Onverzekerd in ziekenhuis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Onverzekerd in ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-21 12:54

Even in het kort de situatie.
Mijn vriend uit Roemenie is hiernaar toe geëmigreerd en we hadden voor morgen afspraak staan om zich in te schrijven bij mij en daarna zorgverzekering e.d. af te sluiten.

Hij is echter eergister opgenomen in het ziekenhuis met hartklachten. Mag absoluut het ziekenhuis niet verlaten wegens risico op hartstilstand en wordt volgende week geopereerd.

Net gemeente gesproken en hij moet fysiek aanwezig zijn voor de inschrijving om zo bsn nummer te krijgen.
Zonder bsn nummer geen verzekering, dus alle kosten nu voor ons. Hij heeft geen verzekering in Roemenië waar we anders de kosten op konden verhalen.
Weet iemand of er ergens iets van potjes hier voor zijn. Administratie ziekenhuis gaf aan dat die er zijn maar dan had hij een Europese zorgpas moeten hebben.
Waar kan ik informatie opvragen hierover

Het leven is als een kerstmuts

Anoniem

Re: Onverzekerd in ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:57

Zoek inderdaad even op EHIC, dat is de Europese zorgpas. Misschien dat er nog iets met terugwerkende kracht mogelijk is.

ista
Berichten: 1130
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:57

Tsja....even heel hard: dit is het risico van niet verzekerd zijn...

Heeft hij een EHIC-kaart? Daarmee kan het ziekenhuis de kosten op een eventuele buitenlandse verzekeraar verhalen.

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:58

ista schreef:
Tsja....even heel hard: dit is het risico van niet verzekerd zijn...

Heeft hij een EHIC-kaart? Daarmee kan het ziekenhuis de kosten op een eventuele buitenlandse verzekeraar verhalen.


Maar er is dus ook geen buitenlandse verzekeraar.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:00

Roemeense consulaat/ambassade?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:01

secricible schreef:
ista schreef:
Tsja....even heel hard: dit is het risico van niet verzekerd zijn...

Heeft hij een EHIC-kaart? Daarmee kan het ziekenhuis de kosten op een eventuele buitenlandse verzekeraar verhalen.


Maar er is dus ook geen buitenlandse verzekeraar.
Of je wel of niet verzekerd bent in je land van herkomst, staat volledig los van of je iets vergoed krijgt via je EHIC. Dat zijn verdragen die op EU-niveau geregeld zijn.

ista
Berichten: 1130
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:02

Zorgverlener kan sowieso de rekening indienen bij het CAK. Misschien is dat een optie om te overleggen met het ziekenhuis?

Daarnaast alsnog als de wiedeweerga de verzekering regelen. Als onverzekerde maak je namens ook nog kans op een boete van rond de €500,- als je je niet op tijd laat verzekeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:04

ista schreef:
Zorgverlener kan sowieso de rekening indienen bij het CAK. Misschien is dat een optie om te overleggen met het ziekenhuis?

Daarnaast alsnog als de wiedeweerga de verzekering regelen. Als onverzekerde maak je namens ook nog kans op een boete van rond de €500,- als je je niet op tijd laat verzekeren.
Hij is niet ingeschreven in Nederland, dus die boete is niet aan de orde.

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:06

Mkango schreef:
ista schreef:
Zorgverlener kan sowieso de rekening indienen bij het CAK. Misschien is dat een optie om te overleggen met het ziekenhuis?

Daarnaast alsnog als de wiedeweerga de verzekering regelen. Als onverzekerde maak je namens ook nog kans op een boete van rond de €500,- als je je niet op tijd laat verzekeren.
Hij is niet ingeschreven in Nederland, dus die boete is niet aan de orde.

Nee, hij is een (Roemeens) staatsburger die in het buitenland in de (hier medische) problemen gekomen is, ik zou echt eerst daar aan de bel trekken, want daar is een ambassade/consulaat voor.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:13

Bel jou eigen zorgverzekering even.
Je hebt nl 4 maanden de tijd bij emigreren om je te verzekeren en je betaald dan met terugwerkende kracht.
Citaat:
Start verplichte verzekering
U bent verplicht verzekerd vanaf de dag dat u in Nederland komt wonen en zich inschrijft bij een Nederlandse gemeente. Of bij een Nederlandse werkgever begint te werken. Vanaf die dag krijgt u ook zorg uit het basispakket vergoed. Ook als u nog geen zorgverzekering heeft afgesloten. U heeft 4 maanden de tijd om een zorgverzekering af te sluiten.

U bent over die periode dus ook premie verschuldigd. Die betaalt u achteraf, zodra u binnen de termijn van 4 maanden een zorgverzekering afsluit.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... enland-kom

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Onverzekerd in ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:14

Maar hij heeft zich dus nog niet ingeschreven... dus dan zou hij nog geen nederlands burger zijn en lijkt het me idd het meest realistisch dat hij kan terugvallen op regelingen als roemeens burger...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:17

Oh ja.. dat is klote.
Voor mensen die "onbekend" en onverzekerd, dus niet zijn ingeschreven, is wel een regeling waarbij 80% vergoed wordt en 20% zelf betaald moet worden.
Maar neem zo snel mogelijk contact op met jouw zorgverzekering.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17967
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Onverzekerd in ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:19

Zolang het enkel haar vriend is en niet haar geregistreerd partner, man oid én hij ook nog niet bij haar op het adres ingeschreven staat, gaat haar zorgverzekering weinig voor ze doen vrees ik. Dus ook ik zou eerst contact met het consulaat zoeken.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

purny

Berichten: 27454
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:20

Heeft hij ook geen reisverzekering?

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:20

Lalidan schreef:
Zolang het enkel haar vriend is en niet haar geregistreerd partner, man oid én hij ook nog niet bij haar op het adres ingeschreven staat, gaat haar zorgverzekering weinig voor ze doen vrees ik. Dus ook ik zou eerst contact met het consulaat zoeken.

Nee maar zij weten vaak wel waar je dat kan regelen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Onverzekerd in ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:23

Voordat iemand gaat emigreren zorg je dat je het een en ander weet en verzekerd is

Erg zuur voor jou hopelijk is het blijvende echte liefde anders zit je dadelijk met boel schuld ook

30-11-2015
03-07-2018

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:23

secricible schreef:
Maar hij heeft zich dus nog niet ingeschreven... dus dan zou hij nog geen nederlands burger zijn en lijkt het me idd het meest realistisch dat hij kan terugvallen op regelingen als roemeens burger...
Dat ben je ook pas als je een Nederlands paspoort hebt. Inschrijving maakt je niet meteen Nederlands staatsburger, je bent dan "slechts" ingezetene.

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Onverzekerd in ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:33

Ik zou de Roemeense ambassade bellen of zijn Roemeense zorgverzekering.
Hoe lang is hij nu in NL?

[o]

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-21 14:23

Even wat verdere info. Relatie is 3 jaar, kennen elkaar van de zomer 25 jaar. Bedoeling was hier inschrijven, burgelijk huwelijk hier en dan van de zomer in Roemenie in de kerk.
Lang getwijfeld of hij hierheen of ik daarheen ( ik ben zelf half roemeense) maar hadden net de knoop doorgehakt en besloten hier te blijven.
Vandaar dat afspraak voor inschrijven morgen stond. Van de gemeente moet hij fysiek aanwezig zijn tijdens invullen papieren en de vervolgafspraak bij burgerzaken. De inschrijving is dus ook niet in een dag geregeld na zijn ontslag uit het ziekenhuis.
Hij heeft idd in Roemenie geen verzekering, het is daar of een dure verzekering met weinig vergoed, alleen bij staatsziekenhuizen terecht met niet zo hygiënische en veilige omstandigheden waar het ook lang duurt voordat je terecht kan of je gaat naar een particuliere kliniek en betaalt ter plekke.

Ook geen reisverzekering. Waar wij Nederlanders altijd elk risico verzekerd willen hebben zijn Roemenen juist een stuk lakser met een het zal wel loslopen mentaliteit.
Ik ga inderdaad mijn zorgverzekering bellen en hem de ambassade laten bellen.
Dank jullie wel alvast voor het advies.

Het leven is als een kerstmuts

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-21 14:27

tita schreef:
Voordat iemand gaat emigreren zorg je dat je het een en ander weet en verzekerd is

Erg zuur voor jou hopelijk is het blijvende echte liefde anders zit je dadelijk met boel schuld ook


Begrijp je opmerking, maar inschrijven e.d. kan pas als je in land van bestemming bent, verzekering hier kan pas met bsn nummer.
Ik ben zeker niet bang met een boel schuld te blijven, ik weet de voorbeelden van mensen die ook dachten dat het echte liefde was wat achteraf niet zo bleek maar toch zeg ik dat dit 100% echte liefde is.

Het leven is als een kerstmuts

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110623
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:28

Pfoe, dat zal anders inclusief operatie wel een giga rekening worden :oo
Ik hoop dat er iets mogelijk is qua regelen. Heeft hij een spaarpotje voor noodgevallen?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-21 14:37

@ Brainless, dank je. Ik heb ze net gebeld en hun zeggen dat het mogelijk is inderdaad met terugwerkende kracht als hij ook inderdaad verzekeringsplichtig is. Daarvoor moet ik de sociale verzekeringsbank benaderen.
Ben in ieder geval een stapje verder.

Het leven is als een kerstmuts

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:39

Wij zijn 16 jaar geleden naar Duitsland verhuisd. Toen we daar net waren, kreeg onze dochter van toen 2 jaar longontsteking en moest ze naar het ziekenhuis. We hadden ook onze verzekering nog niet geregeld en kregen de rekening van het ziekenhuis van dik 2000 euro. Gelukkig konden wij toen met terugwerkende kracht bij een verzekering terecht, ik ben ze nog steeds dankbaar.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 04-02-21 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn schoentje te kussen

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-21 14:40

Cayenne schreef:
Pfoe, dat zal anders inclusief operatie wel een giga rekening worden :oo
Ik hoop dat er iets mogelijk is qua regelen. Heeft hij een spaarpotje voor noodgevallen?


Spaarpotje wat hij had is wat leger geworden. Vorig jaar heeft hij door corona stuk minder kunnen werken en kosten liepen natuurlijk door.
Wel heeft hij stuk grond en een appartement in Roemenië welke we beide wilde aanhouden maar dat stuk grond kan verkocht worden.
De buurman daar wil dat stuk er al jaren bij hebben.

Het leven is als een kerstmuts

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Onverzekerd in ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:57

Ziekenhuis heeft ook vaak een potje voor onverzekerden, kan ook via het CAK

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjette15, carika, Fair, Googlebot, Gypsy, heidy_wilco, Kairos, Koekie73, linda2008, lissssan, Lithya, LouLouB, Lynn_Nikita, mvdende, Sanne_zepp, SannevZ, shaddy82, Thami, YandexBot en 179 bezoekers