Van prikpil naar....? Of toch nog niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Van prikpil naar....? Of toch nog niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 22:08

Ik hoop dat ik hier wat informatie kan inwinnen...

Ik gebruik al ruim 11 jaar de prikpil, heb deze keuze heel erg bewust gemaakt, wetende dat de menstruatie na stoppen langer op zich kan laten wachten en daarmee een eventuele zwangerschap. Aangezien ik toen 17 was en een vaste relatie had (en wens had om jong moeder te worden).

Inmiddels ben ik 28, bijna 29 en heb ik nog geen vaste relatie. Maar wel de wens om ooit moeder te worden. Dat jong moeder worden hoeft niet meer zo nodig, ik geniet ten volle van het leven. Maar de prikpil begint aan me te knagen omdat ik iemand ken die er 5 jaar over heeft gedaan om zwanger te worden. Na testen bleken ook toen de hormonen nog volop in het lichaam aanwezig te zijn.
Nu heeft zij nog een aandoening die hierop van invloed kan zijn en is zij bijna 30cm kleiner dan ik (1.86m), en ja, we krijgen toch echt allemaal dezelfde dosis.

Stel dat ik pas over een jaar of 5 daadwerkelijk bezig ga met kinderen, wil ik niet 5 jaar in de stress moeten zitten of het wel gaat lukken.
Mijn zusje heeft ook een aantal jaar de prikpil gebruikt, maar werd na 3 maanden gewoon ongesteld. En is daarna door de gewone pil heen zwanger geraakt. Inmiddels zwanger van de tweede.
Ik weet niet hoe haar menstruatie was, ze is al op haar 13/14e aan de prikpil gegaan. Maar mijn menstruatie was vanaf mijn 13e tot mijn 17e gewoon een chaos. Maanden niet, dan een paar keer keurig op tijd. En dan weer tijden niet. Iets dat op dit moment ook in mijn hoofd meespeelt. Zoals iedereen ben ik natuurlijk ook altijd wel bang dat ik niet zwanger kan worden. Misschien overdreven omdat ik van dichtbij heb meegemaakt hoe niet zwanger kunnen blijven een draak van iemand maakte.

Maar het geval van die bekende doet me wel nadenken... De keuze voor de prikpil was voor mij heel eenvoudig, ik was destijds te chaotisch om braaf elke dag die pil te nemen. Dat chaotische valt nu wel mee, maar ik leef wel heel erg onregelmatig. En daarnaast zegt de gewone pil natuurlijk ook helemaal niets over je menstruatie. In mijn ogen hou ik mezelf dan ook voor de gek.
Een implanon is in principe hetzelfde als de prikpil qua afgifte van hormonen, wat dus hetzelfde kan opleveren als de prikpil. Een nuvaring lijkt me ook helemaal niets en de drempel voor het laten plaatsen van een spiraal is me veel te hoog. Daarnaast ook te veel ellende van gehoord.

En dan nog het hele hormoon verhaal natuurlijk, ik heb helemaal GEEN problemen ondervonden van de prikpil. Ik ben op een doorbraakbloeding na een week of 4 nooit weer ongesteld geweest. Ik ben enkel aangekomen van eten, mijn libido is in orde, mijn humeur is eigenlijk altijd goed en bijzonder stabiel. Enkel vermoeidheid brengt me uit balans, maar bij wie gebeurt dat niet.
Wie garandeert me dat een andere vorm van anticonceptie dit niet verandert? :+ Wel behoorlijk belangrijk natuurlijk.

Het is voor mij nogal een dilemma, wil er binnenkort toch eens mee naar de huisarts, maar dan wel goed voorbereid.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:17

Hier ook zeker 12 jaar veel gemak gehad van de Prikpil.

Had eigenlijk geen reden om te stoppen, toch eens geprobeerd. Tijd zonder pil gedaan en menstruatie kwam na paar maanden op gang en al snel met regelmaat van de klok.

Toen toch weer anticonceptie nodig. Eerst mycrogynon maar die viel me zwaar. Nu driefasenpil (die ik trouwens drie keer kan doorslikken, ja dat kan! ) en dan een stopweek want anders doorbraakbloeding.

Er zijn zat anticonceptie middelen, dus als je over wilt naar iets 'tijdelijkers' kan je genoeg kanten op!

Oh, en mocht je het goed doen op het hormoon van de Prikpil (progesteron). Ook die is beschikbaar in gewone pil als je erom vraagt.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 14-07-19 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:18

Ik heb zelf een mirena, en ben daar ontzettend tevreden over. Geen last van hormonen, en de hormonen die erin zitten worden heel geleidelijk afgegeven. Niet in één keer alles, dus. Ik heb een soort van cyclus en wel af en toe doorbraakbloedingen, maar verder weinig last.

Zetten deed even pijn maar dat was maar 30 seconden, en ik lag een dag op m'n gat. Maar inmiddels al 3 jaar veel plezier ervan, en hij kan eruit wanneer je maar wil. :)

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 22:21

Kelly_ann schreef:
Hier ook zeker 12 jaar veel gemak gehad van de Prikpil.

Had eigenlijk geen reden om te stoppen, toch eens geprobeerd. Tijd zonder pil gedaan en menstruatie kwam na paar maanden op gang en al snel met regelmaat van de klok.

Toen toch weer anticonceptie nodig. Eerst mycrogynon maar die viel me zwaar. Nu driefasenpil (die ik trouwens drie keer kan doorslikken, ja dat kan! ) en dan een stopweek want anders doorbraakbloeding.

Er zijn zat anticonceptie middelen, dus als je over wilt naar iets 'tijdelijkers' kan je genoeg kanten op!


Kijk, dat vind ik zo lastig he... Wat als ik vandaag zou stoppen en morgen een leuke vent tegen kom en dan toch maar weer met iets moet beginnen... (Ik ben zeg maar wel van de Double Dutch...) Dan geef ik mijn lichaam ook een vette klap eigenlijk. Denk ik...

Edit; ik zie je edit nu, dat klinkt wel heel interessant!

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 05:10

Hier ook de Mirena. Ik ben er erg tevreden over. Het zetten deed weinig pijn en het zit er inmiddels bijna 5 jaar. Na de zomer laat ik een nieuwe zetten. Ik heb geen last van hormonen of gewichtstoename. Mijn libido is compleet normaal. Ik heb geen stress van pillen slikken of angst voor zwangerschap. Ik zou het echt aanraden. :j

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Van prikpil naar....? Of toch nog niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:07

Gewoonlijk horen naar 3 maanden de hormonen van de prikpil uit je lijf te zijn.
Wat ik je echt zou aanraden is de hormoonspiraal. Sinds een jaar is het zusje van Mirena uitgebracht, namelijk de Kyleena. Hier zitten nog minder hormonen in dan de Mirena en heeft dezelfde werking. Ideaal, en zodra je hem verwijderd kun je gelijk weer vruchtbaar zijn.

Overigens bij de prikpil krijg je een veij hoge dosis hormonen in je bloed en vele malen meer dan de hormoonspiraal. Als je al niet reageert op die hormonen, verwacht ik dat je totaal geen last zult hebben van de hormoonspiraal, omdat daar bar weinig in zit, hij zit namelijk al op de plaats van bestemming.

Kijk trouwens vooral even op www.anticonceptie.nl staat alles over anticonceptie duidelijk uitgelegd.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:13

Kelly_ann schreef:
Oh, en mocht je het goed doen op het hormoon van de Prikpil (progesteron). Ook die is beschikbaar in gewone pil als je erom vraagt.


Dat is de "Cerazette" ook wel minipil genoemd inderdaad. Het nadeel van die pil is alleen dat je hem echt heel consequent moet nemen. Dus echt elke dag op precies het zelfde tijdstip. Bij andere pillen kun je hier nog wel iets "losser" mee zijn, maar bij deze is het echt een must. Hij is daarom dus minder veilig dan de andere pillen. Mocht je dit wel heel consequent kunnen doen, dan is die prima in gebruik.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 19:35

Grace schreef:
Gewoonlijk horen naar 3 maanden de hormonen van de prikpil uit je lijf te zijn.
Wat ik je echt zou aanraden is de hormoonspiraal. Sinds een jaar is het zusje van Mirena uitgebracht, namelijk de Kyleena. Hier zitten nog minder hormonen in dan de Mirena en heeft dezelfde werking. Ideaal, en zodra je hem verwijderd kun je gelijk weer vruchtbaar zijn.

Overigens bij de prikpil krijg je een veij hoge dosis hormonen in je bloed en vele malen meer dan de hormoonspiraal. Als je al niet reageert op die hormonen, verwacht ik dat je totaal geen last zult hebben van de hormoonspiraal, omdat daar bar weinig in zit, hij zit namelijk al op de plaats van bestemming.

Kijk trouwens vooral even op http://www.anticonceptie.nl staat alles over anticonceptie duidelijk uitgelegd.


Die site vind ik dus enorm tegenvallen :( Geheel gestaafd op bijsluiters.

En ik denk dat de meeste mensen mijn OP niet helemaal begrijpen dat ik een spiraal totaal niet zie zitten. Leuk dat anderen het geen punt vinden, maar dat verandert mijn bezwaren totaal niet.

Prikpil is een depot, je krijgt de hormonen wel in één keer in je lichaam, maar het wordt gedoseerd afgegeven aan het lichaam. Althans, zo is het mij uitgelegd. Waar het precies gaat zitten, geen idee...

Maar goed, Cerazette is dus ook geen optie voor mij...

xShannentje
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-10-11
Woonplaats: omgeving breda

Re: Van prikpil naar....? Of toch nog niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:50

Ik heb de implanon, ookwel hormoonstaaf. Toen ik op zoek ging naar een alternatief keek ik naar de prikpil, implanon en nuvaring. Ik ben uiteraard gaan googlen naar ervaringen maar eigenlijk lees je meer negatief als positief over alles. Uiteindelijk me dus gewoon door de arts laten adviseren: prikpil was het voor mij niet geworden vanwege dat als je er slecht op reageert je er wel 3 maanden aan vast zit, het kan er niet zomaar uit. De nuvaring vind ik nogsteeds interessant maar die zet je zelf iedere maand opnieuw en de implanon laat je 1x zetten en het is 3 jaar goed. Werkt het niet dan laat je het eruit halen en krijg je er ook geen last meer van. Stel de implanon was niks geweest had ik dus waarschijnlijk de nuvaring gekozen, maar ik ben tevreden met de implanon. Ik heb een soort cyclus waardoor ik ca 1/2 dagen in de maand heeeel licht ongesteld ben, heb vaak 1 dag voor die cyclus ontzettend hoofdpijn en dat is goed te verduren met paracetamol. Ik heb dit tevens slechts 3x gehad en heb de hormoonstaaf nu een half jaar.

Bespreek je opties vooral met je huisarts... iedereen reageert anders op hormonen.

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:42

T leest een beetje alsof je controle en grip wilt over iets waar je nagenoeg geen zekerheid of invloed op hebt (man tegen komen, zwanger raken, invloed (andere) hormonen. Ik zou t allemaal loslaten en gewoon door gaan op de oude voet.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 20:55

kistaah schreef:
T leest een beetje alsof je controle en grip wilt over iets waar je nagenoeg geen zekerheid of invloed op hebt (man tegen komen, zwanger raken, invloed (andere) hormonen. Ik zou t allemaal loslaten en gewoon door gaan op de oude voet.


Ik vind dit een heel erg begrijpelijke reactie! En zo heb ik zelf heel lang gedacht over mijn angst.
Want het speelt natuurlijk niet nu ineens... Vroegah ging ik er vanuit dat ik op mijn 25e alles wel voor elkaar had en dan het huisje-boompje-beestje verder uitgebreid zou worden met kindje.
Nu ben ik bijna 29 en ben ik min of meer alleen. Waar ik geen probleem mee heb, want het kan nog gerust.
Maar als ik dan van zó dichtbij (aangetrouwde familie) hoor dat zij bevestigd krijgen dat de prikpil de oorzaak is dat het vijf jaar duurde voor ze zwanger werd... Dan vind ik dat wel heel erg heftig.

Prikpil, omdat het hormoonlevel nog zo hoog was. Dit is dus allemaal medisch/wetenschappelijk aangetoond door middel van bloedonderzoek. Ze hebben natuurlijk heel veel ziekenhuisbegeleiding gehad en daar ook gehoord dat de vermoedens sterker worden dat de prikpil voor langer dan een jaar onvruchtbaarheid kan zorgen dan nu wordt medegedeeld.

Maar je hebt uiteindelijk wel gelijk, met elke andere vorm van anticonceptie hou ik mezelf nog steeds min of meer voor de gek, omdat je cyclus toch hoe dan ook beïnvloed word. (muv koperspiraal, maargoed, spiraal zie ik niet zitten dus)
Ik denk er alleen aan dat ik op die manier misschien dat hormoon lager kan krijgen voor de tijd dat ik misschien wel toe ben aan kinderen. En ik niet achteraf spijt ga krijgen dat ik ondanks de kennis die ik nu heb, heb genegeerd.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:41

Dat de Prikpil een hormoonbom is is een beetje een misverstand. Je krijgt je 'depot' in een beetje vette spier. En je lichaam breekt het langzaam af. Dat zorgt voor een hele nauwkeurige, gelijkmatige afgifte van het hormoon. Waardoor er relatief gezien niet veel nodig is. Het is ook slechts één hormoon en bevat geen oestrogeen. Wat het over het algemeen een prettige en stabiele werkzame stof maakt.

In principe gaat je depot zo'n drie maanden mee. Nu kan het zijn dat je lijf nog wat restjes heeft op te ruimen en dat je lijf misschien wat opstart problemen heeft met je cyclus. Mijn ervaring was dat het super mee viel. Maar hier zijn als je ff spit met Google misschien wel cijfers van.

Implanon wilde mijn huisarts niet aan beginnen. Leek mij ook ideaal, ook omdat je zodra je hem verwijdert direct er 'vanaf' zou zijn.

Ik dacht ook altijd een chaoot te zijn. Ik reis veel, en leef niet altijd regelmatig. Maar mijn pilstrip ligt naast mijn tandenborstel en lenzen en die twee reizen altijd mee. Reservestrip in de handtas. En warempel ik slik hem trouw en vergeet hem nooit. Dus misschien is er hoop!