 1 a 2 dagen te doen. Tv kijken was ik na een tijdje ook zat en voor een boek lezen had ik teveel pijn. Maar beetje punniken en kleuren oid is simpel genoeg om te doen en leidt je toch een beetje af. Én kan “zielig” liggend op de bank.

Discover the Hungarian "puszta" on horseback; www.hunnatura.com/node/2

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:20

Ik had dit ook. 4 tegelijk onder narcose. Ik vond het echt super.
Ik heb niks meegekregen van de operatie. Duurde n half uurtje. Daarna wel een slijmbek van al het bloed. Ze hadden me niet vertelt dat de bloedproppen die ik de wonden zitten, moest laten zitten. Die zorgen voor stelpen van de bloeding. Bij mij gingen er 3 uit door drinken en proberen te spoelen omdat ik het slijm niet uit mn mond kreeg.

Uiteindelijk ben ik op de bank gaan zitten met een ice pack en een beker onder mn mond en heb gewoon mn mond open gezet en liet het slijm eruit lopen. Zag er ongetwijfeld snugger en fris uit.. Maar het werkte.
Ik slikte elke 1,5 uur ibu en paracetamol. Ik had behoorlijk pijn maar het was wel gewoon duidelijk aanwijsbare pijn. Soms heeb je ook zoon rusteloze pijn waar je geen pijnstilling voor kan nemen. Dat is erger.
Maar elke 1,5 uur gewoon innemen. En proberen om dat steeds ietsje langer uit te stellen maar wel spiegel opbouwen, ook snachts. Ik zetten mn wekker om 5 uur en nam dan nog wat in. In de nacht redde ik het vaak wel wat langer.
Na 3 dagen had ik een ongelofelijk baflucht in mn mond. Ik denk dit gaat niet goed. Toen heb ik een spuitje gepakt met warm water en ben gaan spuiten in de wonden. Kwam allemaal eten en bloed uit. Was gewoon een ontsteking aan het ontwikkelen omdat die bloedproppen eruit waren gegaan.

Dus spoelen met chhloorhexidine. Dat werkte. Elke maaltijd spuiten met spuitje. Ging prima.
Na een dag of 3/4 at ik spruitjes(geprakt) met een gehaktbal maar dat is heel wisselend hoor ik. Sommigen eten dezelfde dag nog chips. Nou ik niet.

Ik kreeg een frankenstein kaak. Echt vierkant maar niet blauw of met een ei erop. Praten ging wel wat lastig de eerste dag. Ik ben gewoon een week vrij geweest.

crazycactus

Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:21

Spoelen/spuwen zien te voorkomen!! Bloed vormt een natuurlijke bescherming en als je dat wegspoelt krijg je juist problemen. Neem je rust, evt koelen idd. Eet zachte koude dingen, de dag van de extractie even niet je tanden poetsen (ook weer om de bloedprop niet weg te halen).

Waarschijnlijk krijg je genoeg instructies mee van t ziekenhuis.
Succes!!

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

Iris82

Berichten: 39830
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:40

Ik zie dat mijn beste tip nog niet gegeven is. :)

Koop een zak diepvrieserwten en maak daar kleine zakjes van en gebruik die als ice pack.

Ik heb t in 2 keer gehad en beide keren hebben ze flink gesneden in de onderkaak want twee dwarsliggers. Die wonden kreeg ik enkel schoon met een kromme kaakspuit. Kreeg deze standaard van het ziekenhuis maar kennelijk doet niet ieder ziekenhuis dat.

Qua spoelen moet je echt het advies van het ziekenhuis opvolgen om te voorkomen dat je te snel al begint.

En vooral: niet met een rietje drinken. Het zuigen trekt ook de stolsels los.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

MoppieFilou

Berichten: 4954
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-20 20:43

Bedankt voor de snelle reacties! :)

Ik lees veel positieve ervaringen gelukkig dus misschien valt het wel beter mee dan ik dacht! Mijn vriendin heeft er nogal pech mee gehad dus ik was op het ergste voorbereid :+ .

Ivm het spoelen, ik bedoel niet per se spoelen met water bv om bloed eruit te krijgen, maar met het mondspoelmiddel dat je moet gebruiken vanaf de dag na de ingreep om ontstekingen te vermijden. Dat stond in de brochure die ik meegekregen heb dus ik neem aan dat dat wel mag dan?

Nog andere tips om te proberen een ontsteking te vermijden? Aangezien ik heb gelezen dat dat erg vaak voorkomt.

En nog tips ivm eten dat ik in huis kan halen? Ik had al gedacht aan pudding, soep, ijs, fruitpap, gemixte puree... Yoghurt lust ik niet dus dat valt af.

Iris82: Die tip van het rietje is een goede! Dat had ik anders wel gedaan.

En mag zo'n spuit dan wel? Want spoel je daarmee dan ook de stolsels niet weg?

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Goof

Berichten: 28527
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:18

Je kan de volgende dag echt normaal eten hoor, zorg alleen dat je iets verder voorin je mond kauwt.

MoppieFilou

Berichten: 4954
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-20 21:37

Jullie zijn allemaal zo positief! :wow: Ik denk dat de mensen in mijn omgeving alleen maar slechte ervaringen hadden als ik dit zo lees.

Mijn wijsheidstanden zijn wel nog niet doorgekomen dus er gaat wat boren aan te pas moeten komen, ik weet niet of dat een groot verschil maakt tov tanden die er al doorgekomen zijn?

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Iris82

Berichten: 39830
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:39

Whahaha. Ik ben helemaal niet positief. Ik heb twee x dry socket gehad, abces, ziekenhuisopname. Maar ik wilde je niet bang maken. :+

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

MoppieFilou

Berichten: 4954
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-20 21:40

Flinty schreef:
En wat dingetjes kopen om de eerste 1 a 2 dagen te doen. Tv kijken was ik na een tijdje ook zat en voor een boek lezen had ik teveel pijn. Maar beetje punniken en kleuren oid is simpel genoeg om te doen en leidt je toch een beetje af. Én kan “zielig” liggend op de bank.


Heb je nog wat ideetjes hiervoor misschien?

Ik heb sowieso al materiaal besteld om wat sieraden te maken want dat wilde ik al langer doen dus leek me echt het perfecte moment ervoor.


Iris82 schreef:
Whahaha. Ik ben helemaal niet positief. Ik heb twee x dry socket gehad, abces, ziekenhuisopname. Maar ik wilde je niet bang maken. :+


Oké, die verhalen bestaan dus toch ook nog :+ .

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:43

Het valt echt reuze mee. Ik vond het met name heel fijn dat ik niet beewust bij de ingreep hoefde te zijn. Ben heel bang voor naalden. Dus dan is het kiezen, of 2 maal een verdoving (als je geluk hebt, maar 2) of 1 keer een infuus en gelijk alles eruit. Ik heb gezegd dat ik maar 1x zou komen. Na die keer kwam ik niet meer terug.
Een ontsteking kun je grotendeels voorkomen door te spoelen met je mondspoeling na een dag of 2. Ik deed het de eerste dag al gewoon even dat spul in mijn mond laten weken. Niet fors heen en weer spoelen in de mond.
Dag drie kon ik wel het spul door de mond spoelen. En ik geebruikte een gewoon simpel spuitje om de holtes schoon te maken. Dat werkte echt als een tiet. Volgens mij scheelt het ook of je zelf al gevoelig bent voor ontstekingen of niet.

Ik zag er heel erg tegenop. Heb er 4 jaar over gedaan om me ertoe te zetten. Maar ben blij dat ik het gedaan heb zonder dat ik er last van had. Echter bij serieuze fotos van d ehele kaak (net voor de operatie) bleek 1 verstandskies gatenkaas dus eruit met dat ding!

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:46

Degene die bij mij nog onder het tandvlees lagen werden veel makkelijker verwijderd dan degene die al waren doorgekomen. De pijn na de ingreep was echt te verwaarlozen ten opzichte van de pijn die ik had met doorkomen, fijn is anders maar zo te horen ben je enorm goed voorbereid. Tuurlijk kan je pech hebben zoals de verhalen die je hebt gehoord maar met zulke goede voorbereiding sluit je al heel veel uit!

Vergeet niet tijdens koelen om het coolpack om de 5 minuten ook weer even 5 minuten van je wang af te halen. Non stop koelen is niet aan te raden. Voor de rest al je vragen goed stellen in het ziekenhuis en bij twijfel kan je altijd nog even bellen!

heb vertrouwen, houd moed

Rintah

Berichten: 2919
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:51

Goof schreef:
Je kan de volgende dag echt normaal eten hoor, zorg alleen dat je iets verder voorin je mond kauwt.

Dat ligt er echt aan hoe veel moeite ze hebben moeten doen om ze er uit te krijgen :+

Bij mij ook alle 4 er in 1 keer uit, maar heb nergens mee hoeven spoelen... Ook niet bewust geweest van bloedproppen, kon wel de hechtingen beetje voelen zitten.
(Weinig pijn gehad, geen nabloedingen/zwelling oid en alleen heel licht blauwe plek zichtbaar op m'n wang. En eerst de paracetamol afgebouwd ipv ibuprofen ivm ontstekingsremmende werking daarvan.

Mijne waren wel door maar lagen naar voren gekanteld waardoor ze gaatjes in voorliggende kiezen aan het drukken waren :+


Ook een fijne voor eerste "vaste" maaltijd: (iets doorgekookte) pasta met roomsaus. Pasta kan je wegslobberen zonder veel kauwen, geen kleine stukjes die in wonden achterblijven, en saus (zonder stukjes) spoel je met beetje drinken zo weg.

Jester_

Berichten: 12251
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:56

Ik heb geen tips maar die dingen heten toch verstandskiezen :+
Noem je het voor de grap zo of wordt het in bepaalde regios echt zo genoemd?

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

MoppieFilou

Berichten: 4954
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-20 22:04

Weeral erg bedankt voor de goede tips en geruststellende woorden! :)

Jester_ schreef:
Ik heb geen tips maar die dingen heten toch verstandskiezen :+
Noem je het voor de grap zo of wordt het in bepaalde regios echt zo genoemd?


In België worden ze zo genoemd haha :') .

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:05

Bij mij ging de ene kant heel goed, die waren er zo uit. Een half jaar later was een minder groot succes. Toen moest ik in het weekend nog naar de spoedtandarts. Ontsteking gekregen. Het trekken van die kies duurde ook een half uur.
Ik ben er beide keren wel een aantal dagen ziek van geweest. Maar hoe erg de pijn ook is, na een week is het zo goed als weg (mijn ervaring).

Jester_

Berichten: 12251
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:30

MoppieFilou schreef:
Weeral erg bedankt voor de goede tips en geruststellende woorden! :)

Jester_ schreef:
Ik heb geen tips maar die dingen heten toch verstandskiezen :+
Noem je het voor de grap zo of wordt het in bepaalde regios echt zo genoemd?


In België worden ze zo genoemd haha :') .



Ahaaa hahah. Zo leer je nog eens wat :+

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

MoppieFilou

Berichten: 4954
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-20 22:32

Wat betreft tanden poetsen, is het te doen om je achterste kiezen te poetsen zonder aan de wondjes te komen? Want denk dat ik het wel eng ga vinden om zo dicht bij de wondjes te poetsen maar ik wil ook geen gaatjes in m'n kiezen natuurlijk.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:59

Ja dat kan. Dat voel je zelf hoever je kunt gaan. Goed spoelen met chloorhexidine dan kan dat prima een paar dagen op een iets lager pitje.

Yipee

Berichten: 1854
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:16

Ik ben net een beetje hersteld. Heb nog 2 gaten achterin die nog dicht moeten groeien maar de pijn is godzijdank over.

Nee ik ben niet zo positief. Hier doen ze het per kant onder lokale verdoving. Mijn linker kant is behandeld en de behandeling zelf was helemaal prima. Voel je niks van. De uren erna ook niet en eerlijk gezegd viel de pijn mij de eerste dagen ook nog best wel mee. Gewoon die lading pijnstillers slikken en heeeel veel koelen.

Maar de dagen erna.... Om het kort te houden heb ik dus een kaakontsteking gehad en door die chloorhexedine monspoeling kreeg ik zulke enorme aften dat ik niet meer kon slikken. Dat spul (perio-aid) raad ik dus wel echt af. Nooit meer die troep. Ben er toch wel 3 weken zoet mee geweest al met al.

Nu nog de andere kant... -O-

Succes! Bij de meeste verloopt het niet zo dramatisch. Jij bent er teminste wel in een keer vanaf. Super fijn.

Eilinora

Berichten: 11896
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 05:21

Hier ook nare ervaringen.
1 kies kon door de tandarts verwijderd worden maar de overige 3 moesten bij de kaakchirurg.
Plaatselijke verdoving enkel en na afloop nog flinke ontstekingen gehad en mijn lichaam stootte de hechtingen af.
Toen het eenmaal genezen was ging het 2 weken goed tot ik smorgens wakker werd met een gigantisch dikke wang.
Foto wees uit dat de kies in mijn onderkaak te lomp eruit getrokken was en de chirurg daarbij een stuk van mijn kaak gebroken had.
Had een ontsteking in het bot gekregen.
Weer onder plaatselijke verdoving geopereerd waarbij ze de wond tot op het bot open gemaakt hebben, het stuk afgebroken bot verwijderd en de scherpe randen gepolijst hebben.
En veel in het bot gespoeld hebben.

Gelukkig is het niet iets wat herhaald moet worden, als het goed gaat dan is het het wel waard

MoppieFilou

Berichten: 4954
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 08:19

Jullie dan toch pech gehad := . Ach ja, we zullen het wel zien hoe het bij mij loopt.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Supervixen en 27 bezoekers