Skeeleren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 11:56

Aangezien ik mijn conditie wil verbeteren maar echt een gruwelijke hekel heb aan hardlopen wil graag gaan skeeleren. Nu heb ik al gezocht naar skeelers maar er is zoveel keus dat ik geen idee heb welke goed zijn. Hier ‘ervaren’ skeelers met de gouden tip?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:34

Ik skeeler ook!

Zelf heb ik ontzettend fijne skeelers van Bauer gekocht op marktplaats. :D
Ik heb meerdere skeelers geprobeerd maar deze zijn veruit de fijnste.
Ze vallen wel een maatje kleiner uit, dus daar moet je wel rekening mee houden.


Afbeelding

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:39

Ik skeeler heel vaak en ik heb echt ontzettend fijne skeelers! Weet zo even het model niet meer, zal zo even in de kofferbak kijken (Ik heb ze nu mee naar Duitsland namelijk :D )

Drogon

Berichten: 618
Geregistreerd: 16-02-14
Woonplaats: Nederland

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:41

Oh, dit vind ik een leuk idee! Hardlopen gaat mij ook altijd moeizaam af. Als je dit regelmatig doet, is het dan ook een goede cardiotraining?

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:51

Ik skeeler ook vaak! Vind hardlopen erg saai en daarnaast vaak pijnlijk. Met skeeleren train je vooral je benen en billen en daarnaast train je ook goed je conditie.

Ik heb deze: https://www.internet-sportandcasuals.co ... gKJYvD_BwE

Mijn tip: ga eerst even naar een skeeler winkel om te testen. Er kan nog best veel verschil in zitten. En koop ze vervolgens online want dat kan je nog eens 20 euro schelen. Ook is het zo, hoe groter de wielen, des te sneller je gaat maar heb je ook minder balans. De mijne zijn 90 mm. Als je niet veel ervaring hebt, zou ik voor een kleinere maat gaan. Zelf hou ik er van om snelheid te maken dus is deze maat geschikt.

En let op het wegdek waar je skeelert. Een beetje slecht wegdek is een enorm verschil met een gloednieuwe weg en maakt het skeeleren gelijk heel anders

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 13:21

Ik heb er van fila zo uit het hoofd. Bij decathlon gekocht.

tienus63

Berichten: 12054
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 13:47

Mijn man skeelert, die heeft powerslides skeelers.
Bij een goede skeelerzaak kun je skeelers testen alvorens tot aankoop over te gaan.
Hij heeft ze bij lindenholz vandaan.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 16:46

In ieder geval dus van te voren van alles testen? Begrijp dus dat er veel verschil in zit. Bauers had ik ‘vroeger’. Ik ga eens kijken of er een winkel in de buurt is met verschillende merken.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 11:17

Ik dacht laatst ook dat het een goed idee was om na 10 jaar maar weer eens te gaan skeeleren.
Moeilijker dan gedacht! :+

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 11:21

Matheno schreef:
Ik dacht laatst ook dat het een goed idee was om na 10 jaar maar weer eens te gaan skeeleren.
Moeilijker dan gedacht! :+


Ik ben benieuwd, mijn skeelers worden morgen bezorgd :+

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:04

Ik doe het op "ouderwetsche" rolschaatsen van Bont.

Qua skeelermerken zijn Bont en Powerslide wel zeker aan te raden. Is ook afhankelijk wat je zoekt natuurlijk. Gewone inlineskates van Decathlon o.i.d. zijn opzich prima als je wat wil rollen, wil je echt gaan trainen dan raad ik je aan om skeelers bij een schaatswinkel te passen :) Slecht passende skates kunnen bij intensief gebruik veel nare voetproblemen veroorzaken.

Voor het rijcomfort kan je het beste voor minimaal ABEC-9 lagers gaan met hoge wielen (90mm+). De hardheid van je wielen is redelijk persoonlijk, zachte wielen zijn wat vergefelijker bij rotzooi op de weg en hardere wielen hoef je minder hard te "trappen" maar ga je ietwat sneller op je plaat over steentjes en takjes :D

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:35

Ja hier ook na 10 jaar er weer op gestaan, was maar goed dat het rustig op de weg was en hoop dat hrt halve dorp me niet heeft zien prutsen :')

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:06

Ik heb fitness skeerlers van Decathlon. Ik heb ze nu 1,5 jaar en ben er nog steeds heel tevreden van

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:28

Ik ben nu ook al een tijdje aan het twijfelen om weer te beginnen, vond het vroeger altijd heerlijk maar heb die skeelers een tijdje geleden al verkocht omdat ik het al jaren niet meer had gedaan.

Het enige want ik echt doodeng vind is het remmen. Met alleen dat kleine blokje als rem, brrrrrr. Dat is de grote reden waarom ik niet meer durf te beginnen. Het rijden gaat wel alleen het stoppen lukte vroeger nooit.

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:38

Ik heb zelf skates van fila en ben er heel tevreden over! En inderdaad een beetje kijken naar de grote van je wieltjes. Maar ook af en toe de wieltjes van plaats wisselen (even googelen voor de beste manier) want bijvoorbeeld de voor en achterwieltjes slijten meer dan de middelste.


@DemDeempel
Probeer zelf te leren remmen dat scheelt een hele hoop. Je hebt verschillende manieren maar ik vind de “T-stop” de makkelijkste en beste. De T-stop is een van je skates horizontaal (dus dwars) achter je andere skate te slepen. Je vormt dus een T en met je achterste dwarse voet sleep je dus over de grond waardoor je goed afremt. :)

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:40

@julie0307 Dat klinkt als een goede remtechniek, een stuk steviger dan op 1 voet balanceren en dan proberen het achterste blokje goed op de grond te krijgen haha

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:46

Ik heb Powerslides Lamda gekocht 1.5jr terug. super fijne skeelers. Helaas doe ik het echt te weinig. (en ik krijg teveel last van shin splints). voordeel vond ik dat ze goed om je enkel sluiten, grotere wielen hebben en je mooie lange slagen kan maken ( heb ook op schaatsen gezeten :Y) )

weet niet welke maat je hebt.. deze zijn mt. 39 en nog in top conditie.

wat betreft met remmen.. ik heb het ook weer even moeten oefenen. idd met het blokje maar uiteindelijk toch van mijn vriend over genomen om in een T te remmen, dus 1 voet 90° draaien en op de zijkant van je willen afremmen/slepen.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:01

Ook hier iemand die powerslide skeelers heeft gehad. Heb een jaar of 3 bij de lokale skeelerclub getraind en ook wat wedstrijden gereden. Helaas zelf geen talent, maar groot deel van mijn ex clubgenootjes hebben EK's gereden.

Net als hierboven gezegd ligt er heel erg aan je doel. Gewoon af en toe voor de lol kan met iedere goedkope skeeler wel. Echt trainen en dus langere stukken raad ik wedstrijd skeelers aan (bont, powerslide enz..). Te koop bij de schaatswinkels.

Qua remmen: leer alstjeblieft meteen die t stop aan en ga niet met blokje remmen (is alleen bij normale skeelers, de wedstrijdskeelers hebben die überhaupt niet). Ik heb regelmatig mensen onderuit zit klappen, omdat ze hun evenwicht hierbij niet goed hadden. Als je alleen wat af wil remmen werkt het ook om een soort van stappen te maken waarbij je de skeelers omstebeurten een beetje scheef voor je zet.

Ook altijd handig: probeer wat kleine balans oefeningen te doen. Bijvoorbeeld diep zitten, overstappen (links en rechts), remmen, korte bochtjes.
Daarnaast ga eens een keer op een normale snelheid diep zitten met 2 benen naast elkaar en dan de berm in rijden (wel een vlakke uitzoeken). Mocht je echt moeten uitwijken snel dan is de berm vaak je beste kans. Beetje oefenen en je zal zien dat je ook op hoge snelheid jezelf prima staande kan houden in t gras.

Als je nog meer wil weten of qua oefeningen enzo: vraag gerust
(Wel rustig opbouwen als je wedstrijdskeelers wil. Je schenen en enkels moeten daar echt aan wennen.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:10


Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:47

In aanvulling op Travel_me; voor je enkels, tover ergens een balanskussen vandaan en gebruik die om op te staan tijdens het tanden poetsen :D Op beide benen in squathouding en op 1 been met iets gebogen knie :)

Met dat balanskussen train je je enkelbanden en voetspieren om blessures te voorkomen en stabiliteit te vergroten.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:16

K2 skeelers bevallen mij heel goed. Ik heb 10 jaar met mijn vorige paar gedaan en toen de bovenste sluiting het begaf gelijk 2e hands gevonden op het internet. Voor €10 zgan. Degene die ze verkocht had er maar 2x mee geskeelerd...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:22

Hier ook inline skates (geen skeelers) van K2. Ik heb ze in 2000 gekocht, dus dat maakt ze al bijna twintig jaar oud. Zitten als gegoten, hoge schoen en dat heb ik ook wel nodig met mijn brakke enkelbanden. Een jaar of tien geleden heb ik er eens nieuwe wieltjes onder laten zetten omdat ze in al die jaren best scherp afgesleten waren. Dat heb ik laten doen bij een professionele schaats- en skeelerzaak. Ik kreeg een compliment voor het onderhoud: er hoefden met de wieltjes maar twee lagers vervangen te worden, de rest zag er nog prima uit.

Zes jaar geleden ben ik verhuisd en ik heb nu geen goed asfalt meer in mijn omgeving. Moet nu dus eerst ergens naartoe en van daaruit gaan skaten, dus niet meer lekker vanaf de voordeur. Nog geen enkele keer gedaan sinds ik hier woon. Stomtoevallig was ik dit weekend in een rollerskatedisco. Andere tak van sport en ook heel leuk, en toen bedacht ik dat ik het gewoon maar eens moest doen: de auto pakken naar een plek met goed asfalt (want die zijn er echt wel hier in de buurt) en van daaruit weer eens kilometers gaan maken. Zo zonde dat mijn skates na al die jaren trouwe dienst staan te verstoffen in de gang.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:08

Ik remde ook altijd met t stop, alleen het blokje nog niet onderuit bij de nieuwe. Vond ik wel het fijnste en veiligste. Zeker omdat ik vroeger overal op en af sprong, moet je niet doen met zo n blokje eraan

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:48

julie0307 schreef:
Ik heb zelf skates van fila en ben er heel tevreden over! En inderdaad een beetje kijken naar de grote van je wieltjes. Maar ook af en toe de wieltjes van plaats wisselen (even googelen voor de beste manier) want bijvoorbeeld de voor en achterwieltjes slijten meer dan de middelste.


@DemDeempel
Probeer zelf te leren remmen dat scheelt een hele hoop. Je hebt verschillende manieren maar ik vind de “T-stop” de makkelijkste en beste. De T-stop is een van je skates horizontaal (dus dwars) achter je andere skate te slepen. Je vormt dus een T en met je achterste dwarse voet sleep je dus over de grond waardoor je goed afremt. :)


Die remtechniek klinkt niet heel goed voor je wieltjes..

Ik ben altijd aan het anticiperen. Als ik ergens moet stoppen, was ik al vaart aan het minderen of kleine bochtjes maken en een voorwerp zoeken waar ik aan vast kan pakken.

tienus63

Berichten: 12054
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:00

Mijn man verwisselt met enige regelmaat de plek van de wielen in het onderstel.
Van voor naar achteren en/of linker naar rechterschoen.