Scheenbeenvliesontsteking, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Scheenbeenvliesontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:35

Normaal post ik hier niet, maar het begint op mijn systeem te werken dus vraag me af of er meerdere ervaringen zijn met een scheenbeenvliesontsteking. Hoe heb jij deze opgelopen? En belangrijker: hoe kwam je er vanaf en hoelang heeft dit geduurd?


Ik zit er eigenlijk al vanaf het voorjaar mee, hoewel het op dat moment nog wel meeviel. Omdat ik door mijn bekkenreuma meer last kreeg met paardrijden had ik besloten om dan maar te gaan wandelen, dat was ook leuk. Ging heel goed (vorig jaar oktober/november begonnen) totdat in het voorjaar mijn scheenbeen begon op te spelen. Nu leek het op dat moment nog een lokaal probleem (bovenaan de aanhechting bij mijn knie, en omdat ik reuma & fibromyalgie heb was dat niet zo gek), ben toen niet naar de HA geweest omdat ik wekelijks bij de kine/osteopaat ging en deze heeft mij van raad voorzien. Dus ik heb het even een tijdje rustig aan gedaan, ijs, zalf en ibuprofens. En het ging beter. Het speelde nog wel op bij specifieke dingen (autorijden bv.) maar verder had ik er niet teveel last van.

Tot 3 weken geleden. Het voelde al een tijdje weer wat vervelender, maar dacht dat het wel weer zou overgaan. Niet dus, ben op maandagmorgen (26/11) wakker geworden met pijn in mijn hele scheenbeen en die pijn is sindsdien niet meer weggegaan. Weer gestart met ibuprofen, zalf en ijs maar het hielp niks, en ben die donderdag naar de HA gegaan. Conclusie was een scheenbeenvliesontsteking. Heb zwaardere ontstekingsremmers gekregen (diclofenac) en zou na 2 weken, maximum 3 weer beter moeten voelen. Moest mijn activiteiten aanpassen (enkel het hoogstnodige doen) en het wandelen drastisch afbouwen. Of ik ooit zou kunnen wandelen wat ik wilde was zeer twijfelachtig.

Heb dus heel braaf geluisterd, rustig aan gedaan, braaf de diclofenac geslikt, ijs, zalf, ... Zijn nu anderhalve week verder sinds het HA-bezoek en ik voel eigenlijk nog geen verschil. De pijn is op zich wel minder, maar dat is vooral omdat ik niks doe denk ik. Heb het gevoel als ik weer gewoon zou gaan doen dat het weer om zeep is. Ik werk wel nog gewoon (de hele dag staan/lopen als het druk is) maar moet gelukkig niet al teveel werken vorige week en de week die komt. De dag na een werkdag is een ramp, dan doet het echt weer gewoon zoveel pijn.

Hoop toch dat het stilaan gaan beteren maar hoelang duurt zoiets? Heb het wel zo'n beetje gehad eigenlijk :o

boooo

Berichten: 4185
Geregistreerd: 10-12-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Scheenbeenvliesontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:45

Ik heb het al jaren, opgelopen door hockey (denk ik). Inmiddels heb ik er weinig last van in het dagelijks leven maar ik hockey mede hierdoor niet meer.
Hardlopen op asfalt of op een harde ondergrond moet ik echter niet proberen, dan heb ik direct weer last.. :n

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Scheenbeenvliesontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:49

Hier ook jaren geleden gekregen door hardlopen en heel lang last van gehad. Compressietubes aan laten meten en een aantal behandelingen dry needling, dat heeft mij heel erg geholpen. Hardlopen doe ik niet meer maar voetballen gaat wel weer pijnvrij.

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Re: Scheenbeenvliesontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:50

Als ik weer ga hardlopen heb ik er ook meteen weer last van!

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:55

Ik zou hiermee naar de acupuncturist gaan. Dit soort ontstekingen zijn moeilijk weg te krijgen. Eventueel bezoek aan de podoloog. Mogelijk speelt de manier van belasting een rol

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:09

Mijn man:

Gemiddelde recuperatietijd is 3/4 maanden.

Benen neerleggen op een kussentje of bankje, een 10/20 cm boven je billen voeten omhoog trekken (tenen naar je toe/leviteren).
10 seconden proberen vasthouden en terug loslaten. Zo verminder je de druk op je scheenbeen doordat het vocht wat wordt weg gedrukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:13

Bedankt voor de reacties.

Hardlopen doe ik niet, kan ik niet met mijn reuma. Verder heb ik steunzolen en zorg ik altijd voor stevige schoenen. Maar blijkbaar ben ik door de reuma gevoeliger voor dat soort blessures, zelfs zonder hardlopen of andere typische sporten. Wat een ander krijgt door ongetraind 20 km te gaan lopen, krijg ik door, opgebouwd, 8 km te wandelen .. dat soort idee :+

Ga het eens proberen Balou_k, misschien verlicht het ook wat een beetje.

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:28

[***] schreef:
Bedankt voor de reacties.

Hardlopen doe ik niet, kan ik niet met mijn reuma. Verder heb ik steunzolen en zorg ik altijd voor stevige schoenen. Maar blijkbaar ben ik door de reuma gevoeliger voor dat soort blessures, zelfs zonder hardlopen of andere typische sporten. Wat een ander krijgt door ongetraind 20 km te gaan lopen, krijg ik door, opgebouwd, 8 km te wandelen .. dat soort idee :+

Ga het eens proberen Balou_k, misschien verlicht het ook wat een beetje.


Dat is een oefening die hij had gekregen van de arts. Hoop dat het verlichting brengt! Hij deed de oefening tussen de 5 en 10 keer per keer. Normaliter voel je tamelijk snel verlichting.

Kwal
Berichten: 4440
Geregistreerd: 02-08-07

Re: Scheenbeenvliesontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:40

Ik kreeg het ook van hardlopen, door telkens aan dezelfde kant van de weg te lopen (bolling van de straat). Zelden zo’n pijn gehad. Op difclofenac en volledige rust was het na een maand weer redelijk te doen, maar het blijft gevoelig (is nu 10 jaar geleden). Ik kan bijvoorbeeld geen hoge sokken aan, dat irriteert mijn scheen direct. Hardlopen kan ook niet meer, wandelen nog wel.

Succes met het herstel!

Trouwens: wisselbaden (koud en warm afwisselen) wil ook wel helpen omdat dit de doorbloeding stimuleert waardoor afvalstoffen beter worden afgevoerd.

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Scheenbeenvliesontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:45

Mijn man kreeg het overigens door het marcheren. :j
Heeft ook regelmatig nog eens last.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:56

Ik quote even dit stukje:
Citaat:
De pijn is op zich wel minder, maar dat is vooral omdat ik niks doe denk ik. Heb het gevoel als ik weer gewoon zou gaan doen dat het weer om zeep is. Ik werk wel nog gewoon (de hele dag staan/lopen als het druk is) maar moet gelukkig niet al teveel werken vorige week en de week die komt. De dag na een werkdag is een ramp, dan doet het echt weer gewoon zoveel pijn.



-je doet niks
-je werkt en moet de hele dag staan en lopen als het druk is
-veel pijn na een werkdag


Ik denk dat je je been geen tijd geeft om te herstellen. Het voelt nu als 'niks doen' , maar volgens mij doe je voor je been alsnog teveel.

Karla

Berichten: 3930
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:08

Ik heb het ook al jaren inmiddels, waarschijnlijk opgelopen door het gaan lopen op steunzolen (waardoor mijn beenstand dus is veranderd). Bij mij hebben ze geprobeerd het te tapen, maar dit werkte niet. Sindsdien is er eigenlijk niks aan gedaan en leef ik er gewoon mee, het is namelijk in de loop van de jaren wel weer verminderd. Ik merk het op het moment ook eigenlijk alleen als ik langere stukken ren of als ik op een paard rijd met een zadel waar mijn benen niet optimaal in kunnen liggen, terwijl ik een aantal jaar geleden soms amper kon lopen. Verder sport/beweeg ik op het moment vrij veel, ik rijd paard, ik skate-en longboard, ik fiets regelmatig, ik dans en ik doe regelmatig work-outs. Zolang ik gewoon luister naar mijn lichaam en stop voordat het te veel wordt, is het voor mij prima te onderhouden :)

Anoniem

Re: Scheenbeenvliesontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:16

Het is blijkbaar een hardnekkig iets zo te lezen.. hoewel ik dat ook al wel ontdekt had natuurlijk :+ Maar zoals het nu is is het nog niet eerder dit jaar geweest.

Vorige week moest ik maar 2 dagen werken, zo ook deze week dus dat ga ik toch proberen. Maar als er deze week geen verbetering in zit toch maar weer eens naar de HA voor raad. Zou toch graag weer wat kunnen gaan doen en ik kan wel de pijn negeren en gewoon doen maar dat zal het niet beter maken gok ik.

Siggislief

Berichten: 13963
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Scheenbeenvliesontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:30

Het is wel 10jaar geleden dat ik het heb gehad..
Maar kon als enige goed boven halen dat het extreem veel pijn deed..en zakte zo nu en dan door mijn been heen.

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Scheenbeenvliesontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:16

Ik heb een week of 3 terug 's morgens mijn been gestoten tegen de trekhaak van de auto. Ja, heel snugger, volle kracht tegenaan gelopen. In eerste instantie even gevloekt omdat het flink pijn deed. Daarna eigenlijk geen last meer gehad. Diezelfde middag toen ik opstond na een tijd te hebben gezeten deed mijn been toch wel wat pijn. Even op bed gelegen maar toen ik aan het eind van de middag opstond ging ik door de grond. Alsof er messen en splinters in mijn been zaten. Snel naar de huisarts geweest. Haar conclusie was flink gekneusd. Kon wel even duren voor het over was. Inmiddels zijn we dus een paar weken verder. Lopen gaat goed tenzij ik in een kuil stap ofzo. Maar na autorijden begint de pijn toch weer erger te worden. Volgens mij komt het door de duwende beweging met gas geven. De pijn die ik de eerste dagen had was voornamelijk als ik opstond en dan kracht op mijn been zette of als ik de trap opliep en kracht zette. De trekhaak heeft me net iets onder mijn knie iets aan de zijkant geraakt.

Jullie verhalen doen mij denken aan mijn pijn alleen lees ik bij jullie geen oorzaken zoals een val of stoot. Hoelang hebben jullie last gehad voor het tijdelijk beter werd? Als ik er woensdag nog last van heb ga ik maar weer terug naar de huisarts

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Scheenbeenvliesontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:25

Zo gauw ik ga hardlopen heb ik het.
Ze zeggen dat het komt door een verkeerde manier van lopen.
Wellicht ben jij anders gaan lopen door je steunzolen.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:29

Ik heb het twee keer gehad, beide keren door hardlopen. Ik ben naar de fysiotherapeut geweest en heb haar adviezen opgevolgd. Zij kan ook kijken of je verkeerd loopt/staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:34

Bekend probleem; heel hardnekkig inderdaad! TS, zijn je steunzolen aangemeten door een podoloog/-therapeut? Het zou kunnen dat je een beetje over- of onderproneert (dat je voeten iets naar binnen/buiten kantelen als je loopt) en dat daardoor die pees/spieraanhechting steeds verkeerd wordt belast.

Ik heb na een loopanalyse hardloopschoenen laten aanmeten; fysiotherapie gehad, een jaar zo min mogelijk belast, compressiekousen geprobeerd, coaching looptechniek gehad; hielp allemaal niet. Jaar geleden (dure -O- ) zooltjes aan laten meten en ik kan eindelijk weer normaal sporten, zolang ik maar niet teveel spring.

Dry needling zou inderdaad ook helpen! Dat heb ik niet geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:36

@ daantjuhhh : is dat op mij bedoeld van de steunzolen? Ik loop al 10 jaar ofzo met steunzolen (uiteraard ook nieuwe gehaald tussendoor) dus dat lijkt me sterk.

@ MissCharlie : ik ga al 5 jaar minstens 1x per week naar de kine/osteo dus houding is wel onder controle. Zal niet altijd 100% perfect zijn maar is ook niet de oorzaak want dan had ik het al veel eerder moeten hebben.

@ Flowerbomb : het kan wel na een "trauma" voorkomen, als reactie. Maar hier is er inderdaad niks dergelijks aan vooraf gegaan, maar ik ben door de reuma/fibro ook niet echt een standaard persoon :+


Edit;
@ culaccino : ik loop inderdaad naar binnen, maar dat doe ik dus al veel langer dan dat ik problemen heb.
Heb ook speciaal wandelsokken aangeschaft voor extra steun.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:39

Jupp.. Al 3 jaar en kom er niet meer vanaf. Opgelopen in het leger, lekker rennen over de tankbaan en veel marcheren was funest. Inmiddels afgekeurd |( (maar heb nu een leuke andere baan hoor)
Ergste pijn is weg, kan nu normaal leven, maar dingen als lang autorijden inderdaad of hardlopen dat hoef ik allemaal niet meer te proberen.. Kan je geen beter nieuws geven helaas, maar misschien heb jij de gouden tip :')

Hier ook al een speciale shin splint therapeut gehad, gewone fysio, speciale trainingen, diverse zooltjes waaronder ook op maat aangemeten door een daarvoor speciale therapeut, heb zelfs mensendieck gedaan, echt verschrikkelijk.. Maar ook dat hielp niet.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:42

HA heeft aangegeven weinig tot niet wandelen. Maar je staat & loopt de gehele dag voor je werk? Er is geen verschil qua overbelasting in jouw situatie nu tussen staan/lopen en wandelen. Je hoort in de ziektewet thuis en hoe langer je dat uitsteld, hoe groter de kans dat je je gehele mobiltieit permanent aan gort helpt.
2x lichte shin splint/marsvoet gehad, die gaan echt niet over van belasten, dit evenmin. Pijnstillers zou ik trouwens afraden, je gaat zeer duidelijk over je grenzen heen nu.

Dus even hopelijk overdrijven, maar wat kies je? ziektewet of rolstoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:57

Dank je Dani, zeer hoopgevend, haha.

@ tamary: dat laatste is toch wel heel dramatisch gesteld, niet?
Ik heb sinds de diagnose (29/11) precies 3 dagen gewerkt. De rest heb ik zo weinig mogelijk gedaan, maar misschien toch nog teveel. Helpt ook niet dat ik opgevoed ben met "door een beetje pijn ga je niet dood" en dat is ook zo. We zijn niet zo van het klagen hier zeg maar.

Heb wel voor donderdag weer een afspraak met de HA staan, even zien naar volgende week toe want dan moet ik wel veel werken. Al heeft de HA vorige keer niks gevraagd ivm het werk dus ik weet het niet. We zien wel.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Scheenbeenvliesontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:39

Niet klagen is iets anders dan waarschuwingen van je lijf negeren.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:01

Ik heb het ruim 2 jaar geleden opgelopen met wandelen. Het begon na 100 km en heb daarna nog 120 km er achteraan gelopen die week. Is niet verstandig, mijn scheenbeen stond uiteindelijk zo strak dat ik mijn voet niet meer kon bewegen.

Heb er sindsdien soms tijden geen last van en soms steekt het opeens op als ik het niet verwacht. Laatste maand blijft er een zeurend gevoel aanhouden, waardoor ik twijfel of ik het chronisch compartimentsyndroom heb opgelopen. Ben tnt te eigenwijs om het te laten onderzoeken.

Ik draag ook regelmatig compressiekouden en gebruik elastische tape als ik echt last heb.

Wat ook een goede oefening is:
Rug tegen de muur, voeten iets van de muur af en je wat laten zakken tot je bovenbenen bijna een hoek van 90 graden maken met je heupen en onderbenen. Dan op je tenen gaan staan en je weer rustig laten zakken. Herhalen en rustig opbouwen.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Scheenbeenvliesontsteking, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:30

Ik ben zonet ook bij mijn huisarts geweest waar een scheenbeenvliesontsteking is vastgesteld. Ik ga hier dus even bijlezen. Voor nu moet ik 7 à 10 dagen diclofenac nemen en ijs leggen.