Stamceldonor, ben jij het al?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Stamceldonor, ben jij het al?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 00:10

Toevallig kom ik nu 2x in 1 week iemand tegen die mogelijk stamceldonatie nodig heeft..ik denk dan soms dat het zo moet zijn om je over die streep te helpen..

Ergens vind ik het ook eng om stamceldonor te worden. Je krijgt medicatie.. soms wordt het uit je ruggenmerg genomen (waarbij je flink bloed kan verliezen, ik heb eens flink bloedverlies gehad en voelde me daar toch langere tijd erg slecht door).

Aan de andere kant wil ik dit doen.

Wie is stamceldonor en misschien zelfs al eens opgeroepen?
Graag hoor ik ervaringen!

Moderatoropmerking:
Voor meer informatie kun je kijken op https://www.matchis.nl/

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..


laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Stamceldonor, ben jij het al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:11

Ik heb me direct na mn 18e aangemeld, nav een topic hier op bokt. Zal even kijken of ik die voor je kan terug zoeken

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 00:12

laraxXxemma schreef:
Ik heb me direct na mn 18e aangemeld, nav een topic hier op bokt. Zal even kijken of ik die voor je kan terug zoeken

Ja fijn en wat goed van jou!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:13

[LZP] Ik heb iemands leven gered (donor)
Die was het!

Als je twijfelt, ik zeg doen. De kans is maar 1 op 3 (uit mn hoofd) dat je überhaupt ooit opgeroepen wordt, maar soms kan jij specifiek iemand helpen.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:14

Ik wilde het ook graag worden maar kwam helaas niet in aanmerking... ook bloed doneren mag ik niet ivm mijn medicijnen. Ik vind het wel jammer.

Rex & Jazz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:15

Na een oproep van een half indische jongen over stamceldonoren ben ik me gaan aanmelden. Er schijnen heel weinig halfbloedjes (Nederlands-Indonesisch) aangemeld te zijn. Ik ben ook halfbloed en twijfelde geen moment eigenlijk. Ben nog nooit opgeroepen maar schijnt dat die kans ook behoorlijk klein is?! Lijkt me mooi om te mogen doen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 00:16

Zijn er veel medicijnen waarbij je uitgesloten wordt?

Ik ga het artikel lezen.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:17

Ik heb me al een hele tijd geleden ingeschreven. Ik vind het idee hetzelfde als bij bloed doneren: door een (voor mij) klein ongemak kan je iemands leven redden, dat heb ik er wel voor over. De kans dat er een match is is heel klein, en als er een match is mag je altijd nog weigeren om te doneren, dat heb ik wel in mijn achterhoofd gehouden met het inschrijven. Mocht ik het niet durven of willen dan is er altijd een weg terug, dat vind ik zelf ook wel een “fijne” gedachte. Al denk ik niet dat ik zou kunnen weigeren, tenzij mijn eigen gezondheid in gevaar zou zijn.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:23

IMJ schreef:
Zijn er veel medicijnen waarbij je uitgesloten wordt?

Ik ga het artikel lezen.


Dat weet ik niet precies maar ik kom niet in aanmerking omdat ik bij ‘lijdt u aan hart en vaatziektes of hoge bloeddruk waardoor u medicijnen gebruikt?’ Ja moet antwoorden.

Sinds 1,5 jaar gebruik ik medicijnen voor mijn bloeddruk die tot nu toe op onverklaarbare wijze iedere keer weer hoger wordt. Nu heb ik weer onderzoeken etc.

Rex & Jazz

prugelpiet

Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:24

Ik heb me ook vrij snel na mijn 18e verjaardag aangemeld. Als ik er iemand mee kan helpen, waarom niet?
Ik zal me misschien even een poosje ellendig voelen, maar de mensen die het nodig zijn voelen zich al véél langer véél ellendiger.

Als ik een transplantatie nodig zou zijn, zou ik die ook graag krijgen, dus ik geef het ook graag aan een ander als diegene dit nodig heeft en ik daar geschikt voor ben.

I am because you were

AfricanLady

Berichten: 8002
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Stamceldonor, ben jij het al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:31

Ik ben gelijk op mij 18e ingeschreven ook als orgaandonor. En bloeddonor xD ze kunnen alles van mij krijgen behalve geld xD
Ben nu 26 en nog niet opgeroepen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 00:33

Jeetje goldenhero.. sterkte! Ellendig!
Geen verder familiaire hart en vaatziekten?

Nou ja.. daarom prugel..

Bloed doneren mag ik niet. Orgaan donor ben ik.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:35

Mijn vriend is stamceldonor en heeft al 1 x gedoneerd. Vrij snel nadat hij zich had aangemeld, was er een match.
Hij heeft twee keer per dag een week lang injecties gehad (van mij :') ) om extra stamcellen aan te maken. Het enige was dat hij een beetje last had van zijn onderrug de eerste dagen. Stelde niet veel voor.
Het doneren zelf ging via het bloed en dat ging ook prima. Na een paar uurtjes was het al klaar. Sneller dan verwacht.
Er werd goed voor hem (en mij als supporter :D) gezorgd.
Hij is erg blij dat hij dit heeft gedaan en raadt het zeker aan. :)

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Stamceldonor, ben jij het al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:42

Ik wil het wel, heb er laatst een mail over gehad. Omdat ik al bloeddonor ben. Maar heb me nog niet opgegeven. Voel me de laatste tijd niet echt lekker in me vel zitten. Best laf eigenlijk, want mensen die het nodig hebben voelen zich waarschijnlijk heel wat slechter dan ik...
Ik ga me wel aanmelden hoor, zeker. Ik ga meerdere dingen in januari oppakken en me dan een schop onder me kont geven.

Insta: @Orrie_the_belgiandraft

Melisjeee
Berichten: 1329
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:43

Ik ben ook alweer een aantal jaar aangemeld als stamcel donor. Helaas in hele nabije kring meegemaakt hoe levensreddend het kan zijn, gelukkig!

zonnebloem18

Berichten: 24830
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Stamceldonor, ben jij het al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:47

Ik heb me een paar jaar geleden aangemeld, dit naar aanleiding van een gesprek over bloed doneren wat ik niet mag omdat mijn HB meestal net iets te laag is. Stamcellen mag je dan wel gewoon doneren, dus meteen aangemeld.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Jorinda

Berichten: 13458
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Stamceldonor, ben jij het al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:49

Ik zou graag willen, maar ik ben te zwaar helaas :(

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 00:59

Jorinda schreef:
Ik zou graag willen, maar ik ben te zwaar helaas :(

Dat zou kunnen veranderen toch?
Vraag me wel af waarom het dan niet zou kunnen btw..

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 01:13

Is ivm de veiligheid van de donor. Soms moet de donatie met een operatie en onder narcose, een te hoog BMI is dan een hoger risico op complicaties bij de donor dat willen ze niet hebben.
Ik weet niet precies hoe het zit bij via bloed doneren eigenlijk.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Stamceldonor, ben jij het al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 01:39

Ik zou het enorm graag willen maar door mijn auto imuunziekte ben ik uitgesloten net als voor het doneren van bloed :(

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 01:58

Bij een hoger BMI heb je meer groeifactoren nodig voorafgaand aan het oogsten van stamcellen uit bloed. Dit geeft meer risico's voor de donor, dus daarom zijn mensen met een hoog BMI uitgesloten.

Ik zou wel willen, maar mag niet vanwege ziekte. Wie weet meld ik me nog wel aan, mocht ik voor mijn 50e medicatievrij zijn.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 02:43

Hier ook alweer een tijdje aangemeld maar nog niet opgeroepen.

Was ook bloeddonor maar dat is een keer mis gegaan dus durf nu niet meer :7
Vanwege laag HB en lage bloeddruk wordt het ook afgeraden inmiddels.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA! http://www.dawra.nl

Zoek je een showhalster, verzorgingsproducten of wil je iets speciaals op maat laten maken voor uw paard, schroom dan niet om contact op te nemen! https://www.facebook.com/ArabianHorseStore/

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 04:31

Heb mij een tijdje terug opnieuw proberen aan te melden als zijnde donor.
Maar helaas. Netelroos is de pret bederver!
Mocht ik in de toekomst geen medicijnen meer nodig hebben hiervoor, meld ik mij gelijk weer aan.
Ik ben al bloed(plasma) donor. En geregistreerd orgaandonor.

capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 05:42

Een tijd terug was stamceldonor worden groot in het nieuws omdat de spits van VVV een wedstrijd skipte om iemand zijn leven te redden door te doneren. Er hebben toen veel mensen zich aangemeld. Toen heb ik gekeken of ik in aanmerking kwam maar ik heb in het verleden een longembolie gehad en kom dus niet in aanmerking.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Stamceldonor, ben jij het al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 07:25

Ben nu iets van 2 a 3 jaar lid en sinds dit jaar ook bloeddonor :j nog niet opgeroepen voor stamcellen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eshz, Lagonda, leonie87, Samantha89, Sky_As, Suliko en 122 bezoekers