Help mijn vriend is coke verslaafd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schaduw25
Berichten: 51
Geregistreerd: 03-07-18

Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 16:11

Hallo lieve bokkers,

Ik schrijf dit topic om mijn ei kwijt te raken en mogelijk advies te krijgen. Mijn lieve vriend is helaas verslaafd aan cocaïne, nou heeft hij in de periode dat wij een relatie hebben tweemaal uit eigen initiatief geprobeerd te stoppen maar na een week of twee gaf hij steeds weer in.

Nou ben ik een tijdje terug enorm uit m'n plaat gegaan waar zijn vrienden bij waren en ook zij gaven toe dat ze zich zorgen maken om hem. Hier is hij flink van geschrokken en hij heeft me verteld dat hij niet wist dat ik er zo erg mee zat, hierbij heeft hij me ook verteld dat hij voor mij nog een poging gaat doen om te stoppen maar ditmaal met professionele hulp.

We hebben die hele nacht gepraat en daarbij vertelde hij me dat hij zonder het gebruik van coke lastig over zijn gevoelens en problemen kan praten.

Nou werken we bij hetzelfde bedrijf en zijn de mensen waar hij metname mee moet samenwerken ook coke gebruikers wat voor hem een trigger zou kunnen zijn om te denken "nog een keertje kan geen kwaad." Dit is de vorige keren namelijk ook zijn valkuil geweest. Nou is een andere functie of regio geen optie voor hem aangezien daar gewoon geen mogelijkheid toe is.

De afspraak die we nu gemaakt hebben is dat hij als hij de neiging heeft te gebruiken naar de sportschool gaat of andere afleiding gaat zoeken.

Bang dat hij in het geheim weer gebruikt ben ik niet, ik merk het gelijk als hij gebruikt heeft en onze relatie bestaat uit eerlijkheid en vertrouwen.

Ik hoop dat er bokkers zijn met ervaring met zulke problemen die mij advies kunnen geven hoe ik met deze situatie om kan gaan.
Spoiler:
Uitelkaar gaan is niet iets waar ik snel voor zou kiezen aangezien hij wel daadwerkelijke stappen wilt ondernemen en ik nogsteeds zielsveel van hem houd.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:14

Hulp zoeken is de enige raad die ik kan geven. Ik wil jullie in ieder geval veel succes wensen, want het is een lange rit!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:21

Schaduw25 schreef:
Bang dat hij in het geheim weer gebruikt ben ik niet, ik merk het gelijk als hij gebruikt heeft en onze relatie bestaat uit eerlijkheid en vertrouwen.


Lieve ts, als je van hem houdt en hij is goed voor jou hoef je zeker niet uit elkaar.

Maar ik wil je wel waarschuwen voor bovenstaande tekst! Drugs is een verslaving en dat heeft niets met eerlijkheid en vertrouwen te maken.
Nu duidelijk is dat jij het niet wilt zal hij heus voor jou willen kiezen, maar daar zit nog even een drugsverslaving tussen. En hoe sterk die is kunnen duizenden vrouwen jou meer over vertellen. En ook over hoe ze voorgelogen zijn en in het schuitje belanden van houden van, redden van, om uiteindelijk met lege handen over te blijven.

Nu wil ik niet zeggen dat jou vriend hier aan voldoet en ik wil zeker niets zeggen over jullie relatie. :)
Maar realiseer je dat een verslaving aan coke een hele serieuse verslaving is en dat een jaar schoon zijn niets zegt, het blijft altijd op de loer.
Wees dus ook sterk en lief voor jezelf en houdt altijd voor ogen wie je bent.

Hopelijk helpt de professionele hulp en kunnen jullie dit samen doen. Sterkte! :(:)

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:22

Als hij echt wil stoppen laat hij zich vrijwillig opnemen en behandelen. Dat kan een jarenplan worden. Ik snap dat je niet direct wil opstappen maar bedenk goed of jij hiermee kan omgaan. Stoppen is moeilijk, er zullen valkuilen komen, hij zal de fout ingaan en daar misschien wel over gaan liegen. En het risico op terugval zal altijd blijven bestaan.
Stel goed je eigen grenzen en bewaak die. Realiseer je dat jij jezelf ook moet beschermen, hij zal dat niet doen.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:26

Schaduw25 schreef:
hierbij heeft hij me ook verteld dat hij voor mij nog een poging gaat doen om te stoppen


Hier gaat het eigenlijk al fout. Stoppen voor een ander heeft heel weinig zin, dan is de kans op terugval zo groot. Wil hij zelf überhaupt eigenlijk wel stoppen of is het alleen omdat jij hem daar min of meer toe aanzet?

Ik denk dat het enige wat jij echt kan doen is hem steunen in zijn poging(en) om te stoppen. Hou verder in de gaten hoe het met jezelf gaat, zorg dat jij niet gaat lijden onder zijn verslaving. En blijf praten, veel praten. Met hem maar waar het kan ook met anderen, evt. lotgenoten. Ga ook nadenken over de toekomst; kun jij samenleven en een verdere relatie opbouwen met hem terwijl hij nog verslaafd is?

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:27

Zoek hulp, alleen gaan jullie dit niet redden.
Wat ik mij heel erg afvraag is of de chef weet dat zijn medewerkers gebruikers zijn.

Schaduw25
Berichten: 51
Geregistreerd: 03-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 16:29

Goof schreef:
Als hij echt wil stoppen laat hij zich vrijwillig opnemen en behandelen. Dat kan een jarenplan worden. Ik snap dat je niet direct wil opstappen maar bedenk goed of jij hiermee kan omgaan. Stoppen is moeilijk, er zullen valkuilen komen, hij zal de fout ingaan en daar misschien wel over gaan liegen. En het risico op terugval zal altijd blijven bestaan.
Stel goed je eigen grenzen en bewaak die. Realiseer je dat jij jezelf ook moet beschermen, hij zal dat niet doen.


Mijn eigen grens heb ik al duidelijk gesteld, zodra hij daar overheen gaat (wat ik niet verwacht, het enige verschil tussen hem wanneer hij nuchter is en wanneer hij onder invloed is is dat hij makkelijker over zijn problemen praat.) Ik heb totaal niet het idee dat ik er zelf door in gevaar zou kunnen komen, zo'n persoon is hij niet ook niet onder invloed.

Schaduw25
Berichten: 51
Geregistreerd: 03-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 16:29

juliomariner schreef:
Zoek hulp, alleen gaan jullie dit niet redden.
Wat ik mij heel erg afvraag is of de chef weet dat zijn medewerkers gebruikers zijn.

Die is er zeker van op de hoogte

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:31

Na een jaar met een alcoholist in zee te zijn geweest en zoveel te hebben geprobeerd kan ik maar één ding adviseren: professionele hulp. Vrijwillige opname is waarschijnlijk het enige dat hem gaat helpen. Je kunt hem nog zoveel steunen, dit moet hij echt zelf doen.

Sterkte ermee!

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:32

Één ding; Iemand die verslaafd is, is niet te vertrouwen, ook jouw vriend niet. Blijf niet in de waan dat het beter wordt. Dit wordt het pas als hij stopt met alles waarin zijn omgeving die rotzooi ook gebruikt en naar een afkickkliniek gaat. Zelfs dan is de kans aanwezig dat hij blijft gebruiken.

Ga bij jezelf na hoeveel last je ervan hebt. Hopelijk kom je er uit zonder dat het ten koste gaat van jezelf. Dat is het allerbelangrijkste!!

Als je je ei kwijt wil, kun je me ten aller tijde een bericht sturen. Ik weet hoe het is om in jouw schoenen te staan, dit kun je niet alleen! :(:)

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:35

Schaduw25 schreef:
juliomariner schreef:
Zoek hulp, alleen gaan jullie dit niet redden.
Wat ik mij heel erg afvraag is of de chef weet dat zijn medewerkers gebruikers zijn.

Die is er zeker van op de hoogte

Wat een rare werkgever. Met alle respect maar ik wil geen gebruikers aan het werk.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:37

Als hij bij wijze van op een bloemenveiling werkt, kan het zijn baas denk niet veel schelen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:42

Schaduw25 schreef:
Nou ben ik een tijdje terug enorm uit m'n plaat gegaan waar zijn vrienden bij waren en ook zij gaven toe dat ze zich zorgen maken om hem. Hier is hij flink van geschrokken en hij heeft me verteld dat hij niet wist dat ik er zo erg mee zat, hierbij heeft hij me ook verteld dat hij voor mij nog een poging gaat doen om te stoppen maar ditmaal met professionele hulp.

Dat líjkt hartstikke fijn, maar is het helaas niet want zo werkt het gewoon niet.


Schaduw25 schreef:
We hebben die hele nacht gepraat en daarbij vertelde hij me dat hij zonder het gebruik van coke lastig over zijn gevoelens en problemen kan praten.

Euh... alsof dat de reden is om coke te gebruiken :') . Je slikt teveel voor zoete koek vind ik.



Schaduw25 schreef:
Nou werken we bij hetzelfde bedrijf en zijn de mensen waar hij met name mee moet samenwerken ook coke gebruikers wat voor hem een trigger zou kunnen zijn om te denken "nog een keertje kan geen kwaad." Dit is de vorige keren namelijk ook zijn valkuil geweest. Nou is een andere functie of regio geen optie voor hem aangezien daar gewoon geen mogelijkheid toe is.

Het is gewoon uitermate onverstandig om daar te blijven werken en dat zullen de professionals ook gelijk zeggen. Dat ergens anders werken geen optie is is natuurlijk niet waar.


Sterkte. Ik wens je vooral veel wijsheid toe en hoop dat je de situatie wat meer van een afstandje kunt gaan bekijken en er zo realistischer naar gaat kijken.
Laatst bijgewerkt door GDG op 03-07-18 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:42

Verslaving is een ziekte. Je vriend kan behandeld worden als hij dat wil. Wil een behandeling kans van slagen hebben dan moet hij heel gemotiveerd zijn en professionele begeleiding krijgen.
Voor jou of iemand anders stoppen is geen optie. Als hij het niet echt voor zichzelf wil zal het niet lukken.
Als hij er vanaf komt, zal hij toch zijn hele leven een "niet gebruikende verslaafde" blijven.
Cocaïne is één van de allermoeilijkste verslavingen om vanaf te komen, en een verslaving staat altijd op de eerste plaats. Dat is niet onaardig van hem ofzo, dat is gewoon het ziektebeeld.

Als jij zegt dat je vriend altijd eerlijk is en dat hij onder invloed nauwelijks anders is dan wanneer hij niet onder invloed is, ben ik bang dat je nog een lange weg te gaan hebt.
Dit weet ik uit eigen ervaring helaas.
Hij zegt dat hij gebruikt omdat hij anders niet over zijn gevoelens zou kunnen praten. Vindt je dit zelf ook niet als een slap excuus overkomen?

Ik wil je veel sterkte wensen en hoop dat je op tijd voor jezelf kiest.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-07-18 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:45

Schaduw25 schreef:
juliomariner schreef:

Die is er zeker van op de hoogte

Wat een rare werkgever. Met alle respect maar ik wil geen gebruikers aan het werk.


Misschien gebruikt werkgever zelf ook wel? Of kan het hem niks schelen? En er zit nog wel eens een aardig verschil tussen een verslaafde en een (recreatieve) gebruiker :=

Overigens zou het wel beter zijn als hij toch ander werk vind en/of geen contact meer heeft met de mensen met wie hij gebruikt, als hij volledig uit die omgeving wordt gehaald wordt het pas echt een stuk beter te doen om te stoppen. Wie zegt dat dat geen mogelijkheid is? Is dat pure gemakzucht vanuit hem of kan het ECHT ECHT ECHT niet?

Ben overigens ook wel benieuwd of hij zichzelf ook als verslaafd omschrijft, is zijn gebruik dusdanig problematisch voor zijn dagelijks leven? Dat kan ik uit het verhaal niet helemaal opmaken, maar in dat geval denk ik dat het voor een maatregel als 'zoek afleiding als je wil gebruiken' eigenlijk al veel te laat is. Professionele hulp voor hem is dan echt nodig en het liefst zo snel mogelijk.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:50

Ik ben wel benieuwd hoe lang jullie een relatie hebben en wanneer hij begonnen is met gebruiken?
En inderdaad wat Memories zegt: hoe ziet hij zijn gebruik zelf?

Edit: lees ook de waarschuwing van Sunnda goed; zij weet zo te lezen waar ze het over heeft.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-07-18 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:51

Hier iemand die vier jaar met een cokeverslaafde heeft samengewoond. :j
Een verslaafde die zegt voor jou te willen stoppen, gaat niet stoppen met gebruiken. Hij gaat het alleen stiekem doen zodat jij denkt dat hij gestopt is. Een verslaving is een ziekte, een ziekte die niet te genezen is... en iemand die ziek is heeft een dokter nodig, in dit geval een afkickkliniek.
Ik heb na 4 jaar voor mezelf gekozen. Het liegen, het verdwijnen, de eeuwige excuses en alle spijt achteraf.... ik ben blij dat ik er vanaf ben. Vooral het liegen, gatver, ik kan er nog kwaad om worden _-:(
Vraag maar aan elke drugsgebruiker welke gebruikers de grootste schijnheilen zijn, de cokesnuivers.
Ik wens je heel veel succes en sterkte in dit proces, maar als ik jou was had ik zijn koffers gepakt en hem vol gas een kliniek ingetrapt (aangezien hij zoooooo graag wil stoppen).

En mocht je het willen weten, mijn ex is nog altijd zwaar verslaafd en het verkeerde pad opgegaan.

PS: omdat hij beter over zijn gevoel kan praten met coke.... :') laat me niet lachen!

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:53

Een goede werkgever is bezorgt over de gezondheid van zijn medewerkers (ook in zijn eigen belang)
Een goede werkgever zal dan ook meewerken aan een vrijwillige behandeling omdat hij daar in de toekomst alleen maar voordeel bij heeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:55

Als hij voor jou wil stoppen, wil hij dat blijkbaar niet genoeg voor zichzelf en zou ik dat niet te serieus nemen.
Hij moet voor zichzelf willen stoppen en niet nu opeens omdat jij hem er mee confronteert.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:57

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan. Zelf ervan af komen is bijna niet te doen en ik kan zo snel niemand bedenken die het helemaal alleen voor elkaar heeft gekregen. Hij kan het beste naar een kliniek gaan. Daar krijgt hij een detoxkuur en kan hij met behulp van artsen ondersteunt worden in het ontnuchteren. Onderschat niet wat voor een effect afkicken op iemand zijn lichaam en geest heeft. Je moet dan wel zo sterk in je schoenen staan om dat zonder hulp aan te kunnen. En daarnaast zal hij therapie krijgen zodat er ook gewerkt wordt om de oorzaak van zijn drugsgebruik aan te pakken.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:58

valine schreef:
Hier iemand die vier jaar met een cokeverslaafde heeft samengewoond. :j
Een verslaafde die zegt voor jou te willen stoppen, gaat niet stoppen met gebruiken. Hij gaat het alleen stiekem doen zodat jij denkt dat hij gestopt is. Een verslaving is een ziekte, een ziekte die niet te genezen is... en iemand die ziek is heeft een dokter nodig, in dit geval een afkickkliniek.
Ik heb na 4 jaar voor mezelf gekozen. Het liegen, het verdwijnen, de eeuwige excuses en alle spijt achteraf.... ik ben blij dat ik er vanaf ben. Vooral het liegen, gatver, ik kan er nog kwaad om worden _-:(
Vraag maar aan elke drugsgebruiker welke gebruikers de grootste schijnheilen zijn, de cokesnuivers.
Ik wens je heel veel succes en sterkte in dit proces, maar als ik jou was had ik zijn koffers gepakt en hem vol gas een kliniek ingetrapt (aangezien hij zoooooo graag wil stoppen).

En mocht je het willen weten, mijn ex is nog altijd zwaar verslaafd en het verkeerde pad opgegaan.

PS: omdat hij beter over zijn gevoel kan praten met coke.... :') laat me niet lachen!


Er zijn echt wel verslaafden die kunnen afkicken hoor. Ja, als je één keer weer gebruikt ben je de sjaak, maar er is wel hoop. Zat mensen die altijd clean kunnen blijven. Het blijft wel altijd een risico, dat wel.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:02

Ik denk dat valine wel zo'n beetje de spijker op zijn kop slaat!

Ga er vanuit dat hij meer houdt van de coke , dan van jou, sad but true

Laat hem professionele hulp zoeken en jij, jij kiest bovenal voor je zelf

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:02

_Reneee schreef:
valine schreef:
Hier iemand die vier jaar met een cokeverslaafde heeft samengewoond. :j
Een verslaafde die zegt voor jou te willen stoppen, gaat niet stoppen met gebruiken. Hij gaat het alleen stiekem doen zodat jij denkt dat hij gestopt is. Een verslaving is een ziekte, een ziekte die niet te genezen is... en iemand die ziek is heeft een dokter nodig, in dit geval een afkickkliniek.
Ik heb na 4 jaar voor mezelf gekozen. Het liegen, het verdwijnen, de eeuwige excuses en alle spijt achteraf.... ik ben blij dat ik er vanaf ben. Vooral het liegen, gatver, ik kan er nog kwaad om worden _-:(
Vraag maar aan elke drugsgebruiker welke gebruikers de grootste schijnheilen zijn, de cokesnuivers.
Ik wens je heel veel succes en sterkte in dit proces, maar als ik jou was had ik zijn koffers gepakt en hem vol gas een kliniek ingetrapt (aangezien hij zoooooo graag wil stoppen).

En mocht je het willen weten, mijn ex is nog altijd zwaar verslaafd en het verkeerde pad opgegaan.

PS: omdat hij beter over zijn gevoel kan praten met coke.... :') laat me niet lachen!

Tuurlijk zijn er verslaafden die kunnen afkicken en met succes clean blijven. :j
Maar ik denk dat in dit geval dit niet gaat gebeuren, aangezien ik nu alleen maar excuses lees over het hoe en waarom en dan voor de TS willen stoppen... misschien dat de TS dat allemaal wil geloven maar bij mij gaat het er niet in :o

Er zijn echt wel verslaafden die kunnen afkicken hoor. Ja, als je één keer weer gebruikt ben je de sjaak, maar er is wel hoop. Zat mensen die altijd clean kunnen blijven. Het blijft wel altijd een risico, dat wel.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:03

Hmz, verclote quote :')

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:07

Helaas jarenlang ervaring en kon zelfs voor mijn ouders niet stoppen, laat staan een vriendje. Nu nog steeds moeilijk. Dit is iets wat hij zelf moet doen, waar hij zelf mee moet komen voor zichzelf, anders lukt het niet of je moet stalen discipline hebben.

Kliniek lijkt me een goede stap om mee te beginnen als hij het al een paar keer tevergeefs op eigen houtje heeft geprobeerd.

En stoppen met werk. Dan ga je maar de uitkering in. Beter voor zijn gezondheid! Wel netjes regelen met dokter etc maar niet in dezelfde omgeving blijven hangen maar alleen als hij wil