Mirena wanneer definitief eruit na overgang, 50 plus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Mirena wanneer definitief eruit na overgang, 50 plus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 10:20

Vreemde vraag waar ook mijn huisarts niet echt een passend antwoord op wist. Er is nu bloed geprikt om de hormoonstatus te bepalen ook. Mirena leeft nu op twee jaar reserve tijd. De hormonen zullen wel zo n beetje uitgewerkt zijn ook. Spotting heb ik sinds de plaatsing van de eerste (17 jaar geleden) zelden gehad. Daaraan is dus niks af te leiden hoever ik door de overgang heen was.

Deze zal er uit moeten en dan de keuze nog een keer of niet. Ik wil/mag absoluut niet zwanger raken. Huisarts vermoedt dat zonder ik even "vruchtbaar" ben dan een 18 jarige die trouw de pil slikt. Plaatsing is niet even gedaan en moet bij gynaecoloog. Mirena moet verkleind worden en de vorige keren was het nogal een pijnlijk gepruts om hem passend op zijn plek te krijgen.

Dus zijn er oudere dames die deze keuze al gemaakt hebben?

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:30

Ik zit niet in hetzelfde schuitje gezien mijn leeftijd. Maar is de pil/prikpil geen optie voor je?
Gezien het risico wat er voor jou aan vast zit op het moment dat je wel zwanger raakt zou ik zeker nog anticonceptie blijven gebruiken. Je zult niet de eerste zijn die op jouw leeftijd toch nog vruchtbaar blijkt te zijn.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Mirena wanneer definitief eruit na overgang, 50 plus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:41

Ik las van de week over een nieuwe spiraal, de Kyleena, is kleiner en minder hormonen dan de Mirena. Wellicht is dat een optie?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 11:15

Andere opties dan mirena of condoom zijn er niet ivm oa overgevoeligheid. Kyleena ken ik niet overigens. Het inlezen waard. Dat maakt het zo lastig. Ook gezien mijn trombose verleden valt veel weg. En andere hormonen gezien hormoongevoelige kanker aan mijn moeders kant is ook afgeraden.

Mirena destijds geplaatst als laatste keuze voor baarmoeder verwijderen. Mijn hele leven vanaf 10 jaar is menstruatie en hormonen een drama. Ben met 12 door gynaecoloog aan de pil gezet omdat het gewoon niet houdbaar was. Continue onregelmatig maar altijd erg heftig. Flauwvallen, migraine, echt ziek, complete leegloop. Met 33 na nog wat andere probeersels was mirena laatste redmiddel. Pil was toen al weggevallen verplicht. Kan best dat ik van nature al niet eens vruchtbaar ben. Heb hoog testosterongehalte altijd gehad maar ook hoog oestrogeen en progestoron. Dat beet elkaar altijd lekker. {:)-:(

Condooms geen probleem mee maar die rottige menstruatie wil ik niet meer. En zwanger worden al helemaal niet. Ik wacht eerst donderdag bloeduitslag van arts af. Maar een dillema is het wel. Het knaagt al langere tijd door mijn hoofd wat is wijsheid

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Mirena wanneer definitief eruit na overgang, 50 plus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:22

Wist je dat een spiraal (ook het koperspiraal, dus zonder hormonen) ook gebruikt wordt tegen overgangsklachten? Dus misschien kan je dat nog meenemen in je overweging.

Als je verder tevreden bent over hoe het nu gaat, zou ik hem geloof ik gewoon nog een keer vervangen. En als ik jouw verhaal zo lees, is het enkel het zetten dat even pijnlijk en gepruts is. Tegen 5 jaar (hierover) zorgenvrij. Ik wist het wel geloof ik.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Mirena wanneer definitief eruit na overgang, 50 plus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:24

Koperspiraal word je soms erger van ongesteld. De Kyleena is wel prettig, kleiner en minder hormonen dan de mirena maar wel evengoed veilig. Ik word niet meer ongesteld met het ding.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 11:26

Koperspiraal remt geen menstruatie.

Deze moet er nu uit omdat ie al 7 jaar zit. Langer is niet verantwoord. Zou hem graag nog een jaar laten zitten.

Overgangsklachten vallen mee ik fiets er al 10 jaar aardig soepel doorheen. Wat opvliegers al zijn die al aardig minder. Soms wat knorrig zomaar maar verder aardig ok

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Mirena wanneer definitief eruit na overgang, 50 plus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:44

Ik heb geen ervaring met de situatie die jij schets maar heb al wel wat info gekregen over de Kylenaa van mijn huisarts.
Mijn huisarts raadde eerst de Kyleena aan omdat die inderdaad kleiner is en minder hormonen bevat, is redelijk nieuw dacht ik. Toen ik vorig jaar oktober langs ging om mij opnieuw te laten informeren over alle opties die er zijn ivm anticoncenptie omdat ik wilde wisselen hadden ze net die week bezoek gehad van een vertegenwoordiger van de Kyleena. Misschien is het een optie dat je eerst eens stapje terug doet naar de Kyleena.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Mirena wanneer definitief eruit na overgang, 50 plus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 11:48

Ik ga sowieso overleggen.

Mirena nu geeft heel waarschijnlijk geen hormonen meer af of heel minimaal nog omdat ie al twee jaar langer zit. Maar doet zijn werk nu als kopervrij spiraaltje. Ik zag dat kyleena wel koper bevat, dat kan een probleem zijn.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Mirena wanneer definitief eruit na overgang, 50 plus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:51

Dan heb ik niks gezegd, mijn huisarts zei dat hij geen koper bevatte _-:(

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 11:53

koperftalocyanine

Deze dus een koperverbinding. Kan daar op reageren dus zal goed moeten overleggen

Ivm mijn allergien moet ik alles altijd goed doorspitten en ben fanatiek in bijsluiters lezen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Mirena wanneer definitief eruit na overgang, 50 plus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 15:13

Ok net gebeld door huisarts. Hoef niet te kiezen. Ben definitief door overgang heen. Geen enkele kans op ongesteldheid of zwanger worden. Bloeduitslagen waren erg duidelijk. Mooi. Nu afspraak maken hem te verwijderen. Eerst bij huisarts. Lukt dat niet door naar zkh dan

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 17:21

-O- heb ik weer hoor.

Mirena zou eruit gaan vandaag. Maar touwtjes van mirena zijn spoorloos. Vorig jaar met uitstrijkje hingen ze er netjes nu spoorloos, maandag echo om te kijken waar mirena gebleven is, alleen vreemd baarmoedermond stond iets open maar niet meer ongesteld. Komt af en toe voor als je ouder bent. Nooit geweten dat dat kon, :n Mogelijk zelf eruit gekiept of ergens in mijn baarmoeder verdwenen.

Drie kwartier is arts aan het zoeken geweest maar echt spoorloos. Vorig jaar zat ie met uitstrijkje nog netjes op zijn plek maar nu dus raadsel. Ik hoop dat ie zelf verdwenen is (al is dat natuurlijk ook slordig :oo ) maar wat er moet gebeuren als ie er nog wel inzit. %)

Spreider, oprekken, zoeken met echobegeleiding om perforatie te voorkomen. Dat klinkt nog veel gruwelijker.

Buikkramp nu echt %) ondanks de flinke pijnstilling die ik opheb,

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:23

Maar zijn alleen de touwtjes wel of is het complete spiraaltje verdwenen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 17:25

Dat is dus de vraag. Vandaar maandag de echo om te kijken of de rest er nog wel inzit of niet. Zo ja dan zijn de touwtjes teruggevouwen en ergens inwendig verstopt. Dan moet gyneacoloog met echo gaan zoeken om alles op te sporen. Met dus risico op perforatie van baarmoederwand. %) moet daar even niet aan denken brrr

Of hele mirena is er zelf uitgekiept omdat door leeftijd kennelijk de boel wat slapper wordt waardoor hij er uit kan vallen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Mirena wanneer definitief eruit na overgang, 50 plus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:28

Eén geluk: die dingen zijn op een foto te zien. Echt kwijtraken doen ze niet, zelfs niet als ze zich knus tussen je darmen onder je lever verstopt hebben. Ik begreep destijds wel dat in de meeste gevallen dat hij 'zoek' is, het lichaam hem zelf netjes naar buiten heeft gewerkt. Dus ik duim voor je dat dat het geval is, maar ik weet hoe erg schrikken het is als je zoiets te horen krijgt. :(:)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 17:29

Nee vandaar dus de echo eerst. Dat kan hier in dorp gebeuren. :j als ie nog ergens is vinden ze hem wel. Allee het eruit halen is dan een risico. -O-

Zou wel bij mijn lijf passen ja, oh niet meer nodig zo eruit jij. ~~}>maar dat zou je toch moeten merken of zien zou je zeggen :o?

De eerste keer was in ziekenhuis met wissel al een drama toen ruim een half uur aan het wroeten geweest, de laatste wissel bijna een uur om eruit te halen en bijna een uur om de nieuwe erin te krijgen weer. Toen zagen ze touwtjes wel maar wilde hij er niet uit. Zag er dus al best tegenop

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:32

Ze ontdekten het destijds al bij de 3 maanden controle, dus met een inwendige echo door de gyn zelf. Daarop zag ze hem niet, dus zat er niks anders op dan een röntgenfoto maken.

Overigens is die van mij laparoscopisch verwijderd. Maar het is altijd lastiger dan 'gewoon even aan de touwtjes trekken' inderdaad.

Sterkte met wachten, dat lijkt me redelijk zenuwslopend.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 17:36

Klinkt ook niet echt fijn nee. Maar zo kort na plaatsing hoor ik vaker. Vandaar dat ie gecontroleerd wordt binnen bepaalde tijd na plaatsing. Deze zit alleen al braafjes 7 jaar. Nou ja zeker tot mei vorig jaar bij uitstrijkje. :j

Nu maandag dus afwachten. Hoop dat ie zichzelf verwijderd heeft. :')

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:43

Waar zou hij anders moeten zitten dan in de baarmoeder? Gezien het feit dat, dat normaal gesproken een doodlopende straat is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 17:45

Nou huisarts kon wel eea opnoemen hoor :+ in eierstok terecht gekomen zijn, door weefsel heen buiten de baarmoeder ergens in de buikholte en meer van dat fraais -O- plekken waar je hem dus niet wilt hebben. Normaal zou je dat wel merken door buikpijn, maar ja heb dwarse darmen en heel regelmatig buikkramp en opgezette boel. Vaker ontstekingen en koorts, dus kan dat bij wijze van gemist hebben -O-

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:50

Ja, dan valt de pijn van een verdwaald spiraaltje natuurlijk minder snel op.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 17:52

Maandag weet ik hopelijk meer, nu de buikpijn laten zakken. Voelt niet echt lekker aan %)

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:03

Ik was 50 jaar toen ze een echo maakten en zagen dat ik nog steeds follikels had die op de eisprong wachten
Hormonen in mijn bloed zeiden dat ik al door de overgang heen was, dus niet .... menstruaties waren door medicijnen te heftig dus kon niet meer. Wel al op 30 jarige leeftijd gesteriliseerd, maar jadat helpt daar niet tegen.
Een aantal tantes van mij kregen nog een kind op hun 48 e ,
Dus opnieuw een spiraal. Op mijn 55 e eruit gehaald en toen meteen geen menstrusties meer. Wel alle overgangs klachten en nu bijna 65 jaar en nog steeds veel opvliegers, depressief en andere kwaaltjes 1week per maand ....zucht, wanneer is het over.

Ik hoop voor jou dat ze de spiraal gauw vinden. Hij kan ook flink ingegraven zitten in je baarmoederslijmvlies, maar denk eerder dat hij zichzelf verwijderd heeft.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 18:08

Ik vermoed ook het laatste overigens. :j

Scheelt ik had op mijn 40E al overgangsklachten opvliegers maar verder viel dat mee dankzij de mirena denk ik. Die klachten zijn eigenlijk al bijna een jaar weg. Laatste keer spotting die ik toch meestal wel had iedere twee maanden is ook alweer half jaar geleden.

Nu is maar de vraag of ik uberhaupt ooit vruchtbaar ben geweest, vanaf dag een op mijn 10e is menstruatie een drama geweest, heel onregelmatig, heftig, veel klachten. Hormoongehalte in bloed altijd niet bepaald standaard. Loop al vanaf twaalf bij gyneacoloog of zo. Toen de pil voorgrscheven gekregen ivm teveel klachten. Dus nee rouwig dat de boel niet meer werkt nope. :+