Giftige vrucht en borstvoeding??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Giftige vrucht en borstvoeding??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-20 19:28

Ik heb net een salade gehad met meloen, seranoham etc. Na een tijdje kwamen we erachter dat het toch wel erg bitter smaakte en dat het de meloen was..

Ik heb nu buik- en darm klachten. Of het daarvan komt weet ik niet zeker. Ik dacht dat meloen net als bittere courgette giftig is.

Ik heb een zoontje van 2 weken, die krijgt volledig borstvoeding. Stel dat dit echt van de giftige meloen komt, kan ik hem dan wel gewoon voeden of loopt hij risico dan?

Wie kan ik hiervoor bellen? Iemand een idee? Ik durf hem zo niet te voeden.. ;(


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Giftige vrucht en borstvoeding??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:29

Huisartsenpost?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Anoniem

Re: Giftige vrucht en borstvoeding??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:31

Hebben jullie geen anti gif centrum zoals in België dat altijd bereikbaar is?

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Giftige vrucht en borstvoeding??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:36

Giftige meloen?? Meloen kan toch hooguit gaan fermenteren? Daar gaat jouw spijsvertering niet lekker op maar heeft toch niet veel met borstvoeding te maken?

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:36

Ik heb nog nooit gehoord dat Meloen giftig was?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:37

Niks gekolfd staan in de koelkast of vriezer? Anders even de verloskundige praktijk bellen of idd de huisartsenpost.

Heb overigens nog nooit gehoord van giftige meloen.

moralian

Berichten: 371
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Assen

Re: Giftige vrucht en borstvoeding??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:40

Bij een cucurbitacine vergiftiging met symptomen altijd een arts raad plegen :)

You do not have to be alone. The world never inflicts loneliness upon us. That is something we choose or reject by ourselves.”

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:41

Nog nooit gehoord van giftige meloen. Maar ik zou de huisartsen post of de verloskundige bellen. In ons team van verloskundigen zaten ook meerdere lactatie kundigen. Misschien dat zo iemand ook nog wat kan betekenen? In ieder geval zouden die vervangende voeding voor de baby kunnen regelen tot jou voeding weer " veilig" is.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:43

Cantaloupe??
Want daar wil wel eens listeria in zitten.
Dus inderdaad de HAP

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Giftige vrucht en borstvoeding??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:53

Arts raadplegen idd. Was het een meloen uit de supermarkt oid of was het eigen kweek?

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Giftige vrucht en borstvoeding??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-20 19:55

Een Galiameloen uit de supermarkt..


Belle Fae - Honden, lifestyle & moederschap
BLOGINSTAYOUTUBE
PetStudio.nlFurrPosters.nl

Anoniem

Re: Giftige vrucht en borstvoeding??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:06


Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:06

In de supermarkt is de kans op vergiftiging extreem laag. Maar ik zou toch voor de zekerheid de hap bellen. Je weet nooit.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:28

Giftige meloen :')
Van een beetje buikloop gaat je borstvoeding niet drastisch achteruit. Daar zit een hele lever en bloedsomloop tussen.

09/10/2023 <3

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Giftige vrucht en borstvoeding??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:31

Giftige meloen??

Niet banketstaaf maar poetsen.

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:33


Niet banketstaaf maar poetsen.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:36

Heb je al voeding op voorraad? Dan dat even geven en nu afkolven.
Anders HAP bellen voor overleg. Over het algemeen werken dit soort dingen niet zo snel door in de borstvoeding, en filtert jouw lichaam schadelijke stoffen er (groten)deels uit.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Giftige vrucht en borstvoeding??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:39

De HAP belt naar de toxicoloog van dienst en die heeft een verhaal met kop en staart.

Gewoon bellen dus!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-20 21:48

Dankjewel voor alle reacties!

Ik heb de HAP gebeld. Die verklaarde me eigelijk een beetje voor gek en zei dat een giftige meloen niet in de winkel ligt. Dat giftige courgettes ook niet in de winkel liggen. Dat vond ik wat te kortzichtig. Maar goed.
Ze heeft nog overlegd met de arts en die zeiden beide dat het geen kwaad zou kunnen.

Als je zoekt op 'bittere courgette' vind je dat meloen en komkommer familie zijn van de courgette en dus ook de giftige stoffen van cucurbitacine kunnen hebben. Maar als je zoekt op bittere meloen of giftige meloen vind je niks..

Helemaal gerust op het antwoord van de HAP was ik niet. Vooral omdat ze het zo afschoof. Maar mijn buikklachten waren gelukkig alweer een stuk minder tegen de tijd dat hij voeding moest hebben.. Misschien was het toch eerder een reactie op de serranoham dan op de meloen. Ik weet het niet.
Maar als ik me daar dan eenmaal druk om maak kan ik hem niet met een gerust hart voeden zonder het uitgezocht te hebben.. Ik maak me dan eerst heel veel zorgen :')

Ik heb nog geen voeding echt op voorraad en omdat hij nog maar 2 weken is zijn we nog niet bezig met kolven en flesjes enz.. Dus dat was dan wel ff lastig geweest.


Belle Fae - Honden, lifestyle & moederschap
BLOGINSTAYOUTUBE
PetStudio.nlFurrPosters.nl

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 22:58

Giftige courgette vind je inderdaad in principe niet in de winkel. Die giftige courgettes kunnen alleen ontstaan wanneer je courgette zaait met zaad uit een kruisbestuiving. Dus dat gevaar is er vooral wanneer je zelf zaden uit een courgette haalt, die zaden zaait en de oogst daarvan op eet. Ik denk dat je je daarom inderdaad geen zorgen hierom hoeft te maken.

Maar een belletje is altijd slim, verstandig dat je de HAP belde +:)+ Gelukkig lijkt er niks aan de hand.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 22:59

Van courgette, komkommer en pompoen uit eigen kweek weet ik het (ik heb die ook al een paar keer gehad), maar meloen had ik nog nooit gehoord.
Normaal is bij commerciele productie dat gif-stofje wegveredeld en zou dus inderdaad niet voor mogen komen in supermarkt groente.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Giftige vrucht en borstvoeding??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 00:16

Wat fijn om te horen dat het beter gaat TS! Als je over een paar maanden wilt gaan kolven (ivm werk) Dan even een tip, ik zou niet te laat beginnen met 1 a 2x in de week een flesje afgekolfde melk aan te bieden (liefst door iemand anders dan jij). Zo kan je kleintje daar alvast aan wennen en voorkom je dat hij/zij straks de fles niet wil nemen. ( Kan best een drama zijn). Misschien weet je dit allang maar wilde het toch even zeggen.

chanicha

Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 06:29

Fijn te horen TS!
Inderdaad wat Rosebud zegt, ook bij mijn kleinkinderen meegemaakt.
Niet zes weken wachten met een flesje want die van mij namen hem echt niet meer.
De volgende hebben ze binnen twee weken al een flesje tussendoor aangeboden en nooit last gehad.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Giftige vrucht en borstvoeding??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 08:55

TS ben je niet in de war met bittermeloen? Ondanks wat de naam doet vermoeden, is dat geen meloen maar een komkommer achtige en het kan (in de verte) misschien wat op courgette lijken. Deze kunnen, als je ze onrijp eet, giftig zijn.

Van giftige meloen heb ik ook nog nooit gehoord inderdaad. Ze kunnen fermenteren maar dan heb je hoogstens wat alcohol in je bloed.

Onthoud dat alleen dingen die in je bloed komen, via BV aan je kind kunnen worden doorgegeven. Dingen die je eet, komen doorgaans niet in je bloed terecht (alcohol, medicatie, nicotine, drugs etc wel) Fijn dat je je wat beter voelt

Nog een tip: de reguliere zorg weet vaak niet veel van borstvoeding. Als je borstvoedingsspecifieke vragen hebt, kun je het best contact zoeken met de borstvoedingslijn of een organisatie als la leche league
Er zijn ook fijne FB groepen van

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:09

Limoen schreef:
Dankjewel voor alle reacties!

Graag gedaan!

Fijn dat de buikklachten al weer minderen.

Citaat:
Ik heb de HAP gebeld. Die verklaarde me eigelijk een beetje voor gek en zei dat een giftige meloen niet in de winkel ligt. Dat giftige courgettes ook niet in de winkel liggen. Dat vond ik wat te kortzichtig. Maar goed.
Ze heeft nog overlegd met de arts en die zeiden beide dat het geen kwaad zou kunnen.

Reuze stom!
Je maakte je zorgen om je kindje en jezelf en dan hoor je niet 'een beetje voor gek' te worden versleten.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, marit34, Patriesje, Tigerboy en 111 bezoekers