Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:49

superpony schreef:
F_Orumster schreef:
Nu gaat het wel goed, bestelling is onderweg. Ik word vandaag helemaal flauw van de draaiduizeligheid en daarbij komende misselijkheid en hoop dat dat een eind vanuit vitD tekort komt.


Is dat een symptoom?

Ik ben nu al weken niet lekker en werd afgeschoven op medicatie en ontstekingen.

Ben nu bij huisarts geweest en krijg uitgebreid bloedonderzoek. Zij denkt dat ik weer ernstig bloedarmoede heb en dan aan infuus ga weer. Maar kon dinsdag pas prikken hier, dus even afwachten nog.

Het is ook wel erg wisselend. Ene dag red ik me wel, andere dag stort ik in, misselijk en val in slaap. Ook geen trek in eten, maar wel honger.

Vit D wordt meegenomen, maar ben erg benieuwd. Slik nu elke dag al ijzer en vit D 1000ie.

Het wordt wel genoemd wanneer ik Google. Heb het nog niet door de wetenschappelijke zoekmachine gegooid. Ik heb veel last van (draai)duizeligheid maar dat past ook bij migraine en mijn vaak lage bloeddruk. Dus zeg het maar. Maar ik hoop het wel. Ook migraine zie ik veel geassocieerd worden met vit D (op de wetenschappelijke zoekmachine). Dus ik ben onwijs benieuwd wat het mij gaat brengen.

Ik kan me voorstellen dat het ook goed past bij bloedarmoede. Lastige van stofwisseling gerelateerde zaken is dat ze erg gemengde en onduidelijke klinische beelden hebben.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:26

Ik heb mijn ijzer goed gekregen met ferrum phos. Celzout 3. Opeens veel beter ferritine. Ijzer tabletten en injecties hielpen altijd maar heel kort.

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:40

Maris schreef:
Ik heb mijn ijzer goed gekregen met ferrum phos. Celzout 3. Opeens veel beter ferritine. Ijzer tabletten en injecties hielpen altijd maar heel kort.


Hoe gebruik je dat? Ipv ijzer tabletten of icm?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:56

Zonder andere tabletten. Ik kreeg iedere keer weer ijzertabletten ( En dan dus buikklachten ) of injecties met heel kort resultaat. Totdat ik dus de nr 3 celzouten ontdekte. Ik weet alleen niet meer hoeveel ik er toen van heb ingenomen en hoe lang. Misschien kan ik dat nog ergens vinden als je dat wilt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:59

Maris schreef:
Ik heb mijn ijzer goed gekregen met ferrum phos. Celzout 3. Opeens veel beter ferritine. Ijzer tabletten en injecties hielpen altijd maar heel kort.


Oraal gaat bij mij geen verschil maken wat of hoe ik het neem.

Per infuus werkt best wel lang door ook. Het duurt alleen ook even voor je waardes omhoog gaan.

Kimberley_

Berichten: 4883
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:43

Het is alweer een poosje stil hier.. hoe gaat het bij jullie? Ik heb mij vitamine d weer laten prikken en zit op 38 terwijl ik ben blijven slakken na de laatste stootkuur. Krijg vanaf maandag 7000ie per week en net zelf maar de 5000ie plus k2 besteld in Duitsland.

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 21:43

Ik voel me goed. Net een stootkuur achter de rug. Ik slik nu 1000 ie vit D en 75 mcg K2 in olie per dag. Ik ben bang dat het voor de winter niet genoeg is. 5000 ie vind ik wel erg hoog.

Kimberley_

Berichten: 4883
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 22:11

onpaard schreef:
Ik voel me goed. Net een stootkuur achter de rug. Ik slik nu 1000 ie vit D en 75 mcg K2 in olie per dag. Ik ben bang dat het voor de winter niet genoeg is. 5000 ie vind ik wel erg hoog.

Wat fijn dat het bij jou nu goed gaat!
Ik wil eerst op een punt komen waarbij ik me goed voel. De vorige keer zat ik na een stootkuur net op 52 en moest toen maar bij gaan slikken om het bij te houden dit heeft dus helemaal niets geholpen. Dus nu eerst de 7000ie per week proberen via de internist en dan daarna kijken hoe ik me voel en van daaruit kijken hoevaak ik de 5000ie ga gebruiken om me goed te blijven voelen. Zit inmiddels al 2 weken thuis (oa luchtweginfectie) maar ben zo ontzettend moe en heel mijn lichaam doet weer pijn dus ik moet iets.

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 00:05

Balen zeg. De vitamine D die jij krijgt is dat poeder? Dat werkte bij mij niet. Vandaar dat ik capcules met olie heb.

Bij mij is ook mn ijzer laag. Als mn ferritine <10 is ben ik ook zo moe. Boven de 20 voel ik me goed. Nu zit ik ergens tussen de 10 en 20.

Heb jij alles laten controleren?

Kimberley_

Berichten: 4883
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 07:32

onpaard schreef:
Balen zeg. De vitamine D die jij krijgt is dat poeder? Dat werkte bij mij niet. Vandaar dat ik capcules met olie heb.

Bij mij is ook mn ijzer laag. Als mn ferritine <10 is ben ik ook zo moe. Boven de 20 voel ik me goed. Nu zit ik ergens tussen de 10 en 20.

Heb jij alles laten controleren?

Heb nu kleine capsules en weet niet wat ik maandag krijg. De vit d en k2 die ik nu besteld heb in Duitsland is volgens mij een gewone pil maar las dat veel mensen hier er baat bij hebben dusja. Mijn ferritine was de laatste keer 57.0 µg/L

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:21

Wil je mij zeggen waar je die besteld Kimberley?

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:24

Daar ben ik ook benieuwd naar Kimberly.

Kimberley_

Berichten: 4883
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:25


BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:30

Dat zijn dus tabletten en geen capsules met olie? Dan ben ik bang dat ze mij niet helpen. Maar bedankt voor de link.

Kruidenpotje
Berichten: 360
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Belgique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:33

bigone schreef:
Dat zijn dus tabletten en geen capsules met olie? Dan ben ik bang dat ze mij niet helpen. Maar bedankt voor de link.

Waarom zouden die jou niet helpen als je ze bv tegelijk inneemt met visolie, dat is wat ik ook doe.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:55


onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:09

Pandora2 schreef:
Ik had deze laatst nog gevonden. Dit zijn capsules in olie en ook niet zo heel duur :P
Wel lager gedoseerd als die van de duitse site.
https://www.glucosamine.com/nl/vitamine ... ecQAvD_BwE


Die slik ik ook, maar dit is niet genoeg voor mij in de winter. Ik zou graag 2000ie vit D + K2 in olie willen. Als iemand die kan vinden dan hoor ik t graag.

Kruidenpotje
Berichten: 360
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Belgique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:12

onpaard schreef:
Pandora2 schreef:
Ik had deze laatst nog gevonden. Dit zijn capsules in olie en ook niet zo heel duur :P
Wel lager gedoseerd als die van de duitse site.
https://www.glucosamine.com/nl/vitamine ... ecQAvD_BwE


Die slik ik ook, maar dit is niet genoeg voor mij in de winter. Ik zou graag 2000ie vit D + K2 in olie willen. Als iemand die kan vinden dan hoor ik t graag.

Waarom persé in olie?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:13

Kruidenpotje schreef:
bigone schreef:
Dat zijn dus tabletten en geen capsules met olie? Dan ben ik bang dat ze mij niet helpen. Maar bedankt voor de link.

Waarom zouden die jou niet helpen als je ze bv tegelijk inneemt met visolie, dat is wat ik ook doe.


Inderdaad, tabletten vit D3 kan je ook gewoon innemen, maar dan altijd met wat vet erbij. Dan werkt het hetzelfde als een capsule met olie erin.

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:14

Omdat vit D in vet oplosbaar is en zo beter wordt opgenomen.

Weet iemand hoeveel vit K2 je mag per dag?

Kruidenpotje
Berichten: 360
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Belgique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:15

onpaard schreef:
Pandora2 schreef:
Ik had deze laatst nog gevonden. Dit zijn capsules in olie en ook niet zo heel duur :P
Wel lager gedoseerd als die van de duitse site.
https://www.glucosamine.com/nl/vitamine ... ecQAvD_BwE


Die slik ik ook, maar dit is niet genoeg voor mij in de winter. Ik zou graag 2000ie vit D + K2 in olie willen. Als iemand die kan vinden dan hoor ik t graag.

"Verrassende uitspraak van Prof.Holick, vitamine d deskundige tijdens een congres van Akademie fur menschliche Medizin: er is geen verschil in opname van vitamine d tussen softgels of tabletten. Ook maakt het niet uit wanneer je vitamine d neemt, tijdens een maaltijd, op een lege maag of wanneer.
Uit zijn onderzoek werd geen verschil geconstateerd wat betreft opname."

https://www.facebook.com/groups/1066490 ... 3857030796

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:15

onpaard schreef:
Pandora2 schreef:
Ik had deze laatst nog gevonden. Dit zijn capsules in olie en ook niet zo heel duur :P
Wel lager gedoseerd als die van de duitse site.
https://www.glucosamine.com/nl/vitamine ... ecQAvD_BwE


Die slik ik ook, maar dit is niet genoeg voor mij in de winter. Ik zou graag 2000ie vit D + K2 in olie willen. Als iemand die kan vinden dan hoor ik t graag.


Zijn die er niet dan ?
Ik neem druppels in ( op oliebasis ) . Per druppel 1000 mcg D3 en 12 mcg K2. Dan kan je zelf doseren. Die zijn van epigenar.

Onpaard : Topic op facebook adviseert 200 mcg K2. Behalve bij mensen die bij de trombose dienst lopen, dan max 45 mcg.
Maar b.v. Richard de Leth ( arts ) van oersterk adviseert 45 mcg K2 ( en 3000 ie D3)

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:18

Mij is aangeraden om k2 te nemen als d3 per inname meer is dan 4000 geloof ik
Vit d3 - vit k2
2500 - niet nodig
5000 - 200
7500 - 300
10000 - 400

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:41

Kruidenpotje, iedereen moet toch weten hoe hij supplementen wil nemen? Ik kom van een D waarde van 16 dus echt wel even er mee bezig de laatste twee jaar.
En dat onderzoek , leuk maar gaat in mijn geval niet op. Met tabletten weer heel snel terug bij af ondanks inname met wat vet. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:19

onpaard schreef:
Pandora2 schreef:
Ik had deze laatst nog gevonden. Dit zijn capsules in olie en ook niet zo heel duur :P
Wel lager gedoseerd als die van de duitse site.
https://www.glucosamine.com/nl/vitamine ... ecQAvD_BwE


Die slik ik ook, maar dit is niet genoeg voor mij in de winter. Ik zou graag 2000ie vit D + K2 in olie willen. Als iemand die kan vinden dan hoor ik t graag.


Je kan er toch 2 nemen ? :P