Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Hanmar, Polly

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:17

SusanH schreef:
Ik werk zelf in de VG zorg en echt....ik kan daar niet bij. Waarom heeft de een meer recht op leven dan de ander. Waarom moet alles perfect en maakbaar zijn. Maar goed, dat is mijn mening. Ik snap ook dat het niet voor iedereen bewuste keus is om er wel voor te gaan. Aan de andere kant. Je kindje kan ook zuurstoftekort oplopen bij de geboorte en daar een verstandelijke beperking aan over houden. Kun je qua voorzorg alles nog zo goed regelen, maar het leven loopt zoals het loopt en het balletje rolt niet altijd de kant op die je zelf wil of voor ogen had.

Draai het liever om naar "recht op niet te hoeven leven".

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:38

Tica_81 schreef:
Als het ging over een merrie met een erfelijke afwijking die toch willens en wetens naar de hengst werd gebracht, of een teefje met een aandoening met een pretnest, of vul maar iets in, was heel Bokt te klein geweest. Nu het een mens is die bewust de keuze maakt is het ineens oké?

Helemaal eens!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:54

dees_daan schreef:
SusanH schreef:
Het gaat mij er om dat tegenwoordig alles maar maakbaar moet zijn. Terwijl dat niet de essentie van het leven is, dat het maakbaar is.

De essentie van het leven is leven en overleven.. Jezelf voortplanten om als diersoort te overleven.. Dat geldt voor alle diersoorten maar de mens vergeet steeds meer dat het ook maar gewoon een diersoort is. Als wij de luxe niet hadden die we nu hebben gecreëerd (gemaakt dus) dan had er een heel groot deel van ons niet eens kunnen overleven. (En voordat er mensen over vallen, ik reken mezelf daar ook bij ivm mijn migraine.)

Klopt. De natuur is veel harder dan de moderne mens op dat gebied. Een jong wat iets mankeert wordt zonder pardon achtergelaten om te sterven/als maal te dienen voor een andere soort.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:14

alice0cullen schreef:
Ik ben zelf autistisch en leef met de beperkingen die dat met zich mee brengt. Ik om onderandere die reden wil ik geen kinderen en dit wel km twee voornamelijke redenen.

1. Ik zal nooit een goede moeder zijn, heb onwijs veel tijd voor mijzelf nodig en kan heel moeilijk omgaan met veranderingen. Terwijl kinderen heel onvoorspelbaar zijn en een hoop aandacht nodig hebben. Daarbij is de helft van de opvoeding dat kinderen sociaal leren zijn via het spiegelen van ouders, en ik ben hier zelf al niet goed in. Hoe moet ik dit dan een kind leren.

2. Hoezeer ik het niet meteen als een beperking ervaar om autistisch te zijn, zijn de effecten van hoe ik mijn leven leef en de bijkomende problemen en het pesten wel wat gewoon schadelijk is. Ik zou hier nooit doelbewust voor kiezen voor een kind. Nooit.

Met een beperking zelf leven is 1 ding, maar die beperking doelbewust doorgeven aan een nieuw leven is iets heel anders.

Idem. Ik weet pas een paar jaar dat ik autistisch ben en de maatschappij ervaar ik als steeds drukker/voller/overprikkelender. De zorg wordt ook steeds verder uitgekleed, dus daar kun je voor de komende generatie ook niet teveel op rekenen. Nu heb ik makkelijk praten want ik heb gelukkig nooit een kinderwens gehad, maar daarmee heb ik dus gewoon geluk gehad, want nooit voor het dilemma gestaan hormonen of verstand te volgen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:00

anjali schreef:
Ik vind het wel erg als mensen alleen naar waarde beoordeeld worden met als criterium of ze productief kunnen zijn in de economie.

Dat is nu eenmaal de praktijk. Ik ben dan nog productief geweest voor ik een paar jaar geleden om medische en psychische redenen uitviel, maar de consensus is gewoon dat men uitkeringstrekkers het licht in de ogen niet gunt. Iemand die ziek is hoort opgesloten in een instelling, god forbid dat ze ook wel 'ns op vakantie gaan of anderszins leuke dingen doen. En de maatschappij wordt alleen maar harder. Logisch ook want mensen moeten steeds meer inleveren en krijgen er minder voor terug.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:34

sanso schreef:
Eerlijk TS?
Goed dat je actie onderneemt. Maar stel nu he, gewoon even stel dat. Stel dat ik jouw dochter was. En ik kom er later achter dat jij en jouw man/vriend bewust hebben gekozen om mij te laten leven ondanks dat je tijdens de zwangerschap al wist hoe groot de kans op ziekte was en ik ben ziek. Dan zou ik het jullie nooit vergeven en altijd kwalijk nemen, ook al is het ‘op te lossen’ met een dieeët.. zéker als ik dan ook nog eens op internet (of uberhaupt) zou terugvinden dat ik met een alternatief wél gezond zou zijn en een normaal leven zou kunnen hebben. Misschien werkt het voor jou prima maar dat kun je voor een ander toch niet oordelen?

Mee eens. En tevens leg je het ziekteverervingsprobleem dan ook weer weg bij die eventuele dochter mocht zij later een kind willen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:55

Seltje schreef:
Moeilijke situatie inderdaad, het moeilijke is dat een vruchtwaterpunctie ook wat risico's met zich meebrengt, risico's waarvan wij zullen moeten beslissen of het dat waard is. Moest er geen risico aan vasthangen, had ik gewoon getest. Deze zwangerschap is een aaneenschakeling van risico's... Nu is het de voors en tegens afwegen en zien waar we uitkomen.

Een vruchtwaterpunctie gaat ook heel vaak goed en dan kun je tenminste 100% voorkomen dat een mogelijke dochter jouw ziekte draagt.
Vind het een behoorlijk pittige opgave om eiwitarm te eten, dan valt er al heel veel (lekkers) af. En als je dan ook nog een vergroot risico loopt om koolhydraatbeperkt te moeten gaan eten wegens diabetes, dan zie ik dat toch als 'n serieuze handicap. En een probleem wat je eventueel dus ook weer op je dochters bordje legt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:24

Citaat:
Het zou kunnen dat die dochter wel heel haar leven zwaar zal moeten dieten, dan is dat zo, dieten doen wel meer mensen, ieders om een andere reden.

Ik vind dit eerlijk gezegd behoorlijk schokkend om dat willens en wetens een mogelijke dochter aan te willen doen. Zeker aangezien je schrijft van het eiwit in een broodje/pannenkoek al ziek te worden, dus vlees/vis/eieren/kaas etc zullen dan helemaal offlimits zijn? Maar als je die diabetes er bovenop krijgt dan moet je ook nog koolhydraten gaan beperken. Wat blijft er dan nog over om te eten?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:00

prulletje schreef:
Voor mij was het trouwens wel "fijn", zeker in het begin, dat ik familieleden had waarmee ik kon praten over mijn aandoening en die wisten wat ik meemaakte. Mocht je dus een dochter krijgen die ook jouw aandoening heeft, dan kan je in ieder geval die persoon zijn voor haar.

Denk je dat nu werkelijk? Als mijn moeder mij willens en wetens met een zo beperkende ziekte op zou zadelen dan zou ik haar al helemaal niet als vertrouwenspersoon kiezen. Er wordt voor minder een ouder-kind relatie verbroken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:09

prulletje schreef:
Ik zeg niet dat ze zal staan springen van vreugde, zou ik ook zeker niet doen. Ik denk dat ik het in een geval als dit mijn ouders ook echt wel kwalijk zou nemen. Maar het is ook een kwestie van hoe je ermee omgaat. TS heeft een keuze gemaakt en het resultaat daarvan groeit nu in haar buik. En mocht het zo zijn dat ze een zieke dochter krijgt, dan weet zij in ieder geval hoe ze die het beste kan begeleiden.

Dat werkt voor een onmondig jong kind wellicht nog wel maar eens ze doorkrijgt dat haar moeder de keuze had de handicap te voorkomen, kan het wel 'ns tot uitbarsting komen in de puberteit.