Iemand verstand van bloedsuikers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:30

Ricie schreef:
Heb zelf al bijna heel mijn leven diabetes. Beste is inderdaad om gewoon even contact op te nemen met de HA. Ook om jezelf geen verkeerde indruk te geven en niet onnodig in paniek te raken.

16.8 is best wel aan de hoge kant, maar dit kan een hele logische waarde zijn van dat moment. Kan door heel veel beïnvloed worden.

Beste is om te prikken voordat je wat gegeten hebt, eten heeft invloed. Ook moeten je handen goed schoon en gewassen zijn, kan zoetigheid aan je handen zitten wat de waarde beinvloed. Maar ook kan het nog zijn dat eten wat je daarvoor hebt gegeten nog afgebroken moet worden zegmaar en daardoor zo hoog is.

Beetje een Jip en Janneke uitleg. Maar zoals al eerder aangegeven, het beste even naar de HA. Die kan het goed inschatten als je duidelijk alles verteld. Voor een leek is hier geen touw aan vast te knopen en is het heel moeilijk bepalen.

En zoals al eerder in het topic gezegd, je HBA1C is erg belangrijk en kan je zelf niet meten.


Ts was nuchter toen ze dit prikte.

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Iemand verstand van bloedsuikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:33

Klopt, maar als je iets zoets aan je handen hebt zitten wat je ergens hebt aangeraakt krijg je al een fout positieve uitslag. Vandaar mijn opmerking dat er veel randvoorwaarden zitten aan de test. Daarom mijn advies voor TS om met deze klachten naar de huisarts te gaan, die kan een volledige anamnese doen en je ook meteen de beste adviezen geven om mogelijk waar nodig ondersteuning op te starten.
Zoet ruikende urine zegt natuurlijk al wel wat en geeft een richting, maar toch mag bokt hier geen uitspraak over doen. Misschien is het een blaasontsteking. Ik ga er van uit dat je de dokter belt en een afspraak maakt. Neem urine mee, per voorkeur ochtendurine als dat lukt.

En je hart luchten en ervaringen vragen mag zeker hoor! Het was even een interpretatie die ik maakte waarvan ik schrok dat je hier een 'diagnose' verwachte :). Mijn pb staat altijd open mocht je het er over willen hebben. Maar ik gok dat dat voor meerdere bokkers geld.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:33

Zowel nuchter als niet nuchter is dit een hele hoge waarde.

Maar ik weet niet of dit een glucose meter + stripjes zijn die ook geschikt zijn voor humaan gebruik.

Ik zou dus even bij de huisarts een controle doen.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:44

nine1987 schreef:
Toevallig is bij mijn man 2 weken terug diabetes type 2 vastgesteld..

Hij prikte niet nuchter 25
En nuchter 18.1 (in 't ZH) dus het kan wel degelijk..

Maar ik zou zeker langs je huisarts gaan..


Mijn man had toen er diabetes 2 bij hem was vastgesteld bijna 17 nuchter. Toen hing de huisarts meteen aan de lijn. Hij had nergens last van. Omdat we ineens in onze omgeving een aantal gevallen van prostaatkanker optraden vond ik het verstandig als hij (toen 54 jaar) ook zou testen. Toen heeft de huisarts een breed bloedonderzoek laten doen en kwam dit eruit. Hij kon gelijk aan de pillen en niet veel later ook insuline spuiten. Daar werd hij - aanvankelijk niet te dik - alleen maar dikker van. Toen is hij het programma "keer diabetes om" (is dieetaanpassing koolhydraatvrij/-arm) en was hij binnen de kortste keren van het spuiten af en weer mooi op gewicht. Nu alleen nog 1 pil (metformine). Hij is inmiddels alweer een aantal jaren vrij stabiel rond 6 met deze aanpak.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 13:02

purny schreef:
Je meet met een apparaatje wat geschikt is voor honden? Dan zijn die waardes toch anders dan bij de mens?

Gewoon net zoals de anderen zeggen de dokter bellen



Nee het is wel een voor mensen maar had gekocht voor de hond dat wou toen prima volgens de dierenarts

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 13:03

hoogendroog schreef:
TS had je wel schone handen toen je prikte?



Ja.. En eerste bloeddrup met tissue weggehaald heb 2e druppel gepakt
Laatst bijgewerkt door SecretLIN op 07-10-20 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Iemand verstand van bloedsuikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 13:09

Ik ben overigens totaal niet in paniek hoor.
Ben nu vooral nieuwschierig
Veel klachten niet.. Nou althans veel is er denk ik bij in gesluimerd

Net weer geprikt.

Nadat ik vanmorgen 2 bruine broodjes kaas had, kop thee zonder suiker en 30 min geleden 1 kopje zwarte koffie.

Afbeelding

Ga sowieso m'n huisarts bellen, vermoed dat dit al ff speelt.

Ga vanavond nog eens prikken en morgenvroeg (moet naar de tandarts morgen) daarna bel ik mijn huisarts. En heb ik ook een paar metingen wat ik door kan geven heb altijd gevoel niet serieus genomen te worden.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:11

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door Tanya op 07-10-20 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Iemand verstand van bloedsuikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:13

Waarom wacht je in hemelsnaam tot morgen? Nu bellen dan kan je morgenochtend wellicht al terecht als je nuchter moet komen prikken.

MarliesV

Berichten: 15191
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:14

Tanya schreef:
Moderatoropmerking:
quote verwijderd bericht



Nou dit inderdaad, neem jezelf en je gezondheid serieus en bel!
De gevolgen van een hypo of hyper zijn niet mals in sommige gevallen, daar moet je niet mee wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:14

SecretLIN schreef:
Ik ben overigens totaal niet in paniek hoor.
Ben nu vooral nieuwschierig
Veel klachten niet.. Nou althans veel is er denk ik bij in gesluimerd

Net weer geprikt.

Nadat ik vanmorgen 2 bruine broodjes kaas had, kop thee zonder suiker en 30 min geleden 1 kopje zwarte koffie.

[ [url=m/BvkJyy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ga sowieso m'n huisarts bellen, vermoed dat dit al ff speelt.

Ga vanavond nog eens prikken en morgenvroeg (moet naar de tandarts morgen) daarna bel ik mijn huisarts. En heb ik ook een paar metingen wat ik door kan geven heb altijd gevoel niet serieus genomen te worden.


Waarom wachten tot morgen als, volgens je toestel, de glycémie in je bloed te hoog staat om te meten? Echt, ik zal nooit begrijpen waarom mensen zo laks omspringen met hun gezondheid. Hier in België wordt iemand met een on meetbare waarde trouwens sowieso naar spoed verwezen en zelfs opgenomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-20 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:15

Tanya schreef:
Ja, dit is suikerziekte(er van uit gaande dat je apparaat klopt, maar dat denk ik wel). Ik adviseer je om vandaag je huisarts te bellen en niet morgen. 1 meting die High aangeeft is voldoende.

Nee dat weet je niet.
Dat kan alleen een dokter beoordelen.

Het enige wat je vast kunt stellen is een te hoge waarde als dit apparaat klopt.

Er zijn meer oorzaken die een te hoge waarde kunnen veroorzaken.
O.a. Koorts, griep, hart en vaatziekten.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:17

:')

Ze valt echt niet zomaar dood neer.
Slim dat ze een dagcurve maakt en dat kan overhandigen aan de HA.
Morgen is vroeg genoeg.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:19

Onali schreef:
:')

Ze valt echt niet zomaar dood neer.
Slim dat ze een dagcurve maakt en dat kan overhandigen aan de HA.
Morgen is vroeg genoeg.

Dat denk ik ook niet.

Wel verstandig om morgen bij je tandarts afspraak te melden dat je suiker hoog is.

Sommige behandelingen kunnen dan misschien beter worden uitgesteld. ( weet niet of je alleen op controle gaat )

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:21

Nee dood neervallen zal niet zo snel gebeuren, maar met deze waardes rondlopen zonder behandeling is een beetje onnodig, terwijl je ook gewoon kunt bellen en alvast dingen kunt bespreken. Het is tenslotte een doordeweekse dag, daar is de huisarts toch wel voor.
Hoe oud ben je, TS?

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:23

Onali schreef:
:')

Ze valt echt niet zomaar dood neer.
Slim dat ze een dagcurve maakt en dat kan overhandigen aan de HA.
Morgen is vroeg genoeg.


Dat dacht ik ook morgen is vroeg genoeg......helaas hebben ze me een paar uur later met een ambulance in een coma af kunnen voeren. Een hoge bloedsuiker kan dit veroorzaken. Heel snel naar de huisarts....

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:24

TS wat vervelend dat je het gevoel hebt niet serieus te worden genomen door je huisarts. Ik kan me voorstellen dat je dan wat waardes wil hebben om door te bellen. Let op jezelf en sterkte! Ik ben benieuwd wat de dokter er van zal zeggen morgen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 13:26

Onali schreef:
:')

Ze valt echt niet zomaar dood neer.
Slim dat ze een dagcurve maakt en dat kan overhandigen aan de HA.
Morgen is vroeg genoeg.



Dat dacht ik ook.. Dat ik moet en ga bellen is zeker moet morgenochtend om 8 uur eerst naar de tandarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:27

Onali schreef:
:')

Ze valt echt niet zomaar dood neer.
Slim dat ze een dagcurve maakt en dat kan overhandigen aan de HA.
Morgen is vroeg genoeg.


TS weet niet wat de oorzaak van deze hoge waarde is. Zonder de oorzaak te kennen, is het bijzonder onverstandig om hiermee rond te blijven lopen. Zelfs volwassenen kunnen diabetes type 1 ontwikkelen en kunnen zo in een coma geraken bij deze hoge waarde. Het is dan ook echt onverantwoord om niet op zijn minst vandaag al langs de huisarts te gaan.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:27

daantjuhhh schreef:
Onali schreef:
:')

Ze valt echt niet zomaar dood neer.
Slim dat ze een dagcurve maakt en dat kan overhandigen aan de HA.
Morgen is vroeg genoeg.

Dat denk ik ook niet.

Wel verstandig om morgen bij je tandarts afspraak te melden dat je suiker hoog is.

Sommige behandelingen kunnen dan misschien beter worden uitgesteld. ( weet niet of je alleen op controle gaat )


Uhm tandarts?

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:28

zacharyhill schreef:
Onali schreef:
:')

Ze valt echt niet zomaar dood neer.
Slim dat ze een dagcurve maakt en dat kan overhandigen aan de HA.
Morgen is vroeg genoeg.


Dat dacht ik ook morgen is vroeg genoeg......helaas hebben ze me een paar uur later met een ambulance in een coma af kunnen voeren. Een hoge bloedsuiker kan dit veroorzaken. Heel snel naar de huisarts....


Nou dat vind ik ook. Onze huisarts belt ook niet zomaar met de boodschap dat mijn man DIRECT moest bellen.
Ik denk dat er voldoende aanleiding is om direct te bellen. De huisarts zal zelf ook een meting willen doen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 13:28

Ymor schreef:
TS wat vervelend dat je het gevoel hebt niet serieus te worden genomen door je huisarts. Ik kan me voorstellen dat je dan wat waardes wil hebben om door te bellen. Let op jezelf en sterkte! Ik ben benieuwd wat de dokter er van zal zeggen morgen.



Probeer al over te stappen heb vorig Jr maanden met nierstenen gelopen ze zei zijn je darmen na veel drammen verging vd pijn kreeg ik een echo was meteen duidelijk..

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Iemand verstand van bloedsuikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 13:28

Helaas gaatje dus boren.

Maar als ik nu bel kan ik zeker niet gelijk terecht hoor..

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Iemand verstand van bloedsuikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:30

Als jij aangeeft dat een glucose meter 'high' aan gaf, zou een huisarts plek moeten maken om je even langs te laten komen.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:30

Super naar dat het zo moet gaan! Snel overstappen inderdaad.

Over de overige adviezen, TS heeft het kunnen lezen en kiest er voor nu voor er verder niet in mee te gaan. Wellicht onverstandig maar ze mag nog altijd zelf beslissen wat ze doet.