Helppp (Vecht)scheiding. Wie weet raad

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sannens
Berichten: 1398
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:13

Ik denk inderdaad dat een juridische procedure een goede stap gaat zijn. En een van de meest belangrijke zaken die ik inderdaad voorbij heb komen is of vader wel automatisch gezag heeft:

Citaat:
Gezamenlijk ouderlijk gezag zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap

Bent u als ouders niet met elkaar getrouwd en heeft u ook geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt u niet automatisch het gezamenlijk ouderlijk gezag. Alleen de moeder heeft het gezag. Wilt u samen het gezag uitoefenen? Dan moet u een verzoek indienen bij de rechtbank. Voorwaarde hierbij is dat u als vader of duomoeder het kind heeft erkend.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-een-kind


Heeft hij dit niet, dan kan hij hoog of laag springen, maar dan heeft moeder dus de touwtjes in handen en niet vader. Wel kan moeder dan nog van alles van hem eisen, maar dan worden de rollen dus 100% omgedraaid.


wyoming

Berichten: 2497
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:17

Sterkte voor je zus!

Ik zit helaas ook in een vechtscheiding, mijn ex is ook vreemdgegaan en heeft daarnaast ook allemaal rare eisen.

Mediation was helemaal niks, zijn idee van mediation was, ik leg op wat ik wil en zij zegt wel ja en amen, doet ze dat niet dan ga ik even zeggen dat zij onze band verpest, wat slecht is voor de kinderen en dan zegt ze vast wel ja. Ik ben blij dat ik nu een advocaat heb.

Dus laat haar aub naar een advocaat gaan die haar bijstaat. Met sommige mensen is gewoon niet te overleggen.

<3 30-07-2014 <3 12-06-2018 <3

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Helppp (Vecht)scheiding. Wie weet raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:00

Niet mee akkoord gaan en een advocaat nemen. Een vechtscheiding is een soort trein waar je instapt en waar je niet meer uitkan, je moet de rit uitzitten en dat duurt heel lang. Vasthouden en doorgaan. Je wordt er in mee genomen en je zal door moeten. Vechten voor wat je belangrijk vindt en voor je eigen normen en waarden. En vechten voor je kinderen, voor wat jij denkt dat goed is. Als jij zelf aan het einde van treinrit maar recht in de spiegel aan kan blijven kijken. Dat je er alles aan gedaan hebt.
Sterkte.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:57

TS, ik weet natuurlijk niet hoe goed je band met je zus is, maar zou jij een afspraak voor een kennismakingsgesprek met een advocaat kunnen maken voor je zus en haar zo uit haar besluiteloosheid kunnen halen? Of kijkt ze je dan nooit meer aan?

Na een eerste intake kan ze altijd nog zeggen ik doe het niet, en zo'n eerste gesprek is de kosten ook niet (vaak gratis als je uiteindelijk met die advocaat in zee gaat). Zo iemand kan je ook precies vertellen hoe het met vergoedingen ed zit ook.

Dan heb je zelf misschien ook een beetje een idee dat je concreet iets kunt doen voor haar. Of bel een aantal advocaten en leg haar een lijstje voor met namen, als een afspraak voor haar maken een stap te ver zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:47

Suzanne F. schreef:
Niet mee akkoord gaan en een advocaat nemen. Een vechtscheiding is een soort trein waar je instapt en waar je niet meer uitkan, je moet de rit uitzitten en dat duurt heel lang. Vasthouden en doorgaan. Je wordt er in mee genomen en je zal door moeten. Vechten voor wat je belangrijk vindt en voor je eigen normen en waarden. En vechten voor je kinderen, voor wat jij denkt dat goed is. Als jij zelf aan het einde van treinrit maar recht in de spiegel aan kan blijven kijken. Dat je er alles aan gedaan hebt.
Sterkte.


Dit. Ik ken het helaas en het doorstaan en uitzitten is alles wat je kan doen. En voor ogen houden waarvoor of voor wie (de kinderen) je vecht, dat houdt je overeind. TS, als omgeving kan je niet veel meer doen dan steun bieden. Doe dat vooral, zo te lezen ben je er echt voor je zus. Het is een uitputtingsslag en een slopend traject, ze kan alle steun en liefde gebruiken. :) Sterkte!

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Helppp (Vecht)scheiding. Wie weet raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:10

Wat een nare situatie ! Hopelijk vind ze de kracht om nog vol te houden en een goede advocaat te nemen. Beter nu door de ellende met goede juridische bijstand dan jarenlang het gevecht aan moeten gaan met een vervelende ex! Als ik op je verhaal af ga schat ik m in als een vervelend mannetje die niet gauw opgeeft en zn zin door wil drijven ook al gaat dat ten koste van de kinderen...

Kato Z2 + 11 pr229,5 pnt, Top Tuiger!
Veron Z2
Melody M2


_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Re: Helppp (Vecht)scheiding. Wie weet raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:56

TS: laat je zus alles goed uitzoeken. Op mijn werk maak ik zat zaken mee, dat mensen onder druk worden gezet en dan toch maar gaan tekenen.

M.b.t. het ouderlijk gezag: als ze niet getrouwd zijn en ze hebben geen formulier bij de rechtbank ingediend, heeft hij NIET het ouderlijk gezag.

Ik werk dagelijks met familiezaken, dus mocht je een vraag of meerdere vragen hebben: pb gerust!

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 15:50

_Kellyy schreef:
TS: laat je zus alles goed uitzoeken. Op mijn werk maak ik zat zaken mee, dat mensen onder druk worden gezet en dan toch maar gaan tekenen.

M.b.t. het ouderlijk gezag: als ze niet getrouwd zijn en ze hebben geen formulier bij de rechtbank ingediend, heeft hij NIET het ouderlijk gezag.

Ik werk dagelijks met familiezaken, dus mocht je een vraag of meerdere vragen hebben: pb gerust!


Nee maar het ouderlijk gezag kan hij wel zo krijgen door het gerechtelijk aan te vragen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Re: Helppp (Vecht)scheiding. Wie weet raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:34

Klopt, maar daar zal wel een paar maanden overheen gaan voordat er een zitting is.
Verder zal het gezamenlijk gezag inderdaad niet snel worden afgewezen door een rechter.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:19

Wat een vervelende situatie zeg...
Ik kan je helaas niet echt een tip geven.

Wel verplaats ik dit topic naar 'Leven zonder paarden', ik verwacht dat je daar meer ervaringen zult horen.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Helppp (Vecht)scheiding. Wie weet raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 10:49

Bedankt iedereen voor jullie reacties. Vandaag gaat mijn zus naar het juridisch loket. Maandag heeft ze een belafspraak met een advocaat.
De vader heeft wel gezag. Ze hebben een brief ingeleverd bij de rechtbank.
Haar ex begint, nu ze heeft aangegeven dat ze een advocaat gaat inschakelen. Een beetje op zijn woorden te letten en in een keer is hij een stuk mee denkender. Mijn zus mag nu zelf het ouderschapsplan invullen en haar ex kijkt er dan later naar. Mijn zus is best een redelijk iemand. Dus hij weet ook wel dat zij er geen gekke dingen in gaat zetten. Gewoon de dingen die ze hebben afgesproken.
Advies kan je van iedereen krijgen. Maar als je echt in de problemen zit. Is er geen instantie die je op korte termij op weg helpt. Hulp voor haar oudste zoon Is moeilijk te krijgen. Hij is de laatste tijd best vaak verdrietig en boos. Hij wordt s nachts veel wakker en is erg gefocust op mijn zus. Ze wil graag wat tips hoe ze hier mee moet om gaan. De Woningbouw is chaos. Er zijn zoveel mensen die graag een woning willen. De gemeente heeft ook wachtlijsten als je een gesprek wilt. Volgende week heeft ze een informatief gesprek. Een gevolg gesprek kan dan pas na 4 weken.
Stel ze heeft verder niemand. Dan sta je toch op straat als ze het huis uit moet. We hebben hier in de buurt niet zoveel familie wonen.

Ik had al veel respect voor mensen die in scheiding zitten en er weer bovenop komen. Nu heb ik pas door hoe hoog de berg is die je moet beklimmen.

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Re: Helppp (Vecht)scheiding. Wie weet raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:12

Maar als het huis op beider namen staat en ze tekent niet voor verkoop kan ze er toch nog even blijven zitten? Gebeurt wel vaker hoor, zeker met kinderen...

M.b.t. de jongste zoon, kan ze niet naar de huisarts gaan en het probleem uitleggen? Huisartsen verwijzen meestal door naar een kinderpsycholoog of soms een orthopedagoog. Kinderen zijn over het algemeen altijd de dupe..

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:14

Ik ben ook gescheiden, maar wel is dat heel anders gegaan. Alles in heel goed overleg en nog steeds, ik begrijp echter niet dat er gewoon mannen (maar kan ook andersom zijn natuurlijk) zo ongelofelijk laks en achterbaks moeten doen! Ik noem dit in zijn geval, ene gevalletje van ''ikke ikke ikke ikke ikke en de rest kan lekker stikken incl de kinderen :o :o ''.

Ik kreeg wel urgentie anders werd het ook erg lastig en dan had ik nu nog altijd niks, en dat terwijl al gescheiden was wel nog in mijn ex man zijn huis mocht blijven omwille van onze kinderen en ik sliep dan ruim 2 jaar op de bank.

Maar dat er hier gezegd werd na scheiding je in zelfde plaats moet blijven wonen, uhu was dat maar zo maar ik ben met mijn kinderen terecht gekomen in een dorp en wat voor een. Mijn kinderen blijven in zelfde plaats gewoon naar school gaan waar ze al op zaten, ze laten switchen doen we niet. Maar hier in dit dorp zitten we niet op ons gemak, wonen grote kinderen zij die de pestkoppen van de straat zijn en alles op mijn kinderen de schuld op wijzen :o.

Als het even kan en ik sta alweer een tijdje, eigenlijk van het begin op de woningruil markt maja schijnt niemand wil er naar dit dorp toe.

Ik had ook met mijn ex man om de tafel gezeten voor eventuele mogelijkheden, oplossing om bij mijn vriend te gaan wonen in het zuiden, maar dit kan gewoon niet omwille de afstand en nu is mijn vriend deze kant op gekomen alhoewel zijn huurhuis heeft ie in het zuiden nog wel maar zijn werk zit hier bij ons .

Zijn wel op huizenjacht, maar de wijk waar we graag willen is erg gewild. En binnenkort heeft vriend afspraak omtrent starterslening te krijgen ook omdat we samen ons kindje verwachten medio eind september.

Mama van al 2 prachtige zonen en 1 prachtig mooie dochter <3 <3 <3
En een prachtig 4e wondertje op komst, UD 17/09/ยด22 <3

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:12

Noahh_h schreef:
Bedankt iedereen voor jullie reacties. Vandaag gaat mijn zus naar het juridisch loket. Maandag heeft ze een belafspraak met een advocaat.
De vader heeft wel gezag. Ze hebben een brief ingeleverd bij de rechtbank.
Haar ex begint, nu ze heeft aangegeven dat ze een advocaat gaat inschakelen. Een beetje op zijn woorden te letten en in een keer is hij een stuk mee denkender. Mijn zus mag nu zelf het ouderschapsplan invullen en haar ex kijkt er dan later naar. Mijn zus is best een redelijk iemand. Dus hij weet ook wel dat zij er geen gekke dingen in gaat zetten. Gewoon de dingen die ze hebben afgesproken.
Advies kan je van iedereen krijgen. Maar als je echt in de problemen zit. Is er geen instantie die je op korte termij op weg helpt. Hulp voor haar oudste zoon Is moeilijk te krijgen. Hij is de laatste tijd best vaak verdrietig en boos. Hij wordt s nachts veel wakker en is erg gefocust op mijn zus. Ze wil graag wat tips hoe ze hier mee moet om gaan. De Woningbouw is chaos. Er zijn zoveel mensen die graag een woning willen. De gemeente heeft ook wachtlijsten als je een gesprek wilt. Volgende week heeft ze een informatief gesprek. Een gevolg gesprek kan dan pas na 4 weken.
Stel ze heeft verder niemand. Dan sta je toch op straat als ze het huis uit moet. We hebben hier in de buurt niet zoveel familie wonen.

Ik had al veel respect voor mensen die in scheiding zitten en er weer bovenop komen. Nu heb ik pas door hoe hoog de berg is die je moet beklimmen.


Als zij niet kan worden opgevangen door familie of vrienden, dan wordt er meestal crisisopvang geregeld, Leger des heils of een andere instantie.

Mijn dochter heeft tijdens en na de scheiding SPEL therapie gehad, dit heeft erg geholpen.
Mijn dochter was toen ook 5 jaar.

https://www.speltherapie.net/wat-is-speltherapie/

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Athena1982, ComscoreBot, Elise_K, Lau, Maliboe en 182 bezoekers