Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:01

Ik heb eerlijk gezegd nog niet helemaal een beeld bij hoe het nu gaat.

Dochter is thuis lekker zichzelf, verbaal en emotioneel aanwezig, komt over als hoog energieniveau.
Op school veelal in zichzelf gekeerd aan het observeren? Begrijp ik het zo goed? Of zijn er ook momenten dat ze lekker haar ding doet met klasgenootjes? Of op zichzelf lekker ergens mee bezig is en diezelfde verbale en emotionele aanwezigheid toont?

Ook op zwemles is ze stil. Hier is wel groot vertrouwen aanwezig, benoem je. Is dit dezelfde soort stil als op school? Of zie je andere dingen aan haar?
Ook benoem je dat ze bij een andere zwemleraar écht niet zou zwemmen. Zelfs tegenin zou gaan. Ze heeft blijkbaar een bepaald niveau van vertrouwen nodig, om met iemand samen te werken. Dan rijst bij mij de vraag: waar is ze bang voor? Wat maakt dat ze niet soepel is in het omgaan met mensen en dus alleen zwemt met zeer bekende zwemleraar?

Wat maakt nu dat ze het spannend vindt te vragen aan een minder bekende moeder of ze naar de wc mag? (Het is nieuw, oke wat is er eng aan nieuw? Onvoorspelbaar? Wat is er dan het ergste wat er kan gebeuren?)

Blijkbaar heeft ze in sociale (groeps)settings een angst die haar tegenhoudt. Waar stil worden en broekplassen symptomen van zijn. Ze zijn echter niet het probleem. Het probleem ervaart je dochtertje zelf. Dat ze niet gewoon lekker zichzelf durft te zijn.
Wat zeker de keerzijde kan zijn van hoogbegaafdheid en voorlopende cognitie op zelfbeeld/sociale constructies. Echter niet de sociaal-emotionele vaardigheden heeft om met die voorlopende cognitie om te gaan.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 8 bezoekers