Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:08

Hier had ik een paar jaar geleden een waarde van 17. toen heb ik een stootkuur gehad van 2x 25.000 per week, maar daar voelde ik me niet beter van, eerder juist slechter. Toen ben ik gewoon die van de Kruidvat gaan pakken, 2000ie per tabletje. Deze pakte ik een beetje afwisselend 2 tot 4 per dag (met vitamine k), soms sloeg een paar dagen over. Vorige week weer laten prikken en toen was mijn waarde 93. Dus aan een stootkuur had ik echt lang niet genoeg. Hier is ergens een keer een formule genoemd over hoeveel je per dag moet pakken en die kwam bij mij uit op 5500ie per dag en het lijkt te werken

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:30

Deze formule is dat denk ik. Dan kom ik op 3300ie per dag.
Afbeelding

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:33

Wordt lid van de facebook groep over vitamine D3. Daar leggen ze ook uit dat 1 maal per week een hoge dosis veel minder goed werkt dan elke dag vitamine D3 slikken. Heeft iets te maken met halfwaarde tijd ofzo, maar ik kan dat niet goed uitleggen.
Daar wordt geadviseerd om iedere dag 5000 ie vitamine D3 in te nemen en vitamine K2 en magnesium.

3 Weken is wel heel snel om al verschil te voelen. Ik denk dat je meer geduld nodig hebt. En dus niet alleen D3 innemen maar ook K2 en magnesium ( voor betere opname oa ).
Laatst bijgewerkt door Maris op 18-11-21 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:38

K2 slik ik er (dankzij jouw advies volgens mij :D ) nu ook bij. Magnesium slikte ik sowieso al.
Maar meer geduld dus. Daarom ook mijn vraag hoor. Ik weet het oprecht niet en informatie van de huisarts is maar moeilijk te krijgen :x

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:45

Ze adviseren er trouwens ook om de magnesium over de dag te verdelen. Omdat je maar iets van max 150 mg per keer kan opnemen.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 12:15

Maris schreef:
Ze adviseren er trouwens ook om de magnesium over de dag te verdelen. Omdat je maar iets van max 150 mg per keer kan opnemen.


Oh dat is wel een interessante!

Ik heb dinsdagavond super fanatiek gereden, en ik ben er nu nog een soort van vermoeid van. Kan niet zeggen dat ik enorm stijve spieren heb, maar wel sneller buiten adem etc. Dat heb ik niet als ik gewoon een uurtje aan het hobbelen ben.

(Paard is revaliderende, lichamelijk oke dus ik pak wat hij aanbiedt en waar hij plezier in heeft)

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:53

Welke magnesium slikken jullie?
Welk merk en welke dosering?

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:59

Daihyo schreef:
onpaard schreef:
Ik kreeg 1x per week 25.000 ie en dat 6 of 8 weken lang. Mijn huisarts berekend dit op de waarde van de vit D gevonden in mijn bloed en mijn lichaamsgewicht.

En wat was jouw waarde vit D toen je daarmee moest starten?
De mijne is 38 en ik werd naar de drogist gestuurd :+
Ik slik nu 3 weken 3000IE via de drogist, maar merk echt geen verschil. Sterker nog, de klachten (gewrichtspijn en -stijfheid) lijken erger te worden.


Ik heb het even nagezocht:

Mijn beginwaarde vit D was 24. Ik kreeg toen 3 maanden een stootkuur van 25.000 ie. 1 keer per week een capsule 25.000ie en dat 12 weken. Ik weeg rond de 75kg.

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 19:45

Morgen ga ik de huisarts bellen om weer eens bloed te prikken. Ik denk dat mn D toch te laag is. Mijn gewrichten beginnen weer pijn te doen en ik ben moe.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:07

Ben je na die 3 maanden met de stootkuur wel doorgegaan met vitamine D3 innemen ? Want anders zal idd je D3 waarde weer gezakt zijn. Je moet het gewoon iedere dag innemen, ook na de stootkuur.

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:22

In de zomer heb ik 1000 ie per dag ingenomen. In de herfst ben ik naar 2000 ie gegaan en de laatste 2 weken 3000ie. Ik slik ook ijzer, ik denk dat daardoor mijn vitamine D laag wordt.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:28

Neem je er ook magnesium bij in ? Dat zorgt ervoor dat vitamine D beter wordt opgenomen.
De relatie met ijzer weet ik niet helemaal. Wel dat mensen met d tekort vaak ook moeten letten op hun b12 ( en dat heeft wel een relatie met ijzer dacht ik ).

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:32

Ik slik geen magnesium, wel K2. Magnesium waarde zal ik ook laten prikken.

B12 en Magnesium zijn altijd goed eigenlijk.

Welke magnesium slikken jullie dan?

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:25

Magnesium laten prikken heeft waarschijnlijk geen zin. Een tekort aan magnesium is vaak niet te zien in je bloed.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:10

Ik slik vitamine d3 en magnesium bisglycinaat

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 08:05

Kan ik hier een vraagje stellen?

Ik heb een vitamine D tekort, niet extreem. Waarde was rond de 30 maar niet onder de ondergrens zei de HA. Nu zei ze dat er verder niks nodig was behalve dat ik gewoon zelf vanuit de drogist vitamine D kon bijslikken. Nu heb je heel veel verschillende dosis. Overal lees ik op internet voor mijn leeftijd en jong zonder aandoeningen een dosis van 10. Echter, vul je daarmee een tekort aan? Of zal ik er wel 2 nemen of een potje van 20? Je hebt ook nog 75, is dat weer extreem? Heb er weinig verstand van dus dacht mensen die hier in het topic zitten weten het vast wat beter :)

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 08:35

Ik zou zeggen lees het topic en je wordt heel wat wijzer, ook zeker mbt je waarde... 30 is echt laag...

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 08:43

Janine1990 schreef:
Ik zou zeggen lees het topic en je wordt heel wat wijzer, ook zeker mbt je waarde... 30 is echt laag...

Heb al veel gelezen :) HA houdt alleen de ondergrens aan. En lees hier veel over een boost, die is bij mij dus niet van toepassing. Kon tot nu toe niet veel vinden over dosis die iemand neemt als je verder gewoon super gezond ben alleen je D laag is.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 09:07

Dan weet je ook dat je met 75uhg niet geholpen bent denk ik...

Dat neem ik al per dag...

En met 6 weken het dubbele per dag heb ik mijn waarde amper weten op te krikken met 25 puntjes... En zat ik nog niet op een gewenste waarde...

Persoonlijk zou ik terug gaan naar de huisarts en met de vuist op tafel slaan. Vragen waarom het UMCG (dacht ik) een ondergrens van 80 aanhoudt en wanneer ze je gaan helpen en een controle na 6 weken afdwingen.

Met zo'n waarde zou ik zwaar depressief op de bank liggen.

Ik zou het topic nog eens van voren af aan lezen en dan zonder de woorden van je huisarts in het achterhoofd... Als jij je waarde weet op te krikken voel je je misschien wel een ander mens!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:25

Amado7, 30 nmol ( of kom je uit Belgie ? daar meten ze in ng ) is de ondergrens. Voor sommige artsen. Anderen houden 50 nmol of 80 nmol aan. Maar b.v. orthomoleculaire artsen houden minimaal 100 nmol aan.
Dus ja dan is 30 nmol laag. En ja dan is ophogen een heel goed idee. Je verbruikt tussen de 1000 ie en 3000 ie per dag. Dus om op te hogen schiet je niet veel op met zomaar 1000 ie ( 25 mcg). In de facebook groep over d3 adviseren ze 5000 ie per dag ( plus vitamine K2 en magnesium ) om je een idee te geven. Ze gaan daar uit van een ideale waarde tussen de 100 en 200 nmol.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 09:56

Janine, ik heb het ook nog nagevraagd waarom er dan een andere ondergrens wordt gehanteerd door anderen, toen zei ze: iedere HA heeft een andere ondergrens en wij hanteren deze.

Verder overigens een hele fijne HA hoor, ben al blij dat ik uberhaupt al bloed mocht prikken want ze zei: Ja als je verder gezond bent dan kan je er ook niet heel veel mee want bijna iedere NL heeft D tekort in de winter.

Dank Maris. Ik slik nu 3000 IE per dag. Twijfel of ik 4000/5000 IE ga slikken maar vind het dan ook lastig tot hoeverre ga je dit slikken. Want weet niet of ik zomaar weer mag bloedprikken. Dus hoe lang ga je er in door? Klachten komen grotendeels door stress dus denk ook niet dat alle klachten helemaal weg zullen gaan na een poos. En omdat je ook wel leest over een teveel kan nierschade veroorzaken, mijn nieren staan al overbelast geloof ik door cortisol :') Nee, even zonder gekheid, als je een tekort hebt dan heb je niet zomaar een overschot meen ik :') Maar hoe lang zouden jullie dat slikken? Ik slik overigens ook magnesium bij.

Als ik de formule in dit topic uitreken kom ik op 2900 IE per dag ong.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 11:44

Die formule gaat, geloof ik , uit van een goede waarde van 90 nmol. In de facebookgroep hanteren ze goed van 100- 200 nmol. Daar adviseren ze dus 5000 ie per dag, en dan nog K2 en magnesium erbij.
En dan voor altijd. Want als je stopt gaat je vitamine D waarde weer omlaag. Wellicht kom je er dan wel achter dat je b.v. in de zomer minder D3 kan innemen, maar dat is voor iedereen anders.
Werken je nieren niet goed of denk je dat alleen door de stress ? Want voor magnesium inname is de werking van je nieren wel belangrijk, dus bij nieren die niet goed functioneren overleggen met een arts mbt magnesium.

Als je het bloedprikken niet wil vragen bij de huisarts, via internet kan je ook D3 laten testen. Ofwel met een druppel bloed ( b.v. cerascreen ) of via bloedonderzoek ( bloedwaardentest.nl ).

_Karlijn
Berichten: 6453
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 12:02

Ik weet niet of het klopt wat ik zeg hoor, maar was het niet zo dat het tíjdens suppletie weinig zinvol om je waarde te laten bepalen? Of ben ik nu in de war met vitamine B12? :o?

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 12:15

_Karlijn schreef:
Ik weet niet of het klopt wat ik zeg hoor, maar was het niet zo dat het tíjdens suppletie weinig zinvol om je waarde te laten bepalen? Of ben ik nu in de war met vitamine B12? :o?


Ja, je bent in de war met B12 idd.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 12:32

Maris schreef:
Die formule gaat, geloof ik , uit van een goede waarde van 90 nmol. In de facebookgroep hanteren ze goed van 100- 200 nmol. Daar adviseren ze dus 5000 ie per dag, en dan nog K2 en magnesium erbij.
En dan voor altijd. Want als je stopt gaat je vitamine D waarde weer omlaag. Wellicht kom je er dan wel achter dat je b.v. in de zomer minder D3 kan innemen, maar dat is voor iedereen anders.
Werken je nieren niet goed of denk je dat alleen door de stress ? Want voor magnesium inname is de werking van je nieren wel belangrijk, dus bij nieren die niet goed functioneren overleggen met een arts mbt magnesium.

Als je het bloedprikken niet wil vragen bij de huisarts, via internet kan je ook D3 laten testen. Ofwel met een druppel bloed ( b.v. cerascreen ) of via bloedonderzoek ( bloedwaardentest.nl ).

Ahaa. Ik snap hem. Nieren functioneren verder goed hoor. Heb teveel stress in mijn lijf waardoor mijn lichaam nu wat op z'n kop staat. Maar voor de rest lijkt alles goed te functioneren.