Kroon op kies welk materiaal het beste?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Kroon op kies welk materiaal het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 16:21

Gelukkig is mijn kies en vulling weer de reparatie doorgekomen maar ik zal er een keer aan moeten geloven binnen nu en mogelijk jaar of 2. Tandarts wilde zirconium plaatsen, materiaal zegt me niks. Maar ik weet dat er ook porceleinen kronen zijn en mogelijk nog meer soorten materiaal,

Wat zijn voor en nadelen, wie heeft ervaring met welke materialen.

Let wel ik ben flink allergisch voor een hoop dingen. Weet niet of daardoor nog dingen afvallen of juist aan te bevelen zijn.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:30

Zirkonium is eigenlijk wel de standaard.
Het is hard, duurzaam en esterisch.
Metaalvrij en daarmee geschikt voor mensen met allergieen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 10-11-18 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:31

Vraag je tandarts eens naar “Cerec” kronen. Mooi, anti-allergeen en supersterk. Er wordt een scan van je kies gemaakt, de computer en een soort 3-D printer maakt het deel van je kies wat mist, waarna de arts alles bevestigt. Ik heb er twee, mijn ouders meerdere. De mondhygiëniste zag niet eens dat het een kroon was :D
Wel prijzig, maar echt super resultaat!

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kroon op kies welk materiaal het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:38

Ik zie dat ik een woord gemist heb.
Metaal Allergeen vrij. Zirkonium gedraagt zich vergelijkbaar aan titanium.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 16:42

Kan dat bij elke tandarts? Zo n scan maken?

Ah ok titanium vergelijkbaar. Dat is idd aardig allergeen neutraal ja. :j met biren, vullen, verdoven, polijsten. Met alles moet hij rekening houden of ik er geen flink last van krijg

Kies is destijds door schooltandarts verwoest. Was niks mis mee, kies ernaast had een vulling nodig ivm een gaatje. Alleen heeft die l ullo de gezonde kies helemaal tot diep geboord onverdoofd in de hoop het gat te vinden. Wat er dus niet was, -O- pijn was vreselijk en zijn slachtwerk zo erg dat er na afloop nog twee kanten over waren die heel waren en twee randjes de rest was weggeboord zo ongeveer. {:)-:( -:(-
Begrijpelijk dat het gruwelijk zeer deed, huilen niet mocht, een mep kon ik krijgen en voila een tandarts angst was er. %) dat gaat nu vrij aardig dankzij een aantal mega lieve begripvolle tandartsen.

Wat er dus over is zijn twee wanden en een basis van degelijke goede stabiele vulling met ministukjes wand. Die ook als basis voor de kroon gebruikt kunnen worden. Het bovenste lekke stuk is weer weggehaald en vervangen voor nieuwe vulling. Nog wonderlijk dat die kies het zo al 40 jaar volhoud. Maar een van de twee stabiele wanden begint tekenen van slijtage te vertonen. -O- risico op afbreken wordt langzaam aan groter dus ik zal er aan moeten geloven langzaam aan. Als deze wand ook afbreekt heb ik een groot probleem.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:21

Zo’n Cerec kroon doet niet iedere tandarts, ga dus op zoek naar een goed bijgeschoolde, moderne praktijk.
Schooltandartsen stonden ook niet bepaald bekend als de meest getalenteerden uit het vak |(

Wat jij omschrijft met je kies moet door het bovengenoemde systeem heel waarschijnlijk probleemloos opgelost kunnen worden.

moonsparkle
Berichten: 21698
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:31

Gelukkig ben je blij met je cerec kroon maar omdat die door de tandarts /assistente meestal wordt gemaakt is het meestal niet zo mooi :o na dat het uit de machine komt wordt er nog weinig aan afwerken gedaan en aan de kleur wordt meestal ook weinig meer aangepast dus als je tanden makkelijk qua kleur zijn kan het er misschien bij passen maar grote kans dat het er niet zo echt uit ziet. Wellicht heb je het goed getroffen qua tandarts. De tandartsassistentes en tandartsen hebben ook geen opleiding tot tandtechniek, waar je onder andere leert om met een palet kleuren op te schilderen of een kroon van porselein leert opbouwen wat je doet met een penseel, gekleurde porselein poeder en vloeistof en dat word in laagjes gebakken en er wordt heel veel tijd besteed aan de morfologie(hoe ziet de tand er uit en hoe pas ik het qua vorm en functionaliteit aan op de rest van het gebit)
Ik vraag me af wat zo'n cerec kroon dan ook kost. Het grootste voordeel is dat je snel klaar bent.

Je hebt inderdaad volledig zirkonium en opgebakken met porselein, als patiënten knarsen of het gaat om een laatste element die dus wat meer kracht te verwerken krijgt zou ik gaan voor volledig zirkonium, is iets minder mooi maar wel heel stevig en omdat kiezen achterin zitten en het materiaal in een laboratorium als het ware over geschildert wordt op jou kleur zijn de meeste toch niet van natuurlijke elementen te onderscheiden. Het mooiste maar ook het duurste is opgebakken porselein, maar dat kan alleen als hij genoeg ruimte heeft, er niet teveel kracht op komt en het is het duurst.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 24-11-18 11:52, in het totaal 7 keer bewerkt

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:38

Ik lees even mee. Waarschijnlijk moet ik er ook aan geloven met 1 kies. Overigens zelfde laken en pak. Schooltandarts aan het werk geweest.

Soms denk ik ik ga ze nog aanklagen die lui.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 12:18

Kies heeft weinig ruimte en ik ben een kaakklemmer soms. -O- iets met kaakproblemen gehad hebben. Enige nawee is het klemmen s nachts. Vandaar zijn keuze dus.

Andere tandarts geen denken aan. Deze gaat goed ivm steeds verder afnemende angst dankzij zijn engelengeduld. Wil dat niet verprutsen. Heb boven al een extra gat dankzij zelfde schooltandarts. Melk hoektand over het hoofd gezien die er later pas uitkiepte en volwassen tand daardoor dwars is komen te staan met alle nodige klachten. Later geprobeert te herstellen met beugel maar te weinig ruimte. Die is er uit gegaan daarna. -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kroon op kies welk materiaal het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:26

Oh wat een drama Karuna.

Ja ik ben ook jaren als de dood geweest voor de tandarts. En inderdaad nu een zorgvuldig uitgezochte tandarts nu. Wil ook geen andere tandarts om die rede.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:14

In heb geen aandelen in de Cerec kroon, maar wat jij zegt Moonsparkle klopt totaal niet met mijn ervaring. De nieuwe mondhygieniste had beslist niet door dat ik 2 van die dingen in mijn mond heb, de Duitse tandarts van mijn moeder evenmin. Het zit naadloos en perfect in de mond met precies de goede kleur. No way dat de assistente dat mag doen! Enige nadeel: de prijs. Een zo’n ding kost ruim 700 euro |(

En... is morfologie geen term uit de Neerlandistiek? >;)

moonsparkle
Berichten: 21698
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:57

Ik ga er niet teveel op in, het is namelijk slechts wat ik gehoord en ervaren heb binnen de tandheelkunde. Neemt niet weg dat het bij jou heel goed gelukt kan zijn. Morfologie betekend ook wel vormkunde.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:47

Het ligt er ook maar aan waar hij zit natuurlijk. Mijn kroon zit helemaal achterin, dan vind ik het niet zo belangrijk dat er een klein randje te zien is als ik mijn mond helemaal open heb. Zo vaak gaap ik mensen niet recht in het gezicht aan :+
Vond het dan vooral belangrijk dat hij hard is en lang mee gaat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dasalijn, SentiBot, xxmichellexx, YandexBot en 133 bezoekers