Lipriempje doorsnijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 17:01

Hay!

Vanmorgen bij de tandarts geweest voor het (onder narcose) behandelen van mijn verstandskiezen. Ben doodsbang maar dat terzijde.

Hij kaarte voor het eerst (dit is een andere tandarts dan mijn reguliere tandarts die de halfjaarlijkse controles doet) aan dat mijn lipriempje onder, mijn tandvlees van mijn voortanden naar beneden trekt. Hier heeft mn eigen tandarts het nooit over gehad of naar gekeken.

Ik heb in de spiegel meegekeken en vond dit heel logisch. Hij gaf aan dit tegelijk met de behandeling voor de verstandskiezen te kunnen doen. Ben dan toch al onder zeil en stelde niet veel voor.
Echter zou ik wss wel meer last hebben van het lipriempje dan van de behandeling aan de verstandskiezen.

Nu vroeg ik hem direct, zitten daar verdere consequenties aan? Dat mijn lip bv meer gaat 'prullen' of uitsteken. Dat riempje zit er niet voor niks? Hij zei van niet. Ik zal er niks van merken. Echter heb ik ooit ergens gelezen dat ze bij lipcorrecties en opvullen (plastische chirurgie) vaak ook lipriempjes los te knippen/snijden voor een 'voller' effect. Nu heb ik zelf volle lippen en wil straks niet als een duckface bij mn klanten zitten.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Heb je veranderingen in het gezicht gemerkt?


StalNollie

Berichten: 9100
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:04

Word zovaak gekliefd bij babys.
Maar ondervind je er hinder aan of denkt de tandarts dit?

Slissen ?
En vraag bij je zorgverzekering na of je dit vergoed krijgt etc

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:06

Maar wat zijn de consequenties als je het laat zitten? Als die er amper zijn dan zou ik het niet doen.
Dit lijkt me een on omkeerbaar iets.. weg is weg. En het zal bij iedereen anders uitpakken.

(Anderzijds: dat lipriempje houdt toch zeker niet 'je lip naar beneden'? Althans bij mij staat er geen spanning op...

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 17:17

Paris_ schreef:
Maar wat zijn de consequenties als je het laat zitten? Als die er amper zijn dan zou ik het niet doen.
Dit lijkt me een on omkeerbaar iets.. weg is weg. En het zal bij iedereen anders uitpakken.

(Anderzijds: dat lipriempje houdt toch zeker niet 'je lip naar beneden'? Althans bij mij staat er geen spanning op...


Risico bestaat dat 1 tand helemaal bloot komt te liggen en daar gaten en gevoeligheid gaat ontstaan.

Het riempje wordt alleen doorgeknipt en niet helemaal verwijderd. De druk gaat er dus af. Ik heb al gezocht naar de functie van die riempje en lees idd dat het bij babies veel wordt gedaan.
In principe houden de lipspieren de lip op zn plaats. Ik weet de functie niet goed.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 18-10-18 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:17

Paris_ schreef:
Maar wat zijn de consequenties als je het laat zitten? Als die er amper zijn dan zou ik het niet doen.
Dit lijkt me een on omkeerbaar iets.. weg is weg. En het zal bij iedereen anders uitpakken.

(Anderzijds: dat lipriempje houdt toch zeker niet 'je lip naar beneden'? Althans bij mij staat er geen spanning op...


Bij jou is ie dan ook niet te kort ;)

Bij baby’s gebeurt het best veel, omdat ze anders niet makkelijk aan de borst kunnen drinken. Die hebben er nauwelijks last van geloof ik.
Geen idee wat de consequenties zijn als je het op latere leeftijd gaat doen. Maar heb je er zelf last van? Of staan je tanden dan raar door dat riempje?

Edit; zie nu je andere post. Tja. Misschien een 2nd opinion laten doen ergens? Als je eigen tandarts het er nooit over heeft gehad en het nu in eens wel moet. Het is niet niks, en weg is weg.

[o]

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 17:20

verootjoo schreef:
Paris_ schreef:
Maar wat zijn de consequenties als je het laat zitten? Als die er amper zijn dan zou ik het niet doen.
Dit lijkt me een on omkeerbaar iets.. weg is weg. En het zal bij iedereen anders uitpakken.

(Anderzijds: dat lipriempje houdt toch zeker niet 'je lip naar beneden'? Althans bij mij staat er geen spanning op...


Bij jou is ie dan ook niet te kort ;)

Bij baby’s gebeurt het best veel, omdat ze anders niet makkelijk aan de borst kunnen drinken. Die hebben er nauwelijks last van geloof ik.
Geen idee wat de consequenties zijn als je het op latere leeftijd gaat doen. Maar heb je er zelf last van? Of staan je tanden dan raar door dat riempje?

Edit; zie nu je andere post. Tja. Misschien een 2nd opinion laten doen ergens? Als je eigen tandarts het er nooit over heeft gehad en het nu in eens wel moet. Het is niet niks, en weg is weg.


Het moet niet, het leek hem verstandig gezien de kleine ingreep terwijl ik toch al knock out ben.
Er wordt niets weggehaald alleen ingeknipt zodat het riempje het tandvlees niet naar beneden kan trekken. 1 tand heeft verlaagd tandvlees en daar hecht dat riempje aan vast.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:23

Ja dat snap ik :+ Maar je kan hem daarna toch moeilijk weer aan elkaar naaien als je het toch niet mooi vindt :P

Gaat dat tandvlees weer terug dan als er minder spanning op staat?

[o]

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:26

Bij een baby stelt het inderdaad normaal gesproken niks voor, maar ik begrijp dat het bij iets oudere kinderen al een stuk vervelender kan zijn en dan kan ik me voorstellen dat het voor een volwassene ook tegen kan vallen.

Ik vind "je kan er misschien ooit last van gaan krijgen" persoonlijk geen goede reden om iets te laten wegsnijden. Maar iemand anders kan daar anders over denken :) Er zijn ook zat over-ijverige tandartsen die liefst meteen al je verstandskiezen uit gaan graven ook al heb je er op dat moment totaal geen last van.

Ik kan me wel voorstellen dat het aanlokkelijk klinkt om dat lipbandje meteen mee te laten nemen als je dan toch onder zeil bent. Aan de andere kant...dan komt dat er ook nog eens bij als wond, naast de gaten die je al overhoudt aan die getrokken verstandskiezen.... en waarvoor dan precies? Voor iets waar je wellicht nooit last van gekregen zou hebben...?

Ik zou als ik jou was even heel goed de potentiële voordelen tegen de potentiële nadelen afwegen :j
Ook proberen een beetje beeld te krijgen van hoe groot de kans nou eigenlijk is dat je nu nog serieus last gaat krijgen van dat lipbandje want je bent ook geen groeiend en wisselend klein kind meer maar je bent zachtjes aan wel aardig af :P

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 17:29

verootjoo schreef:
Ja dat snap ik :+ Maar je kan hem daarna toch moeilijk weer aan elkaar naaien als je het toch niet mooi vindt :P

Gaat dat tandvlees weer terug dan als er minder spanning op staat?


Nee nu is alles nog goed (de tand ligt nog niet gevaarlijk bloot) maar ik zag duidelijk dat het riempje net onder de rand van het tandvlees van die specifieke tand aanhecht. Het zit nu nog veilig, maar het leek hem verstandig om schade aan die tand te voorkomen en daar kan ik me natuurlijk helemaal in vinden.
Nu gaat het nog goed (ondanks teruggetrokken tandvlees op alleen die tand).

Riempje is verder niet te kort en kan wel weer aan elkaar gemaakt worden mocht dat noodzakelijk zijn. Tis puur voor het beschermen van die tand.

Supervixen

Berichten: 12808
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:30

Bij mij gaan ze dit ook doen op 30 oktober en ik krijg tegelijk een hersteloperatie van het tandvlees. Bij mij is dus wel bij een ondertand het tandvlees te ver teruggetrokken. Ze gaan er tandvlees van een donor op plaatsen.
Ik zou dus zeggen, laat het doorsnijden, anders mag je straks net als ik ruim twee weken door een rietje drinken, spoelen met vies spul, twee weken niet sporten, antibiotica slikken en met hechtingen in je mond rondlopen.
Ik zie er trouwens enorm tegenop :brr:

En oh ja, je kunt ook nog eens een flink deel uit eigen zak betalen. In mijn geval ruim 500 euro..

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 17:36

pmarena schreef:
Bij een baby stelt het inderdaad normaal gesproken niks voor, maar ik begrijp dat het bij iets oudere kinderen al een stuk vervelender kan zijn en dan kan ik me voorstellen dat het voor een volwassene ook tegen kan vallen.

Ik vind "je kan er misschien ooit last van gaan krijgen" persoonlijk geen goede reden om iets te laten wegsnijden. Maar iemand anders kan daar anders over denken :) Er zijn ook zat over-ijverige tandartsen die liefst meteen al je verstandskiezen uit gaan graven ook al heb je er op dat moment totaal geen last van.

Ik kan me wel voorstellen dat het aanlokkelijk klinkt om dat lipbandje meteen mee te laten nemen als je dan toch onder zeil bent. Aan de andere kant...dan komt dat er ook nog eens bij als wond, naast de gaten die je al overhoudt aan die getrokken verstandskiezen.... en waarvoor dan precies? Voor iets waar je wellicht nooit last van gekregen zou hebben...?

Ik zou als ik jou was even heel goed de potentiële voordelen tegen de potentiële nadelen afwegen :j
Ook proberen een beetje beeld te krijgen van hoe groot de kans nou eigenlijk is dat je nu nog serieus last gaat krijgen van dat lipbandje want je bent ook geen groeiend en wisselend klein kind meer maar je bent zachtjes aan wel aardig af :P


Ik dacht altijd net zoals jij..
Waarom iets weghalen waar je geen last van hebt. Dat heb ik 4 jaar volgehouden tot dat ik zo nu en dan wel een paar dagen last kreeg van die rotkiezen.
Elke keer drukte de tandarts me op het hard:je bent een keer aan de beurt. Je kunt het beter zelf plannen wanneer ze eruit gaan dan met pijn moeten wachten op een plekje dat ze je kunnen helpen.
Daar hebben ze natuurlijk wel gelijk in.
Vandaag is er een foto gemaakt van mn kaken en blijkt dat er een gat in mn verstandskies zit. Daar kan ik niet bij met mn stoker of tandenborstel. Dus vroeg of laat ben ik de sjaak.
Beter voorkomen dan genezen.
En ik ben echt een persoon die een heeeele hoge drempel over moet om zoiets te laten doen. Dus dit heeft al 4 jaar voorbereidingstijd gehad:P.

Van dat lipbandje heb ik geen last en wil het best laten inknippen als ik daarmee voorkom dat mijn voortand beneden bloot komt te liggen. Dan ben ik veel verder van huis.ik ben daar heel bang voor dat zoiets gebeurt. Ik ben er zoeen die nachtmerries heeft dat mn tanden er ineens uitvallen :p

Ik ben gewoon heel benieuwd of mn onderlip dan niet ineens gaan hangen ofzo.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 17:37

Supervixen schreef:
Bij mij gaan ze dit ook doen op 30 oktober en ik krijg tegelijk een hersteloperatie van het tandvlees. Bij mij is dus wel bij een ondertand het tandvlees te ver teruggetrokken. Ze gaan er tandvlees van een donor op plaatsen.
Ik zou dus zeggen, laat het doorsnijden, anders mag je straks net als ik ruim twee weken door een rietje drinken, spoelen met vies spul, twee weken niet sporten, antibiotica slikken en met hechtingen in je mond rondlopen.
Ik zie er trouwens enorm tegenop :brr:

En oh ja, je kunt ook nog eens een flink deel uit eigen zak betalen. In mijn geval ruim 500 euro..


Omg. Wat een nachtmerrie! Ik heb met je te doen! Veel succes de 30e.
In dit geval echt beter voorkomen dan genezen. Gaan ze het lipriempje nu ook doorsnijden bij jou?

StalNollie

Berichten: 9100
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:38

Ja maar dat moet ts sowieso goed navragen qua verzekering de Tandarts zal dit ook apart op de rekening zetten en als dit dat niet onder tandheelkunde valt of onder vergoeding

Supervixen

Berichten: 12808
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:39

Ja tegelijk als ze die donorhuid erop gaan zetten, het is dan toch verdoofd.
Lipbandje doorsnijden staat bij mij op de begroting, kost 33 euro.
Verdoving moet dan ook nog natuurlijk.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:41

Mijn orthodontist wou ook dat ik dat riempje weg liet halen. Nou dikke doei :+

Heb er verder nog nooit last van gehad. Heb er wel een piercing doorheen gehad, wat verder ook helemaal prima ging :+

thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:46

Bij mij is daar nog nooit iets over gezegd, maar mijn tandvlees is bij de 2 tanden in het midden dus wel helemaal omlaag getrokken. Enige wat de tandarts daarover te zeggen had bij mij is dat het niet meer terug naar boven kon. Ik blijf even meelezen.

All magic comes with a price, dearie

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 17:48

StalNollie schreef:
Ja maar dat moet ts sowieso goed navragen qua verzekering de Tandarts zal dit ook apart op de rekening zetten en als dit dat niet onder tandheelkunde valt of onder vergoeding

Dat komt wel goed.
Narcose wordt iig vergoed en die wordt aangevraagd door tandarts. Ik wist dit dus er is financiele ruimte. Komt goed.

Ondanks dat ik geen last heb van dat riempje an sich zag ik weldegelijkdat het aangehecht zit aan dat stukje tandvlees wt nu nog goed zit. Maar dus door steeds oprekken van dat riempje (met drinken, eten etc) naar beneden gaat permanent kan worden. Dan ben je verder. En om nou te blijven miemelen met tandheelkunde was toch niet mn ambitie. Liever gelijk goed. Maargoed, heeft iemand ervaringen met de gevolgen in het gezicht. Ik merk dat ik mn lippen vaak een beetje vacuum zuig en ze zo netjes op hun plek houdt als ik mn mond dicht heb. Lijkt mij dat dat nog gewoon kan.

Qua tandheelkunde wil ik liever voorkomen dan genezen. Ik vind de verstandskiezen eruit halen voordat je iets mankeert anders dan bv preventief de blinde darm eruit. Qua tanden wil ik echt geen gezeur en ontstekingen oid hebben. Kan veel pijn hebben maar niet echt in mn gezicht/mond.

Supervixen

Berichten: 12808
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:10

Ik denk dat het vrij weinig gevolgen heeft. De gevolgen aan je tandvlees zijn erger als het er teveel aan trekt, zoals bij mij dus is gebeurd.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Anoniem

Re: Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:13

De mijne is geknapt toen er een zweep tegenaan sloeg toen ik van m'n paard afstapte (lang verhaal :') )
Ik heb hem dus met bruut geweld zelf gesloopt, en nergens last van hoor :D Dus geen zorgen!

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:14

Ik heb het gegoogeld, en las daar dat dan bij lachen wel meer tandvlees zichtbaar kan zijn.Als je dat laat doorsnijden.Ik zou het niet doen als het niet medisch noodzakelijk is.

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:07

Ik zou het in tegenstelling tot een hoop dus wél doen. Want wellicht niet nu direct nodig, maar misschien met een half jaar ( geen idee hoe snel zuks gaat ) wel en dan met dezelfde problemen als de andere bokker..

Je bent al onder narcose, kost blijkbaar niet zoveel, pijn ga je toch al hebben. Ik vind er wel enige medische noodzaak gezien de bijna! toegezegde problemen die je (kan) gaan krijgen.

Maar dat is mijn mening! Ik wens je hoe dan ook veel succes met je verstandkiezen! Er zijn er bij mij net 2 uitgehaald en de andere 2 moeten over 3 weken. Ik heb ook te lang gewacht tot ik echt last kreeg toen had ik in alle 4 al een gaatje en bij 2 een stuk(je) afgebroken. Ik hou niet van tandartsen :o

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:16

Als meisje van een jaar of 7 is dit bij mij door een kaakchirurg gedaan omdat bij het wisselen van mijn voortanden bovenkaak het tandvlees mee naar beneden groeide.
Wat betreft een pruillip. Ga je niet krijgen omdat je gezicht vol met spieren zit. Als je lip door dit stukje vlies op zn plaats zou worden gehouden was dit allang geleden uitgescheurd geweest plus dat het je tandvlees naar beneden houdt.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Prairy
Berichten: 9049
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:36

Nu je het zegt... Bij mij is die ook weg en ik heb er nog nooit iets van gemerkt :+

Ik heb een aantal kaak operaties gehad en waarschijnlijk is hij daarbij weggehaald. Er moest van alles gebeuren,en die zat denk ik in de weg.

Ik heb er dus geen last van haha

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 00:46

Prairy schreef:
Nu je het zegt... Bij mij is die ook weg en ik heb er nog nooit iets van gemerkt :+

Ik heb een aantal kaak operaties gehad en waarschijnlijk is hij daarbij weggehaald. Er moest van alles gebeuren,en die zat denk ik in de weg.

Ik heb er dus geen last van haha

Zo, ben je dat toch wijzer geworden van dit topic hahaha. Je wist het niet eens? Hahaha.

Ja ik zie er ook de noodzaak van in om dit wel te doen. Ik twijfelde over eventuele consequenties in mn gezicht maar zoals hier te lezen hebben mensen waarbij hij is doorgesneden, hier geen last van.
Ik wil echt zeker weten voorkomen dat mn tand verder bloot komt te liggen. Ik heb nog eens goed gekeken naar die tand en het riempje en het zit echt vrij direct aan elkaar verbonden. Als je mn lip naar beneden trekt zie je nog net niet het tandvlees meekomen. Dus nu zit het nog vast.
Ik weet ook dat als ik dit ooit als aparte ingreep moet laten doen, dat ikdat niet meer durf. Ben als de dood voor naalden (dus met infuus prikken voor narcose ga ik zeker dood) en ga dus echt geen lokale verdoving toestaan voor het lossnijden van dat riempje. Dat weiger ikwant ik durf het simpelweg niet.

Dus het is nu of nooit

senna21

Berichten: 11806
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 01:05

Hahaha, ik ben nu op zoek naar dat 'lipriempje'. :D
Geen idee waar dat zou moeten zitten...

Gevonden... Google is your best friend *D

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aeva, BeFunny, bellizdej, CarpeDiem_, Corien_, Flux, Klis, nobility, Piekosjj, redbutton, Suliko en 166 bezoekers