Schoonmoeder terminaal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:23

Fijn dat ze thuis is.
Hoe voelt ze zich?

Verkoudheid is niet leuk. Zeker niet als je iemand wil knuffelen die aan de chemo zit.
Er zijn andere manieren om te laten weten dat je aan iemand denkt en van hem/haar houdt.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:31

poetser schreef:
Ze is weer thuis *\o/*

Beter als dat ze nu is word het niet meer. Wel zouden de tumoren iets kleiner geworden zijn. Volgende week word ze weer opgenomen vanwege de volgende chemo ronde.



Fijn...!

En ik hoop dat er goed contact /overleg is met de oncoloog. Wellicht dat sommige zaken in België net iets anders liggen, maar je bent / jouw moeke is niet verplicht om 'ook die laatste chemo' te doen.
Uiteraard zal een arts de kuur aanbieden, maar in Nederland hoef je daar niet op in te gaan, als na overleg de inschatting is dat je wellicht meer last van de kuur hebt (extra vermoeid, misselijk etc) dan dat het wezenlijk tijd oplevert.
Je mag ook kiezen voor 'care' ipv 'cure'.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 21:48

Ze hebben meermaals toestemming gevraagd voor de volgende chemo. Meerdere keren is omdat ze iedere keer zo verward was. Tijdens haar heldere moment hebben ze het nogmaals gevraagd, maar het is wel het laatste wat ze wil doen.
Ze doet het ook meer voor ons dan voor haarzelf.

Ze heeft vandaag een mooie muts besteld met hulp van schoonzusje, voor het geval dat haar haar uitvalt.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:53

Triest dat je schoonmoeder die ellende van nog een chemo moet mee maken in haar toestand. Erg verdrietig allemaal.

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:58

Wel fijn dat ze dusdanig begrip hebben voor je schoonmoeder en de vraag op meerdere, verschillende momenten hebben gesteld. Ik heb mijn beste vriend aan kanker verloren en dit laatste deel is gewoon erg lastig. Je wilt er voor je schoonmoeder zijn en niet altijd vol verdriet daar zitten, ookal voel je het ieder moment van de dag. Ik zou zeggen zoek de meest knotsgekke muts uit, koop er een mooie roze zonnebril bij en probeer er nog het beste van te maken. Neem iedere dag zoals hij is, goed of slecht en geniet. Heel veel sterkte voor jou, voor je schoonmoeder en voor iedereen die de situatie aangrijpt.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 20:17

De 2e chemo ronde zit er weer op. Deze keer hoefde ze gelukkig niet in het ziekenhuis te blijven. Moeke word strijdlustig, 4 december begint ronde 3.
Ze is wakker, ze is helder en ze wandelt rustig rond binnen dankzij haar rollator. Het is dat haar haar is afgeschoren en dat ze flink vermagerd is, anders zou je het niet eens merken dat ze zo ziek is. Ze eet ook weer wat, niet veel, dan krijgt ze helaas pijn in haar maag.

Het is nu echt genieten als we daar zijn. Dus dat doen we met volle teugen, hopend dat het nog heel lang zo goed mag gaan.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:31

Goede berichten...!

Geniet met volle teugen van deze periode!!!

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:32

poetser schreef:
De 2e chemo ronde zit er weer op. Deze keer hoefde ze gelukkig niet in het ziekenhuis te blijven. Moeke word strijdlustig, 4 december begint ronde 3.
Ze is wakker, ze is helder en ze wandelt rustig rond binnen dankzij haar rollator. Het is dat haar haar is afgeschoren en dat ze flink vermagerd is, anders zou je het niet eens merken dat ze zo ziek is. Ze eet ook weer wat, niet veel, dan krijgt ze helaas pijn in haar maag.

Het is nu echt genieten als we daar zijn. Dus dat doen we met volle teugen, hopend dat het nog heel lang zo goed mag gaan.


Dat is dan weer een iets beter bericht! Geniet van en met elkaar!!

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:53

Fijn dat ze helder is.
Ik hoop dat jullie nog lang van elkaar mogen genieten.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:00

Wat verdrietig....
heb je wel iemand bij wie je uit kunt huilen of kan dat wel bij je vriend.

Ik zou iig een persoon zoeken met wie je kunt praten, die je tranen droogt.

Veel sterkt :(:)

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:07

poetser schreef:
De 2e chemo ronde zit er weer op. Deze keer hoefde ze gelukkig niet in het ziekenhuis te blijven. Moeke word strijdlustig, 4 december begint ronde 3.
Ze is wakker, ze is helder en ze wandelt rustig rond binnen dankzij haar rollator. Het is dat haar haar is afgeschoren en dat ze flink vermagerd is, anders zou je het niet eens merken dat ze zo ziek is. Ze eet ook weer wat, niet veel, dan krijgt ze helaas pijn in haar maag.

Het is nu echt genieten als we daar zijn. Dus dat doen we met volle teugen, hopend dat het nog heel lang zo goed mag gaan.


Blijf genieten en volg vooral je gevoel. Als je gewoon doet wat je voelt maak je nooit fouten.
Ik heb vorig jaar mijn moeder verloren aan longkanker. We zijn met elkaar tot de laatste zucht bij haar geweest. Ze was niet alleen. Dat voelt nog steeds goed. En dat had ze verdiend.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:10

Lieve ts, ik wil jullie veel sterkte wensen! :(:) Helaas ook zelf mee gemaakt. Mijn opa is in april, een jaar na de diagnose, overleden aan long(asbest) kanker. Vlak na de diagnose was hij boos, verdrietig, maar vastbesloten nog zeker 5 jaar te leven. Opa heeft zijn betere momenten gehad, en momenten dat hij ineens met spoed werd opgenomen in het ziekenhuis. Ook opa verloor zijn eetlust. Kon in de ochtend een boterhammetje eten en at de rest van de dag niets meer. Oma gaf hem dingetjes als fruitontbijt, of ze mixte veel fruit in de blender met wat sinaasappelsap zodat hij wel zo veel mogelijk binnen kreeg. 2 weken voor opa overleed zijn we nog met hem op pad geweest en haalde hij nog grapjes uit. Een week later zat hij er compleet doorheen en had hij opgegeven. Echt opgegeven. Dat was het moment dat de familie ging praten met de artsen. Euthanasie wilde hij heel graag. Opa is met oa morfine in slaap gehouden, en na 2 dagen overleden. Wel is alles gegaan zoals HIJ dat wilde. Hij heeft afscheid kunnen nemen en er niks van mee gekregen. Zo wilde hij dat graag. Het hele traject is kl^&te, emotioneel en zwaar, maar als je weet dat het komt, kan je wel regelen wat je wilt regelen. Uiteraard hadden we opa er graag nog jaren bij gehad, maar als het dan zo moet.. Een mooier einde hadden we hem niet kunnen geven.

De steun van familie + aanhang in zo'n periode is onvoorwaardelijk, en helpt je door een moeilijke periode heen. Ik heb me een lange periode heel rot gevoeld, en nogsteeds is het niet wat het moet zijn hoor.. Ik heb mij ontzettend afgereageerd op mijn vriend. Al verzette hij een voet werd ik al boos op hem. En hij heeft het allemaal maar van me gepikt :+ (ik voelde me dan wel weer schuldig en heb hem uitgelegd waar dit vandaan kwam). Ik kan je alleen maar de top geven; wees voor je vriend + familie de persoon die je altijd geweest bent. Bied een schouder om op uit te huilen, huil met ze mee, knuffel elkaar.. Het maakt niet uit! Wees er voor elkaar. :j

Veel sterkte in deze verschrikkelijk tijd! Ik duim dat ze langere tijd zo blijft en jullie nog mooie momenten kunnen mee maken.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 10:04

We genieten zeker van de mooie momenten. Al vind ik het heel moeilijk om daar te vertrekken. Toch altijd een stemmetje in mijn hoofd die mij er aan doet denken dat iedere keer de laatste keer kan zijn, anderzijds kunnen we misschien (en hopelijk) nog lang van haar genieten.

LoveUggs, het eerste deel van jouw verhaal is heel herkenbaar. Ik kan alleen maar hopen dat de familie haar volgt in haar wensen als de tijd daar is.
Voor jou en WeCo ook nog veel sterkte gewenst.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 08:49

Nog even een update. Goed nieuws gehad gisteren. De chemo slaat boven verwachting aan. Genezen zal ze niet meer, oud worden ook niet helaas, maar de kwaliteit van leven verbeterd er wel door.

Verder is moeke weer steeds meer haar zelf aan het worden. Soms nog wat vergeetachtig, maar verder helder en weer haar eigen koppige zelf. Alleen heeft ze het heel snel koud en heeft ze regelmatig wat pijn .

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:08

Fijne update...!

Heb een mooie tijd met elkaar.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:39

Poetser wat een fijne update.
Ik wens jullie nog veel mooie momenten samen.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 21:28

Helaas een mindere update.

Moeke ligt weer in het ziekenhuis. De chemo wordt stop gezet. Ondanks dat de tumoren kleiner leken te worden is er eergisteren een nieuwe tumor ontdekt in haar buik met de grote van een golfbal.

Ze voelt zich gelukkig wel weer goed, kijkt uit naar de feestdagen en is helder. Eten gaat ook nog goed gelukkig. Morgen mag ze naar huis, als haar bloedwaarden goed zijn, maar het wachten op de dood is eigenlijk begonnen.

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:55

Sterkte wat een tegenvaller.

Ik was wel verbaast maar natuurlijk blij voor jullie dat het in 1x weer zo positief ging.
Probeer van elkaar te genieten en samen tijd door te brengen.

Heel veel sterkte

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:21

Ah nee! Wat akelig.
Ik hoop dat jullie nog wat tijd samen door kunnen brengen en en toch nog wat kunnen genieten.
Sterkte!

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:41

Vreselijk wat een rot ziekte is het ook.
Ik wil jullie heel veel sterkte wensen en hoop dat jullie samen mooie feestdagen mogen hebben.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:42

Ach nee.
Wat een domper.
Ik hoop dat ze snel naar huis mag.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:01

Pffff heftig TS! Vorig jaar rond deze tijd zat ik in exact dezelfde situatie met mijn oma.. Ze wist vlak voor de feestdagen dat ze niet lang meer had en ze heeft de feestdagen ook eigenlijk niet heel bewust meer meegemaakt. Twee dagen na de kerst overleed ze. Ik hoop voor jou dat ze nog kan genieten van de feestdagen en jullie van elkaar. Heel veel sterkte!!!

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:28

3.5 jaar geleden mijn schoonmoeder ook verloren aan kanker. Half jaar na diagnose is ze overleden.

Mijn man is ook geen prater uit zich zelf toch heb ik dit met regelmaat gedaan en nu weer. Onverwachts zijn oma overleden en zijn opa gaat ook slecht. Praten doet hij er niet over uit zich zelf. Maar is zo belangrijk om wel te doen.

Mijn tip probeer dit toch met elkaar te doen.

En hoe moeilijk ook misschien hier heel veel aan gehad om toch ook over de begrafenis te praten met mijn schoonmoeder dit heeft mijn schoonvader en zwager vooral gedaan.

Spreek alles naar elkaar uit nu het nog kan.

En mocht je schoonmoeder nog graag iets willen doen wat zelf niet meer gaat neem dan contact op met stichting ambulancewens. Wij wisten hier niet van af met mijn schoonmoeder. Maar mijn beste vriendin heeft dankzij hun nog 1 hele mooie dag gehad met de belangrijke mensen in haar leven. en ik zag haar echt nog genieten die dag.

Wil jullie heel veel sterkte wensen deze tijd en probeer zo veel mogelijk van elkaar te genieten.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 10:55

Bedankt allemaal.

Ze heeft nog maar één wens, maar ze beseft ook dat dat niet realistisch is om van ons te verlangen dat we die laten uitkomen. Ze zou namelijk heel graag een kleinkind hebben van haar zoon, een bloedverwant. Ze heeft wel al 2 volwassen kleinkinderen van haar dochter, maar ze hoopt al jaren dat min vriend ook ooit vader wordt. Ze heeft mijn zoontje geaccepteerd als kleinzoon, maar het is natuurlijk toch anders voor haar. Echter hebben mijn vriend en ik geen verdere kinderwens en helaas is de kans dat ze haar kleinkind ooit zal zien natuurlijk zeer klein.

Ze is wel weer thuis intussen. Ze voelt redelijk goed en heeft volgens schoonvader een serene rust over zich. Ze is altijd een rustige geweest, maar nu wel totaal anders rustig. Ze berust in haar lot en stopt met vechten.

Maandag of dinsdag gaan vriend en ik met z'n tweeën naar haar toe. Ik wilde eerst vandaag samen met de kleine gaan (vriend moet werken), maar hij is nogal druk. Zeer gevoelig voor wind, dus we slaan het vandaag maar over.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Schoonmoeder terminaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:28