Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:59

Levita schreef:
Wat vervelend! Voelt je dochtertje zich wel thuis op die school? Het is ook niet handig dat die juf boos wordt, dat werkt nooit. Dus dat is idd niet eerlijk tegenover jullie en je dochtertje.

Mijn eerste ingeving is een andere school zoeken. Maar goed je wilt ook niet zomaar je kind van school laten wisselen.


Absoluut dit, rest van de reacties heb ik niet gelezen. Ik denk dat het kindje zich absoluut niet veilig voelt op school-> daarom uit zij zich niet/ maakt ze ongelukjes.
Ik durf er eigenlijk mijn handen voor in het vuur te steken, omdat ze zich thuis wel vrij gedraagt en wel praat en wel zich veilig genoeg voelt om blij te zijn en zich zelf te zijn.
De ongelukjes zijn hier een extra bewijs voor.

Ik vind het Zo ontzettend asociaal van de juf, wat een rot mens. Ik kan je vertellen dat het extreem veel impact op een kindje heeft als er zo wordt gereageerd op een situatie. Uit eigen ervaring, heel naar voor je dochtertje.

Ik betwijfel of ze iets mankeert. Ik denk het niet. Ze voelt zich gewoon niet veilig op school en bij zulke juffen snap ik dat. En als het beleid van het school ook zo is (ze is stil en maakt ongelukjes dus mankeert wat en is vervelend, dit straal je hoe dan ook uit naar het kindje).

Hoe staat je dochter er zelf in? Ik mis dit wel in je verhaal.
Er zijn nu 2 volwassen mensen aan t “roepen” naar elkaar.
Maar hoe voelt je dochter zich, ze is 6 dus kan al goed zichzelf uiten en voelen hoe ze zich ergens bij voelt.
Wat gebeurt er, mag ze misschien niet plassen? Moet ze opschieten? Wat vind ze van de zak? Vind ze school leuk? Mag ze praten of moet ze dan stil zijn?

Probeer hier op spelende wijs achter te komen, ga lekker samen knutselen oid en probeer dan het gesprek aan te gaan. Belangrijk ; HEEL LUCHTIG! Als ze misschien iets schokkends vertelt, raak dan niet in extreme emotie! Probeer er eerst iets meer over te vragen en dan vragen wat zij er van vind en dan nou mama wordt hier verdrietig/ boos/ schrikt van omdat ik niet wil dat jij pijn wordt gedaan. Ofso iets.

Succes, maar het probleem ligt duidelijk op school, niet bij jullie thuis.

Naomie


Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:20

Cioccolato schreef:
In een mooie wereld is het onwijs mooi wat je typt. Maar dat gaat in deze wereld gewoon niet. De werkdruk ligt te hoog dus het is niet haalbaar.


Ik denk dat het juist andersom is: dat de werkdruk veel hoger wordt als je van al dit soort dingen een enorm probleem gaat maken. Want als hier zorg op gezet wordt, komt dat met overleggen, en rapportages, en vergaderingen en notulen en doelstellingen en indicaties en tijdregistraties...

Terwijl het alternatief je dus ongeveer 5 minuutjes kost: tas mee en even de begeleidende ouder inseinen.
Hier worden dingen te vaak moeilijk gemaakt, omdat men een hele strikte scheiding wil tussen onderwijs en zorg en opvoeding... en juist dat geeft heel veel gedoe en stress. Een beetje flexibiliteit maakt het juist aanzienlijk makkelijker (en het werk volgens mij aanzienlijk leuker.)

Citaat:
In groep 1 moeten kinderen al zindelijk zijn. En ja. Dat is nou eenmaal een eis. Ook dat gebeurd niet bij elk kind maar moet toch echt wel een uitganspunt zijn.


Misschien kunnen we kinderen beboeten. Taakstrafje anders? Een kind van 4 kan best papiertjes prikken. Het is erg belangrijk dat kinderen van vier al leren dat ze niet aan de Eisen voldoen. Dat ze niet welkom zijn als ze zich niet exact zo gedragen zoals in de boeken staat.

Citaat:
Ik denk eerder dat een juf van een klas lager meer rekening kan/wil houden met een ongelukje tijdens een uitje dan een groep hoger. Dus misschien is dat al een reden om kind niet een klas over te laten slaan.


Die juffen komen toch van dezelfde pabo? En de kinderen die nu in groep 4 zaten, zaten toch nog maar een paar maanden terug in groep 3? Dat iemand die vooral groep 8 draait daar wat feeling mee verliest geloof ik wel (al zou je het dan nog steeds best moeten kunnen), maar om te doen alsof iemand die groep 4 draait te ver af staat van groep 3 om dit te snappen vind ik niet zo overtuigend.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 19:14

De eis van zindelijk zijn om naar groep 1 te mogen voldeed mijn dochter prima aan. Ze ging netjes zelf naar het toilet, op tijd. Dit deed ze thuis, met dagjes uit en bij bv oppas.
Meer dan dat had ik volgens mij niet kunnen doen?

Overigens was deze juf vorig jaar juf van een groep 3/4 combiklas dus feeling met groep 3 heeft ze vast nog wel... Ik denk ook niet dat de begripvolle juf die zij vorig jaar had nu geen begrip meer heeft voor een soortgelijk kind in groep 5 waar ze nu les geeft

Ze is op feestjes ed wel wat kat uit de boom kijkend maar meestal al snel zichzelf. Ze kan midden in een drukke dierentuin staan dansen en zingen. Tijdens zwemles beperkt ze zich ook tot het noodzakelijke.
Als we er naar vragen weet ze 't niet of zegt ze het spannend te vinden.
Wij zelf hebben het idee dat 't vooral met verwachtingen naar haar toe te maken heeft.

Vanmiddag heb ik even met de juf staan praten. Mijn dochter had 3 ongelukjes gehad waar het op een normale dag al een paar weken niet of max 1 is (toevallig?). Het was ondertussen rustig op het plein en madam liep te rennen en gek te doen met mij en de juf. De juf wist niet wat ze zag. Maar dit geeft dus wel duidelijk weeer dat het niet aan de juf anzich ligt.
Dit hebben we ook gezien vorig jaar toen 1 van haar juffen op huisbezoek kwam. Van het stille meisje was niks over. Ook tijdens de lock down op de laptop kletste ze een stuk meer.

Kortom of ze zich thuis voelt op school? Ik weet 't niet maar ik denk dat 't niet de school, de kinderen of de juf is. Maar iets anders wat in haar koppie gebeurt.
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 13-10-20 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6529
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:23

Shadow0 schreef:
Cioccolato schreef:
In een mooie wereld is het onwijs mooi wat je typt. Maar dat gaat in deze wereld gewoon niet. De werkdruk ligt te hoog dus het is niet haalbaar.


Ik denk dat het juist andersom is: dat de werkdruk veel hoger wordt als je van al dit soort dingen een enorm probleem gaat maken. Want als hier zorg op gezet wordt, komt dat met overleggen, en rapportages, en vergaderingen en notulen en doelstellingen en indicaties en tijdregistraties...

Terwijl het alternatief je dus ongeveer 5 minuutjes kost: tas mee en even de begeleidende ouder inseinen.
Hier worden dingen te vaak moeilijk gemaakt, omdat men een hele strikte scheiding wil tussen onderwijs en zorg en opvoeding... en juist dat geeft heel veel gedoe en stress. Een beetje flexibiliteit maakt het juist aanzienlijk makkelijker (en het werk volgens mij aanzienlijk leuker.)

Citaat:
In groep 1 moeten kinderen al zindelijk zijn. En ja. Dat is nou eenmaal een eis. Ook dat gebeurd niet bij elk kind maar moet toch echt wel een uitganspunt zijn.


Misschien kunnen we kinderen beboeten. Taakstrafje anders? Een kind van 4 kan best papiertjes prikken. Het is erg belangrijk dat kinderen van vier al leren dat ze niet aan de Eisen voldoen. Dat ze niet welkom zijn als ze zich niet exact zo gedragen zoals in de boeken staat.

Citaat:
Ik denk eerder dat een juf van een klas lager meer rekening kan/wil houden met een ongelukje tijdens een uitje dan een groep hoger. Dus misschien is dat al een reden om kind niet een klas over te laten slaan.


Die juffen komen toch van dezelfde pabo? En de kinderen die nu in groep 4 zaten, zaten toch nog maar een paar maanden terug in groep 3? Dat iemand die vooral groep 8 draait daar wat feeling mee verliest geloof ik wel (al zou je het dan nog steeds best moeten kunnen), maar om te doen alsof iemand die groep 4 draait te ver af staat van groep 3 om dit te snappen vind ik niet zo overtuigend.


Je begint je post sterk en fijn in een discussie. Daarna sla je de plank compleet mis :Y)
Ik denk dat je met logisch nadenken zelf ook wel zo ver kwam.

Jammer genoeg kan ik dus niet verder met je in discussie op deze manier. Erg jammer, want er wordt mooi vanuit 2 kanten gekeken.

Het is gewoon een onwijs lastige situatie, maar zeker niet de schuld van juf of school. Maar ook zeker niet van het kind. Maar ook niet van de ouders, TS in dit geval en haar man.


lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:33

JustMe8484 schreef:
Kortom of ze zich thuis voelt op school? Ik weet 't niet maar ik denk dat 't niet de school, de kinderen of de juf is. Maar iets anders wat in haar koppie gebeurt.


Dit laatste komt mij zo bekend voor. Op school een heel rustig, teruggetrokken kind.
Thuis een kind die heel anders was. Maar dan vooral in negatieve zin. Snel geïrriteerd, boos etc.

Als het geen medische oorzaak is dan denk ik persoonlijk dat je dochter veel meer gebaad is bij iets van een kinder coach o.i.d (zelf hebben wij een traject doorlopen met iemand die haar expertise had liggen op het gebied van HB)
Die heeft vooral samen met mijn kind gewerkt en samen met school om zodoende de meest passende methode voor mijn kind te ontwikkelen.

Het vooral blijven overleggen met de juf is heel belangrijk. Als het goed is hebben jullie beide hetzelfde doel voor ogen, een meisje dat zich prettig voelt op school.

Wat de juf gedaan heeft is natuurlijk niet leuk, maar het is ook maar een mens. Kan ook een vorm van onmacht zijn. Zal er toch niet te hard op afvallen.

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:44

Cioccolato schreef:
Je begint je post sterk en fijn in een discussie. Daarna sla je de plank compleet mis :Y)
Ik denk dat je met logisch nadenken zelf ook wel zo ver kwam.


Vreemde reactie? Wat bedoel je hiermee?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 22:54

JustMe8484 schreef:
Kortom of ze zich thuis voelt op school? Ik weet 't niet maar ik denk dat 't niet de school, de kinderen of de juf is. Maar iets anders wat in haar koppie gebeurt.



Ik denk daar anders over, nogsteeds, ik zie het als: mama beschermt mij dus ik kan nu mezelf zijn.
Als mama of papa er niet is voel ik mij onveilig.

Maar wat ik even niet begreep, ze deed het dus niet alleen op school maar overal?

Hoe is ze met alleen familie (zonder ouders) of vrienden van jullie?

Naomie

Poekkie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 22:58

Babootje schreef:
Bloemetje75 schreef:
Wat heeft iedereen toch moeite met het feit dat ze al jong een klas heeft overgeslagen. Die beslissing is normaal gesproken wel overwogen gemaakt. Zeker jonge kinderen kunnen zo’n voorsprong hebben, dat versnellen de beste oplossing is.


Persoonlijk vind ik dat juist bij heel jonge kinderen, zo jong als die van TS, niet.


Ik ben zelf ook versneld geweest (heel wat meer jaren zelfs) en ben tot op vandaag toch heel blij dat dat zo gegaan is.

Paardengek in hart en nieren!

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 23:51

Lieflampje, dat is idd een weg die we na de onderzoeken bij die organisatie in kunnen gaan.

Miesnaom, ze is op dit moment alleen zo op school en zwemles. Bij zwemles zijn we bij. Bij de oppas is ze gewoon zichzelf. Ze heeft hier vorig jaar een eind gewandeld met haar juf, niks aan de hand. Zelfs in de kleuterklas weet ze haar broertje nu alles te vertellen.
Bij mensen waar we minder vaak komen kan ze wat de kat uit de boom kijken maar niet in extreme vorm, daar herken ik mezelf wel in ook en is dan snel ook gewoon zichzelf. Gaat bij vrienden ook met de andere kinderen naar een speeltuin en is dan helemaal zichzelf zonder ons erbij. Ook bij andere kindjes thuis is ze Zichzelf. Bij de ene heeft ze een x nodig waarin ze dat niet is, en dan is het daarna goed, bij de ander kan ze direct zichzelf zijn....
Het is dus absoluut niet zo dat ze zich per definitie zo gedraagd als papa of mama er niet bij is. En als ik op school zou zijn zou het ook niet anders zijn, ik ben al eens mee geweest met uitjes of een x op school geweest een paar uurtjes. Geen verschil.
Ook op zwemles weet ik zeker dat ze zich thuis voelt. We hebben een onwijs fijne zwemleraar, moet ze in een ander groepje bij de juf dan is het dikke drama en zwemt ze niet. Bij deze man zegt ze misschien niets maar is er wel een enorm vertrouwen...
Kortom, het is niet perse onze veiligheid die maakt dat ze zichzelf kan zijn.

Dat, gesprekken met haar, haar hele doen en laten verder maken dat ik niet geloof dat ze zich perse niet thuis voelt op school... Daarbij heeft deze school haar tot nu toe echt geaccepteerd zoals ze is en de tijd gegeven, nooit druk ervaren oid om te moeten veranderen.

Wel dat ze meer uitdaging nog nodig heeft. Ze vind de gewone klas wel erg makkelijk en zou het liefst de hele week in de Plusklas zitten omdat ze daar echt veel leert...Dat zei ze vandaag...

Poekkie wat goed om uit ervaring te lezen dat klassen overslaan ook als heel fijn ervaren kan worden. Ik he laatst ook iemand gesproken die 2 kinderen op de middelbare school heeft die meerdere klassen hebben overgeslagen en die ook zegt dat dat de beste keuzes zijn geweest omdat ze nu zoveel meer aansluiting vinden waardoor ze opbloeien en zichzelf kunnen zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15855
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:07

JustMe8484 schreef:
De eis van zindelijk zijn om naar groep 1 te mogen voldeed mijn dochter prima aan. Ze ging netjes zelf naar het toilet, op tijd. Dit deed ze thuis, met dagjes uit en bij bv oppas.
Meer dan dat had ik volgens mij niet kunnen doen?

Overigens was deze juf vorig jaar juf van een groep 3/4 combiklas dus feeling met groep 3 heeft ze vast nog wel... Ik denk ook niet dat de begripvolle juf die zij vorig jaar had nu geen begrip meer heeft voor een soortgelijk kind in groep 5 waar ze nu les geeft

Ze is op feestjes ed wel wat kat uit de boom kijkend maar meestal al snel zichzelf. Ze kan midden in een drukke dierentuin staan dansen en zingen. Tijdens zwemles beperkt ze zich ook tot het noodzakelijke.
Als we er naar vragen weet ze 't niet of zegt ze het spannend te vinden.
Wij zelf hebben het idee dat 't vooral met verwachtingen naar haar toe te maken heeft.

Vanmiddag heb ik even met de juf staan praten. Mijn dochter had 3 ongelukjes gehad waar het op een normale dag al een paar weken niet of max 1 is (toevallig?). Het was ondertussen rustig op het plein en madam liep te rennen en gek te doen met mij en de juf. De juf wist niet wat ze zag. Maar dit geeft dus wel duidelijk weeer dat het niet aan de juf anzich ligt.
Dit hebben we ook gezien vorig jaar toen 1 van haar juffen op huisbezoek kwam. Van het stille meisje was niks over. Ook tijdens de lock down op de laptop kletste ze een stuk meer.

Kortom of ze zich thuis voelt op school? Ik weet 't niet maar ik denk dat 't niet de school, de kinderen of de juf is. Maar iets anders wat in haar koppie gebeurt.


Als je het idee hebt dat het met verwachtingen naar haar toe te maken heeft zet haar dan snel weer een klas terug. Mijn dochter is heel erg begaafd, zit nu ook op gymnasium maar toen ik op school opperde om een klas over te slaan wilden ze daar niets van weten. Sociaal komt eerst zeiden ze. En slim blijft ze toch wel.

Lekker nog een jaartje kleuteren, weinig hoeven. Ze moet haar hele leven nog.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-20 07:34

Ze zou nu jaar groep 3 gaan hè, niet naar de kleuterklas. En nogmaals, het was toen kiezen tussen twee kwaden. Maar ze was toen diepongelukkig in de kleuterklas. Dat is ze nu absoluut niet meer...
School was destijds meer voor naar groep 3 gaan dan dat wij dat zelf waren maar ik geloof oprecht nog steeds dat dat de beste keuze was. Echt kleuteren deed ze niet en we hadden juist de verwachting dat de structuur in groep 3 haar zou helpen. Dat heeft het zeker gedaan want dat ongelukkige meisje is ze nu echt niet meer

Daarnaast wil ze graag leren. Ze zegt niet voor niks dat ze het liefst de hele dag in de Plusklas zat omdat ze daar echt wat leert. Een klas terug zetten zou ze zich dood vervelen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15855
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:58

JustMe8484 schreef:
Ze zou nu jaar groep 3 gaan hè, niet naar de kleuterklas. En nogmaals, het was toen kiezen tussen twee kwaden. Maar ze was toen diepongelukkig in de kleuterklas. Dat is ze nu absoluut niet meer...
School was destijds meer voor naar groep 3 gaan dan dat wij dat zelf waren maar ik geloof oprecht nog steeds dat dat de beste keuze was. Echt kleuteren deed ze niet en we hadden juist de verwachting dat de structuur in groep 3 haar zou helpen. Dat heeft het zeker gedaan want dat ongelukkige meisje is ze nu echt niet meer

Daarnaast wil ze graag leren. Ze zegt niet voor niks dat ze het liefst de hele dag in de Plusklas zat omdat ze daar echt wat leert. Een klas terug zetten zou ze zich dood vervelen


Misschien heb je hier iets aan:
https://www.ieku.nl/hoe-kies-je-de-juis ... afde-kind/

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:01

Maar ze wordt dit jaar 7? Dan hoort ze toch sowieso in groep 3?
Bij ons is dat niet meer dan normaal. Maar met 4 ga je naar groep 1, met 5 naar groep 2.
Zo heb je 2 jaar kleuteren. Kinderen die met 6 nog niet toe zijn aan groep 3 blijven een jaar extra kleuteren.

T.s. Ik wil je mee geven dat een juf niet meerdere keren per dag 1 specifiek kind kan wijzen op het toilet naast 20 tot 30 andere kinderen les geven. En een kind op een normale basisschool hoort dat in groep 3 echt te kunnen.
In een luierbroekje voelt het voor haar alsnog nat, alleen haar broek wordt niet nat.
Het argument van je partner dat ze dan helemaal geen noodzaak meer heeft om het te vragen is ook niet waar het om gaat: er moet geen noodzaak zijn maar je dochter moet het gewoon vinden.
Een wekkertje of horloge kan dan een goede optie zijn.
Of aanleren dat standaard voor ze ergens heen gaat ze gaat plassen: voordat ze pauze gaat houden, voordat ze gaat eten, voordat ze naar de gym gaan, voordat ze terug gaan naar school vanaf de gym. Steeds eerst even plassen, en daar zou de juf wel de eerste week af en toe op kunnen wijzen of meer in de groep kunnen benoemen " of iedereen die moet plassen dat nog even doet".
Een kindje in groep 3 kan ook zijn eigen tas dragen en mee nemen. Naar de gym maar ook naar uitjes, zorg dat in haar eigen jas of tasje dan een nieuw luierbroekje zit.

Probeer de oplossing binnen de mogelijkheden van je dochter te zoeken. Het is een slimme meid, zet dat dan ook hierin in.

Zonnetje81
Berichten: 18571
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:03

Ik heb niet alles gelezen maar schrik wel van de manier van reageren van de juffrouw. Bizar. Ik ben dan juf op het VO maar kom op dit kan toch niet.....?

Waarschijnlijk groeit ze er overheen, zo'n reactie van de juf zal niet meehelpen om aan te geven ik moet plassen. Ik herken het in mezelf dat ik moest overgeven vroeger, gewoon niks zeggen, niks zeggen.....en dan hoppa hele auto onder gekotst.

Joltsje

Berichten: 9016
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:10

Ik weet dat t heel lastig is TS. En ik vind dat er nu genoeg gezegd is ovee wwl of niet een klas overslaan.

Ik zou willen weten: waar komt het vandaan. En als ik het zo lees worst dst onderzocht dus gissen heeft voor iedereen weining zin.

Dan is het kijken naar de oplossing voor nu. Ik vind smurffie haar voorstel heel goed. Zowel dat juf het algemeen roept als dat er een routine in komt voor haar.

Be your best self

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-20 09:29

Smurffie, ze wordt in januari 7 en zit in groep 4.

De issue is helemaal niet dat de juf haar op een normale schooldag niet wil sturen. Dat doet ze namelijk als het nodig is maar momenteel gaat 't erg goed en geeft ze het zelf aan.

Overigens hoeft ze het niet aan te geven. Ze hebben eendjes die ze mee moeten nemen en als ze op zijn moeten ze even wachten. Mijn dochter hoeft niet eens een eendje mee te nemen maar mag zo gaan.

Hebben jullie het over luier broekjes of oefenbroekjes? Want te luierbroekjes die ik ken blijven ze echt net zo droog in als in een gewone luier...

Diddykong

Berichten: 1461
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:50

Ik denk dat jullie je er niet zo druk over hoeven maken. Je ziet dat het op school beter gaat, dat ze een leercurve laat zien. Niet zo gek dat het bij zo'n uitstapje dan mis gaat. De structuur van de dag is helemaal anders, en dan verval je vaak weer even in het oude patroon. Nu weten jullie dit. Dus een volgende keer ben je er beter op voorbereid. En dan zul je zien dat het beter gaat. Ik neem aan dat uitjes van tevoren bekend zijn. En ook de ouders die mee gaan? Je zou bijv samen met de juf kunnen kijken bij welke ouders je dochter zich op dr gemak voelt. Vragen in welk groepje je dochter komt. En dit de dag voor het uitje met je dochter bespreken. Dan is ze al wat beter voorbereid en misschien ook minder gespannen. Zo'n plashorloge is op een uitje waarschijnlijk ook wel een idee, dat is even testen. Nemen ze een rugzakje met bijv eten en drinken mee? Dan kun je hier ook een extra broek in doen. En ja helaas zal het misschien niet het laatste ongelukje worden op uitje. Maar al doende leert men. Ik zou dit gewoon zien als een leermoment en samen met de juf een plan maken voor het volgende uitje. Dan heeft juf niet het gevoel dat ze er "alleen" aan werkt.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:48

Oke ik begrijp het, dus alleen op school en zwemmen heeft ze “een probleem” -> prestatie gericht? Onbewust. Dat ze daar zenuwachtig van wordt ofso.

Wat zegt je dochter zelf over de plas incidentjes? Voelt ze het niet aankomen? Wil ze niet vervelend zijn om te zeggen he ik moet naar de wc?

Ik mis dit stukje beetje, maar kan er ook overheen hebben gelezen

Naomie

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:52

JustMe8484 schreef:
Smurffie, ze wordt in januari 7 en zit in groep 4.

De issue is helemaal niet dat de juf haar op een normale schooldag niet wil sturen. Dat doet ze namelijk als het nodig is maar momenteel gaat 't erg goed en geeft ze het zelf aan.

Overigens hoeft ze het niet aan te geven. Ze hebben eendjes die ze mee moeten nemen en als ze op zijn moeten ze even wachten. Mijn dochter hoeft niet eens een eendje mee te nemen maar mag zo gaan.

Hebben jullie het over luier broekjes of oefenbroekjes? Want te luierbroekjes die ik ken blijven ze echt net zo droog in als in een gewone luier...

Heb je zelf wel eens in een up en go luier geplast := ( die hebben ze ook in volwassen maat van tena). Die voelen niet droog nadat je er echt in plast. Wat urine verlies kunnen ze hebben, maar echt plassen worden ze dik, zwaar en koud. Ouderen die die dragen hebben vaak geen idee meer dat ze plassen maar wel dat ze nat zijn.

Ik neem aan dat de gemiddelde luierbroekjes die er dus uitzien als een onderbroekje met wat vulling dat zelfde effect hebben.

Maflinger_S
Berichten: 12131
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:06

Wát is het precies dat maakt dat je dochter niet kan/wil/durft te plassen op school? Het vragen/aangeven om te "mogen" gaan is een issue blijkbaar, maar waarom is dat een issue?

(Ik heb ooit gewerkt met een volwassen vrouw die zich schaamde om op kantoor, nou ja, op het toilet in kantoor uiteraard) te poepen. Die liep dus soms gewoon een hele dag met buikpijn rond want ze ging echt niet. Die heeft ooit gezegd dat ze zich daarvoor schaamde: voor het geluid, de stank, whatever. Kortom, het was voor haar een groot iets, terwijl ieder weldenkend mens wel weet wat er gebeurt als je poept en wat daar de bijverschijnselen van kunnen zijn.)

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:50

Ik zou het eerlijk gezegd gewoon de tijd geven, niet teveel over hebben ook. Kijk gewoon hoe het over een half jaar of jaar is. Ze is pas 6.
En om op de titel van het topic terug te komen, wat zijn nog meer problemen? Het staat tussen aanhalingstekens en dat zegt eigenlijk genoeg. Dat ze je dochter lastig vinden staat ook weer tussen aanhalingstekens, en valt misschien ook allemaal wel mee? Een keer een irritatie over het plassen in de auto zegt niet dat ze jou dochter persoonlijk moeilijk vinden.
Volgens mij moet je het veel kleiner maken dan het is.
Opzoek gaan wat er in haar hoofd omgaat lijkt me ook niet per se urgent, kinderen doen soms gewoon een beetje vreemd, maar niets is zo veranderlijk als een kind denk ik altijd maar.

Poekkie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:01

Ik heb niet alles gelezen, maar schrik echt van de mensen die aanraden een klas terug te zetten. Hier wil ik toch even op reageren.

Achteraf heb je zo veel profijt van versneld te worden.
Daarnaast was mijn schooltijd in de ‘juiste’ groep verschrikkelijk. Het was voor mij een ramp om altijd maar bezig gehouden te worden met extra nutteloze opdrachtjes of te moeten wachten op de rest. Uiteindelijk viel je toch uit de boot omdat je anders was en ik was echt diepongelukkig in de groep van mijn leeftijd. Je mag me altijd pb sturen. Maar een groep terugzetten wil ik echt uit de grond van mijn hart vragen dat niet te doen. (Ook al werd dat bij mij ook door veel leerkrachten gesuggereerd hoor. Wie nooit dat gevoel heeft meegemaakt slaagt vaak de plank compleet mis)

Paardengek in hart en nieren!

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:47

Cioccolato schreef:
Deels eens met je Shadow en deels niet.
In een mooie wereld is het onwijs mooi wat je typt. Maar dat gaat in deze wereld gewoon niet. De werkdruk ligt te hoog dus het is niet haalbaar.
Al vind ik wel dat het een mooi punt is om naar toe te werken. Als het kan, is het mooi.

En nee ik vind een tasje meegeven en seinen niet oke. Een luierbroekje om doen vind ik een beter idee. In groep 1 moeten kinderen al zindelijk zijn. En ja. Dat is nou eenmaal een eis. Ook dat gebeurd niet bij elk kind maar moet toch echt wel een uitganspunt zijn.
Ik denk eerder dat een juf van een klas lager meer rekening kan/wil houden met een ongelukje tijdens een uitje dan een groep hoger. Dus misschien is dat al een reden om kind niet een klas over te laten slaan.

Dochter is allang zindelijk. De reden dat ze in haar broek plast, heeft niets met zindelijkheid te maken. :)
Ik snap niet zo goed waarom je wel erkent dat andere leerlingen ook speciale behoeften (kunnen) hebben maar dat er tegelijkertijd geen ruimte kan of mag zijn voor de dochter? (Of interpreteer ik het verkeerd?)

Mijns inziens was de reactie van de juf (zoals hier omschreven) een gebrek aan takt... vooral omdat ze het zo openlijk voor de dochter besprak terwijl ze wéét dat deze kampt met onzekerheid. :o Ik snap heel goed dat TS dat niet pikt. Het drie keer in haar broek plassen zou ik ook zeker niet als toevallig bestempelen. (niet dat ze dat doet!)

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:03

smurffie schreef:
JustMe8484 schreef:
Smurffie, ze wordt in januari 7 en zit in groep 4.

De issue is helemaal niet dat de juf haar op een normale schooldag niet wil sturen. Dat doet ze namelijk als het nodig is maar momenteel gaat 't erg goed en geeft ze het zelf aan.

Overigens hoeft ze het niet aan te geven. Ze hebben eendjes die ze mee moeten nemen en als ze op zijn moeten ze even wachten. Mijn dochter hoeft niet eens een eendje mee te nemen maar mag zo gaan.

Hebben jullie het over luier broekjes of oefenbroekjes? Want te luierbroekjes die ik ken blijven ze echt net zo droog in als in een gewone luier...

Heb je zelf wel eens in een up en go luier geplast := ( die hebben ze ook in volwassen maat van tena). Die voelen niet droog nadat je er echt in plast. Wat urine verlies kunnen ze hebben, maar echt plassen worden ze dik, zwaar en koud. Ouderen die die dragen hebben vaak geen idee meer dat ze plassen maar wel dat ze nat zijn.

Ik neem aan dat de gemiddelde luierbroekjes die er dus uitzien als een onderbroekje met wat vulling dat zelfde effect hebben.



De ervaring hier is dat echte luierbroekjes heel heel lang een droog gevoel geven, mijn bonus zoon heeft tot een half jaar geleden een luierbroekje gebruikt voor de nacht en werd echt niet wakker omdat hij nat werd. bleef gewoon droog ondanks flinke plassen (11 jaar oud)

Als je wel gevoel van "nat" wilt houden zou ik zoeken naar wasbaar, dan zit je denk ik in de oefenbroekjes die wel van binnen maar niet van buiten nat worden, kleding blijft dan dus droog maar zij voelt het wel.

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

Hannanas
Berichten: 12993
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:19

Waarom zou je überhaupt willen dat het “nat voelt”. Kind plast uit onzekerheid, niet omdat ze een soppende broek lekker vind. Meisje weet wel goed hoe het hoort, dat ze het dus al soms niet redt is lastig genoeg. Mogelijk dat het up en go broekje op dit soort uitstapjes haar nu juist wat meer zelfvertrouwen geeft. Voor in de klas lijkt mij het plashorloge een heel slimme tip. Daarnaast zou ik wel een (spel?)coach haar licht laten schijnen over dit euvel, om je meisje toch wat prettiger in haar vel te laten voelen.

Niet banketstaaf maar poetsen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, YandexBot en 5 bezoekers