Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
LoveGlove

Berichten: 7915
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:31

Leuk dit onderwerp :P

Mijn ouders zijn er een paar die op z'n minst elk weekend een paar wijntjes drinken. Doordeweeks onder het eten of 's avonds op de bank gebeurt het ook nog regelmatig. Ik heb vaker gezegd dat ik ze teveel vindt drinken, maar ze trekken zich niks aan van mij. Ik ben immers onverstandig als 17 jarige nog halve puber, terwijl ik degene ben die nooit een druppel alcohol aanraakt. Ik word wel binnenkort 18 en ik heb beloofd om met mijn verjaardag wel 1 of 2 flesjes Jillz te drinken. Dat is gewoon een speciale gelegenheid. Je wordt maar 1 keer 18. Maar mam en pap, en mijn broers al helemaal, proberen me altijd over te halen om ook lekker een biertje of wijntje te drinken. I won't do it. Simpel. Ik ben heel eigenwijs, en om deze redenen ben ik daar blij om. Ik weet ook van mezelf dat ik een gigantisch impulsief persoon ben. Begin ik er dus aan, dan zal ik ook niet meer kunnen stoppen. Ik durf ook echt niet meer dan 2 flesjes te pakken, in angst dat het 3e flesje er net een te veel is waardoor het dus misgaat (dat ik daarna dus niet meer stop). Ik bedoel, ook met dingen kopen en in mijn humeur en karakter ben ik heel impulsief, dus in dit ook. Ik moet met dat soort dingen zelf gewoon heel erg uitkijken, want door mijn impulsieve gedrag is de kans op verslavingen zoveel groter lijkt me. En dat wil ik niet.

Dus ja praktisch gezien hoef ik die maand niet drinken niet aan te houden. Dat doe ik uit mezelf wel al :P

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)


Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:40

Oh hier geen probleem. Ik zie er ook geen nut in om mee te doen want ik drink heel af en toe eens een biertje, Palm vind ik lekker. Maar dat is misschien 1 x per maand. Dus ik zie er geen nut in om die dan te skippen. Voor mij geen issue. Als je een maand geen suiker zegt dan heb ik een probleem.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:40

Ik sta nu 2 jaar droog en vind het ook niet meer lekker. Maar daarvoor was ik best een stevige drinker. Minstens 2 wijntjes per dag behalve op de dagen dat ik slaapdienst had (gemiddeld 2 keer per week in die periode). Was deels gewenning, deels omdat ik het lekker vond en eerlijk, ik was ook wel licht verslaafd in die periode. In eerste instantie gestopt omdat ik af wilde vallen. Dat viel me in het begin best zwaar. Een aantal maanden vol kunnen houden en toen in de zomer weer eens een rose'tje geprobeerd. Ik vond het oprecht heel vies. Nu ben ik blij dat ik gestopt ben. Voel me veel fitter dan eerst en dat is echt niet alleen omdat ik afgevallen ben, ik geloof oprecht dat het geen alcohol drinken daar positief aan bijdraagt.

Selina

Berichten: 14264
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:41

Ik voel me soms ook haast raar dat ik gerust alleen cola drink op een feestje. Alsof je niet gezellig bent zonder alcohol op. Had bij de kerstborrel wel teveel gedronken en dus m'n eerste kater te pakken en ik vond dat zo poedersuiker dat ik voorlopig wel weer genezen ben. Dit weekend een feest met gratis drinken, maar ga lekker aan de cola hoor :Y) Dus ik grap dat ik meedoe met dry january, maar voor mij niet zo spannend.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:52

Ik drink principieel een kwart liter wijn per dag. :+

Waarom? Opvoeding, gewoonte, ontspanning en ik geniet er oprecht van 's avonds na mijn werk.

Lijdt ik of mijn omgeving daaronder? Nee, ik ben zeer punctueel en principieel, ik doe aan dagelijkse zware lichaamsbeweging in de buitenlucht, eet zeer gezond, ben gestopt met roken en iedere bloedtest kom ik eruit met de mooiste waardes.

Iedere dag katslam zou een ander verhaal zijn, maar deze gewoonte van mezelf heb ik geen last van.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:56

Palmera schreef:
Ik drink principieel een kwart liter wijn per dag. :+

Waarom? Opvoeding, gewoonte, ontspanning en ik geniet er oprecht van 's avonds na mijn werk.

Lijdt ik of mijn omgeving daaronder? Nee, ik ben zeer punctueel en principieel, ik doe aan dagelijkse zware lichaamsbeweging in de buitenlucht, eet zeer gezond, ben gestopt met roken en iedere bloedtest kom ik eruit met de mooiste waardes.

Iedere dag katslam zou een ander verhaal zijn, maar deze gewoonte van mezelf heb ik geen last van.


Maar een kwart liter wijn zijn toch maar 2 glazen per dag? Dat vind ik niet extreem veel dus hoef je je ook niet voor te verantwoorden denk ik :P

[o]

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:57

Wat is eigenlijk de bedoeling van een maand geen alcohol drinken?
Is dat dat je dan helemaal stopt of dat je na die maand weer vrolijk verder drinkt?

Ik l*l niet met de wind mee nee...

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:58

karuna schreef:
Debberley iedereen om me heen drinkt ook. Toch heb ik nooit de behoefte om mee te doen. Hoe "ongezellig" ze me ook vinden. Met water of cola kan ik ook feesten. Sterker nog op festivals geloven ze vaak mijn nuchtere staat niet. Maar ja ben gek van mezelf zeg maar. :+


En gelukkig maar voor jou :-) Ik denk ook niet dat het is dat ik "minder gezellig" gevonden zal worden, maar meer omdat ik het gewoon echt ontzettend lekker drinken vindt. Dan is het toch lastig om NEE te zeggen tegen iets wat je super lekker vindt en de rest staat/zit het wel te drinken.

Vjestagirl schreef:
Ik vind het best schrikbarend om te zien dat mensen een wijntje of een biertje bij het eten zo normaal vinden, laat staan meer dan dat. Ik ben grotendeels alcohol vrij opgevoed, mijn vader nam hooguit af en toe op op een feestje of bij een dinertje een biertje of een glas wijn. Op de festivals waar ik vrijwillig verbaas ik me ook echt over de hoeveelheid alcohol die mensen gebruiken, hoe normaal het is om katjelam rond te lopen als je de volgende ochtend weer gewoon moet werken.

Ik drink dus helemaal niet, en ik vind het een beetje 'sneu' dat mensen een geen alcohol challenge nodig hebben om zichzelf te 'resetten'.


Misschien is het ook wel schrikbarend, daar kan ik zeker nog wel in mee gaan. En juist daarom is het een goed initiatief voor een hoop mensen zo'n alcoholvrije maand (wat zich wellicht omzet in uiteindelijk minder , minimaal of geheelonthouding). Die mensen, zoals ik, hebben wellicht toch vraagtekens bij hun eigen alcoholgebruik en die zijn zich er ergens van bewust dat alcohol niet gezond is voor je lijf. En waarom is bewustwording sneu?
Ik denk wel dat het in veel gevallen zo is dat mensen die opgroeien met ouders die drinken, zelf ook vaker drinken en visa versa. Dat hoeft natuurlijk niet. Veel dingen die iemand doet is puur uit gewenning en gewoonte en als bepaalde zaken als gewoon worden beschouwd en jij neemt dat zelf over, weet je soms niet beter.

Thiru's Djindy L1 startgerechtigd

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:00

Ik vind het sneu om te beoordelen dat mensen die challenge 'nodig hebben' om een maand niet te drinken.

JM :#

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:04

Ik houd wel van een wijntje, maar alleen op feestjes, bij het stappen en bij een etentje buiten de deur. Ik kan ook makkelijk weken zonder alcohol. Heb er weer 10 maanden op zitten ivm zwangerschap. In de zomer had ik er echt wel zin in, maar kan het heel makkelijk laten. Als ik wel drink, zijn het ook maar 1 of 2 wijntje, want ik rijd eigenlijk altijd terug naar huis. Laat het deze maand niet per se, omdat ik al geen grote drinker ben.

Goof

Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:05

Ik heb sinds de zomervakantie nauwelijks tot geen wijn gedronken, maar nu na kerst en geschenken van werkrelaties van mijn man enzo staat de keuken vol, dus ik vind januari een mooie maand om het drinken weer op te pakken. Cheers +:)+ :+

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:07

leuk onderwerp, ik heb vriendinnen die rustig elke avond een wijntje oid drinken.
ik zelf drink liever savonds iets fris dan alcohol, op een feestje/verjaardag oid lust ik wel een wijntje, maar ik heb er ook geen moeite mee om de BOB te zijn.

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:08

Goof schreef:
Ik heb sinds de zomervakantie nauwelijks tot geen wijn gedronken, maar nu na kerst en geschenken van werkrelaties van mijn man enzo staat de keuken vol, dus ik vind januari een mooie maand om het drinken weer op te pakken. Cheers +:)+ :+


:D :D :D enjoy ;)

Thiru's Djindy L1 startgerechtigd

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:09

karuna schreef:
Maar ik hoor hier en daar wat en hoor vooral ik ga het proberen het een maand vol te houden. :? Nu heb ik lang geleden testen afgenomen voor nipo en daar zat oa ook drinkgedrag bij. Ben toen serieus geschrokken over de grotere hoeveeheid drank de er bij de meesten per dag doorheen ging. :oo fles wijn per dag was eerder de norm dan uitzondering -O-

Denk dat dat wel een beetje overdreven is... := Heb de cijfers niet precies paraat maar volgens mij drinkt 10% vd Nederlanders overmatig. Wat natuurlijk nog steeds veel is maar wel iets anders dan dat overmatig drinken (een fles per dag) de norm zou zijn... :=

Olle schreef:
Het lijkt een beetje "shaming" van mensen die alcohol drinken te worden.

Vergelijk het met het eten van een gebakje/toetje/ijsje wat je erg lekker vindt, maar waarvan je weet als je daar teveel van neemt dat het slecht is.

Ik drink af en toe wat, soms sterke drank, maar ook bier of wijn. Gewoon, omdat ik daar soms trek in heb. Net zoals Olle zegt, ik heb soms ook trek in een ijsje of chips. Een alcoholisch drankje valt in dezelfde categorie, niet gezond wel lekker. :D


@Goof: :') :D

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:17

Ik vind er niks aan, dus ik drink nooit alcohol. In een zeldzaam geval wel eens een glaasje champagne leeg gedronken voor de goede sier, maar dat is misschien eens in de 10 jaar ofzo :P Van mij hoeft het niet.

Enige dat ik van alcohol binnenkrijg is misschien eens een advocaat paaseitje, of een scheutje wijn door de ratjetoe :+

Mijn man is wel van de dranktak zeg maar, bij hun in de familie kunnen ze het wel waarderen. Absoluut geen dronkaards hoor, maar drinken graag een glaasje voor de gezelligheid / voor het lekker. Die drinkt elke dag wel een glaasje Ricard, rode wijn of een biertje, hoe donkerder hoe beter.

Ik kan me ook best wel voorstellen dat mensen het wel ontspannend vinden, met 1 of ander wijntje ofzo neerploffen na een dag. Hier moesten wij erg lachen om dit wel heel herkenbare plaatje :D

Afbeelding

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:23

Ik doe mee aan een 5-jarige wetenschappelijke gedrags studie over alcohol en drugs gebruik. De studie is voornamelijk gericht op studenten die de "echte wereld" in gaan. Ik ben erg benieuwd wat hier de uitslag van zal zijn.
Mijn eerste test & enquete was een week na een all-inclusive vakantie en een dag na mijn afstuderen, dus ik zal waarschijnlijk wel als alcoholist genoteerd staan... :')


Toch drink ik op dit moment bijna nooit meer. Ik moet goed opletten met mijn medicatie en dan is het leuke er wel een beetje vanaf.
Ik kan er nog wel goed van genieten om heel af en toe uit te gaan of bij een speciale gelegenheid een glas wijn met mijn diner te hebben. Maar echt iedere week drinken zou ik niks vinden.

Het is hier in Canada trouwens ook veel duurder, dus mijn bankrekening vind niet drinken ook een erg goed idee :))


Edit: bij mijn vriend zijn familie drinken ze ook echt wel een stuk meer. Je komt de (vakantie/feest)dag echt niet door zonder tenminste een White Russian gedronken te hebben. Sla je het af dan moet je wel zwanger zijn :+

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:31

Olle schreef:
Het lijkt een beetje "shaming" van mensen die alcohol drinken te worden.

Vergelijk het met het eten van een gebakje/toetje/ijsje wat je erg lekker vindt, maar waarvan je weet als je daar teveel van neemt dat het slecht is.

En soms moet je na teveel gesnoept/gedronken te hebben even resetten ;-)


Ja dit.

Vind een wijntje op vrijdag avond gewoon lekker. Als ik een keer naar een feest of een festival drink ik ook wel eens iets meer. Ten eerste vind ik wijn en sommige bieren gewoon echt lekker, en het effect is ook gewoon prettig (natuurlijk niet ladderzat zijn). Ik leef verder hardstikke gezond, eet geen taartjes of koekjes en drink geen cola. Rook verder ook niet en sport veel, dus het is wellicht ongezond, maar denk dat bijna niemand in dit topic 100% gezond leeft.

DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:49

Waar mijn leeftijdsgenoten (ik ben 19) regelmatig lam in de kroeg staan, heb ik totaal geen behoefte aan drank. Lust ook alleen maar wodka-cola, jillz en prosecco, en mocht ik dan al iéts drinken houd het na 2 drankjes wel op, en zelfs die alcohol voel ik al.
Hoop dat ik nooit zo'n challenge nodig ga hebben of er überhaupt aan wil denken om mee te doen :j

*vindt het een remarkabele doelstelling*
FNRS proeven: F11 +1

Anoniem

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:57

Mijn man is momenteel met een stopmaand bezig en hij schrikt ervan hoe alcohol normaal is. Biertje hier, biertje daar. Pas nu realiseert hij zich hoe vaak hij bier drinkt. Ik ben blij toe, want ik vind ook dat hij te vaak bier drinkt. Ik hoop dat hij hier op langere termijn wat mee doet. Hij merkt het nu al bij het sporten, hij had meer energie. En dat al na 1,5e week.
Nu drinkt hij ook weer niet zo veel hoor, 3 keer in de week 2/3 biertjes op een avond, en in de kroeg 7/8 biertjes.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:59

muntdrop schreef:
Olle schreef:
Het lijkt een beetje "shaming" van mensen die alcohol drinken te worden.

Vergelijk het met het eten van een gebakje/toetje/ijsje wat je erg lekker vindt, maar waarvan je weet als je daar teveel van neemt dat het slecht is.

En soms moet je na teveel gesnoept/gedronken te hebben even resetten ;-)


Ja dit.

Vind een wijntje op vrijdag avond gewoon lekker. Als ik een keer naar een feest of een festival drink ik ook wel eens iets meer. Ten eerste vind ik wijn en sommige bieren gewoon echt lekker, en het effect is ook gewoon prettig (natuurlijk niet ladderzat zijn). Ik leef verder hardstikke gezond, eet geen taartjes of koekjes en drink geen cola. Rook verder ook niet en sport veel, dus het is wellicht ongezond, maar denk dat bijna niemand in dit topic 100% gezond leeft.



Een (rood) wijntje op zijn tijd is trouwens niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond! :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 17:07

Nikass schreef:
karuna schreef:
Debberley iedereen om me heen drinkt ook. Toch heb ik nooit de behoefte om mee te doen. Hoe "ongezellig" ze me ook vinden. Met water of cola kan ik ook feesten. Sterker nog op festivals geloven ze vaak mijn nuchtere staat niet. Maar ja ben gek van mezelf zeg maar. :+


Maar iedereen gaat daar dus anders mee om. Ik vind je reactie een beetje jammer. In dit topic reageren vooralsnog alleen mensen die alles onder controle (zeggen te) hebben. Als je wil dat er ook mensen posten die er wat minder goed mee om kunnen gaan, dan zou ik een wat meer open houding tonen. Jij hebt nooit de behoefte, een ander misschien wel.



Hoezo jammer? Ik voor mezelf heb poep aan het feit dat mensen me ongezellig vinden. Heb daarin dis geen hinder van de groepsdruk die er is omtrend drinken, ik veroordeel niemand ermee. Alleen ben ik zelf dus ongevoelig voor het aah doe niet zo ongezellig.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:21

Ik drink nu een maand niet. En ja dat doen wij altijd na de December maand.

wij drinken normal gesproken alleen in het weekeinde 2 glazen per avond. Heerlijk bij het eten. Lekker koken en een goed glas wijn.

En ja dat wordt met de kerst vaker. :+

Moeilijk. nee helemaal niet.

Zeker niet nu er tegenwoordig hele goede alcohol vrije biertjes zijn. :D

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:49

Mwah ik vind dit soort "challenges" altijd een beetje suf. Maar ik drink sowieso bijna geen alcohol :+ . Maar technisch gezien doe ik niet mee, nee.

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:52

DeEenhoorn schreef:
Waar mijn leeftijdsgenoten (ik ben 19) regelmatig lam in de kroeg staan, heb ik totaal geen behoefte aan drank. Lust ook alleen maar wodka-cola, jillz en prosecco, en mocht ik dan al iéts drinken houd het na 2 drankjes wel op, en zelfs die alcohol voel ik al.
Hoop dat ik nooit zo'n challenge nodig ga hebben of er überhaupt aan wil denken om mee te doen :j


Bah wat een misselijkmakende ondertoon in je post.
Alsof iedereen die er aan mee doet het nodig heeft. :n
Be proud girl, be proud..

JM :#

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:57

Ik vond het geen vervelende toon hebben?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, HopeMyDay, Laarvv, Larissajulia, m9ara, neline11 en 99 bezoekers