Tinnitus, oorsuizen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 11:32

Iris82 schreef:
Mn hyperacusis daarintegen is wel echt bijzonder hinderlijk. Met name bij stressperioden heb ik er extra last van. Normaal stemgeluid komt dan al als een mokerslag binnen. Zelfs het bruisen van cola in een glas dat op tafel staat, is te hard.

Goh, ik wist niet dat dit bestond, maar ik herken me hier volledig in.

Ik heb na een hersenschudding (jaren terug) maandenlang tinnitus gehad; ik werd er vooral 's nachts ook knettergek van. Maar wat Iris82 schrijft was ook één van mijn klachten tijdens de hersenschudding en daardoor kon ik mezelf ook niet afleiden van die tinnitus met 'white noise', want dat kwam te hard binnen. Die tinnitus is gelukkig wat afgezakt, maar wat Iris82 schrijft herken ik nog steeds. Koffiezaakjes met ratelende bonenmalers, melkopschuimers, rinkelende kopjes, roerende lepeltjes, luidruchtige praters; het lijkt bijna oorverdovend. Ik heb gisteren ook maar oordopjes gedragen :)

Gelukkig is het bij mij niet zo hinderlijk als bij sommigen van jullie. Interessant dat (kaak)fysiotherapie zou kunnen helpen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:07

No_No schreef:
Saskia9 schreef:
Ik heb het, spontaan gekregen toen ik een burnout zat.. een flinke piep aan beide oren. Heel hoog.
Klinkt heel gek,maar het maakt mijn leven niet tot een hel ofzo. Vervelend? Ja, maar ik kan het gelukkig vrij goed blokken. Ik hoor het altijd,maar het maakt niks kapot ofzo verder. Lig er ook niet wakker van. Het enige wat ik wel heb is dat ik er soms ook minder door hoor heb ik het idee.


Ik ook.
Ik kan er vaak ook niet door slapen dus doe ik de ipad aan voor afleiding. Als ik moe ben is het erger.


Hier ook begonnen door een burnout. In het begin waren de piepen heel hard, alsof er een fluitketel af ging. Ging vaak gepaard met misselijkheid en duizeligheid als er teveel prikkels waren (met name geluiden). Ik droeg vaak oordopjes als ik bijv naar de supermarkt moest.

Uiteindelijk is het een ruis geworden die met name ' s avonds opspeelt. Bij stress wordt het weer een hoge piep. Ik heb het idee dat het met mijn bloeddruk te maken heeft, maar of dat echt zo is?

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Tinnitus, oorsuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:30

Dat gehoorapparaat met ruis klinkt boeiend, ben benieuwd of dat in mijn geval werkt.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Tinnitus, oorsuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:31

Zoiets als vuurwerk laat het probleem bij mij terugkomen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:46

Citaat:
Ik heb na een hersenschudding (jaren terug) maandenlang tinnitus gehad; ik werd er vooral 's nachts ook knettergek van. Maar wat Iris82 schrijft was ook één van mijn klachten tijdens de hersenschudding en daardoor kon ik mezelf ook niet afleiden van die tinnitus met 'white noise', want dat kwam te hard binnen. Die tinnitus is gelukkig wat afgezakt, maar wat Iris82 schrijft herken ik nog steeds. Koffiezaakjes met ratelende bonenmalers, melkopschuimers, rinkelende kopjes, roerende lepeltjes, luidruchtige praters; het lijkt bijna oorverdovend. Ik heb gisteren ook maar oordopjes gedragen :)

Gelukkig is het bij mij niet zo hinderlijk als bij sommigen van jullie. Interessant dat (kaak)fysiotherapie zou kunnen helpen.


De standaard schijnt pink noise te zijn, en om een of andere reden kan ik niet tegen white noise (als ik: na drie seconden ga ik of gillen of huilen) - maar er zijn uiteraard individuele verschillen.
"Het experiment geeft de doorslag", een audiologisch centrum kan dit uitzoeken.

...ik,ben destijds bij Kentaris geweest. Het was heerlijk dat ze geen wachtlijst hadden. - Maar na het eigenlijke audiologische onderzoek vond ik het maar slappe hap. (Accoord, het zijn audiologen. Het moderne verhaal mbt tinnitus gaat over neurologie en daar snapte men in Amsterdam weinig van. Kan gebeuren, maar slordig is het wel....)

Het is niet direct een kwestie van jezelf afeiden. - Je hersenen kunnen op prikkels reageren die jijzelf niet waarneemt. Practisch gezien : de ruis uit het apparaat is zo zacht dat ik het niet hoor. - maar mijn eigen geluid wordt beslist minder.

En ik heb ooit een serie behandelingen gehad gericht op het neurologische filtersysteem, ook dat gaf bakken rust.