Ik wil slapen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 08:02

Goedemorgen,

Al jaren heb ik last van intense dromen, ik kan koud in bed stappen en elke nacht gaat mijn interne kachel aan, eens per week wordt ik in de nacht wakker dat ik alles kan verschonen ivm nachtzweten. Elke nacht wordt ik standaard een keer wakker. Ik heb weinig energie en zou zo graag eens een nachtje goede nachtrust hebben. Nu hoor ik je denken ga eens langs de huisarts, maar de huisarts en de internist hebben niks kunnen vinden wat daaraan gelinkt kon worden. Hebben meer mensen hier last van? Of eventueel nog ideeën voor iets van een remedie? Ik denk vaak ik moet het gewoon accepteren dat het zo is en dat ik daardoor overdag minder energie heb, maar als ik zoals nu weer moe uit bed kom terwijl ik een ochtend mens ben zou ik graag nog een oplossing vinden.

xPabloBokt

Berichten: 9396
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:10

Waar gaan je dromen over? Zouden het wellicht verwerkingsdromen kunnen zijn?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:16

Er lijkt een verband te zijn tussen het warm hebben en veel dromen. Heb ik zelf ook last van.
Is er een mogelijkheid om jezelf te koelen in bed? Minder dik en goed ademend beddengoed, een aerosleep topper waardoor je niet direct op je matras ligt en je dus ook meer ventilatie krijgt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:21

Wat heb je al gedaan om koeler te slapen?
Welk soort beddengoed heb je?
Wat is je ritueel voor het slapen gaan?
Hoeveel uren slaap je? Zit er een ritme in? Heb je wel eens een slaap app gebruikt die je activiteiten meet?
Heb je andere klachten, stress, angsten etc?

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:31

bij mij heeft t geholpen door met essentiele lavendelolie (verdunt met water) in rondwrijvende beweging op mn slapen te smeren. al mijn dromen werden een stuk minder en iig zo dat ik niet halfwakker sliep

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 08:35

Ik slaap nu alleen onder een dekbedovertrek en het raam op een kier. Soms een fleecedeken over mijn voeten want ik heb het echt koud als ik in bed stap. Ik heb verschillende stof pyjama, meestal slaap ik in een T-shirt. Het stomme is ook dat ik het soms in een bepaalde fase dus bloedheet heb en soms wordt ik rond 5 weer wakker omdat ik het dan koud heb >;)

BigOne
Berichten: 38238
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:37

Houd eens bij wat je na zes uur s’avonds nog eet en drinkt.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:40

Ik heb al jaren precies hetzelfde. Ik droom enorm heftig en levendig. Ben sowieso twee keer in de nacht wakker, vaak zelfs vier keer of meer. Oom mijn blaas helpt dan niet mee, ik moet dan echt nodig naar het toilet. Nacht zweet heb ik gelukkig niet.

Ik ben ook nooit uitgerust. Kan me niet eens herinneren wanneer ik mij voor de laatste keer echt fit en energiek voelde.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:51

Kelly_ann schreef:
Wat heb je al gedaan om koeler te slapen?
Welk soort beddengoed heb je?
Wat is je ritueel voor het slapen gaan?
Hoeveel uren slaap je? Zit er een ritme in? Heb je wel eens een slaap app gebruikt die je activiteiten meet?
Heb je andere klachten, stress, angsten etc?

Ik ken je verhaal en daarom quote ik dit nog even... Ik slaap soms ook slecht (veel zweten en daardoor ook dromen).

Dit heeft mij wel voor een groot deel geholpen: ik slaap nu met beddengoed van 100% katoen, ook het hoeslaken:

Het soort beddengoed kan al een enorm verschil zijn. Katoen ademt het meest en is koel.
Microvezel ademt bijvoorbeeld veel minder goed. Flanel is heel zacht, maar geeft ook erg veel warmte. En zo zijn er nog wel wat meer. Ik gebruik nu katoen, ik geloof dat katoen het koelst slapen.
Daarnaast heb ik een tijdje hoeslakens gehad die niet van 100% katoen waren (weet niet precies wat voor stof t was, maar zijn van die hele rekbare hoeslakens). Ik heb in die periode enorm veel gezweet in bed, zelfs met alleen een leeg dekbedovertrek. Ik heb die allemaal weggegooid en katoenen gehaald, het zweten werd toen een stuk minder.
Daarnaast gebruik ik geen wasverzachter als ik het beddengoed was. De vochtopname wordt namelijk minder door wasverzachter, waardoor het beddengoed minder verkoelend is.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:54

Katoen slaapt het koelst inderdaad. Zowel voor beddengoed als voor een nachthemd/shirt.
Ik gebruik sinds kort ook magnesium voor de nacht. Ik moet zeggen dat mijn slaap meer ontspannen is. Misschien is dat ook nog een optie?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:00

Katoen inderdaad of bamboe. In de winter wollen deken, dat ademt ook. Ik lig nu onder een laken en een katoenen deken eroverheen. Verder heb ik een plafondventilator die ik met de afstandbediening aan kan zetten als het te warm word.
's Morgens heel vroeg is het wel eens koud ja, daarom ligt er een fleesje naast me die ik even over me heen kan gooien.

Autumnn

Berichten: 8036
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:04

Ik heb dit ook gehad. Sinds ik overgestapt ben naar een shirt met korte mouwen en een dunner dekbed is het opgelost.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:12

Laat een slaapstudie doen. Ik weet niet precies hoe t heet maar dan bekijken ze je slaapritme en moet je daar ook 2 weken slapen.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:22

Je kunt essentiele olien gebruiken een goede manier is vernevelen naast je bed. Let wel op sommige mensen worden juist heel alert van lavendel dan kun je een andere olie of zelfs een combinatie proberen.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:24

Is er wel eens bloed onderzocht ?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:30

Het kan ook zijn dat je het eigenlijk te koud hebt 's nachts. Zeker omdat je zegt dat je koud naar bed gaat, kan dat een oorzaak zijn. Probeer eens of het helpt om een neutralere gevoelstemperatuur te hebben als je naar bed gaat, bijvoorbeeld door van tevoren te douchen, onder een dekentje op de bank van te voren op te warmen of met behulp van een elektrische deken. Het klinkt heel tegenstrijdig, maar het is wel hoe kán werken.

Overigens is het normaal om een paar keer per nacht wakker te worden, dat doet iedereen. Alleen meestal zo licht/kort dat mensen het niet opmerken/onthouden. Maar op zich zou je van 1 keer per nacht wakker worden niet zo vermoeid moeten zijn.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:49

Is het geen hormonale kwestie? Schildklier kan ook. Maar je bent al medisch onderzocht zeg je?

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 09:55

In de OP staat dat ik naar de huisarts en internist ben geweest ;) mn beddengoed is van katoen evenals mn pyjama. Dit komt niet van de een op andere dag, dingen zoals dikker dekbed, dunner dekbed, andere pyjama etc heb ik al allemaal geprobeerd. Maar wel heel fijn dat jullie meedenken misschien staat er net iets bij wat ik niet heb geprobeerd.

Zoals dat magnesium, wat doe je er dan mee? Dat lavendel ga ik ook naar kijken. :)

BigOne
Berichten: 38238
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:56

Dus eten en drinken bijhouden heb je al gedaan?

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 10:17

Ik eet mn avond eten tot max. 18.30 en daarna eet ik niet meer. Ik drink meestal rond 20.00 een kop thee. Ik weet niet of het door bepaalde voedingsmiddelen zou kunnen komen?

BigOne
Berichten: 38238
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:21

Koffie met cafeïne en thee met theïne zijn algemeen bekend. Maar ook citrusvruchten bvb mandarijnen kunnen hetzelfde effect hebben, of alcolhol. Bij Holland and barret kun je melissadream kopen. Puur natuur en werkt als een tierelier bij slecht slapen, misschien het proberen waard,

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:22

Dat is echt heel naar. Heb je al eens aan een bezoek aan een homeopaat gedacht? Of is dat niks voor jou?

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:30

Heb je er overdag ook weleens last van?Je bent nog jong,maar misschien al opvliegers door de overgang.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ik wil slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:37

Heb daar ook last van, vooral heel veel dromen/nachtmerries en op een gegeven moment wakker worden omdat ik het veel te warm heb. Ik weet niet of er samenhang is, maar bij mij is onlangs slaapapneu gediagnosticeerd. Ik heb 61 ademstilstanden per uur, gevolg is dat ik nooit diep slaap en daardoor erg veel droom en vaak wakker wordt, of die warmte erbij hoort weet ik niet.

Ik ben al meer dan tien jaar dood- en doodmoe, kan altijd en overal in slaap vallen en gebeurt ook vaak op momenten dat ik dat niet wil, als ik aan het werk ben (wat dus heel moeilijk is vol te houden en niet opschiet door vermoeidheid), maar soms ook tijdens een gesprek.

Heb je al eens slaapapneuonderzoek gehad?

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:37

Stress? Hoe is je dag, wat heb je in je hoofd zitten en waar ben je allemaal mee “bezig”

Ik lijk altijd heel kalm en me niet zo druk te maken maar kennelijk zijn er soms dingen die ik overdag niet goed afsluit voor mezelf. Daardoor slaap ik onrustig en ga ik de gekste dingen dromen en lig ik wakker. Nu ik dat weet ga ik overdag bewuster om met wat me achter de schermen bezig houd en probeer ik dat voor mezelf af te kaarten zodat ik daar s nachts niet mee bezig hoef.