Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:20

Ik denk dat de meeste drinkers in dit topic dat met ons kunnen delen. :) Jammer dat het soms dan zo zwart wit geschilderd moet worden hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:16

Roken en drinken zijn gewoon gekke dingen. We weten dat het slecht voor ons is, maar toch doen we het. Want net zoals bij drinken geeft ook roken een soort tevredenheidsstofje af in de hersenen, wat maakt dat we het vaker doen(alleen triggert het het verslavingscentrum in de hersenen nog meer, waardoor het dus ook meer verslavend is dan alcohol(en dat verschilt ook weer per persoon, de ene is verslavingsgevoeliger dan de ander)). Dan kun je als niet-roker/drinker zeggen 'joh doe het niet', maar de ene wordt gewoon meer door zijn hersenen om de tuin geleidt dan de ander. Het is niet eens perse een proces van niet willen of gewoon niet doen, ons hoofd gaat goede redenen verzinnen om het toch te doen, want het hoofd wordt gelukkig van alcohol en ja, welk hoofd wil nou niet gelukkig zijn?

Mijn man drinkt nu een maand niet, en wat je bij hem ziet is dat hij tyoch heel vaak gewend is om een een biertje te nemen. Hij had op de vrijmibo echt behoefte aan een biertje toen hij de trap af liep naar de kantine(stukje klassieke conditionering, iedere keer na de trap volgt een biertje, dus op het moment dat je de trap af gaat heb je al zin in dat lekkere biertje). Maar geen alcohol, dus maar een 0% biertje. Inmiddels drinkt ie de hele tijd 0%, en is ie chagrijnig als ie dat niet kan drinken. Dat is schrikken, maar ook niet zo gek, want je hoofd mist ineens dat wekelijkse happy moment. Niet dat hij verslaafd is, maar er is wel gewenning op een bepaalde manier. En hij verbaast zich dat ie er toch zoveel behoefte aan heeft. Enfin, voor hem is het dus een goede om te stoppen om wat bewustwording te creëren hoe alcohol je toch om de tuin leidt...

Verder kan ik ook een heel epos schrijven over hoe alcohol ons laat dealen met onzekerheid, sociale druk, werkdruk, prestatiedruk en weet ik het allemaal. Je ziet dat hoger opgeleiden(vooral in de Randstad) vaak meer drinken, dat lijkt gek want die zouden slim genoeg moeten zijn om niet te drinken ;) maar vaak komt er een bepaalde werk/sociale/prestatiedruk bij kijken en alcohol maakt dat ze daar mee kunnen dealen. En nee, ook die zijn niet verslaafd, maar alcohol helpt hun hoofd weer voor even happy en onbezorgd te zijn. Dat praat het niet goed, maar ik probeer iets van perspectief in alcoholgebruik te brengen. Dit laatste stuk is trouwens wetenschappelijk onderzocht, dus dat bullshit ik niet of zo :P

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:18

Roken geeft geen tevredenheidsstofje in, daar hebben ze expres nicotine in gestopt dat extreem verslavend is.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:22

Inderdaad wat fokfanaat zegt.
Nicotine maakt ook niet blij, het is net als alcohol verdovend.

Ook apart dat hogeropgeleiden slim genoeg zouden moeten zijn om niet te drinken :+ Want lager opgeleiden kunnen niet bedenken dat het slecht is om veel te drinken?

Ik ben ook verslaafd aan roken maar mijn hoofd gaat absoluut geen redenen verzinnen om toch te kunnen roken, eerder andersom.

Ik denk ook dat het helemaal niet zo slecht is als je af en toe een glas wijn drinkt maar dat terzijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:35

fokfanaat schreef:
Roken geeft geen tevredenheidsstofje in, daar hebben ze expres nicotine in gestopt dat extreem verslavend is.

Ja ook dat, en die verslaving geeft weer een bepaalde tevredenheid af in de hersenen. Ik probeer het zo jip en janneke mogelijk uit te leggen.

En Shaggy, dat was met een knipoog bedoeld ;) En over het hoofd dat het 'redenen verzint', dat kunnen bepaalde cognities zijn maar dat kunnen ook onbewuste processen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:38


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:55

Joolien schreef:
En Shaggy, dat was met een knipoog bedoeld ;) En over het hoofd dat het 'redenen verzint', dat kunnen bepaalde cognities zijn maar dat kunnen ook onbewuste processen zijn.



Yep, als mensen informatie horen die in strijd is met hun eigen gedrag, dan ontstaat er een onaangenaam gevoel van spanning. Dat heet cognitieve dissonantie. En het zit in de menselijke aard om die onaangename spanning te willen reduceren.

Dat kan natuurlijk door je gedrag aan te passen, zodat het in lijn is met de informatie. Maar soms is dat te lastig, is die stap te groot. Dan zijn er andere strategieën, zoals bagatelliseren, ontkennen, gedachte onderdrukken, uitzonderingen verzinnen... Vaak doen we dat in meer of mindere mate onbewust.

Bij rokers zie je hem vaak. Zo van: 'roken is heus niet zo ongezond want mn opa rookte een pakje per dag en hij is 90 geworden.' Of eentje uit mn eigen praktijk, als ik weer een koekje teveel uit de kast pak: 'ach, ik drink tenminste niet.' :')

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:01

Joolien schreef:
fokfanaat schreef:
Roken geeft geen tevredenheidsstofje in, daar hebben ze expres nicotine in gestopt dat extreem verslavend is.

Ja ook dat, en die verslaving geeft weer een bepaalde tevredenheid af in de hersenen. Ik probeer het zo jip en janneke mogelijk uit te leggen.

En Shaggy, dat was met een knipoog bedoeld ;) En over het hoofd dat het 'redenen verzint', dat kunnen bepaalde cognities zijn maar dat kunnen ook onbewuste processen zijn.


Ik vond het eerder denigrerend en wat hokjes achtig overkomen in plaats van 'met een knipoog'
Natuurlijk zijn er mensen die verslaafd zijn die constant redenen zoeken om hun gedrag goed te keuren voor hen zelf, maar gelukkig zijn er ook genoeg die het wel onder ogen durven te komen en zich ervan bewust zijn dat ze slecht bezig zijn. En dus geen redenen zoeken.

kiki1976

Berichten: 16848
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:26

Shaggy09 schreef:
Ik heb absoluut geen drank probleem, verre van zelfs. Maar als we uitgaan drink ik wel graag, voor mij hoort dat een beetje bij het uitgaan. Even niks aan je kop en lekker los gaan.
Daarom zou ik het wel erg balen vinden als ik niet zou mogen/kunnen drinken tijdens het uitgaan.

Voor mij is dat hetzelfde als uit eten gaan naar een onbeperkte tapas bar en maar 3 gerechtjes mogen eten.
Ik ben er om veel te eten, dus waarom zou ik dan weinig gaan eten? :P

En nee ik drink niet veel tijdens het uitgaan, ik vind compleet van de wereld zijn met alcohol niet chill. Maar als iemand het moeilijk vind om niet te drinken tijdens het uitgaan heeft diegene echt geen probleem.
Maar dat snappen de meeste denk ik zelf wel :)

Ik snap wat je bedoeld. Sommige hebben daar nu eenmaal een drankje bij nodig om bv net ff losser te worden bijvoorbeeld.
Maar ik denk dat er een verschil is in de frequentie van het drinken.
Af en toe bij uitgaan is heel wat anders dan bv dagelijks of meerdere keren in de week alcohol drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:45

Shaggy09 schreef:
Joolien schreef:

Ja ook dat, en die verslaving geeft weer een bepaalde tevredenheid af in de hersenen. Ik probeer het zo jip en janneke mogelijk uit te leggen.

En Shaggy, dat was met een knipoog bedoeld ;) En over het hoofd dat het 'redenen verzint', dat kunnen bepaalde cognities zijn maar dat kunnen ook onbewuste processen zijn.


Ik vond het eerder denigrerend en wat hokjes achtig overkomen in plaats van 'met een knipoog'
Natuurlijk zijn er mensen die verslaafd zijn die constant redenen zoeken om hun gedrag goed te keuren voor hen zelf, maar gelukkig zijn er ook genoeg die het wel onder ogen durven te komen en zich ervan bewust zijn dat ze slecht bezig zijn. En dus geen redenen zoeken.


Dan is dat niet goed begrepen, maar ik heb het losjes gebaseerd op het artikel waar het in stond, want daar stond het ongeveer hetzelfde, ook grappig bedoeld overigens ;)
Ben je je ervan bewust dat er tussen verslaafd en niet drinken ook nog een heel groot, of eigenlijk het grootste grijze gebied zit? Ik ken ong 30 mensen die wekelijks alcohol drinken, maar geen van hun is verslaafd.

Berdien

Berichten: 64511
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:52

Deze discussie is al veel vaker voorbij gekomen, en al die keren werd er door een aantal gepocht hoe goed ze wel niet waren omdat ze niet dronken. Waarbij de mensen die wel eens wat dronken allerlei (al dan niet zelf verzonnen) theorieën over zich een gestort kregen. Beetje jammer. Als je niet drinkt, prima. En als je wel drinkt, net zo prima. Zolang je niet problematisch (voor jezelf of je omgeving) drinkt is er geen enkele reden om zo uit de hoogte en veroordelend te doen.

Ik drink wel regelmatig. Sterker nog, je zou het een stukje hobby kunnen noemen. Oh nee, alcohol als hobby?! :oo Jazeker,, we spreken er speciaal voor af om daarvoor de stad in te gaan. Nee, ik ben geen problematische drinker. Ja, wij vinden het leuk om hele bijzondere, zeldzame bieren op te scharrelen en die dan te drinken. Voornamelijk stouts, porters en ciders. Die drink je niet om dronken van te worden (dan ga je failliet) maar wel voor de bijzondere combinatie van smaken.

Ik was dus ook zeker niet van plan om daar in januari mee te stoppen :P Ik snap wel dat het na de feestdagen een goede reset kan zijn voor mensen, omdat je ongemerkt wel steeds meer kunt drinken. Maar als je echt al problematisch drinkt, dan helpt zo'n maand ook niet. Dan moet je andere stappen ondernemen, en eventueel professionele hulp zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:12

Berdien schreef:
. Maar als je echt al problematisch drinkt, dan helpt zo'n maand ook niet. Dan moet je andere stappen ondernemen, en eventueel professionele hulp zoeken.


Het is maar hoe je problematisch drinken definieert. Iemand die matig drinkt maar wel beseft dat ook dat matige drinken slecht is voor je gezondheid, kan dat voor zichzelf een probleem vinden en er verandering in willen brengen. En dan kan een maand stoppen mooie inzichten geven in waarom je drinkt en een gewoonte doorbreken.

Voor de zwerver die elke ochtend laveloos in de portiek van mn werk ligt helpt een maandje stoppen niet nee. Maar die vindt het eerder problematisch als hij niet drinkt.

Ik snap niet goed dat zo'n maand meteen gekoppeld wordt aan drankproblemen. De één gaat een periode proberen op tijd te gaan slapen, de ander pakt een maand de fiets in plaats van de bus, de volgende gaat een periode elke dag fruit eten, weer een ander traint om 5 km te kunnen hardlopen.... En sommige mensen laten de alcohol staan. Zo doen we allemaal wel eens iets om gezonder te leven. Hartstikke mooi toch?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:42

Joolien schreef:
Dan is dat niet goed begrepen, maar ik heb het losjes gebaseerd op het artikel waar het in stond, want daar stond het ongeveer hetzelfde, ook grappig bedoeld overigens ;)
Ben je je ervan bewust dat er tussen verslaafd en niet drinken ook nog een heel groot, of eigenlijk het grootste grijze gebied zit? Ik ken ong 30 mensen die wekelijks alcohol drinken, maar geen van hun is verslaafd.
[/quote]

Ja dat is dus letterlijk wat ik constant zeg :P