Niet kunnen slapen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 10:42

Ik kamp nu sinds een week of 3 met slapeloosheid. Ik lig de hele nacht maar te woelen en ik kom maar niet in slaap. Voor de tijd sliep ik ook maar heel half, oftewel wel dromen maar nog steeds bewust ‘wakker’ - ik kon me nog heel bewust omdraaien of even een slokje water nemen. Ik denk dat ik in die tijd maximaal een uurtje of twee per nacht écht sliep.

Maar ondertussen haal ik zelfs die twee uurtjes per nacht niet meer. Ik heb constant het gevoel alsof ik net wakker word, maar als ik op mijn wekker kijk is het iedere nacht weer hetzelfde verhaal. 00:30; 1:00; 1:30; 2:00. Ik heb vannacht onderhand bijna de minuten af liggen tellen tot mijn wekker om 9 uur zou gaan.

Ik merk dat ik geen moment daadwerkelijk slaap. Mijn hersenen zijn de hele nacht nog druk aan de gang, ze nemen de rust niet die ik wil nemen. Ik lig dus de hele nacht wakker met een hoofd dat overuren draait, volgens mij. Ik heb constant alleen maar liedjes in mijn hoofd die ik niet ‘even’ op de achtergrond kan zetten, gedachtes waar ik helemaal niet aan wil denken. Noem het maar op of mijn hoofd bedenkt het wel terwijl ik probeer te slapen.

Ik weet even niet meer wat ik ermee aan moet. Ik ben recent al bij de huisarts geweest omdat ik bijna dagelijks last heb van migraineaanvallen, omdat ik alleen maar moe ben en slecht slaap, omdat ik constant maar afval terwijl ik zo mijn best doe om goed te eten. Zij verwees me door naar een psychologe, met het vermoeden van hoge stress. De psychologe vermoedt een depressie en/of burnout.

Maar hier komt weer het grote probleem. Ik kan niet bij de psychologe blijven om dit op te lossen of om überhaupt uit het ‘vermoeden’ vakje en in het ‘zeker’ vakje te komen. De psychologe waar ik naartoe ben gegaan wordt boven de 18 pas vergoed, en ik ben pas 17 dus zou de behandelingen zelf moeten betalen (wat ik dus absoluut niet kan). Toen werd mij wel verteld dat ik me zou kunnen inschrijven voor jeugdzorg, maar die wachtlijsten duren onderhand een half jaar, en dan ben ik wél 18- dus dat heeft al helemaal geen zin.

Dus om een lang verhaal kort te maken; zit ik met een aantal overwelmende problemen en met de handen in het haar omdat ik niet meer weet wat ik eraan moet doen.

Wat wil ik met dit topic bereiken? Voornamelijk van me afschrijven. Maar toch heb ik de goede hoop dat iemand de ‘gouden tip’ voor me heeft om het minstens een beetje beter te maken.

Ik wil tevens ook best verder op de zaken ingaan als daar interesse voor is, deze openingspost was mijn poging tot het even kort neerzetten.


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:47

Ik heb helaas de gouden tip niet voor je, maar ik herken je probleem.
Ik kamp zelf al bijna 3 jaar met een meervoudige slaapstoornis (door neurologen vastgesteld).
Af en toe voel ik me net een zombie, maar slapen ho maar -O- Vorige week sliep ik 3 dagen achter elkaar niet.
En als ik eens slaap heb ik vaak levensechte nachtmerries.
Inmiddels ben ik in behasndeling bij slaapcentrum Kempenhaeghe in de hoop dat zij het antwoord hebben.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:49

Is dan zo'n praktijk ondersteuner vanuit huisarts geen oplossing voor tijdelijk? Die zijn altijd vergoed.

En wat doe je voor je gaat slapen? Misschien dat daar ook nog wel wat te halen valt.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 12:24

Wat ontzettend naar, Cayenne! Hoop voor je dat ze je kunnen helpen!

LoveBodin, praktijkondersteuner wordt denk ik lastig. Ik woon namelijk doordeweeks in Arnhem, en zit nog in Limburg bij de huisartsenpraktijk. Ik ben eigenlijk alleen zaterdags en zondags daar. En denk niet dat ze dan wat kunnen betekenen?

Ik ben meestal voordat ik naar bed ga even een half uurtje of wat met mijn hond bezig, beetje troetelen. En anders lees ik een boek (die ik al eens eerder heb gelezen, las online dat je een saai boek moest lezen voor het slapen :+ ) of teken ik wat in mijn bullet journal- beetje doelloos doodling.

Af en toe zit ik op mijn telefoon/laptop voor het slapengaan, maar dat is zelden als ik voor school iets moet doen

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:36

E_J schreef:
Wat ontzettend naar, Cayenne! Hoop voor je dat ze je kunnen helpen!

LoveBodin, praktijkondersteuner wordt denk ik lastig. Ik woon namelijk doordeweeks in Arnhem, en zit nog in Limburg bij de huisartsenpraktijk. Ik ben eigenlijk alleen zaterdags en zondags daar. En denk niet dat ze dan wat kunnen betekenen?

Ik ben meestal voordat ik naar bed ga even een half uurtje of wat met mijn hond bezig, beetje troetelen. En anders lees ik een boek (die ik al eens eerder heb gelezen, las online dat je een saai boek moest lezen voor het slapen :+ ) of teken ik wat in mijn bullet journal- beetje doelloos doodling.

Af en toe zit ik op mijn telefoon/laptop voor het slapengaan, maar dat is zelden als ik voor school iets moet doen


Telefoontje aan de huisarts doordeweeks, dat je doorverwijzing wilt voor een arts in Arnhem omdat je daar zit doordeweeks?

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:36

Even los van het feit dat ik geen idee heb hoe je slaapprobleem is ontstaan.
Maar ik zou de volgende dingen gaan doen.

Maak een ritueel van wat je het laatste uur doet, voordat je gaat slapen.
Dan ga je dingen doen die je al ontspannen gaan maken, nog een korte wandeling met de hond, een kopje thee drinken, een douche nemen, tandenpoetsen.

Ga eens kijken op youtube voor oefeningen om te ontspannen, die je in bed aan kunt zetten.
Er moet ook een speciale app voor zijn maar ik ben de naam daarvan kwijt.

Sluit je aan bij een meditatiegroep.
Doe een mindfullcursus.
Deze leren je anders met je gedachten om gaan.

Telefoon, tablet ed ver weg houden als je wilt slapen!
Veel te veel prikkels die je wilt vermijden.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:11

A3a1 schreef:
Even los van het feit dat ik geen idee heb hoe je slaapprobleem is ontstaan.
Maar ik zou de volgende dingen gaan doen.

Maak een ritueel van wat je het laatste uur doet, voordat je gaat slapen.
Dan ga je dingen doen die je al ontspannen gaan maken, nog een korte wandeling met de hond, een kopje thee drinken, een douche nemen, tandenpoetsen.

Ga eens kijken op youtube voor oefeningen om te ontspannen, die je in bed aan kunt zetten.
Er moet ook een speciale app voor zijn maar ik ben de naam daarvan kwijt.

Sluit je aan bij een meditatiegroep.
Doe een mindfullcursus.
Deze leren je anders met je gedachten om gaan.

Telefoon, tablet ed ver weg houden als je wilt slapen!
Veel te veel prikkels die je wilt vermijden.



Dit lijkt me ook een hele goede. Zelf gebruik ik overigens de app 'headspace', voor rust in je hoofd. Er zijn er echter nog veel meer.
Youtube heeft ook ontspannende muziek, als je last hebt van liedjes in je hoofd kan het helpen om rustige slaapmuziek op te zetten, die niet echt muziek is maar meer tonen die de muziek wegjagen. Het kan al helpen om die aan te zetten (en vaak duren ze ong. een uur, dus word je er niet wakker van als je eenmaal slaapt), en dan zo in te slapen.

En als je doordeweeks in Arnhem zit, lijkt me een huisarts (en dus praktijk ondersteuner) daar ook handiger, want huisartsen zijn in het weekend dicht :).

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:22

Yoga nidra geleide slaapmeditatie werkt echt super goed.
Ff opzoeken staat zat op YouTube

Anoniem

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:09

Iedereen kan vergoede hulp krijgen, jij ook. Je huisarts of praktijkondersteuner kan dit voor je uitzoeken. Ook wanneer je in een andere plaats zit. Dus ga daar als eerste mee aan de slag. Daarnaast kun je idd de tips opvolgen die hierboven staan. Je kunt ook nog proberen mindfulness te doen zoals een bodyscan. Deze kun je vinden op youtube. Gewoon even op bed gaan liggen en luisteren wat er wordt gezegd :)

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 16:32

Ik zal me straks wat meer inlezen op mindfullness e.d. als ik thuis ben! Ben heel benieuwd of het werkt. Had er wel vaker van gehoord, maar er niet echt bij stilgestaan dat dat eventueel zou kunnen helpen

A3a1 schreef:
Even los van het feit dat ik geen idee heb hoe je slaapprobleem is ontstaan.
Maar ik zou de volgende dingen gaan doen.

Maak een ritueel van wat je het laatste uur doet, voordat je gaat slapen.
Dan ga je dingen doen die je al ontspannen gaan maken, nog een korte wandeling met de hond, een kopje thee drinken, een douche nemen, tandenpoetsen.

Ga eens kijken op youtube voor oefeningen om te ontspannen, die je in bed aan kunt zetten.
Er moet ook een speciale app voor zijn maar ik ben de naam daarvan kwijt.

Sluit je aan bij een meditatiegroep.
Doe een mindfullcursus.
Deze leren je anders met je gedachten om gaan.

Telefoon, tablet ed ver weg houden als je wilt slapen!
Veel te veel prikkels die je wilt vermijden.

Ik zal ook zeker eens proberen om een goed avond ‘ritueel’ op te zetten. Het klinkt me wel als iets dat zou kunnen werken!

Joolien schreef:
Iedereen kan vergoede hulp krijgen, jij ook. Je huisarts of praktijkondersteuner kan dit voor je uitzoeken. Ook wanneer je in een andere plaats zit. Dus ga daar als eerste mee aan de slag. Daarnaast kun je idd de tips opvolgen die hierboven staan. Je kunt ook nog proberen mindfulness te doen zoals een bodyscan. Deze kun je vinden op youtube. Gewoon even op bed gaan liggen en luisteren wat er wordt gezegd :)

Het moeilijkste aan de vergoede zorg vinden ligt echt in mijn leeftijd. In februari word ik 18, dus ik zit nu precies tussen jeugdzorg en volwassenen zorg in wat het voor de verzekering allemaal wat lastig maakt. Maar ik zal zeker eens contact opnemen met de huisarts om te kijken wat die voor me kan betekenen!

Anoniem

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:37

Ja zou ik echt even doen, en anders idd ter overbrugging een paar afspraken inplannen bij de poh. :j
Weet je ook waardoor je je zo voelt?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:42

E_J schreef:
Ik kamp nu sinds een week of 3 met slapeloosheid. Ik lig de hele nacht maar te woelen en ik kom maar niet in slaap. Voor de tijd sliep ik ook maar heel half, oftewel wel dromen maar nog steeds bewust ‘wakker’ - ik kon me nog heel bewust omdraaien of even een slokje water nemen. Ik denk dat ik in die tijd maximaal een uurtje of twee per nacht écht sliep.

Maar ondertussen haal ik zelfs die twee uurtjes per nacht niet meer. Ik heb constant het gevoel alsof ik net wakker word, maar als ik op mijn wekker kijk is het iedere nacht weer hetzelfde verhaal. 00:30; 1:00; 1:30; 2:00. Ik heb vannacht onderhand bijna de minuten af liggen tellen tot mijn wekker om 9 uur zou gaan.

Ik merk dat ik geen moment daadwerkelijk slaap. Mijn hersenen zijn de hele nacht nog druk aan de gang, ze nemen de rust niet die ik wil nemen. Ik lig dus de hele nacht wakker met een hoofd dat overuren draait, volgens mij. Ik heb constant alleen maar liedjes in mijn hoofd die ik niet ‘even’ op de achtergrond kan zetten, gedachtes waar ik helemaal niet aan wil denken. Noem het maar op of mijn hoofd bedenkt het wel terwijl ik probeer te slapen.

Ik weet even niet meer wat ik ermee aan moet. Ik ben recent al bij de huisarts geweest omdat ik bijna dagelijks last heb van migraineaanvallen, omdat ik alleen maar moe ben en slecht slaap, omdat ik constant maar afval terwijl ik zo mijn best doe om goed te eten. Zij verwees me door naar een psychologe, met het vermoeden van hoge stress. De psychologe vermoedt een depressie en/of burnout.

Maar hier komt weer het grote probleem. Ik kan niet bij de psychologe blijven om dit op te lossen of om überhaupt uit het ‘vermoeden’ vakje en in het ‘zeker’ vakje te komen. De psychologe waar ik naartoe ben gegaan wordt boven de 18 pas vergoed, en ik ben pas 17 dus zou de behandelingen zelf moeten betalen (wat ik dus absoluut niet kan). Toen werd mij wel verteld dat ik me zou kunnen inschrijven voor jeugdzorg, maar die wachtlijsten duren onderhand een half jaar, en dan ben ik wél 18- dus dat heeft al helemaal geen zin.

Dus om een lang verhaal kort te maken; zit ik met een aantal overwelmende problemen en met de handen in het haar omdat ik niet meer weet wat ik eraan moet doen.

Wat wil ik met dit topic bereiken? Voornamelijk van me afschrijven. Maar toch heb ik de goede hoop dat iemand de ‘gouden tip’ voor me heeft om het minstens een beetje beter te maken.

Ik wil tevens ook best verder op de zaken ingaan als daar interesse voor is, deze openingspost was mijn poging tot het even kort neerzetten.


Ik zou je vitamine D laten checken en dan de waarde opvragen. Die moet minstens 80 maar liever nog rond de 100 zitten om goed te slapen.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 19:31

Joolien schreef:
Ja zou ik echt even doen, en anders idd ter overbrugging een paar afspraken inplannen bij de poh. :j
Weet je ook waardoor je je zo voelt?

Ik stuur je even een pb'tje!


Freya6 schreef:
Ik zou je vitamine D laten checken en dan de waarde opvragen. Die moet minstens 80 maar liever nog rond de 100 zitten om goed te slapen.

Ik heb al recent bloed laten prikken, en mijn vitD is prima, alleen mijn ijzer is te laag. Hier slik ik dan ook supplementen voor om dit weer op peil te krijgen

Annick75

Berichten: 1783
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:42

Headspace is al genoemd als app, ik gebruik zelf Inzicht tuner. Juist om mijn hoofd stil te krijgen, luister ik graag naar iemand die me gewoon verteld wat ik moet doen, focussen op mijn ademhaling bijvoorbeeld. Een vast avondritueel helpt mij ook wel heel aardig. Bij mij is het katten eten geven, bakken uitscheppen, tanden poetsen, een kat met een astma puffen behandelen en dan nog even knuffelen, zelf medicijnen innemen en als de andere kat ook klaar is met eten, lampje uit, app aan met ruisende zee en meestal slaap ik dan redelijk vlot. Zo niet, dan zoek ik een geleide meditatie gericht op slapen op. Ook als ik tussendoor wakker word en ga 'malen pak ik na een tijdje een geleide meditatie en dan val ik doorgaans wel weer in slaap. Heb ik nog een koorrepetitie 's avonds dan doe ik sowieso een geleide meditatie voor het slapen om de prikkels kwijt te raken.

Op al mijn apparaten heb ik een blauw luchtfilter en ik zorg dat mijn scherm niet heel fel staat.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:49

TS, heb je ooit ASMR geprobeerd en zo ja, voelde je daar iets bij? :)

JM :#

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 20:08

Ik ga vanavond denk ik maar eens Headspace proberen! Het klinkt veelbelovend, kom ook constant reclame's ervan tegen overal

Shaggy09, ASMR heb ik zeker eens geprobeerd maar ik word er zelf heel erg naar van :')
Alles wat ik so far heb gehoord van fluisteren tot krabben tot eetgeluiden en weet ik wat nog meer komt er bij mij niet in, krijg er een heel vies gevoel van :+

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:29

Temazepam

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:40

Ik ben ook altijd druk in mijn hoofd en heb mezelf aangeleerd dat als ik naar bed ga start ik op mijn rechterzij
Daar mag ik in mijn hoofd de dag doornemen en druk zijn.
Als ik mezelf omdraai moet het klaar zijn.
Lukt ook niet altijd maar vaak wel.
Vast ritueel helpt ook.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:48

Heeft de huisarts geen praktijkondersteuner waar je naartoe kan? Dat kost je niets en kan de wachttijd overbruggen.
Ik zou iig je wekker/klok in de nacht wegdraaien zodat je hem niet ziet. Verder de gebruikelijke slaaphygiene van vaste bedtijden, geen studie of werk na 20.00 uur, zorgen dat je savonds iig fysiek moe ben en zorg voor frisse lucht in je kamer. Geen suiker, cafeïne savonds. In weekend niet proberen bij te slapen, maar aan je ritme houden.
Ook kan je proberen om je bedtijden in te gaan korten als bovenstaande niet werkt. Idee en doel er achter is om vlugger in slaap te vallen. Mocht je Willem weten hoe dit werkt kan je pb doen

Ik zeg maar zo...ik zeg maar niks

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:09

Er zijn CD's in de handel/ downloadable mp3 's die maken dat
je ene oor een klein beetje andere muziek hoort dan je andere oor -
jijzelf merkt dit niet, je hersenen reageren er wel op.
Het heet het 'binaural effect'.
Het grote voordeel: zo kun je het brein vragen om alfagolven te gaan maken - dwz de patronen die je op het ecg ziet bij ontspanning. Of theta of deltagolven.
Google eens op brainsync, hemisync, monroe institute.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:17

Ik heb ook al een tijd last van het niet kunnen slapen. Daarom gebruik ik Melatonine. Dat helpt je om sneller in te slapen en mij helpt het echt heel goed. Het is een lichaamseigenstof dus niet erg om te gebruiken. Je kan het gewoon bij de kruidvat komen en daar kan je kiezen tussen verschillende mg. Ik zou dan eerst beginnen met de lichtste.

Mij helpt het heel erg en ik denk dat als je een tijd het gebruikt en goed slaapt je andere klachten ook verminderen.

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:32


senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:34

Ben je sinds kort op kamers o.i.d? Heb je een druk leven, grote veranderingen meegemaakt of stress?
Misschien is het nu even goed om een paar dagen rust te pakken, zodat je weer in een goed ritme komt.
Negeer het signaal van je lijf niet.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:19

Van lage ijzer krijg je heel veel psychische klachten overigens.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Anoniem

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:07

Voor volwassen psychologische hulp zijn er ook wachtlijsten. Ik denk dat als je je nu inschrijft, dat je na je 18e verjaardag pas terecht kan.
Ter overbrugging bestaat er inderdaad de praktijk ondersteuner. En misschien zou je oxazepam/of temazepam kunnen gebruiken.. Ik gebruik dat zelf om de 2a3 nachten om af en toe toch een goede nacht te kunnen pakken.. slaap is zo belangrijk..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Axxy, catharin, Dannon, Fenn, Morris, shannen6, suus_toes, Verara, YandexBot en 105 bezoekers