De zin en onzin van supplementen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:34

Dreamy schreef:
Ik ben wel eens benieuwd wie hier supplementen neemt, waarvoor en of het echt voor jou werkt/lijkt te werken.

Welke supplementen zijn nou écht een mogelijke toevoeging en kunnen wij niet (voldoende) uit voeding oid halen? En wanneer dien je deze te nemen?

Ik slik spul dat de (orthomoleculaire) arts mij heeft aangeraden. Dat is gebaseerd op zowel degelijk wetenschappelijk onderzoek, als op de N=1: wat zijn mijn klachten, welke waarden laat het bloed (etc) onderzoek zien en dan logisch nadenken.
Feit : ik ben zonder diclofenac plus 'maagbeschermer' pijnvrij op een "selectieve COX-2 remmer" op basis van kruiden (en op basis van gedegen onderzoek).

Wat je niet voldoende uit voeding kunt halen :
zink |( zit nauwelijks meer in de bodem,
vitamine D als de zonkracht minder dan 4 is (eeuwen terug at men daarom al levertraan)
omega 9 zit wel in eten, maar nauwelijks in het gebruikelijke voedingspatroon.

En Hippocrates had het al over voeding als medicijn - waar je die grens wil trekken is in wezen arbitrair.
(En triest feit : noch artsen noch apothekers weten echt iets van voedsel, kruiden, etc.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-12-18 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:45

Je D is pas goed als je 3 kwartier per dag in de volle zon zit, dus in Nederland is dat niet haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:13

Janine1990 schreef:
Marie_Anne, gelukkig is niet elke idioot er via internet achter gekomen, maar komen juist heel veel er achter door een second opinion, of door de uitslagen via het lab opnieuw op te vragen en hun visie er op te vragen. En dan blijken huisartsen toch wel heel erg vaak een bloeduitslag verkeerd te interpreteren. Of geen samenhang te willen zin in bepaalde vitaminen die gezamenlijk aan de ondergrens zitten.

Ik ben het enorm eens met moonfish, gelukkig heb ik zelf nooit problemen met dit soort dingen. Maar ik hoor veel mensen die NIET serieus worden genomen door hun huisarts. Honderd keer bloedprikken en geen resultaat. Mijn nicht bijvoorbeeld; had een ernstig B12 tekort, werd doodziek in het ziekenhuis opgenomen omdat de huisarts niets kon met de bloeduitslagen, het zat tussen de oren. Terwijl dit in het ziekenhuis vrijwel meteen duidelijk werd. Maar goed, daar was wel een ritje met de ambu voor nodig.

Of een collegaatje die al weken niet meer haar 5k kon hardlopen... Zelfs helemaal niet meer kon hardlopen. Altijd moe en nog meer ellende. Ik weet niet meer welke tekorten het betrof, maar de huisarts interpreteerde de uitslag compleet verkeerd. Ze vroeg de uitslag op bij de huisarts met uitleg. Waarbij de huisarts laag versus hoog verwisselde en besloot dat er geen tekort was, terwijl het tekort juist enorm was en deze waarden elkaar versterkten.

Huisartsen hebben nogal veel moeite met het erkennen van hun tekortkomingen en hebben nog veel meer moeite met het doorverwijzen van hun patiënten.
Heb je misschien een bron met onderzoek om je opmerking te onderbouwen: " blijken huisartsen toch wel heel erg vaak een bloeduitslag verkeerd te interpreteren"?
Iedereen kent wel voorbeelden van huisartsen die fouten maken. Het zijn net mensen hè, ik zal niet ontkennen dat ze dat doen. Het feit dat jij mensen kent die zoiets hebben meegemaakt zegt natuurlijk niet zoveel, en om daaruit te concluderen dat huisartsen in het algemeen 'nogal veel moeite met het erkennen van hun tekortkomingen' is natuurlijk helemaal onzin. Ken je patiënten van alle huisartsen in Nederland?

Ik reageerde op de opmerking: 'zomaar via google, hoef je geen huisarts voor te zijn'. Googlen is iets heel anders dan een seconde opinion vragen bij een andere arts, dat laatste lijkt me heel verstandig als je geen vertrouwen hebt in je arts.

En jij zegt dat veel mensen niet serieus worden genomen door de huisarts, volgens mij zijn er veel meer mensen die vooral het gevoel hebben niet serieus genomen te worden. Omdat ze niet te horen krijgen wat ze willen horen, of omdat ze zich op internet van alles hebben laten wijsmaken.

frensje
Berichten: 721
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:22

Ik slik vitamine D, dat maak je hier gewoon te weinig aan en magnesium. Af en toe wat kurkuma met zwarte peper pillen en als in ongesteld ben neem ik roosvicee ferro. Dan voel ik me na mijn ongesteldheid veel fitter.

Hard work pays off

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:27

Marie_Anne schreef:
Heb je misschien een bron met onderzoek om je opmerking te onderbouwen: " blijken huisartsen toch wel heel erg vaak een bloeduitslag verkeerd te interpreteren"?
Iedereen kent wel voorbeelden van huisartsen die fouten maken. Het zijn net mensen hè, ik zal niet ontkennen dat ze dat doen. Het feit dat jij mensen kent die zoiets hebben meegemaakt zegt natuurlijk niet zoveel, en om daaruit te concluderen dat huisartsen in het algemeen 'nogal veel moeite met het erkennen van hun tekortkomingen' is natuurlijk helemaal onzin. Ken je patiënten van alle huisartsen in Nederland?

Ik reageerde op de opmerking: 'zomaar via google, hoef je geen huisarts voor te zijn'. Googlen is iets heel anders dan een seconde opinion vragen bij een andere arts, dat laatste lijkt me heel verstandig als je geen vertrouwen hebt in je arts.

En jij zegt dat veel mensen niet serieus worden genomen door de huisarts, volgens mij zijn er veel meer mensen die vooral het gevoel hebben niet serieus genomen te worden. Omdat ze niet te horen krijgen wat ze willen horen, of omdat ze zich op internet van alles hebben laten wijsmaken.


Beetje ongelukkig uitgedrukt, maar ik bedoel vooral te zeggen dat uit wat ik om mij heen hoor met betrekking tot bloedonderzoeken, ik concludeer dat huisartsen toch heel vaak niet weten wat ze met die uitslagen moeten. Terwijl dat me toch juist een van de belangrijkste taken lijkt, omdat je van daaruit je patiënt verder wilt helpen.

Ik heb zelf het geluk om NU een goede huisarts te hebben. Maar helaas ook de ervaring met mijn vorige huisarts, die mijn enorme open plek op mijn borst niet wilde bekijken of aanraken. Omdat het een TIET was. En me naar huis stuurde met een middel dat alleen maar erger ging jeuken.
Een huisarts waar ik anderhalf jaar later met dezelfde (verergerde) klachten kwam, vond dit afschuwelijk voor me. Hij nam uitgebreid de tijd om te kijken en durfde mijn borst gewoon aan te raken gelukkig. En stuurde me naar huis met het juiste middel.
Diezelfde man kon niet normaal reageren op iemand die weer een miskraam ging krijgen. "Neem maar twee paracetamol, gaat vanzelf over." Jeetje, lekker tactisch.
En zelf helaas ook nog een zeer negatieve ervaring met een dermatoloog.

Ik zeg niet dat er alleen maar slechte huisartsen zijn. Maar ik begrijp héél erg goed dat mensen hun huisarts in twijfel trekken.

Oké, en nu ga ik enorm ver offtopic, laten we nu weer terug ontopic gaan met supplementen en hun zin/onzin.

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:37

Janneke2 schreef:
Feit : ik ben zonder diclofenac plus 'maagbeschermer' pijnvrij op een "selectieve COX-2 remmer" op basis van kruiden (en op basis van gedegen onderzoek).

Ben wel benieuwd naar dit middel, heb het momenteel gelukkig niet nodig, maar kan ooit wel handig zijn.

Zelf neem ik sinds kort een supplement met rode-gistrijst en Q10, omdat mijn cholesterol al wat aan de hoge kant is, en ik geen pillen wil slikken.

Verder neem ik enkel supplementen op momenten dat ik het nodig lijk te hebben: Dynergo (citrullinemalaat) en Q10 voor energie, af en toe vitamine D in de winter (D-Cure), magnesium voor mijn spieren als ik wat overtraind dreig te raken door het hardlopen.

Vorige week heb ik een kuur Vitalité 4G + weerstand genomen, met ginseng, guarana, gember, koninginnegelei, eleutherococcus (Siberische ginseng) en propolis, en ondanks mijn verkoudheid had ik toch meer energie dan anders, zozeer zelfs dat ik er inslaapproblemen van kreeg, heb ik nochtans zelden. Dus ik vermoed dat het zeker qua energie (ginseng+guarana) wel werkt.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:22

Mijn tante haar ALS staat al 20 jaar stil door de voedingssulementen

Roze schoentje

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 02:30

Ik doe niet aan supplementen, behalve af en toe wat B12 omdat ik voornamelijk plantaardig eet.
Bij een daadwerkelijk tekort zijn supplementen natuurlijk prima, maar ook ik vind dat er te veel wordt geslikt met te weinig kennis van de nadelen/gevaren.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 08:40

Wat me opviel is dat aan steeds meer producten in de supermarkt van alles wordt toegevoegd. Ik zocht laatst een soja-, amandel- of havermelk oid zonder toevoegingen, maar aan bijna alle soorten is calcium en vitamine b en d toegevoegd. Het was echt zoeken naar een zonder toevoegingen, en die zijn dan meteen 3 x zo duur gek genoeg.
Ook aan vleesvervangers is van alles toegevoegd, B12, ijzer, zink. Dan heb je uiteindelijk weinig zicht op wat je nou precies binnenkrijgt aan supplementen.

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 08:52

Ik neem om de dag vitamine D
Om de 2 dagen vitamine B complex
Om de dag spirulina....doe ik dat niet dan heb ik last van koortslip.

En omdat ik nou ontzettend veel last heb van de overgang daar een supplement voor,merk daar alleen niks van :+

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:21

Ik denk dat er aan voedingsmiddelen geen grote hoeveelheden worden toegevoegd. Zo ie zo vind ik wat ze adviseren al best laag.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:43

Francieen schreef:
Mijn tante haar ALS staat al 20 jaar stil door de voedingssulementen


Hoe weet je dan dan dat door de supplementen komt?
Misschien was het zonder ook wel zo.
Maar ik snap dat ze dat niet uit gaat proberen natuurlijk.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:02

Hier slik ik vit d (5000 eenheden), magnesium en foliumzuur. En daarnaast nog 1 x per week b12 injecties.

Voor vit d en b12 kreeg ik eerst verkeerde behandeling. En foliumzuur helemaal niet.

Vit d ben ik op eigen houtje gaan ophogen(om 3 maand bloedtesten) en de rest is via de b12 kliniek gegaan.

En af en toe een glas roosvicee ferro

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:06

hwn schreef:
Janneke2 schreef:
Feit : ik ben zonder diclofenac plus 'maagbeschermer' pijnvrij op een "selectieve COX-2 remmer" op basis van kruiden (en op basis van gedegen onderzoek).

Ben wel benieuwd naar dit middel, heb het momenteel gelukkig niet nodig, maar kan ooit wel handig zijn.


De kruiden zijn: boswellia, gember, rozemarijn, curcuma plus zwarte peper.
Te koop als 'kappa rest' - maar de laatste 4 'douw' ik in "hapjes".

Sesamzaadpasta plus gember en rozemarijn, bijvoorbeeld op brood.

En "oma's ;) medicijn": kopje bijna half vullen met cacao, bijna vol maken met sinaasappelsap en curcuma, zwarte peper, gember, kaneel of hoe het maar uitkomt toevoegen. :P

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Telpeva

Berichten: 14671
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:20

8nnemiek schreef:
Ik doe niet aan supplementen, behalve af en toe wat B12 omdat ik voornamelijk plantaardig eet.
Bij een daadwerkelijk tekort zijn supplementen natuurlijk prima, maar ook ik vind dat er te veel wordt geslikt met te weinig kennis van de nadelen/gevaren.

Dit lees ik ook wel eens maar die gevaren heb ik zelf niet terug kunnen vinden, wat ik wel heb gemerkt is dat vitamine B6 tegenwoordig niet meer in te hoge hoeveelheden in tabletten mag zitten en dat sommige merken hun aangeraden dagelijkse inname daar ook op hebben aangepast. Zijn daar meer voorbeelden van, van eventuele gevaren? Waar kan je op letten?

Ik slik multivitamines omdat ik te weinig fruit eet, veel fruit vind ik niet lekker en zelfs vies. Maar ik weet niet wat voor tekorten ik daarmee creeer, en of een multivitamine daar wel of niet de juiste oplossing voor is. Ik slik ze vooral onder het mom van iets is beter dan niets.

Om heftige menstruatieklachen te voorkomen slik ik vitex agnus-castus (monnikspeper). Ik heb sterk het idee dat dit de scherpste randjes er af haalt.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:03

Het is eerder bizar dat men eventueel de mening heeft dat supplementen onzin zouden zijn.

Kijk naar het gemiddelde Nederlandse voedingspatroon.
Tegenover een beter voedingspatroon:
Knollen, zaden, noten, kruiden, groente, fruit en klein aandeel (evt vlees) en granen.

Daarnaast bevat het betere voedingspatroon alsnog minder voedingsstoffen als mineralen en vitaminen dan ooit wel zo was (wetenschappelijke documentatie over te vinden). Oa gewassen en bodem, minder voedzaam etc.

Wat dat betreft meten we met meerdere maten.
Voor de paarden komen de meest gebalanceerde voedingsschema’s langs inclusief hooi tests en wij mensen moeten het maar doen met havermout, boterhammen en warme prak als voldoende.

Maar wat dan precies nodig is, daar is nog te weinig duidelijkheid over.
Er zijn echter genoeg wetenschappelijke studies die pleiten voor bepaalde voedingstoffen, en velen mensen merken verbetering.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 26-12-18 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Niet banketstaaf maar poetsen.

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:05

Ik ben al ruim 25jr vegetariër en slik daarom vit B12 bij en 1x in de maand :+ wat extra ijzer

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:06

verootjoo schreef:
Francieen schreef:
Mijn tante haar ALS staat al 20 jaar stil door de voedingssulementen


Hoe weet je dan dan dat door de supplementen komt?
Misschien was het zonder ook wel zo.
Maar ik snap dat ze dat niet uit gaat proberen natuurlijk.


Nou omdat de dokter er oom helemaal niks van snapte omdat het in het begin heel snel ging met de ALS

Roze schoentje

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:08

Telpeva schreef:
8nnemiek schreef:
Ik doe niet aan supplementen, behalve af en toe wat B12 omdat ik voornamelijk plantaardig eet.
Bij een daadwerkelijk tekort zijn supplementen natuurlijk prima, maar ook ik vind dat er te veel wordt geslikt met te weinig kennis van de nadelen/gevaren.

Dit lees ik ook wel eens maar die gevaren heb ik zelf niet terug kunnen vinden, wat ik wel heb gemerkt is dat vitamine B6 tegenwoordig niet meer in te hoge hoeveelheden in tabletten mag zitten en dat sommige merken hun aangeraden dagelijkse inname daar ook op hebben aangepast. Zijn daar meer voorbeelden van, van eventuele gevaren? Waar kan je op letten?




Ik heb al jaren een te hoge B6 en B12 waarde :+ Zonder ooit supplementen geslikt te hebben trouwens.
Niemand weet hoe ik eraan kom. En nog veel minder hoe ik er vanaf kom :')

Ik neem enkel vit D in capsules bij trouwens omdat die zonder gewoon te laag is en ik dan pijn in mijn benen krijg.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:09

Mag ik vragen wat voor soort pijn je in je benen krijgt?

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:16

Spierpijn, vooral in mijn bovenbenen.
Heb mij werkelijk suf gezocht in 't begin waardoor het zou kunnen komen...tot ik mijn vit D ook een keer liet checken :Y)
Nochtans was de arts van mening dat mijn waarde wel ok was ( 20.6 eind augustus ) want de ondermarge was 20 :+
Niet dus. Ben beginnen capsules nemen en na een paar weken was de pijn helemaal foetsie 8-)

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:20

Mijn dochter had ook veel pijn in haar benen ook haar boven nemen.Ze wreef er steeds over met haar handen.Kon er soms ook niet van slapen nu neemt ze Meta relax en hoge dosering D en dat werkt goed.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:26

Ok want heb de laatste tijd snel last van mijn onderbenen en sinds kort ook bij mijn knie. Alsof deze behoorlijk beurs is.
Bij mij zit in multivitamine die ik sinds kort slik al vrij hoge dosering D.
Hoe hoog is de dosering bij jullie?

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:30

Ik neem nu D-Pearls van Pharma Nord. 1520 IU. Elke dag of om de dag 1 capsulletje.
Voorheen D-Cure. 25.000 IU. 1 of 2x per maand.
De gyn gaf mij de tip dat D-Cure door sommige mensen niet goed wordt opgenomen.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:35

Ik slik multivitamine en magnesium. Eerste vooral in de winter sinds ik kinderen heb. Merk dat ik dan minder snel elk virusje mee pak. Pas een hele tijd vergeten en gelijk allemaal ziek hier in huis en ook goed ziek.

Magnesium slik ik omdat ik HD in mijn heupen heb en waarschijnlijk ook hypermobiel en als ik magnesium slik minder pijn heb en minder stijf ben.

9-4-2011 verliefd - 5-5-2012 verloofd - 7-6-2013 getrouwd...
11-4-2014 trotse moeder geworden van Feline
9-7-2016 trotse moeder geworden van Fenna


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hooi, Saaams, Silly_Woman, Time2Tri en 109 bezoekers