Borstkanker. Check jij jezelf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:43

Aan de hand van dit topic heb ik een poosje terug ook maar eens mijn borsten gecheckt. Ik vond dus 2 behoorlijke bulten. Ik heb de dokter gebeld, maar moest vanwege de corona een paar weken wachten voordat ik mocht komen.
Nadat ik naar de dokter was geweest moest ik naar het ziekenhuis voor een echo. Daar zagen ze dat die 2 bulten cysten waren.
Ik check nu dus wel regelmatig de dames.

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:39

Anoniem schreef:
robeer schreef:
Voor de dames die niet willen laten 'pletten' omdat ze dat vervelend vinden......bedenk dat borstkanker hebben nog veel vervelender is. Helaas spreek ik uit ervaring en mag nog iedere dag dealen met de gevolgen.

Ontzettend klote voor jou dat je dat hebt meegemaakt. Daar zul je denk ik iedere dag nog wel aan denken.
Ik vind het wel jammer dat je er een beetje een toontje aan meegeeft "bedenk dat borstkanker hebben nog veel vervelender is", want buiten dat echt niemand het onderschat of bagatelliseert zijn er tegenwoordig ook andere mogelijkheden. De in dit topic veel genoemde echo bijvoorbeeld.


Het is geen toontje wat ik er aan meegeef maar een waarschuwing. Als borstkanker of een voorstadium vroeg ontdekt worden is chemo vaak niet nodig. Ik had minder geluk en heb dus het hele pakket gehad. En het is niet dat ik er elke dag nog aan denk......ik worstel iedere dag met de gevolgen van met name die chemo en ben voor 100% afgekeurd.

En wat anderen ook al schrijven....kalkspatjes of DCIS zijn niet op nauwelijks zichtbaar. Mammografie is de snelste, goedkoopste en betrouwbaarste optie op dit moment. Inderdaad een MRI of een petscan geven ook een betrouwbaar beeld maar zijn verre van goedkoop en duren langer zodat het aantal te testen vrouwen per dag een stuk lager is.

Ik was ook nog geen 50 toen ik borstkanker kreeg.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:07

Ik wil hier nogmaals reageren dat het zelf checken of laten checken echt mega belangrijk is!

Mijn moeder is afgelopen dinsdag helaas overleden aan borstkanker op 58 jarige leeftijd.... als ik lees dat vrouwen geen check willen omdat ze bang zijn voor de pijn van een borst pletten... realiseer dat kanker vele malen erger is....

Hopelijk blijft iedereen hier verder helemaal gezond, en voor alle vrouwen die de diagnose wel gekregen hebben, wens ik jullie veel sterkte en kracht

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:26

Ik ben er mij wel degelijk van bewust dat laten checken heel belangrijk is.
Maar ik ben er mij ook van bewust dat straling schadelijk kan zijn voor borstweefsel.
Met name tussen 45 en 50 wordt de mammo afgeraden om deze reden.
Vandaar mijn hele grote voorkeur voor de mri in plaats van de mammo.

Mijn man is jong gestorven aan blaaskanker, dus ik weet wat een ellende het is helaas ;(

Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:34

Ik haal het topic weer even naar boven..
Donderdag mag ik een mammografie doen. Of het wordt nog een echo, door mijn leeftijd (21). Sinds december/januari heb ik knobbels ik mijn borsten, oksels en hals. Met een echo in mijn hals en bloedprikken kwam de diagnose uit op vergrote lymfeklieren.
Helaas van de week voelde ik een knobbeltje bijkomen in een van mijn borsten. Huisarts zei een doorverwijzing te geven onder de nom van, beter laten checken dan over een paar jaar balen dat je het niet gedaan hebt. Kleine kans dat het wat is, maar spannend blijft het wel.

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 23:25

Heel veel succes vast voor donderdag.
Ik duim voor je dat het niks bizonders is.

Anoniem

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:13

Alvast succes voor donderdag Boterbloem en ook voor nu, heb je erg last van zenuwen?

Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:40

Dankjulliewel!

Tica_81 Gelukkig ben ik een nuchter persoon, maar toch wel als ik er teveel aan denk.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:47

Wachten duurt ook lang en het is allemaal hartstikke spannend. Ik duim voor je mee dat het snel donderdag is. Meestal krijg je dan ook meteen al meer te horen, dat gaat tegenwoordig allemaal heel snel. En ik duim vooral dat het loos alarm is en dat je daar nooit meer terecht hoeft!

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:35

Succes Boterbloem!

Ik ga morgen toevallig weer naar de huisarts voor mijn aanhoudende klachten van borst en oksel.

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:05

Oscar schreef:
Wachten duurt ook lang en het is allemaal hartstikke spannend. Ik duim voor je mee dat het snel donderdag is. Meestal krijg je dan ook meteen al meer te horen, dat gaat tegenwoordig allemaal heel snel. En ik duim vooral dat het loos alarm is en dat je daar nooit meer terecht hoeft!


Ik zat binnen het uur weer met diagnose in de auto.....
Heel fijn dat het allemaal zo snel gaat. Niks erger dan onzekerheid.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:12

De meeste ziekenhuizen hebben inderdaad een mammapoli met sneldiagnostiek. Ik wist ook binnen een uur dat het foute boel was, maar laten we daar in het geval van Boterbloem zeker niet vanuit gaan. Hopelijk staat ze snel buiten met een goede uitslag.
Jeanine, jij ook veel sterkte.

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 19:53

Dank jullie wel :)

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:27

Oscar schreef:
De meeste ziekenhuizen hebben inderdaad een mammapoli met sneldiagnostiek. Ik wist ook binnen een uur dat het foute boel was, maar laten we daar in het geval van Boterbloem zeker niet vanuit gaan. Hopelijk staat ze snel buiten met een goede uitslag.
Jeanine, jij ook veel sterkte.


Tuurlijk.....we gaan er vanuit dat ze binnen het uur weer in de auto zit met de wetenschap dat er niks aan de hand is.
Jeanine jij ook veel succes. Laat je even wat weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:28

x_Jeanine_x schreef:
Succes Boterbloem!

Ik ga morgen toevallig weer naar de huisarts voor mijn aanhoudende klachten van borst en oksel.

Succes ook!!!

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:05

Nou ik ben bij de huisarts geweest en aan de hand van voelen en drukken denkt ze dat het een rib is of een spieraanhechting of een zenuw uiteinde wat iets beschadigd is. Wat ook kan komen doordat ik in januari/februari botox in m'n oksels heb gekregen tegen het zweten. Maar weet dus alleen niet meer of die pijn ervoor ook al zat.... Botox kan een aanleiding hebben... Of het is een oudere blessure opgelopen met waterpolo, wat ook maar zo zou kunnen...
Op naar een fysio maar was het advies. Anders aankijken en over een paar maanden weer terug...

Anoniem

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:11

Ook niet lekker, maar klinkt minder eng.
Ga je naar de fysio ermee?

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:08

Ik wil even bij een vriendin informeren die fysio gestudeerd heeft. Fysio hier in het dorp ben ik minder over te spreken en moet alle behandelingen zelf betalen. Kreeg ook de tip van iemand anders om naar een accupunctuur behandelaar te gaan....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:54

Klinkt als goed nieuws. Of ja, het is natuurlijk niet leuk om te hebben, maar een stuk beter dan waar je bang voor was.
Acupunctuur zou ik zelf niet doen, net als alle andere alternatieve geneeswijzen, maar dat is uiteraard je eigen keuze.
Je zou ook nog eens kunnen informeren of die botox er wat mee te maken kan hebben, daar kunnen ze je vast meer over vertellen.

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:21

De botox zou er wat mee te maken kunnen hebben, alleen die garantie kunnen ze niet afgeven dat dat het is geweest.
Bij de mammografie was al niks te zien, dus vond vandaag ook minder spannend.

Met die botox gaan ze natuurlijk wel met een naald goed je huid in en als daar net iets aangeraakt is kan dat.al heeft manlief al 6 jaar botox en nooit ergens wat van gekregen.... Ik krijg 1x botox en misschien gelijk klachten.

Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:36

Goed om te horen x_Jeanine_x!

Mijn afspraak is naar vrijdag verschoven. In de brief staat dat ik meteen hoor of het goed is of verdere onderzoek nodig is. Wel staat er dat het echt een mammografie is in plaats van echo. Toch wel erg gespannen voor de pijn. Maar voor een goed doel.

Dankjullie voor de reacties, erg lief!

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:49

robeer schreef:
Oscar schreef:
Wachten duurt ook lang en het is allemaal hartstikke spannend. Ik duim voor je mee dat het snel donderdag is. Meestal krijg je dan ook meteen al meer te horen, dat gaat tegenwoordig allemaal heel snel. En ik duim vooral dat het loos alarm is en dat je daar nooit meer terecht hoeft!


Ik zat binnen het uur weer met diagnose in de auto.....
Heel fijn dat het allemaal zo snel gaat. Niks erger dan onzekerheid.


Die mazzel had ik niet, binnen het uur wel een uitslagen gesprek maar met de gedane punctie waren ze nog niet zeker dus er moest een biobt gedaan worden, helaas ook nog weekend ertussen dus 4 dagen later diagnose en zo ongeveer het hele circus daarna doorstaan (was nog 30 bij de diagnose)

Vorige maand jaarlijkse controle gehad, moest na de foto mee voor een echo, toen zaten de zenuwen ook wel weer even heel hoog, maar bleken dit keer kieste te zijn

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:29

Jeetje, wat heftig joh. Wel ontzettend fijn dat het loos alarm bleek te zijn.
Volgens mij zijn die mammapoli's met sneldiagnose ook iets van de laatste jaren. Goed systeem hoor. Het is allemaal al zo ellendig en onzeker en dat wachten is echt killing.

Boterbloem, alvast veel succes en sterkte voor morgen!

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:05

was 2013 bij mij, moet wel zeggen dat ik er toen ook nog niet heel bewust mee bezig was , op de dag dat onze huidige koning gekroond werd voelde ik toen ik naar bed ging een erwtje zitten toen ik even jeuk had aan mijn borst , volgende ochtend huisarts gebeld en gelukkig doorgestuurd maar omdat het in onze omgeving toen ook veel bevolkingsonderzoek gedaan werd moest ik 10 dagen wachten, in die 10 dagen was het een schijf van bijna 5 cm, dus tja dan weet je het zelf eigenlijk al wel

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:07

Boterbloem90 schreef:
Goed om te horen x_Jeanine_x!

Mijn afspraak is naar vrijdag verschoven. In de brief staat dat ik meteen hoor of het goed is of verdere onderzoek nodig is. Wel staat er dat het echt een mammografie is in plaats van echo. Toch wel erg gespannen voor de pijn. Maar voor een goed doel.

Dankjullie voor de reacties, erg lief!


Sterkte vandaag, de pijn is op zich wel te verdragen zeker als je aangeeft daar tegenop te zien. Ze proberen het echt wel zo comfortabel mogelijk te doen. De laatste x werden er bij mij 3 foto's gemaakt en was er 1 die ik echt pijnlijk vond. Is ook echt maar heel kort als goed is dat je echt vast zit, dan maken ze zo snel mogelijk de foto en gaat hij gelijk weer los.