Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:55

beert schreef:
Die mogen echt de voedselketen niet in hoor! Die hebben ongetwijfeld allerlei medicatie gekregen, alleen al om een dier te verdoven en het hart eruit te halen. Die kun je moeilijk slachten en dan het hart eruit snijden op de slachtbank.

Ik denk eerder dat dat een rare vertaling is, eerlijk gezegd. Er staat dat ze "net zo eindigen" (dood dus).

Maar goed, ik bedoel meer de hele fase vooraf. Er worden ook muizen e.a. proefdieren voor gedood om dit te kunnen ontwikkelen.

Hier gaat het alleen om het hart. In Nederland zijn dat circa 100 mensen die op de wachtlijst staan. Als je dat vergelijkt met het aantal mensen dat een vaccin gebruikt of bepaalde medicatie, vind ik dat niet heel veel in verhouding.

Citaat:
"En dan zou je, zoals in een science fiction-boek, op den duur boerderijen hebben waar varkens rondlopen met een mensenhart.", stelt Clevers. "Varkens zullen dus net zo eindigen als op een vleesboerderij. Als het hart volgroeid is, zal het dier worden geslacht en komt het orgaan beschikbaar."


Daarbij staat dat het ook gaat om uiteindelijk levers en nieren.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3


IMANDRA

Berichten: 9796
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:20

Aan de ene kant lijkt het me best goed dat dit kán vanwege de vele mensen die een hart nodig hebben. Zeker als het geen 'extra' dieren kost (dus de rest voor de slacht gebruikt wordt). Maar aan de andere kant zal er ook medicatie aan te pas komen lijkt me, dus zijn ze wellicht niet geschikt voor consumptie. En ik las in het artikel dat ze niet zeker weten dat het DNA alleen het hart vormt (dus het kan eventueel ook andere delen beïnvloeden) en dan wordt het ethisch een nóg moeilijker vraagstuk.

Lastig.

Op zich stoort het me niet dat het onderzoek plaats gaat vinden, ik denk dat het op zich een geschikte manier is om verder te komen (misschien is dit stap 1 naar het kweken van organen zonder dat we hier een levend wezen voor nodig hebben).

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Sanet

Berichten: 7915
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:40

Maar geldt hier niet net zo goed dat ze liever levend transplanteren? Bij gebrek aan hersendood, moet je het dier “hersendood” maken of anderszijds zorgen dat je normaal de organen eruit kunt halen toch?

Ik eet geen vlees, dus ik vind slachten voor vlees overbodig. Maar er zullen toch mensen blijven die vlees eten, laten we dan ook maar gewoon alles benutten dan. En ik vermoed dat zo’n varken een heel wat beter heeft dan de gemiddelde varkens nu. Want je wilt ook geen vervet hart etc.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:46

Sanet schreef:
Maar geldt hier niet net zo goed dat ze liever levend transplanteren? Bij gebrek aan hersendood, moet je het dier “hersendood” maken of anderszijds zorgen dat je normaal de organen eruit kunt halen toch?

Ik eet geen vlees, dus ik vind slachten voor vlees overbodig. Maar er zullen toch mensen blijven die vlees eten, laten we dan ook maar gewoon alles benutten dan. En ik vermoed dat zo’n varken een heel wat beter heeft dan de gemiddelde varkens nu. Want je wilt ook geen vervet hart etc.

Met slachten wordt een dier dmv een pin eerst hersendood gemaakt. Daarna wordt de halsslagader doorgesneden zodat het leegbloed en dood gaat.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:02

Interessant, jullie reacties. Ik vind het ethisch gezien dus veel te ver gaan.

IMANDRA

Berichten: 9796
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:15

Sanet schreef:
Maar geldt hier niet net zo goed dat ze liever levend transplanteren? Bij gebrek aan hersendood, moet je het dier “hersendood” maken of anderszijds zorgen dat je normaal de organen eruit kunt halen toch?

Ik eet geen vlees, dus ik vind slachten voor vlees overbodig. Maar er zullen toch mensen blijven die vlees eten, laten we dan ook maar gewoon alles benutten dan. En ik vermoed dat zo’n varken een heel wat beter heeft dan de gemiddelde varkens nu. Want je wilt ook geen vervet hart etc.


Ja lijkt me ook. Zelfde regels voor orgaanbehoud zullen bij dieren gelden. Maar ik denk dat ze daar nog niet voldoende over nagedacht hebben, gok dat het in eerste instantie echt zal gaan om de mogelijkheid om menselijke organen te 'kweken' en dat ze daarna pas gaan kijken hoe je die het op de meest moreel goede manier uit het dier kan halen.

En geen idee over dat laatste eigenlijk: er worden nu ook al hartkleppen van varkens gebruikt. Van 'welk soort' varkens komen deze dan vandaan?

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:16

Nikass schreef:
Interessant, jullie reacties. Ik vind het ethisch gezien dus veel te ver gaan.


Ik eigenlijk ook, maarja dat vind ik opfokken en slachten voor vlees eigenlijk ook en dat zal toch wel blijven gebeuren.

Als er voor die varkens die toch gefokt worden om doodgemaakt te worden, dan wellicht een voordeeltje te behalen valt, dat ze een beter leven krijgen om dat hart / ander orgaan goed sterk en gezond te krijgen... dan hebben die er ook nog wat aan. Maar ik vrees dat er wel weer een berg dierenleed bij zal komen kijken :(:)

beert
Berichten: 2413
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:18

Sanet schreef:
Maar geldt hier niet net zo goed dat ze liever levend transplanteren? Bij gebrek aan hersendood, moet je het dier “hersendood” maken of anderszijds zorgen dat je normaal de organen eruit kunt halen toch?

Ik eet geen vlees, dus ik vind slachten voor vlees overbodig. Maar er zullen toch mensen blijven die vlees eten, laten we dan ook maar gewoon alles benutten dan. En ik vermoed dat zo’n varken een heel wat beter heeft dan de gemiddelde varkens nu. Want je wilt ook geen vervet hart etc.

Ik vrees eerder dat je laboratoriumdieren krijgt. Je zal toch regelmatig moeten monitoren of het hart goed groeit en klopt etc. Dat is ook weer niet ideaal als je dieren hebt die buiten in de modder spelen en alles maar te eten krijgen. Ze zijn te kostbaar dan om ziek te worden. Dan krijg je weer dieren in glazen kooitjes..

Ik ben hier ook geen voorstander van. Ik ben niet tegen proefdieren, maar dit soort manipuleren gaat me toch te ver.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:18

Nikass schreef:
https://nos.nl/l/2295843

Ik vraag me af wat jullie hiervan vinden?

Goed plan! Als organen op die manier gekweekt kunnen worden dan zie ik dat als vooruitgang.
Er worden nu ook al varkenshartkleppen gebruikt bij de mens, dus blijkbaar is een varken een goede match.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:10

quera schreef:
beert schreef:
Die mogen echt de voedselketen niet in hoor! Die hebben ongetwijfeld allerlei medicatie gekregen, alleen al om een dier te verdoven en het hart eruit te halen. Die kun je moeilijk slachten en dan het hart eruit snijden op de slachtbank.

Ik denk eerder dat dat een rare vertaling is, eerlijk gezegd. Er staat dat ze "net zo eindigen" (dood dus).

Maar goed, ik bedoel meer de hele fase vooraf. Er worden ook muizen e.a. proefdieren voor gedood om dit te kunnen ontwikkelen.

Hier gaat het alleen om het hart. In Nederland zijn dat circa 100 mensen die op de wachtlijst staan. Als je dat vergelijkt met het aantal mensen dat een vaccin gebruikt of bepaalde medicatie, vind ik dat niet heel veel in verhouding.

Citaat:
"En dan zou je, zoals in een science fiction-boek, op den duur boerderijen hebben waar varkens rondlopen met een mensenhart.", stelt Clevers. "Varkens zullen dus net zo eindigen als op een vleesboerderij. Als het hart volgroeid is, zal het dier worden geslacht en komt het orgaan beschikbaar."


Daarbij staat dat het ook gaat om uiteindelijk levers en nieren.


Daar staat niet dat het vlees opgegeten zal worden.
Ik denk ook niet dat die varkens nog gegeten kunnen worden eigenlijk.

Ik vind het een bizar idee om dieren zo te gebruiken :=

[o]

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:02

Als er niet voldoende organen beschikbaar zijn dan moet de wetenschap iets anders verzinnen.
Ik vind het niet ideaal maar kan me voorstellen dat je daar als afgepeigerde dialysepatient anders over denkt.

Eloya

Berichten: 5185
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:31

Iemand ervaring / overweging / tips over bij leven een stuk van je lever doneren..

Ik ben al ruim 1.5 jaar bezig met deze gedachte voor een kind van een bekende van mij. Eigenlijk sinds ik vroeg welke bloedgroep het kindje had en het bleek dezelfde als de mijne te zijn. Ik merkte dat ik telkens maren had, alleen als dezelfde bloedgroep, alleen als mijn studie klaar is.
Maar vandaag mijn laatste examen van de studie ingeleverd.

Ik vind het een mooi idee, help graag anderen en ben nu nog jong, bijna 22. En je lever groeit weer terug.
Ergens denk ik.. kan eerst laten screenen, misschien match ik wel niet en dan kan ik het afsluiten
Maar wat als ik wel match, ik weet dat je je altijd nog kan terug trekken. Maar wil ook geen valse hoop dan geven..
En er is 25% kans op milde complicaties (abcessen, longontstekingen etc) is redelijk hoog.

Lastig iets..
Ga nog even verder inlezen en nadenken
Hier ga ik zeker niet lichtvoetig over beslissen.
Het speelt alleen al wel zo lang in mijn hoofd dat ik er wel alle info over wil lezen
Laatst bijgewerkt door Eloya op 14-04-20 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:40

Lijkt me een behoorlijk hoog risico voor zomaar 'n bekende. Voor je ouders of je eigen kind zou ik het wel doen maar niet voor zomaar een bekende die je wellicht over 'n paar jaar uit het oog verliest (en die uiteindelijk wellicht niet dankbaar genoeg is voor jouw offer)

Eloya

Berichten: 5185
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:56

elnienjo schreef:
Lijkt me een behoorlijk hoog risico voor zomaar 'n bekende. Voor je ouders of je eigen kind zou ik het wel doen maar niet voor zomaar een bekende die je wellicht over 'n paar jaar uit het oog verliest (en die uiteindelijk wellicht niet dankbaar genoeg is voor jouw offer)


Ook waar
Ik denk ook zeker over wat als later iemand dichter bij mij het nodig heeft.. je kan maar 1x doneren..

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Charlotte446

Berichten: 639
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:02

Eloya schreef:
Iemand ervaring / overweging / tips over bij leven een stuk van je lever doneren..

Ik ben al ruim 1.5 jaar bezig met deze gedachte voor een kind van een bekende van mij. Eigenlijk sinds ik vroeg welke bloedgroep het kindje had en het bleek dezelfde als de mijne te zijn. Ik merkte dat ik telkens maren had, alleen als dezelfde bloedgroep, alleen als mijn studie klaar is.
Maar vandaag mijn laatste examen van de studie ingeleverd.

Ik vind het een mooi idee, help graag anderen en ben nu nog jong, bijna 22. En je lever groeit weer terug.
Ergens denk ik.. kan eerst laten screenen, misschien match ik wel niet en dan kan ik het afsluiten
Maar wat als ik wel match, ik weet dat je je altijd nog kan terug trekken. Maar wil ook geen valse hoop dan geven..
En er is 25% kans op milde complicaties (abcessen, longontstekingen etc) is redelijk hoog.

Lastig iets..
Ga nog even verder inlezen en nadenken
Hier ga ik zeker niet lichtvoetig over beslissen en alle reacties helpen mee in mijn overweging


Heel dapper dat je eraan denkt :)

Ik heb begin vorig jaar een ongeluk gehad waarbij ik een scheur van 10cm in mijn lever had en nog wat andere dingen. Ik heb snel even wat informatie gelezen over het doneren van een stuk lever, het heeft aardig wat raakvlakken met mijn ervaring.

Neem het herstel zeker niet te licht op. Ik las dat je de eerste dagen best wel pijn kan hebben. Ik weet heel weinig van de 1e 7 dagen in het ziekenhuis maar nog wel dat ik veel pijn had, via de infusen Morfine en Ketamine kreeg, daarnaast nog Oxycodon slikte en nog extra Morfine kon toedienen via het pompje. Van mijn familie/vriend heb ik gehoord dat ik flink op dat pompje heb geramd en gescholden. Ik las dat je met het doneren van je lever weinig medicijnen mag gebruiken. Daar schrok ik van, gezien mijn ervaring.

Het herstel ging aardig bij mij, wel in het begin veel pijn bij opstaan en bewegen. Mijn lichaam had echt rust (op de bank zitten) nodig en zolang ik dat deed ging het goed betreft de pijn. Met lopen duurde het opbouwen bij mij heel lang (maanden). Ik kreeg dan behoorlijk pijn, wat wel weer redelijk snel over ging als ik dan gelijk stopte.

Hopelijk heb je er iets aan :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:10

Eloya schreef:
elnienjo schreef:
Lijkt me een behoorlijk hoog risico voor zomaar 'n bekende. Voor je ouders of je eigen kind zou ik het wel doen maar niet voor zomaar een bekende die je wellicht over 'n paar jaar uit het oog verliest (en die uiteindelijk wellicht niet dankbaar genoeg is voor jouw offer)


Ook waar
Ik denk ook zeker over wat als later iemand dichter bij mij het nodig heeft.. je kan maar 1x doneren..

Nou, dat zou dan helemaal de doorslag geven het zeker niet te doen. Voor 't zelfde geld krijgt een ouder van haar een lever nodig of wellicht een toekomstig eigen kind.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 00:03

Een vriendin van mij heeft haar nier gedoneerd aan een relatief onbekende, misschien niet te vergelijken maar zij is er heel positief over

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 00:06

Polly schreef:
Een vriendin van mij heeft haar nier gedoneerd aan een relatief onbekende, misschien niet te vergelijken maar zij is er heel positief over

Hoe kan dat goed voelen? Je loopt risico door de operatie en je bent later ook kwetsbaarder op dat vlak en mocht een echt dierbare een lever nodig hebben dan mag je niet meer doneren.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 00:16

Zo zit zij in elkaar, prachtig mens en ik vind het nog steeds een machtig dappere beslissing waar ik plaatsvervangend trots op ben.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:39

Los van wat ik zelf zou doen is de kans dat iemand in je eigen familie een lever nodig heeft echt heel klein. Nooit nul maar zo is het met alles in het leven.

Overigens ligt het levende donor-programma nu volgens mij vrijwel volledig stil vanwege de coronacrisis.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Sanet

Berichten: 7915
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:43

Mijn vader heeft in 2003 een nier en alvleesklier transplantatie gehad. Dat gaat dus inmiddels al 17 jaar goed (afkloppen op alles). Hij was een van de eerste dubbel transplantaties (in Groningen?). Dus allemaal vrij spannend. Ze hadden eerst gedacht dat de nier 10-15 jaar goed zou blijven, maar so far so good. Labuitslagen zijn uitstekend. Echter is er kans (zeker nu met Corona bijvoorbeeld, dat er een afstootreactie gaat komen).

Volgens mij match ik qua bloedgroep niet met mijn vader, maar dan zou ik wel een soort ruilhandel willen, dan doneer ik mijn ene nier (mijn alvleesklier heb ik helaas zelf ook nodig) aan iemand anders, die dan ook familie of vriend heeft die een nier kan doneren aan mijn vader, die dan wel matched.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:58

Ik laat het wel of niet doneren van mijn organen aan mijn nabestaande over. Eerst heb ik voor ja gekozen, maar toen mijn oma vrij plotseling overleed (tweede moeder eigenlijk) en vrijwel direct werd meegenomen voor haar organen vonden wij dit als familie erg moeilijk.

Over bijvoorbeeld nierdonatie: ik denk niet dat ik een nier zou afstaan aan een onbekende, zou bang zijn dat ik zelf in de problemen zou komen of een dierbare wellicht die nier ooit nodig zou hebben.

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:08

https://www.telegraaf.nl/lifestyle/2720 ... splanteerd

Juist omdat het tot op heden dus zo gebeurd dat een transplantatie plaatsvindt vanuit iemand bij wie het hart nog klopt, heb ik mijn donorcodicil van een "JA" in een "NEE" veranderd. (Vroeger wist ik dat niet en had ik er nog niet zo uitgebreid over nagedacht. Als gevolg van de nieuwe donorwet heb ik dat wel gedaan)

Vooralsnog veranderd het mijn standpunt niet, maar dit is wel een interessante ontwikkeling.

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 22:33

Als ik in een dusdanige staat verkeer dat mijn nabestaanden zeggen “het is goed zo” dan heb ik er geen problemen mee dat ze het hart transplanteren terwijl het nog klopt. T is namelijk niet zo dat ik er dan nog wat aan heb. Maar ieder z’n eigen. Dat wou ik er wel bij zeggen

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 22:35

Nikass schreef:
https://www.telegraaf.nl/lifestyle/2720 ... splanteerd

Juist omdat het tot op heden dus zo gebeurd dat een transplantatie plaatsvindt vanuit iemand bij wie het hart nog klopt, heb ik mijn donorcodicil van een "JA" in een "NEE" veranderd. (Vroeger wist ik dat niet en had ik er nog niet zo uitgebreid over nagedacht. Als gevolg van de nieuwe donorwet heb ik dat wel gedaan)

Vooralsnog veranderd het mijn standpunt niet, maar dit is wel een interessante ontwikkeling.


Interessante ontwikkeling, als donatie na circulatory death mogelijk gaat zijn, verander ik mijn keuze ook weer terug. Het feit dat je hart nog klopt tijdens het oogsten van de organen, is ook de reden dat ik een aantal jaar terug mijn “Ja” in een “Nee” heb veranderd.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Felixity, Hanneke1989, Independence, jasz, MariekeR, Rijsa, Sannens, Soepblik, troetjoek en 197 bezoekers