(Ex)- burnout lotgenoten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:08

@goldie idd dat heb ik ook wel, maar ik vind het eng omdat ik alleen thuis ben en wat als er iets gebeurt zegmaar..

@moirin ik vind dat zo lastig.. ik zit aan het einde van mijn afstuderen en ik moet nu júist gas erachter zetten.. moet juist laten zien dat ik klaar ben om af te ronden etc.
Maar ik voel mij het tegenovergestelde :( en ik woon dus alleen, dus ik moet ook zelf boodschappen doen, koken/het huishouden.. maar ik ben uitgeput..

Ik ga kijken of praten/douchen of slapen helpt.. bedankt :knuffel:


Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:11

Herkenbaar hoor Fearn... Ik woon ook alleen en het was (en is soms nog steeds) hier soms een zwijnenstal omdat ik geen energie over had. Ik heb nu een vaatwasser en ik laat mijn boodschappen thuisbezorgen, dat helpt!

Ik heb ook een jaar langer over mijn studie gedaan omdat de bachelor scriptie maar niet opschoot... Het meeste werk deed ik in de trein (2,5 uur) naar mijn begeleider toe :=
Heb daarna geen master meer gedaan, dat zag ik toen niet zitten.
Afstuderen is ook gewoon mega stressvol! Je doet het hartstikke goed, dat je überhaupt al met afstuderen bezig bent mag je super trots op zijn!

We speak of stories ending, when in truth it is we who end.
The stories go on and on.

Celebi
Berichten: 3625
Geregistreerd: 04-11-20

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 03:42

@Fearn jeetje wat dapper om door te gaan met afstuderen! Hoe lang moet je nog? En is het een idee/mogelijkheid om dit nog uit te stellen naar volgend jaar? Zijn wel heftige klachten en je lichaam smeekt hiermee om rust. Mocht je dat nu niet bij je studie vinden, probeer dan inderdaad ergens anders de rust in te bouwen. Boodschappen laten bezorgen, hulp in de huishouding inschakelen of misschien een andere hobby tijdelijk even op een laag pitje zetten zodat je in die tijd echt even niks hoeft en desnoods lekker kan slapen. Dat hielp voor mij goed. Ook 's middags even een uurtje slapen hielp mij goed, maar dat moet dan maar net gaan met je studie. Wellicht iets voor de dagen dat je daar wel de mogelijkheden voor hebt. Enorm veel sterkte in ieder geval en succes met afstuderen. :(:)

@jes bedankt voor de tip. Heb er nog eens heel diep over na gedacht en zou die carrière switch wel durven doen, mits ik dan 3 dagen mag werken. Maar dan moet het wel een financieel aantrekkelijk aanbod zijn ook om dat te kunnen doen. Anyhow, ik kwam er dus achter dat ik helemaal niet van hem mag/kan wisselen zolang ik ziekgemeld sta bij het UWV. Onwijs balen want ik wil daar echt weg (vanwege issues met collega's, maar ook omdat ik onderbetaald wordt én omdat ik steeds minder baankansen krijg als ik er langer werk omdat ik niet precies meer doe waarvoor ik wil gaan solliciteren). Enige is als ik het op situatieve arbeidsongeschiktheid gooi (wat in theorie ook zo is, want het belemmerd echt mijn werkplezier en reïntegratie). Maar daarvoor moet ik wel contact krijgen met mijn bedrijfsarts. Helaas is dat niet zo makkelijk en duurt dat ook 1 of 2 maanden vaak. In ieder geval maar zo snel mogelijk bellen. Andere is dat ik eigenlijk alleen mag overstappen naar gelijke uren van mijn opbouwtraject, maar wie wil me nou voor 3 halve dagen.. := Ik wil dus ook overleggen met de bedrijfsarts om ipv 4 halve dagen te werken en dan die uren op te bouwen (wat het bedrijf graag wil), juist 3 dagen te blijven werken en die op te bouwen. Dat gaat een stuk sneller denk ik en dan mag ik eerder overstappen zonder dat ik ook de hele meldplicht heb. Ook nog zoiets. Moet dus bij m'n nieuwe werkgever meteen melden dat ik een burnout heb. Fijn. :+

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 15:00

@Fearn: Hoe is het nu?

@Celebi: Duurt het echt zolang voor jij contact kan krijgen met je bedrijfsarts? Lijkt me wel lastig om een andere baan te gaan vinden op het moment dat je nog niet hersteld bent.

Ik had van de week nog een paniekaanval, gelukkig geen hele heftige. Maar ik kreeg iets teveel triggers in de supermarkt := Vond het daarna vooral heel vervelend dat het weer gebeurde terwijl ik dacht dat ik daar vanaf was...

@Jes: Dat contract wordt gelukkig niet ontbonden. Uiteindelijk kwamen ze er toch achter dat ik gelijk had en in mijn recht stond. Dus ik krijg nu 26 weken extra, want het UWV was ook van mening dat ze verwachten dat er in die termijn verder herstel mogelijk is nu er een andere behandeling is ingezet. Mijn begeleider van het 2e spoortraject heeft me echt ontzettend geholpen qua ondersteuning. Hij ging ook mee naar de gesprekken met het UWV en heeft nog extra uitleg gegeven aan mijn werkgever waarom ze me in dienst moeten houden :Y)

Vanaf maandag ga ik weer richting patiëntencontact, heb er zin in maar vind het ook allemaal ontzettend spannend. Het vliegt me wel weer even aan als het ware :=

Morgen heeft Cas der eerste sessie in de aquatraining, ben benieuwd :D

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 15:54

Gelukkig Goldie!

Ik kreeg afgelopen woensdag een telefoontje, was vanwege mijn sollicitatie voor het schoolbusje.
Enige probleem, mijn opzeg termijn, ze kunnen mij geen baan beloven over een maand, ze hebben nu iemand nodig......
Waarom kan mijn stomme baas nou niet gewoon accepteren.
Maandag ochtend weer een afspraak bij de huisarts voor verlenging. Voel me de hele dag al poedersuiker en jankerig.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 18:46

Goldie schreef:
@Fearn: Hoe is het nu?

@Celebi: Duurt het echt zolang voor jij contact kan krijgen met je bedrijfsarts? Lijkt me wel lastig om een andere baan te gaan vinden op het moment dat je nog niet hersteld bent.

Ik had van de week nog een paniekaanval, gelukkig geen hele heftige. Maar ik kreeg iets teveel triggers in de supermarkt := Vond het daarna vooral heel vervelend dat het weer gebeurde terwijl ik dacht dat ik daar vanaf was...

@Jes: Dat contract wordt gelukkig niet ontbonden. Uiteindelijk kwamen ze er toch achter dat ik gelijk had en in mijn recht stond. Dus ik krijg nu 26 weken extra, want het UWV was ook van mening dat ze verwachten dat er in die termijn verder herstel mogelijk is nu er een andere behandeling is ingezet. Mijn begeleider van het 2e spoortraject heeft me echt ontzettend geholpen qua ondersteuning. Hij ging ook mee naar de gesprekken met het UWV en heeft nog extra uitleg gegeven aan mijn werkgever waarom ze me in dienst moeten houden :Y)

Vanaf maandag ga ik weer richting patiëntencontact, heb er zin in maar vind het ook allemaal ontzettend spannend. Het vliegt me wel weer even aan als het ware :=

Morgen heeft Cas der eerste sessie in de aquatraining, ben benieuwd :D


Het gaat wat beter, dankje voor het vragen!

Gek genoeg, toen ik gewoon weer naar mijn stage ging en bezig was, werd m'n ademhaling weer rustig. Kwam toch doordat ik er daarvoor teveel op gefocust was denk ik.. Ik vind mijn stage en studie gelukkig ook heel leuk, dus dat scheelt :) het is meer de dingen eromheen, bijvoorbeeld reizen in de spits. En boodschappen doen levert mij net als jou ook soms veel stress op.

@celebs, ik moet nog maar 2 weken! Dus nog even strijden, n dan ben ik ook extra trots als ik het gehaald heb :)

@goldie, het herstel van een burn out gaat natuurlijk ook niet in een rechte lijn, een terugval kan gebeuren.. wel vervelend van de supermarkt maar het hoort bij het proces..

@jes sterkte, wat lastig dat ze zo moeilijk doen bij je werk. Hopelijk kun je het voor nu een beetje loslaten.. :knuffel:

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 02:37

Blegh.. ik zit weer lekker in een paniekaanval. Ik werd wakker omdat m'n lijf pijn deed en dat kon ik eerst nog wel aan maar dan gaat je hoofd met je aan de haal en daar ga je dan...

Nu 2 paracetamol en een oxazepam en wachten tot het wegtrekt... ;(

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:42

Rot hoor Goldie...!

In mijn somatic experiencing clubpie wordt bij dit soort ellende geroepen : 'doe Voe'. :')

Er is pijn, :(:) en het feit dat je lichaam pijn ervaart, kan 'je hoofd' in paniek brengen.
Gewoon, omdat biologisch gesproken pijn gevaar kan betekenen, dus zet het je alarmsysteem aan: paniek.

De oefening 'Voe' is dat je de klank voeoeoeoe een aantal keren achter elkaar zegt/ zingt.
Een keer diep inademen en dan zo lang als prettig is.
Qua toonhoogte zo laag als je makkelijk kunt. 'Alsof je een digeridoo bent', of een Tibetaanse monnik.
Op YT staan filmpjes van Peter Levine die het voordoet.

Het effect is met wat mazzel dat de kringloop 'pijn, betekent gevaar, stresshormonen, gevoeliger voor pijn, meer pijn, dus meer alarm en stresshormonen' doorbreekt naar
'ik heb pijn, maar ik ben niet in echt gevaar'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 17:00

Goldie :(:)

Ik zit tot 25/12 thuis.
Heb maandag een afspraak bij de Arbo/bedrijfsarts (geen idee welke van de twee het in Nederland zou zijn) op mijn initiatief, hij zou mij af kunnen keuren voor mijn huidige werk waardoor mijn werkgever verplicht is om mij te ontslaan. En daardoor heb ik recht op ontslagvergoeding en ww.
En kan dus makkelijk ander werk zoeken.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:50

Zou ik hier van tijd tot tijd ook mee mogen praten? Ik ben met vlagen nog actief op bokt, en wie weet haal ik steun uit het delen met lotgenoten en uit jullie verhalen.

Even een korte samenvatting: Het begon allemaal vorig jaar november. Ik werd op het werk plots draaierig en voelde me flauw en licht koortsig. Na meerdere onderzoeken in november t/m januari, en meerdere antibiotica kuren voor eventuele bacteriële infecties kwamen we niet verder. Ik woonde en werkte op dat moment nog in Ghana. Mijn vriend was in die periode ook op bezoek voor 6 weken, waar ik veel steun aan had (en nog steeds heb). Uiteindelijk kreeg ik begin maart een grote paniekaanval achter het stuur, van nul tot 100 in een paar seconden. Een week later ben ik op het vliegtuig gestapt naar Nederland. Zo ging het niet verder.

Ik trok terug in bij mijn ouders en heb daar tot juli gewoond. Toen vertrokken de onderhuurders uit ons appartement en trokken mijn vriend en ik daar weer in. Mijn vriend werkte ervoor tijdelijk Brussel.

Tot en met september was ik als expat verzekerd en had ik maar beperkt toegang tot GZ zorg. In augustus ging het goed mis en liep angst en paniek de spuigaten uit. Ik kom niet meer alleen thuis zijn of alleen naar buiten. Toen versneld ingeschreven in Nederland en via de huisarts nu in behandeling bij een psycholoog. Dat loopt, en is fijn. Ook kom ik af en toe bij een osteopaat.

Van maart tot en met september ben ik officieel nog werkzaam geweest bij mijn werkgever in het buitenland. Helaas ging het om een klein bedrijf zonder HR afdeling, laat staan een bedrijfsarts. Met periodes heb ik nog werk verzet, maar soms ook weken niet gewerkt. Vanuit mijn leidinggevenden was er weinig begeleiding of steun. Sinds begin oktober nu dus werkeloos, zonder recht op WW, helaas. Ik heb ontzettend veel geluk met mijn vriend en verdere support van familie en vrienden. Tot nu toe redden we het financieel ook ok.

Maar goed, hoe nu verder... Ik ben op vrijwillige basis bezig met een soort reïntegratie traject waar ik uren opbouw. Daar ben ik net mee begonnen. Solliciteren ben ik nog niet mee bezig.
In het begin heb ik veel last gehad van moeheid en andere lichamelijke klachten, en ik ben nog steeds wel sneller vermoeid dan normaal, maar angst en paniekklachten zijn vooral op de voorgrond nu. Dat is gediagnosticeerd als gegeneraliseerde angststoornis. Uiteraard heb ik daar ook lichamelijk last van, wat een mooie vicieuze cirkel creëert.

Toen ik begin oktober begon bij mijn nieuwe psych zag ik snel vooruitgang, en voelde ik mij weer weerbaarder en zelfverzekerder. Dat is nu weer minder zo, in ieder geval die stijgende lijn is minder, en ik blijf vooral veel thuis, mijd prikkels etc. De balans is dus nog snel zoek... Ik weet inmiddels heel goed hoe ik hier beland ben, maar hoe er weer weg te komen is stap 2...

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:08

Tutti Frutti :(:)

Dat het vermoeide minder wordt herken ik inderdaad, alhoewel ik soms nog dagen heb dat ik enkel mijn bed uit kom vanwege de kinderen.

Ik denk dat ik ook een angst/paniek iets ontwikkeld heb, al denk ik dat dat voornamelijk met mijn werk te maken heeft.
Ik merk ook dat ik mij het liefst afzonder, niet teveel contact met andere mensen. Het liefste trek ik de gordijnen overdag ook dicht, auto in de garage zodat iedereen maar vooral denkt dat ik niet aanwezig ben etc.
Stom want we wonen afgelegen, en de deur wordt echt niet plat gelopen.

Verder wel een lijstje met dingen die ik graag in en om het huis wil afmaken, en wil het ook echt doen maar ik kan mijzelf er niet toe zetten.

Ik hoop dat ik de oplossing heb gevonden en dat dit gaat werken en ik daar echt niet meer terug hoef.
Ik geloof dat mijn man nu ook echt doorheeft hoe diep het zit, ik deed mezelf al maanden beter voor dan hoe ik mij daadwerkelijk voelde.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:09

Soms wou ik dat ik nog zo moe was, dan had ik een goede reden om lekker thuis te blijven en in bed of op de bank te hangen. Herken dus je gordijnen dicht verhaal wel. Afgelopen 2 weken is de angst redelijk constant aanwezig en dan heb ik de neiging om elke trigger tot een paniekaanval de ontwijken. Dus ook niet even een rondje lopen buiten etc. Mijn vriend af helaas voor mij toch nog veel naar kantoor. Als hij thuis werkt trekt hij mij er regelmatig uit en helpt dat vaak wel.

Goed dat je dat lijstje hebt en zo toch bezig blijft. Ik heb ook zo'n soort lijstje gemaakt om er één van te kiezen als ik vast loop. Helpt toch om het opgeschreven te zien. Fijn dat je nu ook mee begrip van je man hebt erin, dan scheelt al een hoop denk ik!

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 13:36

Hey, ik meld me ook weer even.
Tutti_Frutti schreef:
Soms wou ik dat ik nog zo moe was, dan had ik een goede reden om lekker thuis te blijven en in bed of op de bank te hangen. Herken dus je gordijnen dicht verhaal wel. Afgelopen 2 weken is de angst redelijk constant aanwezig en dan heb ik de neiging om elke trigger tot een paniekaanval de ontwijken. Dus ook niet even een rondje lopen buiten etc. Mijn vriend af helaas voor mij toch nog veel naar kantoor. Als hij thuis werkt trekt hij mij er regelmatig uit en helpt dat vaak wel.

Goed dat je dat lijstje hebt en zo toch bezig blijft. Ik heb ook zo'n soort lijstje gemaakt om er één van te kiezen als ik vast loop. Helpt toch om het opgeschreven te zien. Fijn dat je nu ook mee begrip van je man hebt erin, dan scheelt al een hoop denk ik!


Heel begrijpelijk dat je niet weet hoe je er het beste uit kan komen. Ik denk dat je mentaal ook weer even moet wennen om weer meer prikkels te verwerken. Je hebt denk ik ook angst om terug te vallen en daarmee neem je jezelf in bescherming. Loop je nog bij de psycholoog? Want angst voor terugval is helemaal normaal en door binnen te blijven bevestig je voor jezelf dat, dat "lonend" werkt. Je ziet waarschijnlijk gewoon alles weer even op je afkomen. Ik zeg niet dat je alles zomaar weer moet gaan doen. Maar probeer wel elke dag in iedergeval even uit huis te gaan en "iets" te doen. Beloof jezelf daarna dat je weer mag doen waar je zin in hebt (gordijnen dicht en op bed, dat mag af en toe best, als je maar wel even jezelf 1x per dag uitdaagt).


Ik ben 2 maanden geleden weer thuis te komen zitten. 2 jaar geleden een burn out gehad en mij hier toen ook gemeld. Ik kon nog wel uit bed komen en heb mijn leven heel erg aangepast maar ik had alleen maar angst voor een terugval en alleen maar huilen. Ik kon vrij snel bij de psycholoog terecht en ik heb eigenlijk gewoon een dik trauma aan 2 jaar geleden en een angststoornis heb ontwikkeld. Ik heb 1 sessie EMDR gehad maar merk nog niet dat het helpt. Heb wel goede gesprekken gehad en voelde me echt weer heel erg goed afgelopen weken. Werk weer 2x 2 uur iom bedrijfsarts. Echter laatste dagen is het weer helemaal mis. Ik ben bang dat ik weer een burn out krijg, weer niet uit bed kan, depressief wordt en sombere gedachtes heb. Iedereen om me heen zegt een terugval is heel normaal en geef jezelf de tijd. Mijn hoofd gelooft het echter niet en het lukt maar niet de handvaten te gebruiken. Ik zie alweer allemaal doemscenario's dat ik weer tegen mijn werk moet zeggen dat het niet gaat, of ik ooit nog wel beter wordt en niet gewoon elke maand zo'n inzinking heb en alles moet cancellen. Op dat gebied zou ik net als tutti fruti ook gewoon moe willen zijn, dat is tenminste een duidelijk teken. Ik weet gewoon niet meer of ik naar de angsten moet luisteren of dat mijn lichaam gewoon zegt stop maar weer. Ik slaap dan ook meteen weer slecht en de vicieuze cirkel is terug.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 14:37

@ Goldie ik vroeg me ook af hoe het nu met jou gaat? Zit al een tijdje onder de meeleessteen en herken me af en toe wel in je verhaal. Van dat het goed gaat naar, voor je gevoel 5 stappen terug. Lukt het je om na je paniekaanval weer een beetje erbovenop te komen of heb je er nadien nog lang last van?

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:43

Tutti_Frutti schreef:
Afgelopen 2 weken is de angst redelijk constant aanwezig en dan heb ik de neiging om elke trigger tot een paniekaanval de ontwijken. Dus ook niet even een rondje lopen buiten etc.


Volgens mij is dat hartstikke verstandig. Ik ben van de school 'ga niet om met angst, er is zo veel leuker gezelschap - en triggers zijn er om de nek om te draaien'.
Rationeel weet je vast wel dat dat rondje lopen niet gevaarlijk is - maar dat doet niet ter zake. Angst is geen gedrag of gedachte, maar meer je overlevingsinstinct. Dat momenteel for some reason or the other overijverig is.
Dat overijverige is relatief makkelijk te verhelpen, maar doorgaans niet met jezelf dwingen om enge dingen te doen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:02

@bloemm je hebt helemaal gelijk hoor met die angst voor een terugval. Ik ben als het eventjes minder gaat vooral erg bang dat de angsten weer zo erg oplopen als afgelopen augustus.
Ik zit nog elke week bij de psych :) en probeer inderdaad elke dag even er uit te gaan, ofwel voor een wandeling of iets actiefs met m'n vriend of vrienden, maar soms is ook alleen een boodschap doen genoeg.

Wat rot dat je zelf nu weer een terugval hebt... Ik kan me voorstellen dat je gelijk weer allerlei doemscenarios inbeeld. Die vicieuze cirkel is zo ontzettend lastig om te doorbreken. Wel fijn dat je snel bij de psycholoog terecht kon! Wou dat ik verder nog advies oid kon geven, maar verder dan lief voor jezelf zijn kom ik niet echt.

@Janneke dat vind ik dus een lastige... Toen ik in maart thuis kwam te zitten heb ik een hele tijd zo min mogelijk gedaan. Ik was vooral veel thuis en wandelde af en toe een rondje. Ik sliep veel. Uiteindelijk kreeg ik weer energie en zin om dingen te ondernemen, en zijn toen de klachten van overprikkeling, angst en paniek meer op gaan bouwen. Voor mijn gevoel dus omdat ik veelal dingen ging vermijden. Boodschappen doen durfde ik soms niet goed, alleen de hond uitlaten ook niet. Ik heb afgelopen week toevallig weer 2x een klein stukje in een trein gezeten, maar dat was voor het eerst sinds April, en niet alleen (dat is nog een brug te ver). Aan de ene kant ben ik het dus wel met je eens, dat constant jezelf uitdagen om je grenzen te verleggen niet nodig is. Maar in principe geeft je alarmsysteem een vals alarm af, en als jij elke keer als dat gebeurt vertrekt wordt dat valse alarm dus een soort van beloond. Soms is het dus wel goed om er ever doorheen te gaan, of om even met m'n angst te gaan zitten en te denken 'ik weet dat je er bent, en je mag er zijn, maar ik weet ook dat dit een vals alarm is en dat ik veilig ben'. Ik merkte in ieder geval zeker wel vooruitgang als ik dit deed, dat bepaalde dingen minder eng werden, of dat ik vaak na 15/30 min in een nieuwe situatie toch tot rust kwam, bijvoorbeeld in een restaurant of koffietentje. Dit is echt mijn eigen ervaring natuurlijk, professioneel heb ik er helemaal geen verstand van.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 15:07

Tutti_Frutti schreef:
Maar in principe geeft je alarmsysteem een vals alarm af

Dat weet ik niet.
Burn out is een black box.
Veel mensen krijgen wel deze diagnose, maar 'slechts' op basis van een vragenlijst.
Niet op basis van lichamelijke aspecten zoals een "actieve" Moro reflex of een tekort aan cortisol. (En mogelijk nog meer opties.)
In beide gevallen functioneert je zenuwstelsel idd niet "zoals het hoort", maar heeft het beslist zin om eerst de oorzaak aan te pakken, daarna is je alarmsysteem vaak minder gevoelig.
Citaat:
en als jij elke keer als dat gebeurt vertrekt wordt dat valse alarm dus een soort van beloond.

Je alarmsysteem is je overlevingsinstinct, dat trekt zich niets aan van straf of beloning.
Het vindt het haar taak om te zorgen dat jij geen gevaar loopt en verder niets.

En het is eigen aan het alarmsysteem, dat het al je zintuigen wagenwijd open zet. (= Als er gevaar is, moet je veel informatie uit de omgeving krijgen.)
... en als je hoofd te moe is om hiermee om te gaan is er een probleem.
Citaat:
Soms is het dus wel goed om er ever doorheen te gaan, of om even met m'n angst te gaan zitten en te denken 'ik weet dat je er bent, en je mag er zijn, maar ik weet ook dat dit een vals alarm is en dat ik veilig ben'.

Bij milde angsten kan cognitieve gedragstherapie zin hebben.

Citaat:
Ik merkte in ieder geval zeker wel vooruitgang als ik dit deed, dat bepaalde dingen minder eng werden, of dat ik vaak na 15/30 min in een nieuwe situatie toch tot rust kwam, bijvoorbeeld in een restaurant of koffietentje. Dit is echt mijn eigen ervaring natuurlijk, professioneel heb ik er helemaal geen verstand van.

Het kan inderdaad wel, maar als je lichaam niet bestand is tegen stress vanwege burn out, kan die periode van 15 tot 30 minuten stress nadelig zijn.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 17:22

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Klinkt allemaal erg logisch en wie weet is er af en toe doorheen inderdaad niet de beste manier... Tot nu toe wel de manier die mij het meeste brengt. Ik ben een enorme extravert en door de burn out raakte ik eigenlijk alles waar ik normaliter energie uit haalde kwijt. Ik merk dat op het moment dat ik thuis blijf om angst en prikkels te mijden de angst niet afneemt, en negatieve gedachten en stemmingen toenemen.

Overigens heb ik meerdere huisartsen, twee psychologen en andere therapeuten gesproken en heeft niemand ooit iets verteld over hormoonhuishouding, cortisol e.d. Inmiddels af en toe zelf daar wat onderzoek naar gedaan, vooral na gesprekken met lotgenoten, maar vind dat toch wel wat bizar eigenlijk. Uiteraard begrijp ik dat een groot deel mentaal/cognitief zit, maar ben wel van mening dat dit nooit los staat van het fysieke in een soort feedback loop.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 19:41

Tutti_Frutti schreef:
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Klinkt allemaal erg logisch en wie weet is er af en toe doorheen inderdaad niet de beste manier... Tot nu toe wel de manier die mij het meeste brengt. Ik ben een enorme extravert en door de burn out raakte ik eigenlijk alles waar ik normaliter energie uit haalde kwijt. Ik merk dat op het moment dat ik thuis blijf om angst en prikkels te mijden de angst niet afneemt, en negatieve gedachten en stemmingen toenemen.

Overigens heb ik meerdere huisartsen, twee psychologen en andere therapeuten gesproken en heeft niemand ooit iets verteld over hormoonhuishouding, cortisol e.d. Inmiddels af en toe zelf daar wat onderzoek naar gedaan, vooral na gesprekken met lotgenoten, maar vind dat toch wel wat bizar eigenlijk. Uiteraard begrijp ik dat een groot deel mentaal/cognitief zit, maar ben wel van mening dat dit nooit los staat van het fysieke in een soort feedback loop.


Herkenbaar! Hoe voel je, je als je iets gedaan hebt? Ik denk dat boodschappen of even wandelen al voldoende is, je krijgt vanzelf wel weer een periode dat je meer wilt.

Ik was van de week ook zo van slag dat ik alleen maar op bed wilde blijven liggen. Ik ben eruit getrokken door mijn man en we zijn even gaan wandelen en op bezoek geweest bij m'n ouders. Ik kreeg daardoor toch weer wat positiviteit. Ik heb momenteel ook geen zin ( of angstig) om naar mijn paard te gaan of wat dan ook te doen maar als ik het gedaan heb voel ik me toch weer wat beter. Daarna mag ik binnen blijven en rusten. Ik ga dus niet zover dat ik uitgeput raak want ik plan voor het overgrote deel van de dag "me-time". Dus ik luister gedeeltelijk naar de angst maar ook gedeeltelijk naar mijn rationele persoon die er ook nog is.

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 21:52

Over het algemeen voel ik me erna goed, of in ieder geval beter. Ik ga in ieder geval niet slapen, en ben niet extreem moe ofzo. Dat heb ik eigenlijk alleen als ik echt erop uit ben geweest, dus bv naar familie of een middag langer wandelen ofzo.
Stel ik voel me echt rot, angstig en down en ik ga toch wel een uurtje naar de yoga les bijvoorbeeld, dan heb ik erna vaak toch zin om nog iets anders te ondernemen, hoe klein ook. Maar afgelopen week lukte dat minder en blijf ik er ook dan toch vaak in hangen. Ups and downs denk ik dan maar, en probeer mijzelf vooral gerust te stellen door te onthouden dan hierna weer een goede periode al volgen. Denk dat wij dus daar een beetje dezelfde strategie in toepassen. Soms wel toegeven aan de angst en niet je grens uitdagen, en soms wel om die negatieve spiraal te doorbreken.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:05

Zo weer even een bijleespost :)

@Fearn: Fijn dat het wat beter gaat en dat het op je stage ook mee viel. Soms gaat je hoofd met je aan de haal en gelukkig viel het dan weer mee. Wat doe je voor opleiding?

@Janneke2: Het klinkt al wel gewoon grappig, ik ga het eens bekijken. Kreeg van iemand op stal ook al een tip :j

@Jes: Hoe was je afspraak met de bedrijfsarts, wel fijn dat je weet je tot 25/12 niks hoeft. Wel vervelend dat je man nu pas door heeft hoe diep je zit, maar beter laat dan nooit :)

@Tuttu_Frutti: Welkom :) Lijkt me wel lastig als je dan ook nog in het buitenland zit/te maken hebt met een buitenlands bedrijf. Die lijn is ook niet alleen maar stijgend helaas, terugvallen horen er helaas bij hoe vervelend ook. Hopelijk worden ze uiteindelijk wel minder heftig/diep :*
Hier ook een angststoornis ontwikkeld, het is altijd wel aanwezig geweest maar ik kon het altijd goed onder controle houden.
Vermoeidheid heeft hier echt heel lang aangehouden en is nog steeds niet wat het moet zijn, maar daar was ook een medische oorzaak voor. Herstel duurde daardoor langer ook.

@bloemm: Wat naar dat je toch weer thuis bent komen te zitten :(:) Dat angst voor angst is zo naar, wat heftig dat je helemaal een trauma hebt van je vorige burn-out maar zo begrijpelijk. Het lijkt me ook zo lastig om weer uit te vallen, zou dat echt heel naar vinden voor mijn collega's ook bijvoorbeeld, maarja je kan er niks aan doen.. En echt zodra er ook maar iets is denk ik ook weer ooh zie je wel het gaat niet, ik kan het niet enz..
Het lukte me wel beter om na de paniekaanval weer te herstellen, voorheen duurde dat veel langer. Was ook denk ik de spanning omdat ik vanaf die maandag weer voorzichtig het patiënt contact op zou gaan pakken.

Ik had het afgelopen weekend wel behoorlijk zwaar, mijn werk had me die week wel een hoop energie gekost door het uitbreiden van taken. Ook al was het te verwachten, toch viel het me tegen :o Zaterdagavond zouden we boodschappen doen, maar het idee was al genoeg voor ene huilbui en paniekgevoelens en ik heb er eindelijk eens naar geluisterd en dacht morgen weer een dag :j
Begin voor mijn gevoel wel weer moe aan de nieuwe week, dat is wel naar := Hopelijk stabiliseert dat snel wel, want dit is niet echt een houdbare situatie als het zo blijft, maar ik denk wel dat dat gaat gebeuren als ik weer meer ben gewend aan mijn werkzaamheden :j

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Celebi
Berichten: 3625
Geregistreerd: 04-11-20

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 18:23

Wilde toch weer wat delen hier! Ik merk dat het met mij echt beter gaat nu. Ik werk weer 4 halve dagen, maar op werkgebied is het toch minder. Ik kan niet overstappen van baan en dat steekt enorm. Maar, daardoor heb ik opeens extra motivatie gekregen om een eigen bedrijf op te starten. Over positief denken gesproken (hoort de praktijkondersteuner nog praten).

Ik heb heel wat weken gebrainstormd en opeens viel het kwartje van de week dankzij een topic hier op bokt wat precies aansloot op al mijn brainstorm sessies. Ik ben dus nu echt van start gegaan met het aanmaken van de domeinnaam, de socials en het logo. Ook ben ik me aan het verdiepen in korte LOI opleidingen die me zullen helpen bij de nieuwe richting die ik opga. Ik kijk er zo naar uit en ik had een aantal weken geleden echt niet kunnen bedenken dat ik nu weer zo energiek kon zijn op bepaalde dingen. Oké, behalve dan op mijn huidige werk, oeps. :+

Natuurlijk zit ik ook nog volop in de reïntegratie en loopt dat niet vlekkeloos, maar toch hoop ik dat dit een soort lichtpuntje kan zijn voor iedereen die nog op een ander punt is in het herstel. :(:)

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:26

@Goldie. Klopt inderdaad dat het hele buitenland verhaal het nog een extra dimensie geeft. Kan mij bijna jaloers voelen als ik anderen hoor over een bedrijfsarts, een reïntegratie plan of begeleiding vanuit het UWV. Al prijs ik mij nav sommige verhalen juist rijk dat ik die druk niet heb vanuit werk of UWV en dat mijn vriend en ik het financieel ook zonder redden.

Goed dat je niet doorgeduwd hebt met de boodschappen doen. Ik denk dat wanneer er huilbuien aan te pas komen e.d. dat het echt even een brug te ver is die dag. Maar zoals je zelf al zegt, morgen weer een nieuwe dag, met ook nieuwe kansen. Bespreek je het dan nu op je werk dat je zo moe aan je week begint, en dat je wel denkt dat dit door de nieuwe werkzaamheden komt? Is het dan niet de bedoeling juist even een stap op de plaats te maken ipv doorzetten? Of zit jij inmiddels al weer een fase verder waar dat wel de bedoeling is? Ben erg nieuwsgierig hoe bedrijfsartsen en de gemiddelde NLse werkgever met dergelijke situaties omgaat.

@Celebi: Wat ontzettend knap dat je alweer op 4 halve dagen zit, en hoe mooi dat er dan ook nog inspiratie en energie is voor je eigen bedrijfje! Is het paard gerelateerd, gezien je ook deels inspiratie hier op bokt vond? Veel succes met de opstart! En fijn dat je hier ook even zo'n positief bericht deelt! Achter de wolken schijnt de zon blijkt maar weer. 8-)

Hier een moeilijke dag gehad. Kort geslapen omdat ik niet in slaap kom komen en om half 6 weer klaarwakker was. Ik heb af en toe de irrationele angst voor koolstofmonoxide in huis, terwijl we netjes de CV ketel laten controleren en een meter hebben :z Daar kan ik dan vooral s nachts uren over piekeren, helemaal als ik lichamelijke stress klachten heb op dat moment... Uiteindelijk toch redelijk positief uit bed gestapt en yoga gedaan voor het ontbijt. Vriend stoorde me halverwege en schoot gelijk door in irritatie en stress... Was duidelijk lekker prikkelbaar haha. Erna wel een fijn gesprek gehad met de begeleider van het bedrijf waar ik nu reïntegratie traject gestart ben op vrijwillige basis, en toch met frisse moed naar de psych. O.a. aangekaart dat ik soms m'n twijfels had bij deze vorm van therapie, en of het wel aan slaat, en n.a.v. zijn we iets dieper ingegaan op aantal dingen. Op dat moment werd ik niet lekker, draaierig en daardoor/voor angstig. Was mooi dat m'n psych dat eens zag, en voor m'n idee zit daar dus wel echt iets wat nog verwerkt moet ofzo. Uiteindelijk weer bijgestuurd en tegen het einde weer iets tot rust gekomen, maar de 3 minuten fietsrit naar huis was al genoeg om me weer compleet over de scheef te brengen. Even uitgehuild bij m'n vriend en er toch nog een okay dag van gemaakt.
We hebben de kerstboom opgezet {:) <|-

Celebi
Berichten: 3625
Geregistreerd: 04-11-20

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 22:59

@Tutti_Frutti klinkt als een lastige dag. Wel goed dat de psycholoog die reactie nu zag gebeuren. Hopelijk kan daar nu wat gerichter wat mee gedaan worden!

Om terug te komen op je vraag: het is inderdaad deels paard gerelateerd, maar heeft ook te maken met mijn burnout en de dingen die ik over mezelf geleerd heb de afgelopen maanden. Ik hoop anderen ermee te kunnen helpen en zelf een baan te creëren die beter bij mijn huidige situatie past. Een win-win.

Nu overigens wel helemaal uitgeblust op de bank. Het is weer genoeg geweest. :O

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 23:29

Klinkt leuk Celebi! Zowel voor de mensen die je kan helpen en voor jezelf. Houd je ons op de hoogte?
Mooie tijd om heb bedje op te zoeken toch? :Z


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beauty1love, biancatjuh27, ComscoreBot, Eelmo, Flew, Furst, har166, Irma77, Justme_24, m9ara, Marion_, thequeensmum, vera_pino, xAnthea, YandexBot en 153 bezoekers