Ben jij burgerhulpverlener?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 17:26

Halloo mede bokkers!

Was eens even nieuwsgierig. Tegenwoordig is de burgerhulpverlener heel erg in opkomst. Een burgerhulpverlener kan vrijwillig worden opgeroepen als er een reanimatie in de buurt is om te komen reanimeren en zo de kans van overleven te vergroten.

Nu ben ik erg benieuwd of er bokkers zijn die aangemeld zijn. Zo ja, wat is jullie reden en wat is jullie ervaring tot nu toe?

Zelf ooit mijn reanimatie en AED certificaat gehaald. Inmiddels al jaren verlopen, maar uiteraard weet ik nog steeds hoe het moet. Omdat ik me aan wil melden als bhver binnenkort de cursus even opnieuw doen en dan aanmelden. Vanuit mijn "werk" regelmatig dicht bij en veel gezien en meegemaakt. Vind het belangrijk om in mijn omgeving het verschil te kunnen maken indien nodig...

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:29

Ja, ik.

Na succesvol afronden van de cursus bedrijfshulpverlening en reanimatie en AED, heb ik me aangemeld bij HartslagNu.

Waarom? Heel simpel. Als ik iemands leven kan redden doe ik dat graag.

I am because you were

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:30

Ik heb sinds een paar maanden mijn BHV diploma dus op zich zou ik me wel kunnen aanmelden. Ik ga me er eens in verdiepen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:30

Mijn man is burgerhulpverlener. Inmiddels ook al een aantal opgeroepen en vorige week nog een succesvolle reanimatie gedaan.

Ik heb helaas geen juiste papieren meer, anders had ik mezelf ook aangemeld.

[o]
Een paard ruikt beter. Een paard hoort beter. Een paard springt beter. En toch zijn wij de baas.
Het paard vindt het best. Dat noem je, met recht, een edel dier .

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:32

Ik ben BHV-er en EHBO-er. En heb mij ook aangemeld. Ook al aantal keren oproep gehad

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:40

Vanuit mijn werk word ik regelmatig getraint op reanimatie en AED en geef ik zelf NLS training (reanimatie pasgeborene). Ik ben een aantal jaar burgerhulpverlener maar ik woon maar in een klein dorp. In de afgelopen 3 jaar is er 2 keer een oproep geweest. 1 maal was ik niet in de buurt en 1 keer wel naar de oproep gegaan maar toen was de ambulance en nog 3 hulpverleners er al (ik moest nog in de kleren springen en mijn auto ijsvrij maken. 20 minuten na de oproep was ik weer thuis zonder hulp te hoeven verlenen)

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:45

Zeker.
Ik ben professioneel en burgerhulpverlener. Meerdere reanimaties gehad in de buurt.
Ik vind het fijn om te kunnen helpen wanneer het nodig is.
Tot nu toe 3x als eerste binnen en 1x was er al 1 ambu maar mocht doorlopen om te helpen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:53

Ik niet, twijfel of ik me aanmeld. Kennis is er wel maar diplomas ruim verlopen. (Bhv en ehbo via werk) Wel eens deelgenomen aan een geslaagde reanimatie bij een hardloop wedstrijd, we waren er eerder dan de ehbo. Zie de man nog zo voorovervallen en samen met nog twee mensen reageerden we exact tegelijk om erheen te rennen.

Maar zou dan alles moeten opfrissen aan kennis voor officiele deelname. Aed zou ik dan aan huis hangen. Nergens in de directe ongeving is er een. Dichtbijzijnde is supermarkt op 800 m.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:59

Ik heb via mijn werk een BHV cursus gedaan, die jaarlijks herhaald wordt. Ik sta wel ingeschreven bij HartslagNu, ook twee keer opgeroepen maar beide keren helaas niet kunnen helpen omdat ik niet in de buurt was.

Hier in het dorp hebben ze ook een eigen AED/Reanimatie'register', daar worden wel steeds dorpelingen voor gevraagd. Als je je aanmeld kan je gebeld worden om te helpen bij een reanimatie. Alleen sta je hier helaas met voor- en achternaam, adres en telefoonnummer op de website. Dat vind ik geen prettig idee, omdat je via Google zo alle gegevens van iemand boven water hebt, dus daarom heb ik me daarvoor niet aangemeld. :n

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:06

Ja, ik. Ben tot nu toe twee keer opgeroepen, maar de ambulance was ik beide gevallen sneller aanwezig dan ik.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110637
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:09

Mijn moeder heeft het ooit gehaald, maar het certificaat ook niet verlengd.
Moet je ieder jaar de cursus opnieuw doen?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:10

Cayenne schreef:
Mijn moeder heeft het ooit gehaald, maar het certificaat ook niet verlengd.
Moet je ieder jaar de cursus opnieuw doen?


Ja ieder jaar opfriscursus.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Blacky94

Berichten: 3469
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:12

Ik ook :)
1x opgeroepen maar was niet in de buurt. Vanuit mn werk moet ik ook elk jaar de AED/ALS training volgen dus als ik ergens kan helpen... :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110637
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:14

Ik zit er steeds aan te denken maar het komt er niet van.
Mezelf toch maar eens een schop onder de kont geven. Bedankt voor dit topic als reminder!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Zazoe_

Berichten: 267
Geregistreerd: 04-09-10
Woonplaats: West-Vlaanderen

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:24

Hier in Belgie bestaat het (nog) niet.
Erg jamer, hoop dat ze hier toch ook wel mee op de boot springen..
Ik heb vrijwillig een EHBO cursus en een hulpverlener cursus gedaan, zou meer aan bot moeten komen in het onderwijs!

There is no greater love than a girl and her horse. lotje forever

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 18:30

Bedankt voor het reageren allemaal! Wat zijn er veel bokkers die zich ingeschreven hebben of dit willen. Altijd fijn om te lezen.

Dat is idd wel het punt, je certificaat moet inderdaad geldig zijn om je aan te kunnen melden. Vandaar dat ik hem ook ga halen opnieuw. Misschien nog een leuk info weetje voor de bokkers die hem willen gaan halen of dit overwegen. Vaak wordt bij je aanvullende zorgverzekering de cursus door de verzekering vergoed. Toch mooi meegenomen.

Onder de mensen die al oproepen gehad hebben, blijft jullie dat lang bij? Blijf je er echt mee zitten? Of valt het mee?

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:31

Ook ik sta aangemeld. In het verleden wel opgeroepen, maar toen kon je alleen nog maar je adres en werkadres opgeven. Wegens wisselende diensten en wisselende werklocaties, werkte dat dus voor geen meter. Bij alle oproepen die ik kreeg, was ik te ver weg. En dat was best zuur, gezien de meeste oproepen 's nachts waren en je weet dat er dan weinig respons komt (en de kans op overleven dus een stuk kleiner is).

In het verleden wel een echte reanimatie meegemaakt, helaas was dat een verloren zaak. Edit: Van de verschillende hulpverleningssituaties die ik meegemaakt heb, weet ik dat het erg wisselend is hoe erg het me bij blijft. De reanimatie viel mee, vooral omdat we wisten dat we gedaan hadden wat we konden. Het kind dat met beide benen onder de bus kwam, staat me daarentegen nog steeds helder voor ogen....

Ook hier aangemeld vanuit de gedachte: als ik kan helpen, doe ik dat.

Wat overigens veel mensen niet weten, is dat heel veel zorgverzekeraars de cursus (gedeeltelijk) vergoeden, dus dat hoeft geen belemmering te zijn.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:42

Ben je niet altijd te laat dan? Wanneer wordt zoiets geactiveerd? Bij een 112?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 18:46

Op het moment dat de centralist inderdaad bepaald dat het een reanimatie is en de ambulances op pad stuurt. Op dat moment krijgen de burger hulpvelreners ook een bericht. Moet zeggen, uit mijn ervaring gebeurd het heel vaak dat ze een heel stuk eerder zijn.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:48

Suzanne F. schreef:
Ben je niet altijd te laat dan? Wanneer wordt zoiets geactiveerd? Bij een 112?

Nee je bent als het goed is eerder dan de ambulance/politie
Als iemand 112 belt dan worden de hulpdiensten gealarmeerd en tegelijkertijd een x-aantal burgers die zich hebben opgegeven, dit alles door de meldkamer. Een deel mag meteen naar het adres en een deel word gevraagd de AED te halen.
Je krijgt oproepen in een straal van 750-1000m rondom de plek waar je bent. Tenzij je naast een ambulancepost woont ben je dus altijd dichterbij.
Als ik een oproep krijg laat ik dus ook subiet alles uit mijn handen vallen en ga erheen, ik ben na een oproep altijd eerder geweest dan de ambulance en je wint zo een aantal minuten waarin je vast kan starten.


Ricie schreef:
Onder de mensen die al oproepen gehad hebben, blijft jullie dat lang bij? Blijf je er echt mee zitten? Of valt het mee?


Van mijn allereerste reanimatie (was ook een burgerhulpverlening) heb ik wel een uurtje trillende handjes van de adrenaline gehad maar dat is dan ook het enige.
Ik heb er daarna nooit 'last' van gehad.
Mijn overbuurman kwam heel dichtbij omdat ik die mensen echt kende en ik daar ook niet met een reanimatie oproep binnenkwam maar omdat ik de buurvrouw buiten zag staan en de ambu mensen naar binnen zag lopen. Ik ben er even heen gegaan om te kijken of ik iets voor haar kon betekenen maar het bleek een reanimatie en mocht meteen helpen. Gelukkig was er voor haar ook steun.

Verder word er altijd hulp aangeboden, alle keren werd ik aangesproken door de politie of de brandweer met duidelijke instructies wat te doen als je er wel last van krijgt en waar je dan terecht kan. Via mijn eigen werk word er ook altijd even gebeld als ze horen dat je bij een reanimatie betrokken bent geweest.

De oude app mocht je locatie opslaan waardoor er heel adequaat gealarmeerd kon worden, echter mag dit met de privacy wet niet meer en ze gaan nu pas peilen waar je bent als er een oproep komt. Kort gezegd werkt de app voor geen meter, ik heb nog nooit een knappe alarmering mogen ontvangen via dat ding, alleen via de telefoon op thuis én werkadres.

De burgeraed cursussen die gericht zijn op burgerhulpverleners zijn in de meeste gevallen voor de cursist gratis. Ik heb nog nooit hoeven betalen voor een dergelijke cursus. Het is dan ook geen EHBO of BHV opleiding die je krijgt, puur reanimeren en bediening AED.
Ik krijg nu vanuit mijn werk meer dan genoeg scholingsmomenten dus ik ben al een poosje niet meer op de cursus van de gemeente geweest.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:52

Als ik de juiste papieren zou hebben, zou ik me ook aanmelden.

Helaas zijn er geen initiatieven vanuit de gemeente/overheid om de kosten van de cursussen te dekken, zodat mensen sneller de stap nemen.

Wellicht dat ik dit in de toekomst wel via mijn werkgever kan doen.

Love the life you live. ♥

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:54

Suzanne F. schreef:
Ben je niet altijd te laat dan? Wanneer wordt zoiets geactiveerd? Bij een 112?

Inderdaad al op de meldkamer door de centralist. Je wordt als het goed is niet opgeroepen bij babys en traumatische reanimaties, maar dat weet ik niet zeker.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:55

Goed dat je dit onderwerp aansnijdt!
Ik ben al jaren burgerhulpverlener, maar nog nooit naar een oproep geweest. Ik woon niet heel centraal, waardoor sommige plekken hemelsbreed wel dichtbij zijn, maar voor mij niet of slecht te bereiken, zeker 's avonds of 's nachts.
Toch blijf ik aangemeld, want dat is een kleine moeite en als er iets in mijn straat plaats zou vinden zou ik daar natuurlijk wel heen kunnen.

Vanuit werk wel meerdere reanimaties gedaan. Sommige blijven wel even bij, maar geen trauma's opgelopen.

boooo

Berichten: 4185
Geregistreerd: 10-12-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:00

Ik heb me zojuist aangemeld!

"The difference between doing something and not doing something is doing something."

Pieneappel

Berichten: 485
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:16

Toevallig vandaag op school de certificaat behaald voor reanimatie en AED. Werd ook het punt burgerhulpverlener benoemd. Ik heb er nog niet over nagedacht of ik me daar voor aan ga melden eerlijk gezegd

~ ~

[o]

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, ellepel, Kimmie25501, Letje01, MyChoice, SentiBot, Suliko, xEliesx, YvonneV en 98 bezoekers