Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 20:54

Hallo Bokt,

Ik ben al geruime tijd de paardenwereld uit maar het begint weer flink te kriebelen.
Voordat ik echter al te enthousiast word wil ik eigenlijk weten of het lichamelijk wel kan.

Bij mij is 1,5 jaar terug heup-artrose gediagnosticeerd. Ik ben 23, dus heel jong helaas.
Van de rechterheup is vrij weinig over en er moet eigenlijk al binnenkort een volledige kunstheup in - deze gaan echter niet zo lang mee, dus dit wordt uitgesteld tot ik absoluut niet meer kan lopen.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben, zowel met het rijden met ernstige heupartrose als met een heupprothese.

Van de dokter mag het zolang het geen erge pijn geeft (en ik niet val), maar ik maak me ook zorgen om het effect dat het op een paard heeft. Ik heb gereden en les gehad in een mengeling van Centered Riding en klassieke dressuur.

Zo zal het vast volledig scheef staan en vast zitten en is dit dan niet nadelig voor het paard?

Hopelijk zitten hier mensen die me verder kunnen helpen, alvast bedankt!

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:05

Ik had ook een versleten heup en kon vanwege de pijn echt niet meer rijden. Ik kon er niet eens meer opkomen omdat ik mijn been niet meer over kon zwaaien., was rechts. 6 jaar geleden een heupprothese gekregen en kon na 3 maanden gewoon weer rijden, nergens meer last van. Achteraf had ik het jaren eerder moeten doen, eindelijk geen pijn meer bij alles wat ik deed.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 23:48

Niet veel mensen zo te lezen haha, jammer :+

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 23:49

pillow schreef:
Ik had ook een versleten heup en kon vanwege de pijn echt niet meer rijden. Ik kon er niet eens meer opkomen omdat ik mijn been niet meer over kon zwaaien., was rechts. 6 jaar geleden een heupprothese gekregen en kon na 3 maanden gewoon weer rijden, nergens meer last van. Achteraf had ik het jaren eerder moeten doen, eindelijk geen pijn meer bij alles wat ik deed.


Dat is in ieder geval goed om te horen, dat het na de operatie wel kan! Heb jij enig idee hoe lang dit nou mee zal gaan en hoe je daarna verder moet? En hoe gaat dat met paardrijden m.b.t bijvoorbeeld vallen of gekke sprongen?

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 00:21

Ik heb met 29 een totale heup prothese gekregen. De revalidatie verliep niet volgens t boekje en was zwaar, maar uiteindelijk heel blij met t resultaat. (Zijn inmiddels 9 jaar verder) ik kan weer pijnvrij rijden , lopen, slapen en waggel niet meer als een eend rond.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:21

Drie-en-twintig is voor mij een gewone leeftijd om artrose te hebben / krijgen.
Fijn dat de diagnose er ligt.

Wat betekent 'er is weinig meer van over'? (Kraakbeen te dun?)

De remedie tegen artrose is bewegen.

Verstandig bewegen, met voldoende water in je lichaam (en een correcte pH in je weefsels - er zijn supplementen, maar die werken alleen op deze drie voorwaarden).

Ik heb sinds mijn 23ste artrose, inmiddels ook al een jaar of twintig in mijn rechterheup: als ik door de beginpijn heen ben merk ik er weinig van (sommige gewrichten hebben wat ingeleverd aan bewegingsvrijheid, dat wel) en lekker doen waar je zin in hebt qua beweging voedt het hongerige kraakbeen.
(Kraakbeen wordt niet doorbloed, dus alleen met beweging komt er uitwisseling op gang.)

ola42

Berichten: 132
Geregistreerd: 28-01-09

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:13

Ik heb een heupprothese gekregen toen ik 40 was, daarvoor kon ik niet meer pijnvrij rijden! Daarna ging het wel maar wel op een veelzijdigheidszadel, dan zit je niet geforceerd. 10 jaar later heb ik aan de andere kant een prothese gekregen en ik heb nog steeds een eigen paard, ik rij M2 met hem. Afgelopen maart is de 1e heup gereviseerd omdat ik weer heel veel last had, de binnenkant van de prothese is versleten en deze is nu vervangen, deze revisie gaat dan weer 15 jaar mee, de 1e heb ik 20 jaar gehad. Dus over 15 jaar kan ik alsnog een nwe heup krijgen die dan weer 20 jaar meegaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:19

Ik lees even mee, ik heb 8,5 jaar geleden, op mijn 26e, mijn heup gebroken (door, jawel, een val van het paard :+ ) en hier behoorlijke beenstandsafwijkingen aan over gehouden waardoor vroegtijdige artrose zo ongeveer een feit wordt.

Ik kan je wel wat vertellen over de scheefheid. Ik ben zo scheef als iets, ook de hoek van mijn bekken verschilt links en rechts. Dit voel ik met rijden en ik voel het ook in mijn paarden. Rechtsom buigen is lastig voor dus zowel mij als mijn paarden. Hier ben ik mee aan de slag maar dit gaat gewoon niet meer worden zoals het was.
Ik merk het ook in mijn zadel bij de jaarlijkse opvul beurt.

Lang stappen kan ik alleen op goede dagen, daarnaast draaf en galoppeer ik dus veel. Onverwachtse bewegingen = pijn en de dag erna extra veel last.

Ik laat me er niet door weerhouden.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 09:33

Dankjulliewel! Dat stemt allemaal enigszins positief!

Ik heb nauwelijks bot over in m'n heup. Dit is als eerst 'ingestort' en daardoor ook het kraakbeen, geen klassieke artrose dus. Hierdoor is er ook weinig over om een prothese in te verankeren, waardoor ze besloten de operatie niet door te laten gaan omdat ze niet zeker weten dat het lukt (en al helemaal geen tweede keer).

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 09:35

Robijntjah schreef:
Ik lees even mee, ik heb 8,5 jaar geleden, op mijn 26e, mijn heup gebroken (door, jawel, een val van het paard :+ ) en hier behoorlijke beenstandsafwijkingen aan over gehouden waardoor vroegtijdige artrose zo ongeveer een feit wordt.

Ik kan je wel wat vertellen over de scheefheid. Ik ben zo scheef als iets, ook de hoek van mijn bekken verschilt links en rechts. Dit voel ik met rijden en ik voel het ook in mijn paarden. Rechtsom buigen is lastig voor dus zowel mij als mijn paarden. Hier ben ik mee aan de slag maar dit gaat gewoon niet meer worden zoals het was.
Ik merk het ook in mijn zadel bij de jaarlijkse opvul beurt.

Lang stappen kan ik alleen op goede dagen, daarnaast draaf en galoppeer ik dus veel. Onverwachtse bewegingen = pijn en de dag erna extra veel last.

Ik laat me er niet door weerhouden.


Dankje, dit bedoel ik inderdaad een beetje. Heb je niet het idee dat je dan daarmee je paard oneerlijk in de weg zit of zelfs pijn doet? Lukken zit/gewichtshulpen wel?

Anoniem

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:39

Nee, ik doe haar geen pijn denk ik, ik onderhoud haar goed dmv fysio en longewerk.
Mijn oudere paard kan helaas niemand anders op maar op mijn jongere paard rijden ook anderen en ik denk dat dat goed is om haar zo recht mogelijk te houden.

Daarnaast rijd ik voornamelijk buiten omdat ik me daar beter kan concentreren op mijn eigen houding en zit. Op het moment krijg ik mijn zit redelijk voor elkaar, tot er iets onverwachts gebeurd, dan schiet ik meteen weer in mijn voorkeurshouding :+

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:57

BaileyMix schreef:
pillow schreef:
Ik had ook een versleten heup en kon vanwege de pijn echt niet meer rijden. Ik kon er niet eens meer opkomen omdat ik mijn been niet meer over kon zwaaien., was rechts. 6 jaar geleden een heupprothese gekregen en kon na 3 maanden gewoon weer rijden, nergens meer last van. Achteraf had ik het jaren eerder moeten doen, eindelijk geen pijn meer bij alles wat ik deed.


Dat is in ieder geval goed om te horen, dat het na de operatie wel kan! Heb jij enig idee hoe lang dit nou mee zal gaan en hoe je daarna verder moet? En hoe gaat dat met paardrijden m.b.t bijvoorbeeld vallen of gekke sprongen?

Hoe lang e&a mee zal gaan kan de arts jou prima vertellen. meestal 15 a 20 jaar en dan kan het vervangen worden. Maar als ik jou verhaal lees is er meer aan de hand dan gewoon een versleten heup. Dus laat de artsen het jou maar vertellen.
Wat rijden betreft met gekke sprongen of vallen. Je zit niet anders en je loopt niks meer risico of zo. Mijn arts zij dat het risico dat ik mijn normale heup zal breken groter is dan de nieuwe breken.

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:27

Ik moet zorgen dat ik rechts opstap, onlangs was paard lastig en ben ik er dan toch maar links opgestapt (gaat nou eenmaal sneller). Na een kwartier wist ik weer waarom ik normaal niet meer links opstap. :roll:

Rijden gaat de ene keer goed, de andere keer moet ik er na een kwartier af. Ik zorg altijd dat ik minstens een kwartier zelf blijf rondwandelen na het rijden alvorens ik op een stoel neerplof (ter plaatse stilstaan is al helemaal not done) anders blokkeren mijn heupen. (Terugkomen van buitenrit = laatste kwartier naast paard lopen)

Bareback rijden lukt niet meer, en ik moet helaas korter zitten dan ik dressuurgewijs fijn vind.

Ik heb ook speciaal een gangenpaard gekocht (ga toch veel liever op buitenrit dan dat ik bakwerk doe) zodat ik niet hoef te draven.

Ik kan 2 keer rijden met paardlief, dan moet er iemand op die niet scheef is zoals ik óf ik moet haar een uurtje rechtrichten door grondwerk. Jaarlijks wordt ze gechecked door osteo en dit regime werkt voor ons.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:57

Ik ben 13 jaar geleden geopereerd aan mijn linkerheup ivm HD en vorige week maandag ivm botwoekering en slijtage. Een kunstheup zal ik op relatief jonge leeftijd moeten krijgen (twee weken geleden 38 geworden).

Ik oefen automatisch meer kracht uit op rechts dan op links als ik op mijn paard zit, dus ja, daar worden ze wat scheef van. Maar wat een ander hiervoor ook al aangeeft: goed bijhouden met longeren en fysio/osteo helpt echt voor je paard.

Ik weet uiteraard nog niet hoe het na mijn laatste operatie gaat voelen om te rijden, maar voor deze operatie kon ik niet lang rijden en kwam ik er heel kreupel af.
Lopen als een eend is mij ook niet vreemd :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:05

Hier zijn beide heupen toe aan een prothese al een paar jaar inmiddels, maar ook ik stel het uit. :)
Zoals ik het lees heb jij net als ik avasculaire necrose. De "bol" wordt "hol" door te weinig bloedtoevoer en op een gegeven moment is ie zo zwak dat ie in stort (een collaps noemen ze het ook gewoon trouwens.).
In mijn enkels zit hetzelfde probleem helaas. Je artrose is dan secundair. :)

Goede fysioterapeut die de heupen soepel houdt vind ik wel een must eerlijk gezegd. :)
Voor en na het rijden stretchen is een aanrader maar het is wel handig al je fysio je aan leert welke stretches je best doet. :) (de pijn komt veelal nl niet van het bot maar van het feit dat de spieren rondom heel erg gespannen raken omdat het iets minder goed beweegt allemaal.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:45

wij rijden met deze gelpad "Shires Achter Gel Pad Grey" achter onder het zadel, enorme schokdemper
gekocht bij agradi

doet (hier) verder eigenlijk niets meer, wel een fijne steun en/of opvulling om steun te bieden
ligt tussen dekje en zadel


Afbeelding

fjord100
Berichten: 52
Geregistreerd: 04-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:57

Ik heb versleten heupen vanaf mijn 27ste, Jaren pijn en niet geopereerd omdat ik te jong was. Op mijn 54ste nieuwe heupen gekregen en nu geen pijn meer. Spieren protesteren nog wel eens wat, maar dat neem ik op de koop toe. Al die jaren tot mijn heupoperatie dameszadel kunnen rijden en nu na heupoperatie weer "normaal" zadel. Wat heb ik moeten wennen. Ik merk dat mijn hulpen niet altijd gelijk lopen en mijn rechterbeen steekt ook wat af, maar vooruit, ik geniet. Ondertussen zitten mijn heupen er 3 jaar in en gaat het goed. Geen pijn en loop zonder te waggelen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 13:34

Dankjulliewel allemaal voor de reacties. Dit maakt me in ieder geval gerust om het gewoon eens te gaan proberen. Eerst een goede fysio zoeken, dan maar eens gewoon een lesje boeken. Bedankt!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:04

Ik heb op 20 januari 2022 en nieuwe heup gekregen. het valt me toch vies tegen.

Ik dacht vorige week stap ik even op mijn paard alleen om maar te zitten, maar man wat een pijn. ik krijg mij been gewoon niet lang. ook een dressuur zadel werkt misschien niet mee.

deze week kot mijn fysio mee naar stal om te kijken wat er gebeurt en of deze pijn kwaad kan.

Ik had echt verwacht dat ik toch na 3 maanden in ieder geval er weer op kan zitten:(.

hebben jullie nog tips?

lees graag andere ervaringen.

groetjes mariet

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 10:36

Ik weet dat dit al een oud toppic is maar ik was op zoek naar mensen die ook met heup atrose nog paard rijden.
Ik merk dat ik steeds slechter van mijn paard af kom. En mijn wrong in de weg gaat zitten. Deze word er over 2 weken vanaf gehaald.
Hoe gaat het nu met iedereen?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 10:39

Mijn moeder heeft in 2021 een nieuwe heup gekregen, maar paardrijden staat daarmee echt op de zwarte lijst. Mocht je vallen en het gaat mis kun je opnieuw onder het mes. Ze is nu ook een dagje ouder dus nier meer zo snel in haar reflexen als vroeger, waardoor je sneller valt.

Dus wil vooral meegeven: be careful. :(:)

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 11:43

Ik heb jaren met pijn rondgereden. Ook ik kwam bijna niet meer op mijn paard en bij het afstappen moest ik eerst even bijkomen van de pijn. Vorig jaar heb ik twee operaties gehad en nu heb ik nergens meer last van. De eerste keren op mijn te dikke Quarter horse moesten er nog wat spieren opgerekt worden maar na een paar keer rijden was dat over. In de periode van de operaties heb ik meerdere Facebook groepen gevolgd en verhalen gelezen van jonge mensen die ook een nieuwe heup kregen, soms met ingewikkelde constructies. Ook gaan protheses tegenwoordig gerust 20 of 30 jaar mee en kan er een revisie operatie worden uitgevoerd waarbij een onderdeel vervangen wordt. Dus ik zou zeker eens verder onderzoeken of er echt geen operatie gedaan kan worden. Ik begrijp dat dokters wel eens te makkelijk zeggen dat je te jong bent. Maar wil je nog jaren met pijn rondlopen en beperkt worden in je leven. Ook ik heb jaren oefeningen gedaan en dat hielp allemaal niks. Ieder jaar ging het achteruit.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 12:15

Oh wat grappig dat dit topic omhoog is gehaald. TO hier, haha :) Ik heb uiteindelijk besloten (i.c.m. andere redenen) om niet meer te gaan rijden, met pijn in het hartje hoor. Maar ik vind het risico te groot. De artrose gaat wel 'goed', het verval gaat tegen verwachting in langzamer dan gedacht.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 13:54

Wat jammer baileymix?
Wel fijn dat het met de atrose ‘goed ‘ gaat.
Hebben jullie de ene dag ook meer last als de andere?

Christina fijn dat het nu goed gaat na de operaties. Hoe snel zat jij weer in het zadel?

Ik moet begin april onder de ct scan met vloeistof.
Smiddags belt dan de orthopeed weer. Kunnen ze al zo snel de uitslag weten?

Charge3x waarom staat er voor je moeder paardrijden op de zwarte lijst?
Mijn fysio vertelde dat je met een nieuwe heup gewoon weer kon paard rijden.

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 14:05

Change3x schreef:
Mijn moeder heeft in 2021 een nieuwe heup gekregen, maar paardrijden staat daarmee echt op de zwarte lijst. Mocht je vallen en het gaat mis kun je opnieuw onder het mes. Ze is nu ook een dagje ouder dus nier meer zo snel in haar reflexen als vroeger, waardoor je sneller valt.

Dus wil vooral meegeven: be careful. :(:)

Ik heb ook een nieuwe heup, maar mijn arts heeft gezegd dat ik prima kan paardrijden. Hij zegt dat de kans om mijn gewone heup te breken groter is alsdat die nieuwe breekt. Voor de operatie kon ik vanwege de pijn niet meer rijden en nu met de nieuwe gaat het weer prima.