Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:07

Overgaan op een ander soort? Mijn pil is gewoon leverbaar en ik bestel het op pilonline.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:07

Ik kreeg ook alleen één strip van een andere pil mee. Vervelend dat ik nu om de haverklap naar de apotheek moet (en al eens bijna mis greep, omdat ik zo gewend ben aan het hebben van een voorraad :7 ). Daarnaast moest mijn lichaam enorm wennen aan de nieuwe pil. Ik kreeg last van allemaal bijwerkingen. Inmiddels stabiliseert het wat, maar fijn is anders.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:17

KimD schreef:
muntdrop schreef:
Ik weet niet of deze ook minder goed leverbaar zijn, maar is anders de anticonceptipleister of nuvaring niet tijdelijk iets? Volgensmij zijn beide qua hormonen vergelijkbaar met een lichte pil en niet zo ingrijpend als een spiraaltje.


Een spiraal is überhaupt niet ingrijpend, die zijn er zelfs compleet zonder hormonen met dezelfde werking.

Daarbij zijn de hevige klachten ook vaak weg.

TS, ik heb nog niet verder gelezen dan dit bericht. Maar wellicht is een andere vorm van anticonceptie een optie?


Ik heb er zelf ook 1, maar Ts heeft aangegeven in de op dat het voor haar wel heel ingrijpend is en daar gaat hem om ;)

Verder heb je naast de prikpil ook nog het implanon staafje mensen. Deze wordt in je arm ingebracht en geeft 3 jaar lang hormonen af. Als de prikpil te heftig is voor je, wat ik goed kan begrijpen want het is toch wel een flinke dosis hormonen in 1 keer, dan is dat ook een optie.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:32

Het implanon staafje wordt door veel huisartsen niet meer geadviseerd. Heb er 1 gehad, enorm veel bijwerkingen.

AmberG
Berichten: 197
Geregistreerd: 29-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:34

Ik had hier in Augustus ook al problemen mee. Wilde de pil ophalen en die vrouw achter de balie keek me heel verward aan en zei toen dat ze ze niet hadden, en vroeg wanneer ik ze nodig had. Nou ja, eigenlijk die zelfde dag nog, of in ieder geval die week. Met veel pijn en moeite een strip meegekregen (waar na checken geen van de gegevens van klopten, mijn naam en geboortedatum waren vervangen door die van een vrouw aanzienlijk wat ouder, en de pil die in het doosjes zat was niet de pil die bij het doosje hoorde). Afijn, na die maand terug voor een nieuwe, is mijn pil nog steeds niet op voorraad. Heb nu een ander merk wat naar het schijnt vergelijkbaar is, en merk inderdaad geen echt verschil, maar houd m'n hart vast voor als ik weer nieuwe moet.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:39

mvdbijl schreef:
Het implanon staafje wordt door veel huisartsen niet meer geadviseerd. Heb er 1 gehad, enorm veel bijwerkingen.

Oh dat wist ik niet! Wat een gedoe ook met die anti conceptie. Van de prikpil heb ik namelijk ook flink wat bijwerkingen gehoord namelijk,hoewel dat natuurlijk ook wel een beetje per persoon verschilt.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:54

Ik hoor deze leveringsproblemen overal, maar 2 weken terug kreeg ik zonder problemen gewoon voor een heel jaar de anticonceptiepil mee bij mijn apotheek (gelukkig).

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:54

Ik zat al te vloeken op mijn apotheek maar zie nu dat die er niks aan kunnen doen... krijg nu steeds voor 1 maand mee, heel irritant. Ze gaven aan dat ze niet weten of ze überhaupt nog genoeg hebben voor komende tijd -O-

joyceberends

Berichten: 367
Geregistreerd: 03-03-13
Woonplaats: Eefde

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:08

Ik had net besteld maar is niet meer leverbaar. Moet nu contact opnemen met de huisarts voor een alternatief...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:09

Het is alleen de microgynon 30 toch? Met andere pillen heb je dus geen last. Ik slik Trigynon, die wordt niet vaak voorgeschreven dus ook geen problemen.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:11

Ik krijg nu een alternatief voor microgynon 30, maar die krijg ik dus per strip mee i.p.v. een voorraadje.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:21

Niet alles gelezen. Even over de pijnbestrijding als je dan toch eens ongesteld bent.
Probeer (als je er tegen kunt) naproxen (kruidvat)!
Dat werkt veel beter bij menstruatiepijn dan pcm. Je mag het ook combineren met pcm.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:22

Hanafubuki schreef:
Het is alleen de microgynon 30 toch? Met andere pillen heb je dus geen last. Ik slik Trigynon, die wordt niet vaak voorgeschreven dus ook geen problemen.

Nee. Het is bij mijn apotheek niet alleen mycrogynon.
Zelfs een ander merk was niet te verkrijgen

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:22

Online zijn de meesten merken gewoon verkrijgbaar bij online apotheek. Microgynon 30 niet maar de rest wel hoor.. Ik heb net weer voor een jaar besteld voorraad zat.

ManonGrr

Berichten: 1448
Geregistreerd: 20-07-10
Woonplaats: Zuid holland

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:28

Ik heb stediril30 en kon de laatste keer ook niets meenemen, maar aangezien ik altijd erg ruim op tijd ga halen was dat geen probleem voor mij. En ik werd vorige week gebeld dat het er weer was, dus heb direct weer voor een half jaar gehaald.. Zou het wel vervelend vinden als ik zonder zou komen te zitten inderdaad.

_nathalia_

Berichten: 300
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: In Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:27

Microgynon 30 / Stediril 30 of het generiek hiervan is inderdaad moeilijk te krijgen.

Voor de mensen die zo reageren op het wisselen van merk is het wel leuk om eens op de site pilonline te kijken. Hier kun je per merk zien welke hulpstoffen erin zitten en wat dus precies het verschil is.
Bv Microgynon 30 versus het generiek van sandoz.
Het blijkt bv dat Microgynon 30 meer hulpstoffen (5st) bevat dan het generiek. Deze stoffen zijn:
maiszetmeel, saccharose, calciumcarbonaat, mantan was en glycerol. Zou dit dan het verschil in bijwerkingen verklaren? Denk het niet.

Wat betreft de uitspraak dat het generiek 80 - 120% werkzame stoffen moet bevatten ten opzichte van het origineel?
Een batch of charge van geneesmiddelen wordt vrijgegeven voor de markt als de werkzame stof tussen de 80 en 120% ligt. Dit geldt OOK voor het merkgeneesmiddel. Je kunt dus niet stellen dat het merkgeneesmiddel altijd 100% is en het alternatief misschien altijd 85 of 115%. Misschien is het wel andersom. En nee, in de apotheek liggen geen lijstjes met percentages van werkzame stoffen per merk zodat de dosering kan worden aangepast.
nb. de criteria voor eigen bereidingen in de apotheek zijn echter veel strenger. Daar geldt bv dat bij sterkwerkende capsules de afwijking niet groter mag zijn dan 3%.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:36

_nathalia_ schreef:
Microgynon 30 / Stediril 30 of het generiek hiervan is inderdaad moeilijk te krijgen.

Voor de mensen die zo reageren op het wisselen van merk is het wel leuk om eens op de site pilonline te kijken. Hier kun je per merk zien welke hulpstoffen erin zitten en wat dus precies het verschil is.
Bv Microgynon 30 versus het generiek van sandoz.
Het blijkt bv dat Microgynon 30 meer hulpstoffen (5st) bevat dan het generiek. Deze stoffen zijn:
maiszetmeel, saccharose, calciumcarbonaat, mantan was en glycerol. Zou dit dan het verschil in bijwerkingen verklaren? Denk het niet.

Wat betreft de uitspraak dat het generiek 80 - 120% werkzame stoffen moet bevatten ten opzichte van het origineel?
Een batch of charge van geneesmiddelen wordt vrijgegeven voor de markt als de werkzame stof tussen de 80 en 120% ligt. Dit geldt OOK voor het merkgeneesmiddel. Je kunt dus niet stellen dat het merkgeneesmiddel altijd 100% is en het alternatief misschien altijd 85 of 115%. Misschien is het wel andersom. En nee, in de apotheek liggen geen lijstjes met percentages van werkzame stoffen per merk zodat de dosering kan worden aangepast.
nb. de criteria voor eigen bereidingen in de apotheek zijn echter veel strenger. Daar geldt bv dat bij sterkwerkende capsules de afwijking niet groter mag zijn dan 3%.

De enige bijwerking die ik heb is last van routine.
_O-
De ene pil gaat klokgewijs en de ander tegen de klok in. ( De strip met dagen).
Hierdoor druk ik soms de verkeerde uit. En dan kom ik er later achter en dan denk ik oliebol. Heb ik m nu wel genomen of niet?

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:43

Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke ik heb. Laatst geswitcht naar een ander en gewoon een doosje meegekregen met 3 strips. Twee weken daarvoor kreeg ik nog 6 strips mee voor de pil waar ik toen aanzat.. dus ik heb nu 7 ongebruikte strips die ik niet meer slik en dit wordt vernietigd als ik het naar de apotheek breng. Zonde :(.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:44

Ik heb ook de Microgynon 30, maar bestel altijd voor een jaar :D dus nog genoeg voorraad hier!

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:00

Weet iemand of cerazette/minipil ook problemen geeft? Belde net met HA-assistent (apotheekhoudend ha) maar die dame had er weinig kijk op dus moest morgen terug bellen.

W.b. Verschil microgynon en niet-merk: ik deed het slecht op die laatste. Anderzijds, toen ik gestopt was met de pil en weer een strip microgynon30 slikte was ik ook een emotioneel wrak dus vraag me af of ik met tijdje doorslikken van niet-merk niet ook gewoon gestabiliseerd was uiteindelijk.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:01


xLovesPower
Berichten: 394
Geregistreerd: 16-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:01

Ik heb ook Microgynon 30 ik kan niet tegen het goedkoperen alternatief. Ik kreeg inderdaad de laatste keer voor 3 maanden mee inplaats van 6 maanden door de leveringsproblemen :)

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:11

listiglistje schreef:
Ik heb ook de Microgynon 30, maar bestel altijd voor een jaar :D dus nog genoeg voorraad hier!


Mag dat zo maar? Dat zou ik ook wel willen.

Hier is t ook drama! Al drie keer één strip meegekregen en de maand is alweer bijna voorbij, dus moet weer. Elke keer ook weer een ander, dus heb elke keer weer hoofdpijn...

Kinke

Berichten: 20521
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:49

ik zat even op pilonline te spieken en zag daar dat Stediril 30 en Microgynon 30 ook niet op voorraad zijn. Ik heb maar eens even een mailtje naar onze apotheek gestuurd, ben wel benieuwd hoe het er daar voorstaat momenteel. Heb nog 2 1/2 strip

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:43

KimD schreef:
muntdrop schreef:
Ik weet niet of deze ook minder goed leverbaar zijn, maar is anders de anticonceptipleister of nuvaring niet tijdelijk iets? Volgensmij zijn beide qua hormonen vergelijkbaar met een lichte pil en niet zo ingrijpend als een spiraaltje.


Een spiraal is überhaupt niet ingrijpend, die zijn er zelfs compleet zonder hormonen met dezelfde werking.

Daarbij zijn de hevige klachten ook vaak weg.

TS, ik heb nog niet verder gelezen dan dit bericht. Maar wellicht is een andere vorm van anticonceptie een optie?


Mijn huisarts zei dat maar bij 1 op de 3 mensen de hormonen minder werden, daarom had ik gekozen om het niet t doen.