Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
ImkeTarek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-23 09:14

Het is weer even zo ver: winterse kou! Heerlijk, en stukken beter dan de regen van afgelopen tijd!! (Dat het aankomende week weer raak gaat zijn, denken we maar even niet aan...)

Nadeel wat de kou wel meebrengt: een zoontje met jeukende huid!
Zijn huid is sowieso al gevoelig (gebruiken tegenwoordig Naif douchegel en shampoo), maar nu met de kou heeft hij constant jeuk.
Ook rond zijn mond is de huid rood en rauw..

Wat vinden jullie een ideaal middel om de jeukende en trekkende huid door de kou te behandelen?
Liefst dus ook geschikt voor (kleine) kinderen?

Nadeel hier ook, wat het nog lastiger maakt: meneer houdt niet van "vies".. vette uierzalf ofzo gaat het bij hem dus al niet worden..

Wie o wie heeft de gouden tip?

<3 Tarek <3 Wiepkje <3


996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:17

Wij gebruiken voor onze dochter met eczeem gevoelige huid dr Leenarts. Is wel vet, maar smeert heel goed en plakt niet. De ronde pot.

Verder niet teveel douchen/badderen en geen schuim etc gebruiken onder de douche helpt hier het beste.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:36

Hier voor eczeem de cetomacrogol zonder vaseline, maar dan moet je mogelijk wel even de huisarts bellen want ik denk dat het alleen op recept is. Maar het is fijn spul, smeert goed en geschikt vanaf de geboorte. En verder wat hierboven ook wordt genoemd: zo min mogelijk douchen, niet te warm douchen, buiten in de kou goed inpakken en als de lucht in huis erg droog is een luchtbevochtiger neerzetten.

rien10
Berichten: 14558
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:37

Wij wassen al jaren met Neutral waspoeder. Dat heeft mij enorm geholpen.

Arethe
Berichten: 2557
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:41

Dr leenarts heeft een fijne bodycrème die ik gebruik, is ook geschikt voor jonge kinderen.

:)ddd Live a life you will remember. :)ddd

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:43

ik heb dit zelf helaas ook.
niet te warm douchen,niet te dik aan kleden.
genoeg drinken en na het douchen helemaal insmeren met een goede huidzalf.
en dat verschilt per persoon,ik doe het zelf het beste op glycerona..ja die voor je handen.

voor dat eczeem rondom de mond zou ik wel even verder laten kijken,dat kan ook nog een bacterie zijn waar je misschien wat anders voor moet hebben?

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:58

Naast de tips hierboven: check ook de luchtvochtigheid van je huis (een hygrometer koop je voor een paar euro). Door de verwarming kan de lucht erg droog worden. Bakje water aan de verwarming is dan fijn!

En hier ook goede ervaringen met cetamacrogol, weinig douchen en Neutral voor onder de douche. Gewone Naïf bevat nog best wat parfum en dat droogt ook weer uit, maar misschien heb je al de parfumvrije lijn.

chanicha

Berichten: 12135
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:05

Mijn dochter had op Texel creme met wolvet gekocht voor haar zoon en moet zeggen dat dat wel goed werkt!
https://noordkroon.nl/

Mijn nichtje had erg last van eczeem en mijn zus was echt radeloos want ze werd gepest en dat soort dingen, ze heeft toen als noodgreep https://www.goedkoopstepedicureproducte ... loven-zalf dit er opgesmeerd.
Dat werkte zo goed dat de apotheek het in het systeem had gezet als optie.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 02-12-23 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:09

Mijn man gebruikt voor z'n schenen cetamacrogol creme van kruidvat eigen merk.

Life's a gift,don't waste it [o]

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:13

Hier ook een dochter met gevoelige huid.
Naïf gaat hier niet goed. Zit blijkbaar toch teveel parfum.
Mijn dochter gaat ongeveer twee keer per week in bad en daarna flink in de olie.
En wij gebruiken ook de zalf van dr. Leenarts.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:19

Ons zoontje van toen nog geen jaar had eczeem plekken tot soms natte open plekken aan toe. Na behandeling met hormoonzalf was het dicht en zijn we La Roche Posey gaan gebruiken, wat een top spul! Trekt super snel in, voelt daarna totaal niet meer vet op de huid maar maakt de huid wel zacht. Volgens mij hebben zij ook patent op een stofje dat eczeem voorkomt/minder maakt.

https://www.laroche-posay.nl/lipikar/li ... -ap-plus-m

Na 't douchen smeren we hem in en met het kleren aantrekken voel je het al bijna niet meer. Nieuwe rode plekjes of eczeemplekken (die hij eigenlijk nauwelijks meer heeft) zijn de volgende dag verdwenen. Fles gaat ook erg lang mee!

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

maaikemuis
Berichten: 5271
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:20

Bij mij was het mijn oma die laaaaaang geleden met de oplossing voor mij kwam. Na het douchen de natte huid insmeren met babyolie en dan pas afdrogen. Daar krijg ik een heel fijn gehydrateerde huid van die stopt met jeuken. En het is niet zo vet want dat vond (en vind ik) een naar gevoel.

onpaard

Berichten: 2960
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:26

Een washand met havermout in het badwater.

Niet te vaak in bad, zo weinig mogelijk zn kleren verwisselen en bed verschonen. Schone kleren trekken t vet uit de huid. De mens is te schoon tegenwoordig en dat is ook niet goed.

*****

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:44

Hier mee de kids maximaal 2x per week in bad met balneum olie en een oude pantykous met havermout er in ,die dus ook even moet trekken als thee . En dan mogen ze best lang in hún badje zitten , niet te warm want dat heeft ook negatieve invloed. En dan afdeppen niet wrijven. En bij dochter insmeren met olie oude pyjama aan en een nachtje slapen. Bij zoonzelffde recept maar ook met de al eerdergenoemde lanoline zalf uit Texel , en dan letterlijk van top tot teen . Ja veel vet beddengoed en pyjama’s maar neutral wasmiddel kan het aan! Het is bewerkelijk maar de narigheid die je kind heeft als je het niet doet is een grotere last. Ook hebben wij van onze imker een zalfje met bijenwas met propolis en caledula voor de handjes en juist die mond en net onder en rond de neus in de huid plooien . Dit werkt voor ons hopelijk heb je er wat aan!
Een keer heeft er een brutalemond op het pleintje gevraagd waarom loop je er bij als een glimworm het is toch geen carnaval waarop mijn dochter antwoordde ‘“ nou zet je stoere masker dan maar af!” En er is nooit meer wat van gezegd in beide klassen niet en nu hoort het gewoon bij hun net als een bril of sproeten ! {:}

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:55

Test je kind op(contact allergieën),ik lees ergens wolvet=lanoline.
Als je daar allergisch voor bent heb je een uitdaging.
Na douche babyolie(zo neutraal mogelijk)op natte huid aanbrengen en droogdeppen.
Melk is ook een boosdoener als het gaat om allergie..

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

fjordjes

Berichten: 12013
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:05

Cetamacrogol idd. Is gewoon verkrijgbaar bij kruidvat/etos.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

kabwan
Berichten: 780
Geregistreerd: 21-05-09

Re: Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:57

Het kan koude urticaria zijn, allergie voor kou. Heeft je zoontje ook last van een rode huid en bulten?

atilla

Berichten: 648
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:41

De luchtvochtigheid op peil houden scheelt enorm voor mijn huid. Een bakje aan de verwarming doet alleen weinig. Als de luchtvochtigheid te laag is zal een luchtbevochtiger veel verschil maken.

Celebi
Berichten: 3602
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:45

Mocht het inderdaad geen allergie of iets zijn: ik gebruik zelf de uiercreme van de Hema voor mijn handen en gezicht. Heerlijk zacht spulletje wat na inwrijven ook vrijwel meteen droog is en niet plakt. Verder zou je kunnen kijken naar een dunne col/faceshield voor over het gezicht. Scheelt heel veel kou rond de neus en mond maar je kunt er goed doorheen ademen.

Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:56

Inderdaad te droge lucht in huis door de cv.

Niet te vaak in bad / onder de douche.
En natuurlijk het liefst producten gebruiken zonder parfum.

Als je het kunt betalen. Neem een waterontharder. Wel een die met zout werkt.
Dat scheelt echt bij een droge huid na douchen.
Ook is het beter voor je wasmachine e.d.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:57

Mijn vader heeft al sinds zijn geboorte een slechte huid. Eczeem, kloven, etc.
voor hem is Purol handcrème het beste.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Lijsken
Berichten: 1021
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:59


assie

Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Zoontje (3) met jeukende huid door weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:25

Hier ook last van extreem droge huid. Het wisselt inderdaad echt met het weer. Ik pas daar mijn smeersels op aan. Bij "gewoon" droge huid de cetomacrogol crème zonder vaseline.
Bij iets droger de versie met vaseline.
En als het echt drama is: koelzalf met rozenolie.
Ik haal het bij de apotheek op recept (dan is het ook deels vergoed) . Haal ik iets bij de kruidvat oid, dan moet ik erg goed oppassen dat het echt parfumvrij is. Anders droogt het mijn huid juist verder uit.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

ImkeTarek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-23 13:31

Bedankt voor alle tips, ik ga er allemaal naar kijken!

Hij heeft verder geen exceem, het is nu echt de kou (en misschien idd droge lucht?) Die het doet, normaal heeft ie (behalve wat gevoelige huid met zwaar geparfumeerde producten) nergens last van.
Hij heeft nu dus ook alleen jeuk. Alleen zijn onderlip is wat rauw, wat vermoedelijk komt door de koude wind op de wat vochtige huid.

Ik zal eens kijken naar een luchtbevochtiger. Bakje aan verwarming kan niet :+ , want wij hebben alleen vloerverwarming..

Verder doucht hij ook niet echt vaker dan 2x per week, dus dat valt iig al mee :)

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

Padoertje
Berichten: 1511
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:57

kabwan schreef:
Het kan koude urticaria zijn, allergie voor kou. Heeft je zoontje ook last van een rode huid en bulten?


Dit heeft mijn dochter in de winter. Die doet al vroeg een thermobroek aan, maar van de week toch het eerste bultje weer op haar dijbeen. Midalgan warmte zalf met magnesium helpt iets, maar ze haalt nu zalf op recept en dan is het redelijk snel weg. De verkleuring blijf je helaas wel lang zien.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.
Binnenkort weer twee fijne 3 jarigen klaar om iemand heel gelukkig mee te maken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Colien, Eefjahh, Lanoca, MerelV, Paloma_Janet, san4nie, SentiBot, Suliko en 111 bezoekers